Píše S. Komenda, část 48, prosinec 2007
První sníh letošní zimy
Byl bílý, mokrý,
překvapivý. Takový bývá skoro pokaždé. Překvapivost se ovšem dá měřit
objektivně – například porovnáním data příchodu letošního s tím loňským.
Letos to bylo o měsíc dřív než loni – a navíc se podařilo příchod sněhu sladit
s příchodem svatého Martina. Alespoň něco, když už s sebou Martin
zapomněl přinést husu. Alespoň k nám ji nepřinesl – k obědu jsme měli
vepřové ocásky se špenátem a bramborovými knedlíky. Dodatečně konstatuji, že
šlo o substituci docela přijatelnou – díky zásahu mé ženy do pranostiky i běhu
osudu.
První sníh, přestože přichází vlastně rok co rok, je poznamenán
znamením novosti. Asi jako první prořezaný zub vnoučete, první zmatená schůzka,
první jarní sněženky. Ta novost poměrně rychle vyprchá – přece jenom vědomí
každoročnosti sehrává svou roli. První sníh je doprovázen jistou předvídatelností
dalších kroků, ať už je jejich hybatelem příroda nebo my lidé. Budování
sněhuláků, sáňkování a lyžování těch nejmenších na sídlištních minisvazích a
bujaré nárazy plechů o plech na kluzkých křižovatkách.
Na prvním sněhu si každý rok uvědomuji, že natřené pruhy na přechodech,
známé zebry, mají jinou přilnavost než plochy, které natření unikly. Mokré a
namrzlé zebry jsou k neudržení. Jako by si byly vědomy nepatřičnosti svého
pobytu v téhle středoevropské nevlídnosti. Myslím, že statistika mých zimních
uklouznutí a pádů vykazuje významnou souvislost právě se zebrami. Když jsem byl
mlád, několikrát se mi podařilo spadnout s koně; teď, jako vetchý stařík,
padám na zebrách.
První sníh asociací přivádí do
mysli člověka představu Mikuláše a vánoc. Představu povinnosti darů – jejich
rozdávání i přijímání. Pro mne jako člověka, kterému jsou všechny druhy nákupů
protivné, představu nepříliš příjemnou. Ještě nevrlejším mne činí představa, že
mi chybí talent jevit radost nad svým vlastním obdarováním (pravděpodobnost, že
se dárce trefí do něčeho rozumného ani zdaleka nebývá rovna jedné), což
následně i u dárců vyvolává rozčarování až nevrlost nad mým jen málo nadšeným
radováním se. Jsem člověk povahy střízlivé; své emoce projevuji uměřeně,
rozhodně přitom neplýtvaje velkými slovy ani rozmáchlými gesty.
První sníh mne upozorňuje na nutnost učinit jistá technologická
opatření pro snížení rizik chůze v zasněženém, případně zledovatělém
terénu. Spočívá v nasazení a upevnění bodce na špici mé hole; tato
technologie je mírnou obměnou sněhových řetězů, případně zimního přezutí
pneumatik dvoustopých vozidel.
Nepříjemnou stránkou prvního sněhu je každoročně opakované zjištění, že
ani na začátku jednadvacátého století neexistují boty vodotěsné a vlhkuvzdorné.
Boty všech cenových kategorií prosakují, více či méně. Bez ohledu na protesty
mých diabetických prstů, přes léto rozmazlených suchými chodníky.
Lezavá mokrota prvním sněhem přivolaná je prostředí vábící kýchání,
rýmu a smrkání, zvýšenou spotřebu kapesníků i aspirinu, jakož i představu, že
pro návrat ztraceného zdraví je nezbytné polykat vitamíny. Zároveň je dobou
ověřování platnosti staré pravdy, že léčená
chřipka trvá týden, zatímco neléčená sedm dní. První sníh se tak stává
předzvěstí, že lidské tělo bude testováno co do své schopnosti vzdorovat
nepřízni počasí. Romantika se tak kombinuje s chováním romantickým jenom
pramálo – utíráním nosu až do jeho rumělkovitého zrudnutí tolik vlastního
zadkům paviáních samců.
Panenská neporušenost první sněhové přikrývky je vlastnost vzývaná a
připomínaná básníky; co připomínáno nebývá, je pomíjivost a přechodnost do
stavu městské pouliční břečky, jednoznačně překážející lidskému provozu a
komplikující ho. První sníh se v našich končinách podobá první lásce;
zejména tím, že brzy roztává, aby učinila místo sněhům a láskám dalším. Naše
zima bývá příliš dlouhá, aby s prvním sněhem vystačila.
Vánoce někdejšíma klukovskýma
nejenom očima
To bylo před nějakými
šedesáti lety – a dříve. U nás na vsi, tehdy epicentru mého světa, z něhož
jsem jenom občas přes den býval vypouštěn. Do školy, do primy gymnázia nebo
měšťanky. Koncem listopadu a začátkem prosince už obvykle bílý kůň zaléhal pole
a zahrady, a soustřeďoval pohyb domácích lidí na dvůr, do stodoly a kůlny i do
stájí. Večerní program byl obohacen o roráty,
předvánoční pobožnosti v kapli. Ve stodolách se mlátívalo – obilí, které
se nestihlo vymlátit o žních. Byla to práce velice nepříjemná, protože obilí ve
stodolách uskladněné bývalo plesnivé a jeho mlácení dráždilo ke kašli.
Příjemnější stránkou onoho ročního času bývala představa zabíjačky. Ještě před
ní se absolvovalo domlatné, totiž
něco jako lepší svačina pro účastníky mlácení, po skončení té nepříjemné dřiny
ve stodole.
Půda tou dobou voněla uskladněnými jablky, které bývalo nutno přestěhovat
do místnosti, v níž mrzlo jenom mírně. Tím se předvánočně provoněla i
světnice a síň. Dodnes ve mně vyvolává představa uskladněných jablek, ze
kterých nakonec stejně velká část pomrzla, vzpomínku na vánoční jablečný
štrúdl, který u nás býval nazýván štrúdlem
taženým; v oněch historických dobách obchody nenabízely ještě žádné
listové těsto. Jen tak mimochodem, ctižádostí hospodyněk tehdy bývalo mít těsto
co nejtenčí, zároveň však nepotrhané a neděravé. Byl to příklad požadavků
protichůdných, navzájem si konkurujících. Vánoce byly jedinou dobou, kdy se
takový štrúdl vyráběl. Specifická bývala i jeho náplň, u nás ji tvořil vedle
těch jablek mletý mák, jakýmsi tajemným způsobem doplněný švestkovými povidly.
Začátkem prosince se oslavil Mikuláš; jeho společníci, čerti a andělé,
se obstarávali z místních zdrojů. My, kluci, jsme je někdy dokázali
identifikovat podle bot nebo nohavic kalhot.
K předvánoční době patřívalo využívání ledu na zamrzlém rybníčku
uprostřed návsi, pět kroků za kaplí. Na něm se dalo bruslit, hrát neumělý hokej
s kusem ledu místo puku a s hokejkami připravenými z větví
vhodně zahnutých. Anebo klouzat jenom tak. Od vjezdu do našeho Vorhausu spadal do rybníka
několikametrový svah; na něm se odehrávaly demonstrace umění typu sjet a neupadnout. Některý rok býval
podzim deštivý – a když pak náhle zamrzlo, nestačila přebytečná voda odtéci.
Zamrzl pak nejenom rybník, ale i louky pode vsí, v délce asi kilometru. Na
bruslích se dalo sjíždět ode vsi až k lesu.
Dny těsně předvánoční bývaly spojeny s obstaráváním stromků a taky
kaprů. Vánoce byly jedinou dobou, kdy se na našem stole ryba objevovala, takže
šlo o událost exotickou. K vánocům patřil i zvyk, kdy máma upekla pro
každého člena rodiny, včetně odrostlejších dětí, jeho vlastní vánočku. Tu pak
každý opatroval jako osobní vlastnictví a o dnech vánočních tvořila součást
jeho snídaně. Štrúdl byl ve vlastnictví veřejném; přechováván byl ve světnici,
kde bývala teplota silně mrazivá, takže štrúdl obsahoval krystalky ledu. O
Štědrém dnu táta ještě před večeří rozkrájel bochník chleba na krajíce, které
odnesl do maštale a počínaje koňmi, přes krávy, býčky až po telata každý jeden krajíc dostal. Přesně
v duchu veršů Karla Jaromíra Erbena …
kravám po výslužce…
Hlavním chodem večeře byl smažený kapr. Žádné revoluční úpravy se u nás
zřejmě neosvědčily. K němu bramborový salát – velice skromně upravený,
plátky brambor, cibule, pepř, ocet a sůl. Majonéza ani smetana se tenkrát
nevedly. Volná bývala nabídka mámina cukroví, užívající hojně rybízovou zavařeninu.
Po večeři všichni mladší hodovníci opouštěli kuchyni, aby se zimně
oblékli a vybíhali na náves, kde už se řadil průvod pastýřů. Ten chodíval od
horního konce vsi na dolní, za hlaholu a zpěvu, kterým vévodilo troubení na
obrovský volský roh. Ten patřil k obecnímu majetku podobně jako buben, a
na světlo býval vytahován právě jenom o Štědrém večeru. Vánoční svátky vlastně
zahajovala účast na půlnoční, na niž se pěšky chodívalo do Jemnice.
Konfuciova akademie
Olomoucká univerzita
otevřela vzdělávací centrum s programem zaměřeným na výuku čínštiny a
čínskou kulturu v naší zemi. Vyplývá to z textu pozvánky, kterou mi
vnitřní pošta univerzity doručila. Tři měsíce před koncem roku. Manažersky bylo
to pozvání zvládnuto znamenitě – jako součást otevření centra byla oznámena
ochutnávka čínských specialit. Bohužel už nikam nejezdím, takže ani do Číny ne.
Ale pokud jde o čínské kulinární speciality, měl jsem možnost před nedávnem
vyslechnout antropologický referát kolegy z Baťovy univerzity, dnes
čerstvého děkana jedné z jejích fakult, který navazoval pracovní styky
s jistou čínskou obuvnickou institucí a dokonce univerzitou – a při té
příležitosti se seznámil s některými poznatky o čínské kuchyni. Bylo to
velmi zajímavé – a jako základní ponaučení jsem si z referátu do mého
hanáckého života odnesl informaci, že čínské kulinářství je ve výběru
ingrediencí pro jídelní lístek velice velkorysé. Možná i proto je už dnes
Číňanů bezmála půl druhé miliardy. České knedlíky takový množstevní efekt
nemají.
Podobně jako nejsou Číňané vybíraví, pokud jde o způsob stravování,
nejsou Češi vybíraví, pokud jde o zásadovost. Jestli si dobře vzpomínám, není
to tak dávno, kdy oudy naší univerzity horlivě protestovaly proti čínské
politice v Tibetu. Jenomže z Tibetu toho moc nekouká, takže naše
česká horlivost rychle vystydla. A z Číny se klube světová supervelmoc,
hlavně ekonomická. V takových případech Češi reagují rychle; řady zájemců
o studium čínštiny rostou, protože jeden
nikdy neví. Taky ruštinu jsme ve svou
dobu pilně studovali. A ještě předtím němčinu. To už je prostě úděl malého
národa, který si žádnou velkou zásadovost dovolit nemůže. Ostatně, s tou
čínštinou teprve začínáme – zatím jsme ještě až po krk ponořeni do američtiny.
Číňané se zdají být znamenitými manažery. Táhnou na nás několika
frontami najednou. Ke svému tažení teď využívají i autobusy městské hromadné
dopravy, ve kterém se se mnou přemisťují na lékařskou fakultu. Z Neředína,
ve kterém rozložili svůj hlavní stan. Na studentských kolejích. Až poznají, jak
to u nás chodí i v akademických obcích, bude se jim snáze zakládat česká
pobočka People´s Republic of China. Díky
čínské pracovitosti a skromnosti životního stylu se u nás snadno vypracují na
vedoucí místa. Doufám, že i v politice; tam by to bylo potřebné jako sůl.
Ostatně, naše česká zkušenost s Vietnamci mluví sama za sebe. Před pár
lety ještě rákosníci mají dnes českou
administrativu i policii obtočené kolem prstů, nemálo vietnamských rodin si
platí české au pairs, které se jim
starají o děti i domácnosti. Ještě že máme z devatenáctého století
rakouskou zkušenost s moravskými služkami ve Vídni. Svůj k svému.
V dějinách vždycky platilo, že národy s větší biologickou
silou válcovaly své méně vitální sousedy. Na tohle se nevztahují žádné zákony
odhlasované v parlamentních žvanírnách. Biologické zákony se prosazují a
aplikují jinak – ve výkonech fyzických a intelektuálních, ve schopnosti
utrhnout si od huby dnes, aby se mohlo investovat zítra. V tom je slabina
nejen česká, ale taky americká a evropská. Dokazují to svými výkony už čínští a
další jihovýchodoasijští školáci třeba právě v té Americe. Evropa už jednu
takovou zkušenost udělala – stačí přečíst si dějiny na stránkách, kde se
pojednává o zániku římské říše.
Možná se neměl Marco Polo zabývat tolik přírodním hedvábím a borcem
morušovým; měl si raději při svém čínském pobytu dělat pilně poznámky o čínském
způsobu života, které by pak do Evropy přenesl. Samozřejmě s vynecháním
podrobností o životě horních deseti tisíc. O Číně lze prohlásit, že jí komunismus,
námi dnes proklínaný, jako velmoci pomohl. Demokratický zmatek by ji byl
zahubil – o tom jsem přesvědčen, jakkoli se to americkému prezidentovi líbit
nebude. Samozřejmě že ideologické excesy nadělaly spoustu škod a přinesly mnohá
utrpení – jako kdekoli jinde. Kázeň, třeba totalitně vynucená, je v jistém
stádiu vývoje společnosti účinná. Třeba to naši čínští bližní jednou naučí i
nás.
Kdy nové začíná být staré
Jakkoli čas teče
spojitě (připomínky moderních pánů fyziků neberu v úvahu), naše lidské
mysli jsou nakloněny vnímat jej spíše diskretizovaně; mluvíme o generacích,
jako by se dalo něco takového z časové osy reálně vydělit; jednotlivým
časovým obdobím přiřazujeme predikáty politických režimů, často úplně pitomých,
dávajíce tím najevo, že čas se na nějakou dobu zastavil – jenom proto, že
nějaký dočasně uctívaný potentát neumřel včas. V dějepisu a občanských
výchovách tak pleteme hlavičky školním dítkám tvrzeními o obdobích lidové
demokracie, socialismu a komunismu, o normalizaci či demokracii. Jenomže taková
období jsou fikcí v tom smyslu, že ani během nich se čas nezastavil, tráva
rostla i uvadala nezávisle na zasedáních ústředních výborů, děti byly počínány
i rozeny, lidé dorůstali i stárnuli. Jediné jakž takž stálé jsou sezóny čtyř
ročních období – jara, léta, podzimu, zimy. Sezóny lidmi vymezované jsou
sezónami umělými.
Bohumil Hrabal použil ve svých textech výrazu odstřihnout se od… Třeba od starého Rakouska. Ten výraz se mi líbí,
je to výtečná metafora. Myslím, že odvozená od představy pupeční šňůry, kterou je vyživováno embryo z krevního oběhu
matky. Jenomže by se nemělo zapomínat, že krátce poté, co byla pupeční šňůra
přestřihnuta, je dítko přikládáno k mateřskému prsu, aby bylo tělem matky
dále vyživováno. Jenom trochu jinou cestou, jiným způsobem.
Odstřihování se od minulosti nikdy nemůže být úplné. Ani od toho
Rakouska jsme se úplně neoddělili. Ty nitky nás kdysi poutající ve svých
reziduích přežily desetiletí – dosvědčuje to i docela živý zájem Rakouska
resuscitovat někdejší historicky podmíněný pojem Donauraum. V příhraničí, nejenom tom rakousko-moravském,
prosakuje něco z životního stylu přes státní mezníky, ať už v podobě
katolických poutí do Mariazell nebo tahanic o provoz Temelína.
Někdy stačí jenom se kolem sebe porozhlédnout. Nikdy jsem nepatřil ke
kantorům, kteří sotva se rozkoukají, už plánují zakoupení nového nábytku, který
by lépe reprezentoval jejich osobnost a osobitost. Nikdy jsem nebyl zastáncem
názoru, že větší stůl a měkčeji čalouněné židle garantují vyšší intelektuální
výkony. Mou názorovou oporou byly v tomto ohledu zákony profesora Parkinsona, podle něhož tyhle starosti jsou
symptomem intelektuálního sestupu instituce i jejího osazenstva.
Můj pracovní stůl pamatuje časy rakousko-uherského mocnářství. Časy
ministerstva kultu a vyučování. Lékařská fakulta, její teoretické ústavy,
zdědily totiž budovu i mobiliář po německé olomoucké reálce, která jim byla
přidělena při obnovování staré olomoucké univerzity. V roce 1946 otevírané
pod názvem Univerzita Palackého.
Když se teoretické ústavy stěhovaly na přelomu padesátých a šedesátých
let z této budovy vedle někdejší, hned na začátku nacistické okupace
olomouckými Němci vypálené židovské synagogy, do nové budovy na okraji
Tabulového vrchu, nábytek se stěhoval taky. S ním i můj pracovní stůl.
Na existenci nějakých paranormálních sil nevěřím. To mi však nebrání
věřit na existenci jistého genia loci; starý
stůl působí na jeho uživatele tím, že probouzí v něm pocit spojitosti mezi
přítomností a časem minulým. Pocit těžko definovatelný – rozpoznatelný podle
toho, že se jeho uživateli u něho dobře pracuje. Že ho takový stůl neuspává –
ale naopak. Že bílý papír na desku stolu položený neodrazuje svou nedotčeností
– že mu dodává odvahu nechat tužku po jeho ploše se řádky rozběhnout. Starý stůl
je subjekt internacionální. Za Rakouska-Uherska se na něm a nad ním němčilo,
stejně jako za první republiky; po válce byl čechizován. Umístěn na půdu
univerzity byl vystaven částečné internacionalizaci – jeho deska hostila texty
ruské, anglické, francouzské, ale i zase německé. Dnes i můj stůl patří do EU;
na tuto úlohu je připraven – jak se odvažuji doufat.
Jmenoval se Josef
Zemřel soused, se
kterým jsem se znal téměř čtyřicet let – z mých pobytů na chalupě. Podle
parte byl o dvanáct roků starší než já, dožil se zasloužilého věku osmdesáti
čtyř let. Soused k pohledání, dokud mu zdraví sloužilo, mistr devatera
řemesel, jimiž čelil výzvám života, od kolářství přes truhlařinu až po práce
zámečnické. Chlap se základním vzděláním, nikdy se nenechal životem předběhnou
a zaskočit, vždycky se mu stavěl čelem. O práci jeho hlavy a rukou byl vždycky
zájem, bez ohledu na politické režimy. Dobrý řemeslník je přímočaře užitečnější
než nějaký vysoký úředník.
Přestože jsme se znali čtyřicet let, vykali jsme si. Na pivo jsme spolu
nechodili, ona totiž hospoda v naší vsi není. Ještě před pár lety, když na
místním hřišti probíhal fotbalový zápas v okresním přeboru, nám občas
v neděli přinesl několik pečených makrel, jejichž konzumace bývala
s místním fotbalem spojena. Teprve na tom parte jsem se dověděl, že se
jmenoval prvním jménem Josef.
Taky na naší chalupě se podepsaly jeho ruce i rady. Já byl řemeslnicky
naprosto naivní, takže to druhé bylo důležité. Lecčemu jsem se od něho naučil –
jakkoli k žádnému výučnímu listu jsem se nepropracoval. Hobloval mi prkna
na strop, spolu jsme pokládali v kuchyni podlahu. Zasazoval mi okna do
zadního štítu chalupy, když jsme se rozhodli, že potřebujeme víc světla. Měli
jsme nepsanou dohodu, že se u nás zastaví na pár třešní, hrst angreštu a
rybízu. A na kus řeči a kousek buchty, obvykle s mou ženou.
Soused byl vášnivý houbař – který svému hobby rozumí. V jedlost a
nezávadnost hub jím sesbíraných jsme věřili bez diskusí. Znal v blízkých
lesích kdejaké místo, za ta dlouhá léta zkušeností. S košíkem praváků,
suchohřibů, modráků i bedel nebo václavek začátkem podzimu obcházel i jiné
sousedy; těšilo ho rozdávat malé dárky a dělat radost.
Až do pozdního věku včelařil. Dokonce získal pro svého koníčka i mnohem
mladšího souseda, od kterého si bere med pro naše vnoučata má žena. Já mám
totiž med lékařsky zakázán. Byl prototypem člověka, jehož užitečnost je
všeobecně respektována.
Stárnutí je proces neúprosný. Za to, že nás nechává zestárnout, vybírá
si čas svou daň. Tou jeho daní bylo několik cévních mozkových příhod, mozkových
mrtvic. Některá odplavila od břehu jeho života kus schopnosti mluvit, jiná kus
schopnosti pohybovat se. Vyrovnával se s tím jako chlap, do lesa potají
dále unikal a houby nosil. Mezi svými a sousedy, kteří ho znali jako my, se
vždycky dokázal dorozumět. Život stárnoucího člověka na vsi, obklopeného zájmem
a péčí svých nejbližších, se zdá být smysluplnější než život stárnoucího
jedince v anonymním prostředí města.
Sousedův dospělý život se začínal odvíjet už v době první republiky
a protektorátu, v prostředí česko-německého promíšení. Za nacistické
okupace denně překračoval hranici mezi Říší a Protektorátem Čechy a Morava, na
cestě za prací. Šternberk byl městem, které i v době československé republiky mělo patnáct Němců na
jednoho Čecha. Svou dílnu v Hlásnici zabral soused hned po válce;
mezinárodní politika může rozdělit lidi, nemůže však zbavit smyslu práci, která
je na nějaké politice nezávislá. Vytvořil tak vlastně jakýsi ostrůvek hanáctví
v prostředí poválečných novousedlíků; ti totiž přišli převážně
z Moravského Slovácka. Hanácké srstky
(angrešt) se bez problému dorozuměly se slováckými chl´páčky. A nejenom ty srstky.
V době, kdy mne bohyně Náhoda obdařila mou vlastní mozkovou
mrtvicí, měl soused její první ataky už za sebou; přišel mne navštívit, když mě
žena poprvé přivezla z nemocnice nadýchat se letního sudetského vzduchu.
Dokonce dárek přinesl, což se mezi venkovskými chlapy moc nedělá. Zdálo se mi
pak, že stejně postiženi, měli jsme k sobě jaksi blíž – i když pořád ještě
chlapsky ostýchavě. Přestože teprve z parte jsem se dověděl jeho křestní jméno
– Josef.
Senectus morbus insanabilis est
Stáří je nevyléčitelná nemoc, říká latinské přísloví. S tím nenadělá
nic žádný lékařský optimismus – na stáří jsou všichni doktoři krátcí. Stáří se
dá v nejlepším případě na jeho cestě ke konci života trochu pozdržet. Co
se tím získá – mívá hodnotu často dost problematickou. Stáří a nemoc nejsou
sice synonyma, chodívají však ruku v ruce. V tomto ohledu statistiky
nelžou, jenom připouštějí něco málo výjimek.
Bývaly doby, kdy býval suchý
krajíc stáří omaštěn názorem, že stárnoucího jedince doprovází zmoudření.
Že starý člověk je moudrý, čehož příčinou jsou nahromaděné životní
zkušenosti. Bývali uznáváni stařešinové a
vědmy. Jejich názory na rozličné problémy života bývaly ceněny jako rady.
Tohle pominulo. Hlavním důvodem pominutí je zřejmě skutečnost, že náplň
času, na jehož niti je život navěšen, se obměňuje rychleji než tomu bývalo
dříve. V důsledku toho zkušenosti zastarávají a jejich hodnota i cena
expirují tak rychle, že problémy, jejichž řešením získával člověk dnes starý
kdysi své zkušenosti, už nejsou problémy jeho dětí či vnoučat. Už nejsou
zajímavé, jejich význam čas s sebou odnesl.
Co zbylo, co přetrvalo, je vazba stáří s výskytem nemocí. Před pár
desítkami let bývala na plakáty vpisována hesla o mládí, kterému patří svět a
které proto musí vpřed – s tím, že starým patří jejich místa, aby dnes,
kdy socialismus s jeho pochybným optimismem pominul, starší jedinci
s obavami očekávali, že je doba z aktivního života vyloučí,
s tichým odůvodněním, že nestačí
tempu. Nejenom tempu mechanického pohybu – zejména tempu osvojování si
nových dovedností a znalostí, které aktuální doba považuje za nezbytné. Třeba
dovednosti spojené s využíváním výpočetní techniky.
Charakteristickým rysem dnešní doby je stále se zvyšující rychlost změn
parametrů sociálního prostředí. Stabilita poměrů je považována za staromilství, o které není co stát.
Inovace je heslem, kterému se nadbíhá v podstatě bez ohledu na to, jaké
hodnoty se tím dají získat. Dokonce inovace ministrů. Při jejich obměně nikdo
neočekává, že s novou figurou bude dosaženo lepších výsledků než
s figurou starou. To vůbec ne. Inovace je záležitost samoúčelná, změna pro
změnu, pohyb pro pohyb. Vlk veřejného mínění je vyhládlý; premiér ho musí
nasytit dřív než vlka napadne, že by i jeho, premiérovo maso, mělo být
předhozeno davům. Bližší košile než kabát, raději obětovat ministerského pěšáka
než riskovat ztrátu premiérské věže.
Ve volebních sezónách se střídají ve vedení státu politické partaje
s pravidelností téměř neúprosnou. Voliči se mstí za zklamání, kterého se
jim v období minulého vládnutí dostalo. Svou praktickou bezmocnost
naplňuje část z nich lhostejností, odmítáním účasti na volbách, které
považuje za zbytečné, protože neschopné cokoli opravdu vyřešit; další část pak
tím, že volí stranu, která minule propadla. Dál než k minulému volebnímu
období paměť voličstva nesahá.
Stárnoucímu mozku zrychlující se tempo změn, nesoucí mnohé rysy chaosu,
příliš nevyhovuje. Nestačí na ně adekvátně reagovat – konec konců je vůbec
otázka, je-li nějaká adekvátní reakce možná. Množina seniorů je permanentně
masírována informací, že samotná jejich existence představuje pro lidskou
společnost existenční hrozbu. Že se neobměňují dost rychle; že dost intenzivně
nemřou. Že se na jejich existenci vynakládá příliš mnoho. A to všechno hladce a
bez zadrhnutí plyne z úst politiků, jejichž platy se zvyšují na úrovni
několikanásobků příjmů důchodců. Dokonce z úst politiků důchodců, kteří
necítí žádnou stařeckou solidaritu.
Stáří a stárnutí jsou nemoci neléčitelné. Řešením problému je vymírání
starých; jedna ze dvou spravedlností tohoto světa. Vedle náhody. Bohatí
odcházejí nazí stejně jako chudáci. S sebou si na cestu neberou nic, ať by
se sebevíc snažili.
Ochrana neexistující dobré
pověsti
Součástí dnešní
civilizace je – kromě jiných kuriozit – také ochrana dobré pověsti. Jedince, politika, ale také instituce, třeba
podniku, firmy nebo politické strany. Tyto subjekty, ať fyzické či právnické,
byvše nazvány lháři, podvodníky,
defraudanty nebo zloději či škůdci státu – pociťují nutnost chovat se jako
subjekt dotčený na své cti, jako subjekt, jehož čest byla uražena. Že bylo
poškozeno jeho dobré jméno, kteroužto
skutečnost je třeba napravit – a jméno očistit.
Takže se žaluje.
Soudy žaloby ochotně přijímají, právníci, advokáti a jejich kamarily si
mnou radostně dlaně v naději na tučný zisk. Jednání se rozjíždí, právníci
mudrují nad obsahem slov a jejich případným urážlivým nábojem.
Vychází se z toho, zda mohlo dojít nebo zda došlo k poškození
něčího dobrého jména. Smysluplnost takové hypotézy má však své oprávnění jenom
tehdy, bylo-li tu něco, co se dalo
poškodit. Existovalo-li opravdu nějaké dobré jméno. Vzpomínám si
v této souvislosti na jistý krátký dialog v jednom dnes už klasickém
českém filmu, kde diskutuje maloměstský lékárník představovaný panem Milošem
Kopeckým s dámou, k níž potají dochází. Rozhořčeně si stěžuje, že
jeho čest byla poškozena, když mu jistý mladík nafackoval za to, že obtěžoval
jeho dívku. Ona dáma (majitelka módního salonu paní Dana Medřická) to vztáhne i
na svou osobu, konstatujíc, že i její čest tím byla vlastně dotčena. A tehdy
pan lékárník, nedomýšleje důsledky, pronese větu – Ale vždyť ty jsi žádnou čest nikdy neměla, drahoušku!
A o to právě jde.
Jak to, že žádný soud ani soudce nemají dost fištrónu, aby začali svou práci zkoumáním, zdali vůbec nějaký substrát poškození existuje? Nemůže být
přece poškozena čest, která není! Která nebyla, co vnímající prostředí
pamatuje! Politická čest, čest politického subjektu, ať fyzického či
právnického, je přece záležitost daleko křehčí nežli panictví nebo panenství.
Což používám pro srovnání, aniž bych chtěl zdůrazňovat, že v případě
panictví nebo panenství jde o kvalitu nepostradatelnou. Její ztrátou prostě
přechází subjekt (v tomto případě výhradně subjekt fyzický) do jiné kategorie,
pouze biologicky mírně odlišné. Na rozdíl od toho politický subjekt už prvním
svým pokleskem, který hbitě nenapravil a jeho důsledky nenahradil, o svou čest
definitivně přišel. Bez nároku na nějakou rehabilitaci. Zůstanu-li u subjektů
právnických, neznám v této zemi politickou stranu se zachovalou ctí.
Žaloby pro poškození jejich cti mi proto připadají jako stížnosti lesních vil
na nekvalitní terén letních pasek v českých jehličnatých porostech.
Kolik jen českých politických stran dodnes má nebo po sobě zanechalo
milionové dluhy? Stran dnes už mimo parlament stojících (a proto
v podstatě bez příjmů) anebo stran rozpadlých, zrušených a ministerstvem
vnitra už nevedených? Stran, které po sobě zanechaly dluhy (o nichž jejich
někdejší vůdcové doufají, že je jednou ve slabé chvíli některá vláda nechá
vymazat)? I takové strany si přitom nárokují právo na čest! A samozřejmě
politici, kteří za ony dluhy nesou osobní odpovědnost – třeba jen proto, že ony
dnes dlužné peníze spotřebovali na své volební kampaně, které za ně ta která partaj
zaplatila. Tito politici převlékli kabáty tím způsobem, že se z nich
vyvlékli – prohlašujíce dnes o sobě, že oni
nic, oni muzikanti, oni jsou dnes nezávislí. A moc by se divili, že přece
když si nechali tou kterou partají kampaň zaplatit, nesou (až do splacení
dluhu) za tuhle partaj odpovědnost, které se sami nemohou zříci. A kdo je
takhle dlužen, není člověk čestný. Takových
lidí pobíhá na českém politickém smetišti nepočítaně.
Žaloby a soudy ve věci poškození cti politického subjektu jsou komedie,
bohužel bez vtipu a nápadu. Komedie o lidské hlouposti, včetně bezduchosti
české justice. Komedie postavená na slovech, která už dávno nic reálného
nepojmenovávají.
Zmoudření nebo nemoc?
Už nějakou dobu, a
s časem stále naléhavěji pociťuji, že ve shromážděních, která se sešla,
aby zprostředkovala vzájemné obohacení jejích členů novým poznáním, se nudím.
Určitě ne z nějakého apriorního snobismu – tím jsem, myslím, nikdy
netrpěl. Prostě se nedokážu zaujmout.
Cítit se zaujatě. Slova řečníků a debatérů mnou procházejí podobna podzimní
mlze při procházce podél potoka. A kdybych měl vyjádřit svůj pocit co
nejvýstižněji, označil bych ho názvem iluze
již dříve slyšeného. Někde, někdy. Svět, ve kterém žiji, jako by někdo po
kouscích sešíval z materiálu už jednou prožitého.
Přicházím očekávaje – a odcházím prázdný. Ne že by kolem mne neprolétlo
něco slov, napůl nových a jenom trochu povadlých – pod líčidlem a pudrem
novosti však prokukuje obsah dávno známý, triviální až trouchnivý.
Pokusil jsem se obrátit směr dalekohledu – a podívat se na sebe jako by
z dálky. A s hrůzou zjišťoval, že vidím totéž, co jsem právě
naznačil. I já jsem říkal slova, která moje posluchače zjevně nechávala
lhostejnými. Ba co hůř – ti lidé kolem mne už vlastně nic neočekávali, žádný obsah,
který by obohatil jejich vědění, probudil jejich zájem o věc, o níž jsem
promlouval podle programu a
v souladu s očekáváním. Mé působení, můj vliv na tyhle lidi, mé
známé či dokonce přátele, se podobal působení poměrně dobře ošetřené a
udržované egyptské mumie z doby Ramesse Velikého na návštěvníky
přírodovědného muzea. Přišli shlédnout, co se patřilo vidět, protože kulturnost
lidského jedince si toho žádá, není však nezbytné vpouštět si to do domu, do
bytu, do života.
Evidentně si nemáme co říct. A
taky si nic neříkáme. Žijíce, konáme jistý, někým někde a někdy dohodnutý
rituál. Nejde o jeho obsah –
jako nejde o obsah oslavy státního svátku. Ty jsou taky už dávno vyprázdněné,
bez dřeně a obsahu, omezují se na vyžehlené prapory, které už dávno nikoho
neoslovují, na rovné puky kalhot operetních figurek hradních stráží a vyžehlená
saka figurek politických. Taky operetních, jenom navlečených do krysí šedi a
havraní černi.
Je-li můj pocit odrazem reálné skutečnosti a ne mojí fantasmagorie,
bylo by na místě formulovat hypotézu, podle níž je množství nápadů a myšlenek
na svět přiváděných souhrnem všech lidských myslí konečné a na počtu lidských
jedinců nezávislé – a opakovanost kdysi už vysloveného je zákonitá. Moje
vnímání opotřebovanosti vět, které vyslovuji a kterým naslouchám, pak
oprávněnost této hypotézy prověřuje.
Můj život stárnoucího muže stále víc probíhá jako by v už použitém světě. V second-hand
světě. Ve světě, jehož chování určuje bývalé,
někdejší, už prožité. Ve světě bez ostrých hran a úhlů, kde hlavní
zákonitostí je uhlazenost a obroušenost. Ve kterém překvapivost a nápaditost se
zapovídají jako projevy neslušného chování. Kde umytý krk má význam
nesrovnatelně větší než čisté svědomí a geometricky souměrně uvázaná kravata je
legitimací pro vstup do klubu gentlemanů pyšných na svou schopnost nedohlédnout
přes plot golfového hřiště.
Nevím, mám-li se ze svého případného objevu radovat nebo naopak
truchlit nad jeho skormucujícím obsahem. S tím souvisí – podobně jako
terapie souvisí s diagnózou – otázka, zdali bych měl být podroben léčení
já nebo by měla být léčena lidská společnost. Matně si vzpomínám, že jsem kdysi
v dětství někde ve starém kalendáři viděl obrázek, ve kterém
v čertovském mlýně čerti tam zaměstnaní přemílali staré báby na mladé, pohledné
holky. Tahle technologie by mohla být modelem revitalizace lidské společnosti. S tím, že by se ono mletí
neomezovalo na ženskou klientelu a středem zájmu by nebyla dívčí pohlednost,
ale spíše nápaditost, kreativita a vynalézavost lidských jedinců univerzálně.
Začít by se mohlo tím, že by se přemletím obnovovala v lidech schopnost takovou nápaditost rozpoznat. U
druhých, ale hlavně u sebe. Aby míra zajímavosti lidí nebyla určována
barevností kravat.
Hříšní lidé Menšího Města
pražského
Zajímavý detektivní
seriál připravovaný ve druhé polovině dvacátého století o hříšných lidech města pražského si vysloveně říká o soudobou
parafrázi. Třeba takovou, která by se nesoustřeďovala na Jedovou chýši kdesi na pražské periferii, ale na malostranské parlamentní paláce. Hříšnost obojího
pražského lidu je nesporná; své hříchy měla pražská galerka, svými vlastními
hříchy páchnou skutky vysokých politiků. Zajímavé je, že v příbězích
rozplétaných radou Vacátkem a pány inspektory Boušem, Brůžkem a Mrázkem se tu a
tam objevuje figura ze světa vysoké politiky. Od takové se spíše dávají ruce
pryč – což je ovšem zase tak trochu hřích pánů ze čtyřky.
Jakkoli hříchy lidí z pražské periferie páchnou obyčejněji než
napomádované hříchy lidí z lepší společnosti, občas se v obojím
smradu najde leccos společného. To, když jde o pokus retušovat mord, ať už
příčinu k němu zavdalo cokoliv.
Lidská společnost měla vždycky své hříšníky; a taky
ovšem vždycky platilo, že ryba smrdí od
hlavy. Lidé a občané nepociťovali žádnou zvláštní potřebu ctít zákony,
jestliže bývali běžně svědky nerespektování zákona těmi, kdo zákony navrhovali, pro ně hlasovali a jejich respekt
vyžadovali. Nic totiž tolik myslícího občana nenamíchne, jako když z něho
někdo dělá vola. Od policajtů beroucích úplatky, přes policejní náčelníky opilé
brázdící ulice a silnice až po poslance, ministry a vysoké vládní úředníky,
jejichž nestoudné chování musí každého soudného občana urážet. Bohužel, ještě
nebyl zaveden žádný zákon proti
farizejství – který by postihoval třeba bývalé velice aktivní komunisty
komunismus dnes odsuzující. Problém není v tom, že by měl být komunismus
chráněn; to jistě ne. Jenomže bývalí komunisté dnes komunismus odsuzující a
hrající si na ortodoxní demokraty prokazují
demokracii medvědí službu. Jejich věrohodnost
nejenom že je nulová – je dokonce kontraproduktivní. Tito lidé demokracii propagující tuto ve skutečnosti
špiní.
Jó,
malé lotry věšejí…- bývalo
okřídlené rčení, naznačující, co je ve světě mocných a bohatých předváděno
neustále; kdo má moc a peníze, z pádnosti zákona se snadno vyvlékne. Kolik
jen pobývá českých darebáků a zlodějů v bezpečném zahraničí,
nedostižitelných a na české soudce dělajících dlouhý nos, protože se dokázali z moci zákona vyplatit. Někdy
dokonce evidentním podplacením vysokých policejních úředníků, kteří jim
urovnali cestu z dosahu už nastavených želízek.Vstup odcházejících
vysokých úředníků, jimž byla svěřena státní tajemství, po odchodu z úřadu
do firem, které umějí takovou informaci využít (čti zneužít), je v českém
státě běžná praxe. Řeči o morálce a etice jsou směšné a trapné. Co je
nejsmutnější, je skutečnost, že jde o výsměch zdravému rozumu. Chování české
justice je k nerozeznání podobné počínání té, která rozhoduje
v tropické Africe.
Jakkoli se o hříších té části pražského lidu, již jsme
kategorizovali jako lid malostranský, běžně
a všeobecně ví, náprava neprobíhá. Přesněji řečeno, jednou za uherský rok se nějaký exemplář do očí
obzvlášť bijící šetrně z houfu podobných vytáhne a ještě šetrněji před
soud postaví. Samozřejmě tak, aby nebyla dotčena jeho občanská práva zloděje
z lepších kruhů. A pak se pečlivě dbá, aby se případné vyšetřování, soudní
řízení a převedení do vazby neuspěchalo. Zejména se všemožně střeží zdravotní
stav souzeného, který se v Česku pravidlem kontaktem s justicí
zhoršuje. Čeští lékaři, jejichž objektivnost a věrnost Hippokratově přísaze je
proslulá, ochotně a promptně dodají potřebné dokumenty; potřebné pro dobře
zaplacené obhájce obviněného; a dokonce za mnohem menší honoráře než dostávají
právníci. Což, jen tak mimochodem, výstižně charakterizuje priority nastavené a
resprektované v této zemi – právnické
a advokátské tlachy se platí několikanásobně výš než lékařské vědění. I
v kruzích s pochybnou morálkou. Z toho by měl jistě radost i starý Procházka, totiž císař František
Josef I., který držel úředníky (a právníky) jako základ státu. A taky na to
jeho monarchie dojela.
Fikce volného času
Vysoké školy se
v posledních letech s úsilím čím dál tím úpornějším snaží nalézat
témata, která by mohla nabízet veřejnosti jako studijní programy. Tak už bylo
vynalezeno ledacos, co by ještě před pár lety bylo považováno za naprostou
vymyšlenost. A netajme se s tím – taky za naprostou zbytečnost.
Jedním z takových studijních programů je téma využití volného času. Univerzity se pokoušejí vychovávat odborníky,
kteří by lidem radili, co mají dělat ve svém volném čase. Čím se mají zabývat,
aby… Aby co?
Vzpomínám na tátu a mámu, kteří od jara do zimy dřeli na polích a
v maštalích od nevidím do nevidím. Včetně
nedělí, protože dobytek chce žrát i mimo pracovní dny. V zimě odpadlo
chození do polí, obvykle sněhem zasypaných. Práce se však i tehdy našlo dost.
Jestliže bych měl nějaký volný čas v životním programu svých rodičů najít,
napadá mne, že v neděli odpoledne si táta schrupnul. A máma zašívala –
protože asi šití na svou početnou rodinu trhanů za opravdovou práci
nepovažovala. Možná už proto ne, že se při ní dalo na židli sedět. Kdyby se
byli dožili časů, kdy se hledání náplně volného času studuje jako vědecký
problém, asi bych jim nedokázal vysvětlit, oč jde. Možná by si dokonce myslili,
že mi usilovným koukáním do knih přeskočilo.
Základní vojenská služba obohatila můj slovník o pojem organizované volno. Patřil k řadě
vojenských absurdit – má-li někdo volno, měl by mít samozřejmě možnost sám si
jeho obsah, jeho náplň organizovat. Jestliže tak činí politruk, sotva může o
nějaké volno, o nějaký volný čas jít.
Jako každý odborný termín dneška má i pojem volný čas svůj anglický název – leisure
time. Kdyby jej neměl, znělo by to míň odborně.
S mou vojenskou zkušeností s organizovaným volnem jsem
poněkud na rozpacích. Jak to přijde – vývoj desítky let postupoval také jako
boj (do značné míry odborářský) za zkracování pracovní doby a tedy prodlužování
volného času – abychom nyní, když jsme se k jistému objemu volného, tj.
nepracovního času dopracovali, začali trpět problémem jak svého volného času využít. Zdá se, jako by si lidé, usilujíce
udělat si dobře, upletli na sebe bič. Majíce volný čas, mají i nový problém.
Problém v podstatě nerudovský – zatímco on si nevěděl rady s obsahem
starého, proleželého slamníku, lidé moderní až postmoderní si nevědí rady, co s volným
časem. Zdá se, že vyřešit to dokázali jen někteří z nich – tím, že si
našli dodatečnou práci, kterou by vyplnili předtím vybojovaný volný čas.
Existence odborníků na řešení problému rozumného využití volnočasových
aktivit, stejně jako zavádění univerzitních studijních programů s touto
náplní dokazuje, že naše vysoce vyspělá společnost zastává názor, podle kterého
lidé neumějí svéprávně žít. Potřebují poradit i v tom, co by měli dělat, když právě nemají co
dělat. Potřebují návody, co nejvíc návodů. Potřebují nechat se vést za
ruku, odkudkoli kamkoli. Podobně jako potřebují občané této země co nejvíce
zákonů. Tolik zákonů, že se v nich nikdo nevyzná. Džungli zákonů, nařízení
a výkladů k nim. Občan takto zavalený se nebude nudit. I to je taky návod
k využití volného času.
Nechtěl bych se nijak dotknout hluboké odbornosti a
zpochybnit vědecké základy studia problému volného času – pořád se však nemohu
zbavit dojmu, že vojenská koncepce organizovaného
volna představuje jakýsi prazáklad tohoto oboru. Myslím, že by se mělo
budoucí bojování za větší množství volného času intimněji propojit s budoucím
bádáním o racionálním využití tohoto. Čím úspěšněji se totiž bude bojovat, tím
hlubší bude problém vybojované využít. Neměla by se přehlížet analogie
s konceptem volnosti a svobody
vůbec. Když si lidé vybojovali svobodu, nevěděli si s ní rady – tak
dlouho než jim poradili politici. Dnes už se svobodou žádný problém není –
scvrkla se na nechození k volbám.
Metoda cukru a biče
Už téměř dvacet let
se mi slovo cukr rýmuje se slovem diabetes. Se slovem cukrovka, úplavice cukrová. Myslím,
že nejednomu cizinci usilujícímu zkrotit a osedlat si bujného oře českého
jazyka se podobně stalo, že cukrovku považoval za samičku od cukru. Přes své
téměř něžné jméno je cukrovka pěkné svinstvo. Více či méně nenápadně hlodá na
cévách, tu mozkových a onde očních, zúžuje jejich průsvit a omezuje průchod
toho, co jimi má procházet. Totiž krev. Na dolních částech dolních končetin
vytváří uzávěry a ohrožuje následnou sepsí. A přejdeme-li od nářku
individuálního k pláči epidemiologickému, nesmíme zapomenout na to, že
cukrovka se šíří lidskou populací jako úplatkářství a korupce světem politiky.
Tendence vývoje naznačuje velice přesvědčivě, že časem do toho spadneme
všichni. Do té cukrovky. Do korupce jsme už spadli, v té vězíme až po uši.
Především díky tomu, že příklady táhnou, že
ryba smrdí od hlavy a že jaký pán, takový krám.
Za posledních sedmdesát let překotně se valících českých dějin se nám
do krve dostalo ledacos. Něco nacismu a fašismu, něco socialismu a komunismu,
něco tak zvané demokracie. To poslední pod vedením konzervativců i liberálů z dobrých komunistických rodin. No a
mimo tu politiku – dostává se nám do krve pořád víc cukru. Do krve nás hyperglykemiků, kterých je mezi
cukrovkáři většina.
Jsem z rodu sedláků. Lidí zvyklých jet na vysoké obrátky – vysoký
výkon a vysoký příkon. Spousta práce a hodně pohybu, hodně jídla a pití.
V souladu se zákonem energetické rovnováhy. Na jedné straně polní i jiné
práce, na druhé zabíjačky a posvícení. Obojí vychylující systém z balance.
Jak jsem si mohl i na případě svého příbuzenstva ověřit, na malér zadělává
změna životního stylu. Já byl do osmnácti let navyklý na vysoký fyzický výkon a
tomu odpovídající energetický příkon – a poté, co jsem odešel studovat, se můj
výkon a energetický výdej zpomalil, zatímco tělo se i nadále – nezodpovědně –
dožadovalo vydatné energie.
Myslím, že tohle je vcelku banální příběh o povstání vysoké hladiny
krevního cukru, o vzniku hyperglykémie.
Zdravého člověka je možno definovat jako jedince, který nemá důvod si
stěžovat na tělesné, případně duševní potíže. Který si na potíže nestěžuje –
není-li to hypochondr, kterému dělá dobře moci si stěžovat. Tělo je zdravé,
pokud svého majitele neobtěžuje tu bolestmi, tu zase jinak. Může to být ovšem
klamné – jsou nemoci a chorobné stavy, které bolest nedoprovázejí – a bývají to
stavy zákeřné. Bolest totiž není jenom otrava a nepříjemnost, které se hledíme
co nejrychleji zbavit – bolest je především signál,
informace sdělující nám, že něco není v pořádku a že by bylo rozumné
hledat příčinu. Můžete mi to věřit, já o tom něco vím. Právě tímto způsobem
mi zasáhla taková nebolící nemoc do života. Doživotně a nenapravitelně.
Hladina krevního cukru, glykémie,
nebolí. Jenomže, jsouc zvýšená, vyskakující nad normu fyziologicky
odhadnutou, škodí. Potenciálně, možně, jestliže dlouhodobě. A tato podmínka
bývá splněna.
Jestliže není možno opřít zpětnou
vazbu, feedback hladiny glykémie o bolest, musí se na to jinak. Inženýři
vyvinuli pro doktory a jejich sestřičky přístroje na měření glykémie,
glukometry. Za cenu kapky krve, docela malé její kapičky, kápne tělo božskou.
Pokud jde o ten krevní cukr. Tahle informace se stává pro diabetika bičem pohánějícím jeho líné (po hanácku shnilé) tělo, aby s hyperglykémií
něco udělalo. Vydalo energii, nedodalo energii. Potlačilo pocit hladu – a
protože tohle nejde, prostě se naučilo hlad přehlížet. Metoda cukru a biče.
Regulace glykémie, hladiny krevního cukru, je jednou z klasických ukázek
systému řízení fyziologické funkce, do kterého byla – poté, co se biologický
systém zhroutil – zapojena protéza lidské vůle. Bohužel také občas selhávající.
Jak lyrika zaskočila cynika
Standardní říjnové
ráno. S námahou přiměřenou svému zchátralému stavu supím do stoupání,
které jen trochu normálnímu jedinci nestojí za řeč. Mně, jak vidíte, za řeč
stojí. S věkem člověku stačí k řečnění čím dál míň.
Proti mně sestupují, zřejmě po absolvování nějakého nemocničního
vyšetření, dvě dámy. Zdravíme se a dokonce zastavujeme – s tou mladší se už
řadu let znám. Dáma středních let, svou starší společnici mi představuje jako
svou maminku. Chvíli si povídáme. Dozvídám se, že bydlí v domě na Nové
ulici, kde má svou panelovou rezidenci i má nejstarší dcera se dvěma mými
vnučkami. Svět je opravdu malý. Má známá upozorňuje svou společnici, že kromě
biomatematiky provozuji také poezii a že jsem vydal pár knížek veršů. Ona sama
že některé z nich má a zná. A mne zase na oplátku informuje, že její
maminka je také přírodní básnířka, která v sobě našla lyrickou strunu a
aktivně tvoří.
Projevil jsem zdvořilý zájem, jak bývá v amatérských uměleckých
kruzích zvykem. Poezie v téhle české zemi sice už desítky let skomírá,
přece jenom však čas od času nějaký oddenek nečekaně od uschlého kmene zeleným
lístkem vyraší. Vlastně je to potěšující, že se najdou lidé, kteří najdou
zalíbení ve verších, které jinak při životě udržuje jenom bič pětek, kterým
práskají učitelky češtiny nad hlavami otrávených školáků a studentů, případně
vidina pohodlného živobytí cynických bohemistických profesionálů, pachtících se
za svými habilitacemi a profesurami.
Starší dáma, ona básnířka, se mne zeptala, zdali bych si nechtěl
poslechnout jednu její báseň. Samozřejmě jsem souhlasil.
Přednesené verše byly silně lyrické, příroda v nich byla přímo
zastoupena jablky a nepřímo koláči, vzpomínaly na maminku a zmiňovaly
mezilidské vztahy. S podtržením jejich kvality a významu pro smysluplnost
života. Být redaktorem příslušného časopisu, klidně bych doporučil jejich
otištění.
Svůj názor jsem dal najevo. Čert mého cynismu vystrčil růžky tím, že
jsem komentoval výskyt jablek a koláčů jako plodů přírody a kuchyně mně
zakázaných, protože jsem diabetik. Prostě, já bych to takhle napsat nedokázal.
Takové verše by mi na jazyk má Múza nepřinesla. Pak jsem byl ještě pozván na
návštěvu, až budu mít cestu kolem.
Poté jsme se rozešli – a mne napadlo, že mám důvod k zamyšlení.
Mou myslí se táhla myšlenka, že ze mne dlouhodobý a vlastně trvalý pobyt
v prostředí akademickém a zejména občasný kontakt s politickým prostředím
vykoval člověka zásadně nedůvěřivého. Nedůvěra
je mé výchozí stanovisko. Abych nějaký názor, nějaké tvrzení přijal,
nechávám ho projít procedurou dokazování. Abych na něčem mohl ve svém uvažování
dále stavět, musí to něco získat punc falzifikace s pozitivním výsledkem.
Má principiální skepse mi v zásadě nevadí v tom, abych
přiznal poezii a literatuře vůbec poznávací schopnost. Cestou metafory.
Nápaditá mi připadá věta, že věda je o
tom, jaký svět ve skutečnosti je, zatímco poezie usiluje o představu světa,
jaký by být mohl. Ta věta je nápaditá vlastně tím, že klade důraz na
záležitost vědě i poezii společnou – totiž nápaditost, vynalézavost, invenci,
kreativitu. Věda dokazuje, logicky a empiricky. Využívá měření. Poezie
naznačuje.
Problém je v tom, že v poezii je snadné předstírat. Tvářit
se. Zatímco věda nepotřebuje výklad, poezie se vykládá. Často ji vykládají
tací, pro které je poezie pouze pohodlným vysezeným živobytím. Lidé, kteří mají
na právo oficiálního výkladu dekret, jehož smysl už dávno expiroval. Poetická
tvorba, to je pokus vyjadřovat autorský názor na svět ve verších a
metaforických obrazech, bývá zatížena zcela přirozeně jistou dávkou naivity.
Jenomže její vymezení je subjektivní – podobně jako míra cynismu. Psaní poezie
není jenom popis stavu světa; běžně se požaduje i jistá pěknost.
Nenápadná výroba byrokratů
České školy, včetně
těch vysokých, jeví v posledních letech značnou nervozitu. Podobně jako se
českým mlékárnám po letech nadbytku a nadprodukce nedostává mléka na výrobu
másla a jiných produktů z mléka odvozených, začíná se českým školám
nedostávat studentů. Školy se proto o studenty přetahují, dokonce i za úplatu
je lanaří. Základní strategickou devizou škol je přitom snaha přežít jako
instituce – což bez studentů nelze.
Školská vzdělávací politika se po převratu v roce osmdesát devět
slavnostně vzdala všech snah svou produkci plánovat. Za socialismu, kdy se
plánovalo všechno, se život jaksi odmítal plánu podřizovat. Usoudilo se proto,
že demokracie tohle napraví tím, že nebude plánovat nic. Že to uřídí neviditelná ruka trhu. Jaksi se
přehlédlo, že neviditelnou ruku trhu zpoza kulis řídí ruce velmi konkrétní a
viditelné, řízené hlavou znamenitě plánující. Dohlédající třeba až na daleké
Bahamy a jiné destinace proslulé laskavým klimatem nejenom finančním. Ostatně,
i dnešní nedostatek mléka je výsledkem plánování na úrovni EU.
Slavnostně byla deklarována decentralizace vzdělávací politiky a
přenesena odpovědnost na zřizovatele škol, případně školy samotné. Ústřední
úředníci, ministerští byrokrati a školometi se zbavili podstatné části
administrativy kdysi obhospodařované v (marném) úsilí naplánovat, kolik tahle
země potřebuje odborníků a jakých – aniž by byla zrušena a na půdu uskladněna
jediná úřednická židle. Protože humanita a odbory si žádají, aby zůstávalo
naplněno heslo – Ani muže z úřadu,
ani haléře ze mzdy! Vzdělávací prostředí se stalo arénou, do níž
akreditační komise vpouští stále nové a exotičtější predátory, kteří se rvou o
kosti skrze mříže jim vhazované. Subjekty, kteří zatouží být tou kterou školou
vzděláváni, si tyto školy mají získávat vypsáním studijních oborů a nastavením
studijních podmínek. Pokud si akreditáři představovali, že tohle (tržně
automaticky) povede ke zvyšování studijní náročnosti a výsledné gramotnosti
absolventů, projevili značnou naivitu a sociálně psychologický romantismus
s poměry v českém civilizačním prostředí vůbec nesouvisející. Student
se totiž řídí především vzdělávací filozofií dostat se k diplomu pokud možno lacino a s minimální námahou –
čemuž školy soutěžící o studenty vycházejí bezostyšně vstříc. Pokles
gramotnosti absolventů je samozřejmostí.
Zatímco před sto lety promovalo několik málo procent a maturovalo o něco
málo více procent populace příslušných ročníků, zabírá dnes segment
vysokoškolsky vzdělávaných jedinců třicet až (perspektivně) padesát procent a
segment maturujících středoškoláků už téměř celou populaci (řekněme 80%).
Jednoduchá aritmetika z toho vyvodí, že v obou těchto segmentech jsou
intelektuálně nejlepší (a abstraktního myšlení schopní) jedinci pořád masivněji
promícháváni s jedinci intelektuálně slabšími. Tento fenomén vstupuje do
interakce se snahou škol udržet se při životě; výsledkem je vzrůstající tlak na
změkčování požadavků. Objektivně a doložitelně.
Jednou z reakcí vysokých škol je zřizování studijních oborů ještě
nedávno nevídaných a neslýchaných. Převážné většině z nich jsou společné soft programy. Takové, které předem
nikoho neodrazují matematikou či fyzikou nebo jinými disciplínami hard věd. Programy, které duši
studentíka už předem vlídně pohladí a žádnou tvrdou dřinou ho neodpuzují. Škola slibuje být hrou až do chvíle převzetí
diplomu.
Mnohé z takových studijních programů jsou vlastně kryptobyrokratické. Jejich absolventi,
údajně připravovaní pro vstup do státní či regionální správy, mohou dělat
cokoliv. Cokoliv stejně dobře jako nic. Po nástupu do úřadů si osvojí techniky,
praktiky i algoritmy zacházení se stranou, s klientem a s úřady
sesterskými i bratrskými. Samotnou svou existencí vytvářejí tito takyspecialisté tlak, aby byli
zaměstnáni. Žádná vláda nestojí o to, aby lidé takzvaně vzdělaní zůstávali bez
práce. Ta se pro ně musí vytvořit stůj co stůj. Což je také jeden
z důvodů, proč u nás pořád stojíme, přešlapujíce na místě.
Co ještě nemám?
Do českého filmu
Vesničko má, středisková byla napsána
figura vesnického hospodského doby pozdně
normalizační, který – v rámci omezení nastavených reálně
socialistickou dobou – už si opatřil všechno, co se opatřit dalo. A protože
shánění jako takové je lidskou vlastností navazující na animální stereotyp
shánění potravy, začne shánět, co mu ještě ke shánění zbývá – totiž hrob a
pomník.
V časech nouze shání člověk potřebné; chleba do huby a střechu nad
hlavu. V časech ne už nouze shání člověk věci zbytečné, nebo alespoň
zbytné. Ne podle zásady co nezbytně
potřebuju, abych mohl existovat?, ale podle zásady a co ještě nemám? A nemusí to být zrovna hrob s pomníkem.
Taky se tomu dá říkat rozežranost.
Rozežranost měšťáků všech typů a historických odstínů, od rakouskouherských
měšťanostů, přes prvorepublikové mastňáky až po reálně socialistické budovatele
venkovských sídel s krby a bazény. A jejich buržoazně demokratické
postkomunistické soudobé pokračovatele.
Jedním směrem jak realizovat a obsahem naplňovat filozofii životního
stylu a co ještě nemám? je obrat
k historii. K životnímu stylu imitujícímu – o pár desítek let později
– styl doby anno dazumal. Nebo
alespoň některé jeho prvky.
Už jsem si několikrát všiml v domácnostech hříšných lidí města pražského (lidé nehřešící, ctnostní
v Praze vůbec nežijí), že si nechávají vyrobit nábytek ze starého,
použitého dřeva. Stůl z někdejší hospodské podlahy, obložení z prken,
které byly původně korytem kozího chlívku, poličku ze zachovalé dubové rakve,
za drahé peníze vykoupené ze hřbitovní márnice. A tak podobně. Novodobí
majitelé takových exkluzivních kusů nábytku se jimi chlubí tím víc, čím
kurioznější je story jejich původu. A samozřejmě cena, která je nesrovnatelně
vyšší než cena nábytku z nových, právě vyschlých prken či fošen. Do hladka
ohoblovaných, namořených a lakem natřených.
Na jeden takový stůl si živě vzpomínám.
Byl hrbolatý, starobyle zčernalý (což mělo výhodu, že se nedalo poznat,
kdy byl naposledy umyt nebo alespoň utřen). Hrnky s kávou nebo čajem
padaly při každém zakopnutí o vyčnívající suk. Talíře nebylo možno plnit ani do
poloviny; jinak bylo pobryndání a vybryndání jisté. Připomínalo mi to situaci,
kdy jsem likvidoval prkna ve štítu chalupy; prožila (ta štítová prkna)
v oné společenské pozici snad sto let. Na slunci, ve větru a dešti,
v mrazu a vedrech. Takové prostředí eroduje měkčí části desek a nechá
vystoupit části tvrdší a odolnější. Já trouba vybouraná prkna tenkrát rozřezal
a ve sporáku spálil. I s tou historickou patinou. Kdybych byl ta prkna
s patinou vysypal na Václaváku pod knížecím koněm na hromadu, Pražáci by
mi ruce utrhali a já mohl být boháč.
Myslím, že pojem rozežranost pro
označení měšťácké historizující choutky je oprávněné. Do budoucnosti nahlédnout
je problematické – zeptejte se komunistů, ti nahlíželi desítky let, byli si
úplně jisti, že už na to přišli, dokonce vědecky – a vidíte, dnes jim kdekdo
spílá nejen do primitivů a blbců. Nahlížet do minulosti je spolehlivější, ta
v naší přítomnosti přece jenom nějaké stopy zanechala.
Tahle měšťácká touha po historické patině předmětů, které do svého
životního stylu zařadili, nese s sebou jedno nebezpečí. Až se budou
archeologové po dalších desítkách a stovkách let přehrabovat v artefaktech
nynějšího životního stylu, mohou dojít ke zmatení. Třeba takový sukovatý,
neohoblovaný stůl, chemicky doložitelně pokecaný zbytky krmí, která evidentně
patřila do jiné doby, se může stát archeologickou záhadou. Desítky doktorských
tezí si budou lámat hlavu, jak je to možné. Věda bude zmatena – a lidské
poznání obohaceno. Prostě – ono to není jenom tak, pokoušet se jít proti toku
času. Byť šlo jenom o neohoblovaný stůl a sukovatou lavici.
Dobře omyvatelné svědomí
Je moderní – v současné době, mnohými označované jako doba
postmoderní – hlásat a propagovat tak zvaný zdravý
životní styl. Na jeho propagování si dokonce někteří lékaři i jedinci za
lékaře se prohlašující, dost často za lékaře
celostní medicíny, založili své živnosti. Protože je to záležitost povýtce
módní a proto mediálně hlásaná, jsou zásady zdravého životního stylu poměrně
všeobecně známé. Divu není i proto, že tyhle zásady hlásaly už naše prababičky.
Jako v mnohém jiném, i tady jde začasté o nová pojmenování dávno známých věcí. Jako příklad za mnohé jiné
uveďme substituci masa a tuků zeleninou a jinými travinami, pohyb místo ležení,
střídmost v pití, nekouření a vyloučení nepřiměřených vášní ze života.
Nejenom těch, které vyvolávají kontakty jedinců opačného pohlaví, ale i politická
zaujetí či dokonce nepříčetnost.
Posledně zmiňovaná
položka vykročila z prostoru fenoménů fyzických do prostoru fenoménů
emocionálních. Tím je naznačeno, že součástí úvah o zdravém životním stylu by
mělo být i chování v této oblasti. Zdůrazňovanou zásadou je zdrženlivost. Doporučuje se nepřepínat ani síly duševní ani kapacity
citové. Člověk zdravě žijící by se měl v životě angažovat střídmě, dokonce
i v oblasti pracovní angažovanosti či jak jsme kdysi říkali iniciativy; workoholismus se
nedoporučuje. Občan by si měl zachovávat střízlivý vztah k politice všeho
druhu, otázku důvěry v politiku a politiky by si v zájmu zachování
dobrého zdraví neměl klást. Příklady lidí, kteří brali politiku vážně,
v důsledku čehož následně zblbli, jsou početné. V té statistice
nejsou zahrnuti jedinci zblblí už v době, kdy do politiky vstupovali.
Jako poslední položku,
na kterou by neměla úvaha o zdravém životním stylu zapomenout, jsem si nechal
to, co bývá poněkud mlhavě označováno jako svědomí.
To, jak známo, způsobuje, že se člověk může trápit. Že může být svým
svědomím trápen. Svědomím ztrápený člověk nežije zdravě. Bývá rozhlodáván
výčitkami svědomí, což se projevuje mimo jiné i špatným spaním. A špatné spaní
není slučitelné se zdravým životním stylem.
V každé situaci,
kdy je snaha dosáhnout jakéhosi optima, musí si člověk stanovit v prostoru
parametrů, o jejichž optimalitu se pokouší, své priority. Tak je tomu i teď.
Dílčí otázka může být například formulována takto – Je důležitější nepít a nepřejídat se nebo mít čisté svědomí? A
kdybychom dospěli v tomto ohledu k rozhodnutí – jak takové rozhodnutí
realizovat? Obojí řešení je samozřejmě
spojeno s nepochybnými oběťmi a odříkáním. Odříkáním si příjemného,
požitku a potěšení.
Trochu mi to připomíná
židovskou anekdotu.
Rabín a farář cestují
ve stejném kupé vlaku. Farář se ptá svého profesního kolegy, zdali někdy – přes
církevní zákaz – ochutnal vepřovou slaninu. Rabín zdráhavě přizná, že ano. A na
dotaz, zdali mu chutnala, přizná se, že nebyla špatná. Pak farářovi jeho otázku
oplatí – a zeptá se, zdali někdy – přes církevní zákaz – obcoval se ženou.
Farář stydlivě zakroutí hlavou na znamení svého zachování celibátu. To mne
mrzí, komentuje odpověď rabín, mohu vás ujistit, velebnosti, že je to mnohem
lepší než vepřová slanina.
Tenhle příběh je
ukázkou konfliktu priorit mezi parametrem tělesným (chutí vepřového) a
parametrem, který za tělesný tak úplně považován být nemusí (totiž
milováním, možná doplněným i emocí,
láskou).
Ať už rozhodování
subjektu dopadne jakkoliv, je zřejmé, že lidé, jejichž svědomí je dobře
trénované vůči stresu výčitek za hříchy jimi spáchané, jsou oproti ostatním ve
výhodě. Jedinci se svědomím omyvatelným, podobní husám nebo kachnám na rybníce.
Tahle schopnost je mimořádně ocenitelná ve světě politiky – pokud by do něho
vstoupil jedinec se svědomím neomyvatelným, utrápil by se. Prostě proto, že
mezi politiky se nelze neumazat, neušpinit, nezatížit svědomí. Takový člověk by
rozhodně nežil zdravě.
Zprávy 42
Úplně krátké pojednání o původu statečnosti
Utéci nebylo kam…
Δ
Úplně krátké pojednání o vývoji literárního stylu
Psal a psal…
Psal…
Psal a škrtal…
Škrtal a škrtal. A škrtal…
Δ
Rovnováha
Každý jednou vrátí
co vyhrál i co dostal darem
Bilancí projdou prohry, nálezy i
ztráty
v onen čas
kdy plus i minus začnou sečítati
Zbytečně hlavu věší
kdo stále prohrává
Snadněji loučí se, kdo nemá nic
Ti, kteří nastřádali víc
ti, vracejíce, budou to mít
těžší
Δ
Úskalí sečítání
Vážíce tíhu uchopeného
na miskách oddělených dlaní
jsme nakloněni odhadnout
společné úkonem sečítání
Začasté ovšem
toho, kdo rozdělené do hrsti
z obou dlaní shrne
udiví
jak to, co těžkým zdálo se, je
vlastně nepatrné
Δ
Co známe dokonale
Hledáme
Jak
Jak na to
Jak na to jít
Aby nás případným předstíráním
nemohli ošidit
Abychom věděli
zda doopravdy vědí, co je třeba
znát
Jenom to známe dokonale
co už jsme stačili zakázat
Δ
Pochybnosti
S jistotou procent, jež
základ dávno zapomněla
do houžve splétám vlastní stín
která by náklad udržela
až svůj vůz zastavím
Snad kdesi při okraji cest
najde se, kdo mi napoví
kudy dál pěšky jít a nést
co třeba. Ty věty jiní dopoví
Δ
I ti
I ti dokáží snít
kdo týdny páchnou stejnou špínou
jimž nedovolí okovy
se odvšivit
Dokážou žít
i ti, řetězy na zeď přitištění
Jak plíseň na kamení
z nichž pro ně dali kobku
postavit
Δ
Novoroční pohlednice
Jab´ko, dva ořechy…
A v levém horním rohu
rafijí hodin
do čela roku půlnoc ryje vrásku
Za rámem okna tušíš sníh
po kterém přetne Letos cílovou
pásku
loňských kolejí
Jsou zprávy, které nechlubí se
informací
Hubené sousto v tlamě
entropie
Kdo zdraví přeje, dosud žije
A zimním nebem táhnou
k jaru ptáci
Δ
Po cestách k cíli
Hledači jistot pijí
z pramenů pokrytých rmutem
pochybností
Poutníci k pravdě jdoucí
nedojdou hříchů prosti
Bez chyb a omylů
nelze dosáhnout proslulosti
Je třeba míru přikládat
vidění vlastní velikosti
Δ
Hory proti obzoru
Křivky, jejichž rovnice nikdo
nenapíše
a barvy nenamíchá
A za ten pohled – odměnou –
zůstaneš chvíli tiše
Pak možná uslyšíš, jak země
dýchá
Δ
Neodpustitelné
Možná nemíval vždycky čistou
košili
ani dost knoflíků
do počtu definujícího dobré
mravy
Začasté zdravil na půl úst
Úsměv a zdvořilost nedával do
opravy
Chyb dopouštěl se, když přišlo
na tituly
A lokty míval odrané, jak vdovci
– písaři
Snad by mu byli odpustili
jenomže … upad do smůly
Zeptal se, zda je císařovo, co
dává císaři
Δ
Podle vzoru
Pán na svém hradu přemítá
proč by se na to – býti muž
měl hledat stroj
Nač je tu sluha…?
Žena vlekoucí nůši už dávno
píseň nezpívá
A přece kdysi byla kost
Město jak moře rozlévá se
A stejně kuře darmo nezahrabe
ve stínu stavení
Δ
Přiznání
Jsem špatný eskamotér
a taky trochu hráč
Písmena měním v symboly za
plentou vzorců
Můj nástroj beze strun má jméno
Počítač
a není z rodu plechů ani
zvonců
Já dosud nerozhod´ se mít ho či
nemít rád
Je dobrý sluha. V jeho
paměti
střádá se vědění, o kterém nemám
ani ponětí
(Takže je sotva kamarád)
Jsem špatný eskamotér
a taky trochu hráč
Takovým věřit neradno. Věřte mi
Co nevím já, to ví můj počítač
Δ
Bílá
Bílá je barva krve předčasně
puštěné žilou
a beznaděje, po níž zbyl jenom
vzdech
Barva mrazu a ticha
Hlas dechu děleného prstem na
ústech
Barva sněhových vloček
jejichž pád nepřemůžeš silou
Bílá je barva krve, pro niž se
nedostalo cest
A pevnost truhlice, ve které
neznámé se tají
Bílá je barva tajemství, jež
přiznat odmítají
Bílá je barva důvěry,o níž se
soudí, že je lest
Δ
O účelu světícím prostředky
Jedna ze známých amerických bank musela nedávno
propustit svého zaměstnance, který různými manipulacemi připravil paměť
bankovního počítače o informaci v hodnotě 20 milionů dolarů. Konkurenční firmy
mu však nabízely za ukradené informace tolik, že banka raději přijala bývalého
zaměstnance zpět – a dokonce ho jmenovala šéfem informační bezpečnostní služby.
Jen takovým způsobem se jí podařilo umlčet dobře informovaného a připraveného
úředníka… (Zdroj: Výběr informací
z organizační a výpočetní techniky, 3/82, str. 364-365)
Někdy to bývá výhodnější
Vynechat spravedlnost a spokojit
se trikem:
Toho, kdo kozlem ukázal se být
jmenovat zahradníkem
Snad i pak těžko odolá
svěžesti salátu i šťávě hroznů
Zato však dobře spády zná
ostatních kozlů
Δ
Na nábřeží
Bílý kámen nehnutě leží na
nábřeží
Do jeho tváře tisíce nohou
opřely se, aby pokročily
Tisíce tisíců sečetly se
v běhu staletí:
Kroky milenců i sebevrahů
vítězů i prchajících,
odhodlaných i lhostejných
Přesto se změnil stěží
protože očima
které jej kdysi uviděly, už dávno nikdo
nevnímá
Den kamene je pro nás rok
Teprve tisíc let
zas jeho s naším smísí
prach
Na tvářích, v listí, na
cestách
Δ
Kdo nemával
Koně jsem nesedlal
fábory nezaplétal do vyčesané
hřívy
Ani mi uzlík buchet nesvazovali
na cestu
Vlastně jsem neodešel
z rozkazu nebo protestu
Přesto jsem nezůstal
Jen poodstoupil kousek dál…
Teprve dlouho potom, příliš
pozdě zjistil
Nemůže odejít, kdo šátkem
nemával
Δ
Za světlem
Touha i úzkost čekání…
A pochybnost, kterou sudička ve
znamení Býka
na dlaň položila
V zdi deštěm omšelé rezavou
branku odemyká
a říká –
Jdi…!
Jenže … ten hlas, ten vůbec
nezní sebejistě
A kroky
tiché, váhající, splývají
s vlastní ozvěnou
Snad dříve pozná, že se jasní
kdo prošel tmou
Δ
Jsou slova
Jsou slova, která hlasitým
opakováním pronikla
za tvrdá čela
aby tam zkameněla
a zaujala místo jak stín u paty
obelisku
v němž poutník
s hlavou pokorně sklopenou
směr k slunci vytuší
Nesmí se ovšem stát, že přijde
mrak
za který slunce zajde
Pak stejně nezbude, tomu, kdo
chce vědět
než zvednout hlavu
Δ
Palec
Je-li v lidském těle orgán, na který můžeme být
právem pyšní, aniž bychom se vystavili obvinění ze sebechvály, je to palec naší
nohy. Filozofové chválí dokonalost našeho zvětšeného, ale naivního a teprve
nedávno emancipovaného savčího mozku; umělci vzdávají hold jistým ženským
tvarům, většinou utvořeným z podkožního tuku; výmluvnost básníků opěvuje
nejjednodušší biologické znaky, patřící k lidskému tělu – palec lidské
nohy však nemá svého obhájce. (Frederic Wood Jones: Structure anad Function as seen in the Foot. Bailliére, Tindall and
Cox, London 1944)
Nenápadné
Ukryté ve stínu domů už dávno
opuštěných
Teplo vyhaslých komínů
nemívá šance žádné
Ač vůbec není němé
lhostejně přehlížené
dokud se na nos neupadne
Δ
Odpoledne
Pod třináct věží města slunce
klade stín
Přes křižovatky a napříč
náměstími
A po fasádách barvami osleplými
zvuk kroků píše gestem
navyklým
že přešel kolem jeden ze sta
Nechtěje rušit, prošel tiše
Δ
O zásadách
Jsou zásady jen tak
A jiné, na nichž stojí svět
(byť pouhé jedné lidské duše)
Obojí bývá třeba znát
Nicméně – možno je návod dát
a poznáš hned
Jak druhé od těch prvých
odděliti
K zásady přestoupení
souhlas dát nemohu
V případě prvých smím však
nevědět
Δ
Věta z učebnice
Sestupovala ze schodů a zpívala
si
Comme vous êtes gaie,
Mademoiselle…
přihrála mi těkající paměť
na jazyk větu z učebnice
(Neuvième leçon)
Il fait beau… - odpověděla
a zmizela za nízkým olivovníkem
Bylo mi taky hezky
Díky té otázce, která přišla bez
požádání
a díky poznání, že je někomu
veselo
je-li hezky, jen tak, pro všechny
Δ
Na soboteckém hřbitově
Hledal jsem jiný hrob
Protože nelze hledat, o čem
nevíme
A stejně, jako potkáváme
netušené a nečekané
spatřil jsem náhrobní desku
na niž se vešel svět
Alfa … Omega
Do tří teček mezi počátkem a
koncem
Δ
Bez možnosti zálohy
Slíbil ukázat cestu. Do sadu
Za ošatku jablek splatnou předem
A smlouval o jedno jablko za
jedno slovo
O to víc nesmlouvavě
oč méně bylo možné vybrat si
zálohu
Δ
Jeden nikdy neví
Kohout je pevně přesvědčen
že den přichází na jeho kokrhání
Soudí o sobě, že je
nenahraditelný
Přesto, blíží-li se čas
nedělních nudlových polévek
hledí kohout sejít z očí
jako každá slepice
Ví, že je nenahraditelný
Neví však, vědí-li to oni
Δ
Holubi
Chodíme kolejemi svých cest
Zprava i zleva doprovázeni
hejnem holubů
Drží se kolem nás, zvedají se a
usedají
dávajíce najevo úměru své důvěry
s rozsahem naší štědrosti
Krok, dva nebo pět kroků
A pak… najednou
ob jeví se holub dosud cizí a
usedne na naše rameno
Aniž by zobal z ruky
Do té chvíle úplně cizí holub
Δ
Moci a chtít
Rozumím Vám – řekla shovívavě
Vy byste chtěl, ale nemůžete
Takže se Vaše Ne v rovině
možného
stydlivě vede za ruku s Ano
v rovině Vaší touhy
Jenomže moje chtění
předem si vyžádalo souhlas
k možnosti
Δ
Interakce
V pokusu sledujícím vliv několika faktorů A, B, C, D,… na jistý znak mohou rozdíly
středních hodnot znaku, odpovídajících úrovním faktoru A, záviset na úrovních faktoru B,
C, D,… V takovém případě, kdy se faktory při svém působení vzájemně
ovlivňují, vzniká interakce faktorů A, B,
C, D,…
Veličiny se sečítají
Důsledek součtu veličin rovná se
součtu jejich důsledků jen
výjimečně
Říkáme tomu interakce
V laboratoři
V životě obvykle používáme
jiného názvu
Nepřízeň osudu
Anebo smůla – například
Δ
Průzkum mínění
Lev
hodlaje přezkoušet oddanost
poddaných
ptal se jich po důvodech
které je přiměly uznat ho jako
vládce
Protože jsi silný – řekl buvol
Protože jsi pracovitý – řekli
termiti
Protože jsi laskavý – řekla
antilopa
Protože jsi velkorysý – řekla
hyena
To je v pořádku – řekl lev
Dalo by se to ovšem říci trochu
stručněji
Uznali jste mne, protože jsem
lev
Δ
O záhadě ořechu
Jsou záhady
jejichž řešení připodobňujeme
louskání ořechů
Jsou ořechy
jejichž louskání nepostrádá
znaky záhad
Z přítomnosti vnějšího
narušení usuzujeme
na nepřítomnost uvnitř hledaného
šetříce vystavovat se zklamání
Nadto existují také ořechy
dokonale hladké
nenarušené škůdcem
zanechávajícím stopy
S uvěřitelným slibem užitku
Přesto však prázdné
Truchlivá míra pravděpodobnosti
nestačí utišit naše rozpaky
Δ
Lesní škůdce
Víc škody lesu natropí než
obaleč či mniška
víc nežli vandal stromek
shánějící na Ježíška
Básník, jenž pilně krátké verše
píše
spotřebou papíru řadí se do
lesních škůdců říše
Δ
Buďme přesní
Kdekdo vám řekne, kdekdo poví,
že
jsem dalek toho, dělat potíže
Jen chtěl bych – Prosím, buďme
přesní
kdo mě má plné zuby, ať mě
nesní!
Δ
Budiž světlo!
Byl jednou jeden pěkný pán
rád do nosu si dával
s ohromnou vervou
předstíral
všude, kde nastal nával
že právě on je pravý muž
nebesy vyvolený
co v duchu hesla – Vlasti
služ
k lepšímu všechno změní
Pod svícnem nejvíc bývá tma
to platí v každé době
pravý muž plné kapsy má
jak naděloval sobě
Cestičky pilně sledoval
po nichž zvěř chodí k lizu
rád za tmy po nich chodíval
až chytil druhou mízu
Bojí se jen, že Stvořitel
řekne zas - Budiž světlo
V té chvíli je z něj
strašpytel
Čeká na něho peklo!
Δ
Divný pán
Vidím děvče k nakousnutí,
růžové jak marcipán
Jenže já jsem divný pán
Můj jazyk ví – Zralá žena
teprv může bezpochyby kuchařka
být vyhlášená
Δ
Hůl
Má na to právo – po třech letech
být už otlučená
Sedřená tíhou mé nemohoucnosti
která se o ni opírala
Takhle líp snáší pohled na mou
nemotornost
Prodlužovala mou ruku
Větve mi skláněla při podávání
zakázaných třešní
při trhání nedovolených jablek
nejenom ze stromu poznání
a vůbec ovoce diabetologicky
zapovězeného
Průvodkyně na cestě tímto
hladovým údolím
zostřované půsty představ
co by se dalo, kdyby se smělo
Neznám hlad chudáka
s prázdnými kapsami
Znám hlad pohledu na prostřený
stůl
u každé mísy s varovným
nápisem
Nedotýkati se ani drobtů na zem
spadlých!!!
Byla mi oporou v dobách
hladu
to znamená pořád
Jak se odměňuje hůl
zasloužilá, ne však vysloužilá?
Novým bodcem náhradou za starý
jehož mikroskopické stopy
zůstaly roztroušeny
na asfaltu a kamení cest i pěšin
Moravy i Čech?
Novým nátěrem?
Ne!
Potrhané a zablácené prapory
z bitev vyhraných i
prohraných
se nezašívají, neperou ani
nežehlí
Do muzeí paměti se ukládají bez
úprav a předstírání
Takže i moje hůl
po boku diabetika cévně mozkově
stiženého
dojde až k místu posledního
bojování
Δ
Jsou nemoci…
Jsou nemoci, na které není léku
a každá diagnóza
učenost jenom předstírá
Bezradná profesorská póza
kdy věda jenom otálí
a každá terapie
je stejně účinná jak voda
v které si Pilát ruce myje
Δ
Moderně a tradičně
Má milá je žena moderní a proto
ví, že se patří
tělo si potírati různými mastmi
jež pro ni nezištně připraví
vždycky
průmysl kosmetický
Má vláčnou pleť, kterou je
radost pohladiti
a z níž i neodborník
s potěšením cítí
vědecky přísně zdůvodněné pH
definující, co je dívčí něha
Má milá dobře ví, po čem pokožka
lační
denně jí poskytuje krém
hydratační
a s vášní planoucí ji klůckem
natírá
Myslím, že odradila by i upíra
K obraně těla před stářím
nemusí stavět palisády
stačí jí kelímků, tub, lahviček
dlouhé řady
Ať kolo vrčí a syn si
s prací pílí …
Ji kosmetické masti navždy
omladily
Bohužel nechápe, že při pohledu
na ni
i já potřebuji být občas
namazaný
Jsem skromný. Lahvička postačí
mi jediná
mazání vnitřního. Dobře se po
něm usíná
Život se dožaduje změny
A proto kosmetickou něhou
obklopený
tu změnu hledám v drsné
přírodě
ekologii nacházeje
v hospodě
Tam chlapi neholení družně scházejí
se
světovou politikou větrají si
plíce
pilně si hledíce vnitřního
mazání
jež v množství neomezeném
tu bývá k dostání
Život je boj. Tak po návratu
element mužský s ženským dospívá
k střetu
a strana všemi mastmi mazaná
nad mužskou logikou i pivem vyhrává
Δ
Můj koník
Můj koník ztratil už všechny své
podkovy
Kovář je daleko, na západě se
stmívá
Jsou skvrny, které voda neumývá
Plátno se neutká bez pevné
osnovy
Staré jsem zapomněl a nové
neumím
Kůl v plotě vyhnilý, který
nic nepodpírá
Nevím, co pochybnosti jsou, co
víra
A pořád těžší je nacházet vhodný
rým
Déšť chladně studí a vítr nic
nehladí
Slunce bez soucitu žhaví se jen a pálí
Čas nezná zpoždění, ten neotálí
do počtu nebere, co máme neradi
Δ
Na doživotí
Na doživotí odsouzen existovat
mým hlídačem nejsou vězeňské zdi
a železné brány
mým hlídačem je vlastní
bezmocnost
zostřená diabetickými půsty
a pády v případě
nepozornosti
Minuly doby, kdy moje pády
střežil anděl strážný
žárlivě sleduje kde, kdy a
s kým …
Pach mého pekla není důsledkem
voňavého hříchu
ale důsledkem gravitace
vrtkavých kloubů a lhostejnosti
řízení
Střízlivost není věc svobodné
volby
mezi blažeností ducha a
tvrdnutím jater
Nemám strach z nebytí
mám strach ze způsobu umírání
mám strach z existence ve
stavu nevědomí
bojím se anarchismu těla ve
stavu bezvládí
Žijeme na způsob software ducha
s podmínkou funkčního
hardware
kdy jeden vadný spoj způsobí
výpadek nápadu
klopýtnutí verše
chybu výpočtu posunem desetinné
tečky
odsouzení nevinného
vzetí úplatku
přehlédnutí ruky podávané ke
smíru
Doživotí je absolutní trest
Za absolutní vinu …?
Δ
Páni profesoři
Nad ty pány profesory
v světě nikdo není
před zkouškou jim studentíci
z očí sejít hledí
když se na ně podívají zkoumavě
a přísně
pociťují studentíci dotyk hrozné
tísně
Uctivě je už zdaleka hodně
nahlas zdraví
jen přibližně rozpoznají – Tohle
je ten pravý!
Netuší, že profesoři bývají už
slepí
a příběhy o přísnosti nejsou nic
než klepy
Všichni páni profesoři jsou
laskaví páni
zmatení a roztržití, prostě
k zulíbání
Zbytečné je na nich zkoušet
pošetilé triky
minisukně, maxivlasy, trička
z Ameriky
Pan profesor ničím z toho
poplésti se nedá
Jak poslance imunita – jeho
chrání věda!
Δ
Po stínu poznáš je…
Vůz odstavený daleko za tratí
Na střídce pole kůrečka souvrati
Náměstí velkoměst a plácky na
návsích
Hluk, který nezná noc a ten, co
večer ztich´
Nůž vedle bochníku je možnost
krajíce
Na cestu vydal se, kdo sešel
z silnice
Kdo úřad obdržel, rázem je
filosof
Na studnu nárok má, ne však už
na okov
Po stínu poznáš je, ten vrhat
nemohou
přestože na špičky stoupají u
nohou
Nevědí, nechápou, co Slovo
znamená
Stačí jim, že znají ve frázích
písmena
Jisti si devizou, že budou
bohatí
Stačí jen rozpoznat, co se dnes
vyplatí
Z ničeho splétají biče
svých rozumů
na frázích závislí jak pijan na
rumu
Vědec je ten, kdo zaplatil
příspěvky
Otázkám uniká jak klient od
děvky
Vůz odstavený daleko za tratí
Na střídce pole kůrečka souvrati
Δ
Proti gustu pánů
Pánům proti gustu dělám hořkej
dišputát
Z těchhle pánů za to nikdo
nemá mě moc rád
oni totiž rádi mají vůni kadidla
a tady jim panchart sype pepře
do jídla
Já když slyším jak politik hlásá
slovo lid
ať jsem jedl, co jsem jedl, hned
se mi chce blít
Nevadí mi, když u koryt začnou
nahlas žrát
žaludek mi zvedá šmíra – dobro
předstírat
Dneska už jsou čeští lidé slabí
v latině
(jistě věda učitelská je v tom
na vině)
Když lid český znával slovo
defenestrace
jednou za čas dělal s pány
krátké orace
To je známo – okny proudí zdravé
povětří
smetí rovnou z oken házet
cestu ušetří
Na smetišti skončit patří velkou
většinou
co se zvolit nechávalo malou
menšinou
Δ
Telegram Karlu Havlíčkovi
Havlíčku, Havle, nastala
štrapáce
pomřela v Čechách veškerá
legrace
Všichni jsme páni, do morku
kostí
vědomí si své důstojnosti
Navlékli jsme si lakýrky na
krpce
poslušně platíme útratu za blbce
a tihle mazaní hlupáci
mají z nás legraci
Léto jen prolétne, adventu nakrátko
tu a tam dostanem volební
lízátko
na sýru čteme si procento sušiny
svým vládcům trpíme, že przní
dějiny
Stavíme paláce pro naše elity
z panelů lepíme své vlastní
ulity
Čím výš se ty jejich do výše
pnou
tím snáze si na nás došlápnou
Havlíčku, Havle, vem´ svoje
olůvko
chvilku si udělej, na krátké na
slůvko
Své Čechy pozvi si
k veselým hrám …
Napiš nám na pány epigram!
Δ
Tvárný materiál
Člověk je tvárný materiál
Z hlíny výtvarník Život panáčka
hněte
špachtlemi okolností pukliny
uhlazuje
na nose přidává, ubírá bradu
po každém napití do duše
vdechuje podle objednávky
V zájmu společenské
rovnováhy
jednoho učence na tucet blbců
jednoho svatého na stovku mizerů
na špičku nože panáčků
s charakterem
do štipce lidskosti
A do zásoby zástupy trpaslíků
předstírajících velikost
Ačkoliv tohle zboží nikdo nežádá
vždycky se dobře rozprodá
protože houf holek nakonec
štiplavých jako jarní kopřivy a
letní papriky
tuhle rovnováhu rozmíchá k obrazu jeho
A trpaslíci ještě povyrostou
skrčenci se níže přikrčí
učenec zblbne a blbec nezmoudří
Jenom zmatenost světa utěšeně
vzrůstá
k radosti těch, kteří nic
nepochopí
Neboť je trapné chápat,
nevíš-li, kdo účet zaplatí …
Δ
V maštali senátu
Uprostřed maštale senátor si
stýská
že si za koruny jen málo zavýská
Žádá si porovnat s Evropou
relace
aby si v Paříži užil víc
legrace
Lid ať se prochází
v děravých holínkách
senátor – ten musí v extrovních
lakýrkách
tu českou bídu co nejlíp
prezentovat
svou vlastní neschopnost do
lesku schovat
Že ryba smrdívá i v Čechách
od hlavy
to kdosi zapomněl zanést do
ústavy
grošem že smrdíme, a to se
počítá
z Prahy nám voňavý senátor
vyčítá
Bývali Čechové – prý – národ
výtečný
teď krmí jak osli ten senát
zbytečný
svým dětem kupují kousek
kabanosu
aby pan senátor moh´ si dát do
nosu
Já taky nabízím porovnat relaci:
Každému zaplatit úměrně za práci
Pánům, co přivedli mou zemi do
svrabu
ve fackách vysázet úhradu
Δ
FINIS