Píše S. Komenda, část 45, září 2007
Jeníček (bez Mařenky) na začátku
21. století
Bývaly doby, kdy zemi
pokrývaly lesy, rozlehlé a husté. Vesnice naopak bývaly spíše malé a řídce
v těch lesích rozsázené. Lidé samotní se od těch dnešních vlastně nijak
moc nelišili. Někteří byli hodní, jiní míň, někdy spolu vycházeli, jindy se
hádali. V krajních případech pak macechy nutily své muže, aby vyváděli
děti do lesů a tam je nechávali na pospas obyvatelům perníkových chaloupek.
Dnes je jiná doba. Lesů ubylo a taky
hodně prořídly. Macechy už své muže nenutí, aby nezbedné děti vyváděli do lesů;
jednak je proti tomu zákon a taky dnes děti ze školy vědí, co je to mapa a
kompas nebo dokonce mají mobily, ze kterých si umějí zavolat na linku důvěry –
a pěkně by tak maceše zavařily. Taky perníkovou chaloupku dnes v lese
najdeš hůř než hřiba praváka.
Snad je to něco jako přírodní zákon
– ale každá doba si svůj způsob ztrácení lidí najde. Ta dnešní k tomu
používá supermarkety a hypermarkety – podle toho, mluvíte-li raději latinsky
nebo řecky. Kdo nevěří, ať tam (pro něco) běží. Třeba pro deset deka zázvoru.
Jemně umletého.
Už dávno nejsem ve věku dětí
odváděných do lesa – už i moje vnoučata tomuto věku odrůstají. Přesto však
vyváděn bývám, jednou za uherský rok, do oněch prodejních hal rozlehlejších než
velká nádraží. Má žena totiž zastává teorii, že se kvůli své špatné
pohyblivosti stahuji do jakési ulity, v níž pro jiné lidi není moc místa;
někdy tomu říká hlemýždí syndrom. Aby
jeho rozvíjení udržela pod kontrolou, právě do těch obrovitých prodejních hal
mne vyváží.
Ztrácím se tam prakticky pokaždé.
Nevěřícně zírám na regály s jídlem, které kdyby se do přímky narovnaly,
měřit by se na délku musely snad v kilometrech. Já to měřím tím, jak velký
dostávám při pajdání kolem nich hlad. Takhle nějak si museli připadat dávný
Jeníček s dávnou Mařenkou, když obcházeli perníkovou chaloupku,
zkoumajíce, z které strany bude nejvhodnější ji nakousnout.
To taky bývá nejčastější důvod mého
ztracení – zakoukám se. Vysvětluji si to tak, že mlsný jazyk vyšle do mozku
signály o viděném a čichaném, probudí představu chutnaného, já se zapomínám,
kde jsem, čas v představách uplývá – a ocitám se ztracen v houštinách
mrazicích pultů jednadvacátého století. Z toho, že o svém ztrácení píšu
tuhle úvahu, může případný čtenář právem usuzovat, že jsem byl po každém
ztracení zase nalezen. Bez toho, že by mne pronásledoval dědek z perníkové
chaloupky. Jediné, co mne přitom pokaždé pronásleduje, bývá pocit viny za mou
orientační neschopnost. K té mám jakýsi zvláštní talent už od mládí – ještě
si občas vzpomenu, jak jsem jako velitel družstva stačil na vojenském cvičení
muže mé topografické péči svěřené spolehlivě zavést na místo tak odlehlé, že
snad ani na mapě vyznačené nebylo. Svěřit mi mapu a buzolu bylo jako rozvernému
dítěti dát do rukou sirky. Obávám se, že mi už život neposkytne příležitost můj
nedostatek topografického smyslu napravit. Ty obří prodejny pořád víc mohutní,
zatímco má pohyblivost se nelepší. Takže už Jeníčkem beznadějně bloudícím
v lesních porostech mrazicích pultů zůstanu asi až do konce mých dnů.
Právě tak dlouho budu asi hledán a snad i nalézán. Pořád se utěšuji, že přece
jenom zůstává něco, v čem se jakž takž orientuji – ve své hlavě. I když
ani to není stoprocentní – jak mi někteří mí bližní občas naznačují.
Na těch zbývajících pár řádcích
musím teď uvést na pravou míru, že v mé alegorii nevystupuje žádná
macecha. To aby se má žena necítila dotčena; bylo by to ode mne vůči ní
rozhodně nespravedlivé. Skutečný bývá můj pocit ztracenosti, kdykoliv se
v nějaké velkoprodejně ocitnu. Protože k tomu docházívá zřídka, asi
mi nezevšední. Možná na tom, že místo do lesa nebo v neděli do kostela
jsou dítka zaváděna právě tam, je pro ně dobrodružství jejich doby.
Ježek
doby postmoderní
Člověk, veden vidinou
pokroku, mění životní prostředí. Částečně uvědoměle, záměrně – zčásti však jako
by nerad. K tomuto vlivu se raději nehlásí, možná proto, že zdrojem tohoto
vlivu jsou odpady lidské činnosti. Od prázdných plechovek od snědeného jídla až
po staré cihly z bouraček.
Svou činností mění lidé prostředí sobě – ale
také všem ostatním tvorům žijícím blíže nebo vzdáleněji kolem nás. Některým to
vadí jen málo, jiným hodně, dokonce tolik, že změnu prostředí nepřežijí. Jsou
ovšem i takoví, kteří se změně prostředí přizpůsobují s chutí. Třeba
potkani, některý hmyz a drobní ptáci.
Ježci jsou tvorové žijící svobodně
ve volné přírodě, kde si obstarávají živobytí stejně jako jejich předkové před
dávnými časy. Nejsou však nijak bázliví a stydliví, aby se lidem úplně
vyhýbali. Líbí se jim nastěhovat se do hromady dřeva složeného v koutě
dvora na zimní pořezání a zatopení, kde se dá ve dne v suchu přespat a se
setměním se odtud vydat shánět něco na zub. Méně nároční se spokojí i
s rezidencí pod hromadou roští, kde si najdou šikovný koutek
k přespávání.
Už je to řádka let, kdy jsem
v temném koutku tehdy ještě neupraveného někdejšího chléva objevil
v hromádce sena pět bodlinatých zablešených ježčích kuliček, které si pak
jejich matka bez mého vědomí odnesla nebo odvedla. Hodně blech tam přitom ježci
zapomněli, v tom seně, které si bez dovolení ze dvorku
k pohodlnějšímu spaní nanosili. Doufám, že jim ty zapomenuté blechy
nechyběly do počtu.
Zvykly si k nám na dvorek
docházet od sousedů kočky. Nejenom od těch nejbližších, taky ze vzdálenějších
chalup. Moje žena jim do talíře štědře sype, zastává totiž teorii, že vděčné a
nakrmené kočky budou pak o to horlivěji chytat myši. Obvykle nebývají ani večer
talíře prázdné.
V teplém létě spávám na
verandě, odkud je užší kontakt s přírodou než z kuchyně. Dobře tam
slyším, kdy kuna sestupuje z půdy, aby se poohlédla po pozdní večeři. Její
cesta vede po plechové střeše a je nehlučná asi jako cesta z hospody strejců,
kteří se zapomněli dívat na hodinky.
Probudilo mě mlaskání a chrochtání
pod oknem. V akustických projevech se ježek podobá čuněti střední
velikosti. Když jsem vyšel ven, uviděl jsem ho uprostřed hodování na kočičích
zbytcích. Nevím, uvažovali-li výrobci kočičích granulí o tom, že se jimi budou
krmit také ježci; ujišťuji je, že tomu našemu nepochybně chutnaly. Možná budou
mít teoretici správné animální výživy námitky – ježek je neměl a talíř po
kočkách čistotně vylízal. Dokonce i mléko ze sousedního talíře vypil.
Možná tak zakládá dnešní doba pilíře
nového soužití mezi člověkem a tvory údajně svobodně žijícími. Hranice mezi
člověkem a ježkem se očividně smazává, jestliže je tento připraven stravovat se
z jedné mísy s kočkou, tvorem zdomácnělým. Čí chleba jíš, toho píseň zpívej! – to jistě pochopí i on. Mělo by
stačit, aby mu byl poskytnut nějaký čas.
První krok ve správném směru náš
ježek učinil tím, že si dalšího večera na cestu ke kočičímu večeřadlu pozval
kamaráda. Možná to byl ježek s ježicí, to nemohu s jistotou říci.
V anatomii ježků se moc dobře nevyznám, zejména potmě ne.
Ježci tak vstupují do světa tvorů
rozšiřujících spotřebu hromadně produkovaných výrobků. Stávají se dalšími
subjekty, které pomáhají roztáčet kola průmyslové výroby a spotřeby, i když ne
přímo, ale přes lidi. To je ostatně stejné jako v případě psů a koček – ti
si taky sami do hypermarketů pro své granule nechodí. A kdokoli se stane
součástí světa ekonomie, jako by už napůl byl člověk. Možná bude tenhle proces
pokračovat dál a my se dočkáme časů, kdy převezmeme vyživovací povinnost
k dalším tvorům dnes ještě považovaným za tvory přírodní.
Kde zločinec je našinec
Poklidnou hladinu
českého politického blábolení, pokrytou žabincem a napadaným pozvolna hnijícím
listím, občas vyruší z jejího páchnoucího existování žblunknutí kamínku
společenské aféry. Někdy se tak sejdou v blízkých časových okamžicích
dokonce kamínky dva. Po trapných patnáctiletých tahanicích je do fešáckého
vězení spíš podobného lázeňskému sanatoriu zavírán jeden z vedoucích
představitelů politické strany, jež byla už před několika roky parlamentem
prohlášena za zločineckou. Do vězení
odchází stařec doprovázený suitou jiných starců, kterým by náramně slušelo jít
si za mříže sednout s ním. Jenomže – v téhle zemi se nesoudí za tak
zvanou odpovědnost politickou; odsoudit
je možno jenom za konkrétní provedený trestný čin, u něhož byla doložena účast
a podíl na něm.
Už jsem kdesi psal o tom, jak mi
jeden z našich studentů před patnácti lety v diskusi o vypořádávání
se univerzity s marxistickou minulostí odborníků
a jejich použitelnosti v pedagogickém procesu v popřevratových
podmínkách řekl, že mu počínání univerzitních funkcionářů připomíná situaci, kdy si krysy samy organizují deratizační
program. Kdy ti, kteří mají sami máslo
na hlavě, rozhodují o tom, kdo by potřeboval umýt hlavu.
Ve stejné době, kdy člověk, který
ani dnes nelituje, že se podílel na okupaci země, jejíž řečí mluví, vodu pije a
jejíž dýchá vzduch, že svým jednáním aktivně přispěl k tomu, aby krev
obětí cizáckých žoldáků byla zasypána hlínou zapomnění a na jejich pomnících se
nesměly objevit nápisy vysvětlující jejich předčasnou smrt a že zástupy byly
přivedeny pod pranýř hanby a donuceny odpřísáhnout, že lež je pravda a pravda
že je lež – jmenuje předseda vlády této země jiného, jen o něco mladšího
člověka stejně zvláštního ražení
vysokým vládním úředníkem a svým nejbližším spolupracovníkem.
Logika věci je jasná – vysoký
funkcionář a aktivní vykonavatel vůle zločinecké organizace KSČ je zločinec.
Logika života této země má však s touto logikou společného pramálo; logika
života této země je logikou práva a právníků logicky negramotných. Logika
života této země je určována příbuzenskými vztahy soudců se špinavýma rukama
z nespravedlivých procesů minulosti se soudci z nynější generace. Dědečka,
tatínka nebo laskavého strejčka, který nosíval dětem čokoládu, přece nemůžeme
spojovat s týráním politických vězňů, jimi odsuzovaných k trestům
mnohaletého vězení. Ti starci, kteří dnes jako svědci a žalující neobratně
vypovídají o hrůzných výsleších a procesech vykonstruovaných k výsměchu
spravedlnosti a pohrdání vším lidským, kazí dnes poklidný obraz poměrů
vyrůstajících z principu všeobecné dohody těch z druhé strany. Já
na bráchu, brácha na mne. Ten propletenec
je náramný, v téhle malé zemi je každý nějak zapleten
s každým. Ministerští předsedové nejsou výjimkou.
Generalissimus Stalin miloval děti a
vůdce Adolf Hitler rád drbal za ušima psy. Ve volných chvílích, kdy právě
nemuseli podepisovat rozsudky smrti.
Včera jsem v noci poslouchal
jeden pořad na R6. Na bývalém rádiu Svobodná Evropa. Mladý právník, dnes
poslanec parlamentu ve vysoké funkci stínového ministra spravedlnosti politické
strany, která svůj demokratismus pozvedá až k oblakům, vypráví svůj zatím
nedlouhý životní příběh. Právnickou fakultu vystudoval v Plzni, už po
převratu. Z Plzně pochází můj přítel, dnes americký profesor Ota Ulč, taky
právník, vystudovavší pražskou právnickou fakultu začátkem padesátých let. A
tak jsem začal poslouchat pozorněji.
Na dotaz moderátora, kdo byl panu
poslanci za jeho studií právnickým vzorem, uvádí tázaný něco málo jmen. Mezi
nimi jméno akademika Viktora Knapa, koryfeje české komunistické právní taky vědy, řadu let zastávající
vysokou funkci snad přednosty politického odboru u masového vraha Klementa
Gottwalda. Člověka, který byl historickým sloupem té zločinecké organizace KSČ.
Takže jsem úplně klidný – právo a spravedlnost budou i po převzetí vlády ODS
v těch nejlepších rukou.
Upadnout do nemilosti gravitace
Řecká mytologie
připisovala spojení s matkou Zemí, kontaktu s ní, mimořádnou
důležitost. Příkladem je příběh obra Anteia, který byl poražen, protože
dopustil, aby ho jeho protivník v zápase nadzvedl a přerušil jeho
silodárné spojení se Zemí. Staří Řekové si mohli dovolit spojení se Zemí
mytizovat – gravitační zákon neznajíce, protože Isaac Newton jej objevil až o
dva tisíce let později. My ovšem, díky Newtonovu objevu, víme, na čem jsme –
Země každého z nás přitahuje, tím víc, čím jsme hmotnější. V tomto
smyslu lze tedy konstatovat, že na svou pozemskou hruď vine tlouštíky a
dlouhány silou vroucnější než střízlíky a kraťasy. To je fakt doložitelný
objektivně, a žádné rádoby demokratické úvahy o rovnosti lidí před zákonem na
tom nemohou nic změnit. V případě zákona gravitačního.
V gravitačním silovém poli žijeme od narození. Vlastně by se
chtělo říct – od chvíle početí – to však by nebyla tak úplně pravda. Lidský
zárodek, embryo, človíček dosud nenarozený sice uvnitř silového gravitačního
pole žije a vyrůstá – vnitřní prostředí matky však jeho účinek v podstatě
ruší. Človíček dosud nenarozený si v plodové vodě plave, gravitaci
nepociťuje, podoben kosmonautovi, v jehož případě sílu gravitace
kompenzuje síla odstředivá.
Jako kluk a posléze mladý muž i já jsem občas podléhal tomu druhu
snění, jemuž propadají básníci a jiní snílkové, inspirováni někdy baronem
Prášilem. O letu na Měsíc či dokonce ke hvězdám, technické detaily a biologická
omezení velkoryse přehlížeje. Kdo by nechal přistřihovat křídla svým snům kvůli
nedostatku kyslíku?
Ke skutečnostem, které biologie nedbale přehlíží, patří fakt, že gravitační síla s věkem lidského
jedince vzrůstá. Fyzikové budou tomuto mému tvrzení pohrdlivě odporovat; já
však, nejsa fyzik, ale pouhý pozorovatel
života, hodlám na svém trvat. A protože za svou povinnost považuji podat
důkaz, hmatatelný, tj. měřitelný, neprodleně tak činím. Všimli jste si, vy ostatní, staří i mladší, oč vyšší je procento našich
bližních vyššího věku, kteří potřebují ve svém zápolení s gravitační silou
podporu hole? Ve srovnání s mladšími? Ano, je to tak. Pro ně, pro nás starší, gravitace zesílila. Jistě,
fyzik bude tvrdit, že gravitace je pořád stejně silná (na daném místě povrchu
zemského) a že co se změnilo, je naopak zeslábnutí reakce ochabujícího
stárnoucího těla v gravitačním poli se nacházejícího – v celkovém
úhrnu to však vyjde nastejno.
Tím, že Stvořitel uvedl do vesmíru gravitaci, musel vyřešit problém,
jak by se měli zeměplazové, ptáci a
tvorové vodní s její silou vypořádávat. Protože jejich hlavním
životním problémem je hledat si potravu, nemohli
zůstat gravitací upoutáni na jedno stálé místo, podobni motýlům
v krabicích entomologických sbírek! Byla proto hovada zemská i jiná
vybavena složitými soustavami antigravitačními, umožňujícími jim pohyb a
přemisťování. S omezeními, jejichž význam s věkem tvorů narůstá.
Stalo se, že uprostřed sedmého decenia mého věku učinila příroda zásah
do řídícího systému mého těla; ten zahrnul i řízení soustavy antigravitační.
Gravitační síle byla tak otevřena stavidla, což jí umožňuje pronikat do řečiště
mého pohybu způsobem podobným jarním záplavám měst a vesnic. Protrhává ochranné
hráze, nutí mne improvizovat a síly vydávat ve směru neplánovaném.
V takových chvílích zakopávám a upadám – což může sice básník
považovat za objetí matky Země – moje odřené lokty, rozbitá kolena a odražená
žebra to však pojmenovávají jinak. Dichtung
und Wahrheit, poezie a próza. Jsem porouchaný stroj v situaci, kdy
nejsou k dispozici náhradní díly. Ani pod pultem. Poničený stroj, jehož
antigravitační systém prodělal havárii. Anebo z jiné strany, v jehož
případě gravitace otočila ovládací pákou o pár stupňů doprava. Navíc. Jediný
opravdu účinný způsob jak na to reagovat je – najít si pomocníka, který její
sílu účinně zruší. Židli a hlavně postel.
Smysl života?
Občas sáhnu po starší
knížce, abych se při čtení knížek současných trochu osvěžil. Zejména když jde o
témata tak zvaně filozofická, mezi něž i otázky o smyslu života patří. O smyslu
něčeho. Taky třeba o smyslu dějin. Tou starší knížkou byla tentokrát jedna
z pera historika profesora Josefa Pekaře. O tom jsem už před lety nabyl –
jako laik – dojmu, že jeho názorům i znalostem se dá věřit. Laik
v historii musí totiž, chtě nechtě, na dojmy dát. Pekař mne zaujal svou Knihou o Kosti, dějinami českého
selského stavu od války třicetileté do počátku dvacátého století. Knížka, po
které jsem z touhy osvěžit se sáhl tentokrát, byla souborem jeho statí
pojednávajících o některých klíčových postavách českých dějin. O Žižkovi, Janu
Husovi, o Janovi z Pomuka, o Bílé hoře, o starých selských kronikách –
Vavákově a Dlaskově. Taky byl v té knížce Pekařův příspěvek k tématu smyslu českých dějin. Ta knížka byla
vydána už za první republiky – kdy bylo téma smyslu českých dějin aktualizováno zejména faktem, že to bylo jedno
z životních témat filozofa a prezidenta Tomáše Masaryka.
Pekař byl katolík – což se v době po první světové válce příliš
nenosilo. Ačkoliv se sám nazývá konzervativcem, připadají mi jeho stanoviska a
postupy jeho historického uvažování velice realistické a dodnes logicky svěží.
Sympatické jsou Pekařovy postoje, ve kterých kriticky posuzuje krátkodeché a
horlivé české přeběhlictví té doby. Rozhodně
nechoval žádné sympatie k tendencím
módnosti, ať šlo o přeběhlictví od katolické církve, která se jistě silně
umazala svým rakušáctvím, anebo bezhlavým, nedomyšlením ničením historických
památek s církví spojovaných. Mariánským sloupem na Staroměstském náměstí
počínaje a sochami Jana Nepomuckého konče. Josef Pekař se pouštěl do vysvětlování
klíčových momentů české historie i tam, kde se ocital v opozici vůči
většině české inteligence a vlastenecké
společnosti. Tam, kde sotva mohl chovat naději na získávání kladných bodů.
O Janu Nepomuckém a jeho svatořečení polemizuje i s Dr. Herbenem a Dr.
Scheipflugem, vlivnými žurnalisty té doby.
Pekařův postoj k otázce smyslu českých dějin, o které tehdy
probíhalo něco jako národní anketa, mi byl velmi sympatický. Už proto, že
k ní přistupoval realisticky – v čemž se lišil od postoje Masarykova,
se kterým si v tomto ohledu příliš nerozuměli – když dal najevo, že ona
otázka je poněkud za vlasy přitažená. Život
je prostě něco, co se žije. Především je to pro každého biologicky uzpůsobeného
tvora, včetně člověka, primárně otázka biologická. I já jsem toho názoru, že
člověk nežije proto, aby tím vyřešil nějaký problém, aby tím odpověděl na
nějakou filozofickou otázku. Žije, protože byl do jeho mysli dílem stvoření
vložen instinkt, aby žil, aby o uchování svého života usiloval jako o prioritu.
Hlediska náboženská, národní a jiná jsou sekundární. Myslím, že i světci všech
dob svými životy lehkomyslně nemarnili. Jistě, vždycky existovala alternativa
sebeobětování (individuálního, osobního) života v zájmu abstraktní
myšlenky – za císaře, za Stalina, za Boha a jeho proroka Alláha – ve středu
každodenního života však stála jenom výjimečně.
Co může být smyslem národního života, národní existence? I v tomto
ohledu půjde především o přežití. Ale
také o přežití jako co? Řekněme, že jde o zachování národní identity. Co však definuje tuto identitu? Irové
přežili anglické znásilňování, přestože při něm ztratili i svůj jazyk. Jazyk je
tedy důležitý, nemusí však být kritériem jediným. Češi národní jazyk uchovali,
Palacký jménem národa odmítl začlenit Čechy do národa německého (ačkoliv pro to
byla v polovině devatenáctého století řada racionálních důvodů); kdybychom
začali mluvit a psát německy, zmizeli bychom? Dnes víme, co jsme tehdy nevěděli
– máme i svou identitu biologickou, genetickou. Ta se však v chování lidí
jednoznačně projevovat nemusí – hitlerovské teorie existence genů židovství
byly humbuk. Pokud jde o můj názor, myslím, že nikdo by se neměl za národní
identitu schovávat. Každý by měl jít do světa především sám za sebe. A taky svůj vlastní život smyslem naplňovat.
Aritmetika nudisty
Ne, že bych měl něco
proti nudismu, proti vyznání a životnímu stylu svých bližních, které, jak
říkávala má někdejší kolegyně, šaty tíží
jako cent. Vůbec ne. Třebaže k této množině nepatřím, taky
z ohleduplnosti vůči jedincům esteticky vytříbenějším a náročnějším,
pohled na lidskou nahotu mi nijak nevadí, někdy i naopak. Jenom si tak občas
v této souvislosti trochu popřemýšlím a zauvažuji.
Zajímavý a přemýšlení hodný je v souvislosti s lidskou
nahotou fenomén stydlivosti a studu. Základní
otázkou zřejmě je, zdali se jedná o vlastnost biologicky lidem vrozenou nebo
teprve v průběhu civilizačního vývoje získanou. Pro lidské kmeny žijící
v mírném až studeném zeměpisném pásmu nebyla asi potřeba oblékat se pro
olysalou opici primárně dána nějakým studem. Aby se neklepal zimou a nedrkotal
zuby, pračlověk kůži ulovených zvířat nezahodil, ale na vlastní tělo navlékl. A
druhotně si všiml, že zakryté části tělesného povrchu nepokrývá husí kůže – ale
ani zvědavé pohledy příbuzných. Možná se v tom pocitu někomu zalíbilo
natolik, že se pak odíval i v době, kdy sluníčko hřálo.
Odívání mělo jistě i jinou funkci. Kožený oděv chránil před poraněním –
větvemi stromů při pronásledování jelena, před kopyty jelena na odpor se lovci
postavivšího, ale i před poraněními nepřátelskými kameny a klacky. A patří už
zřejmě k lidské povaze, že z toho, co bylo původně zamýšleno jako věc
čistě účelová, se krok za krokem a století za stoletím vyvíjí i záležitost
nesoucí určitou funkci zdobnou a okrašlovací. Třeba výstřih. Nebo suknice nad koleny
odstřižená.
Takhle nějak se mohlo stát, že se vývojový kruh uzavíral. Od stavu, kdy
žádoucí bylo maximálně tělo před chladem skrýt až do situace, kdy se jistá
vybraná místa, o jejichž mimořádné lákavosti se tušilo, začala poodhalovat. Tu
méně a tu více. Limitní bodem se stalo zcela přirozeně odhalení úplné – takže
vlastně návrat do původního vývojového stavu. Stavu zranitelnosti a vlastně i
bezmoci – než se v řadách zejména tak zvaně slabšího pohlaví dospělo
k poznání, že tahle bezmoc je vlastně mimořádným zdrojem moci. K ní
se dospělo budováním institutu tajemství, naznačováním co by se mohlo, kdyby se smělo, styděním více naznačujícím než
garantujícím. Ke kultuře nudistické se dospělo přes teorii kultu volného těla, šatem netísněného, zdravého vlivu slunečních
paprsků a omývání v chladné vodě. Až do doby současných obav ze vzniku
melanomu kůže. O škodlivosti omývání těla vodou se zatím nehlásá nic –
pomineme-li teorie ochmelků, podle nichž je voda krajně nevhodná jako prostředek
očisty vnitřní, jež má být vyhrazena výhradně tekutinám alespoň částečně
alkoholizovaným.
Diskusemi v prostředí občanstva vyznávajícího nudismus jsem dospěl
k poznání, že mezi svými, stejně
neoděnými, žádnou potřebu stydět se za svou nahotu nepociťují. Jinak je tomu
ovšem v prostředí lidí alespoň částečně přioděných. Tam se stud dostavuje
– čemuž nudisté čelí zákazem vstupu lidí oděných mezi ně.
Přemýšleje o tomto fenoménu, napadlo mne vysvětlení, že důvodem tohoto chování je rozdílné množství
čumilů. A že nudista jako by uvažoval ve shodě s principem čím víc lidí na mou nahotu kouká, tím míň se
ostýchám. A nejvíc se proto nudista stydí ve chvíli, kdy jeho nahotu
očumuje jediný divák. Navíc pak ve chvíli, kdy je už částečně oděn, kdy se
obléká nebo svlíká. S tímto poznatkem zřejmě souvisí i zábavní průmysl
založený na fenoménu známém jako striptýz.
Kdyby totiž naklusal po stažení opony houf nahatých striptérek a postavil
se čelem k diváctvu, asi by byl zájem o ně nevalný. Protože však se
dostaví oblečené a většinu času jejich produkci vyhrazeného stráví ve stavu
polonahosti, jsou diváci rozdrážděni podstatně výrazněji. Kdybych se nebál
následků, řekl bych, že i manželská okoukanost nahoty je projevem stejného
mechanismu špatně dávkované ložnicové
nahatosti. I lidská nahota se zdá mít svá vlastní svérázná pravidla
počítání.
Fráze a floskule
V letech 2003 a
2005 vydal Vladimír Just dva díly svého Slovníku
floskulí. S podtituly pojmenovávajícími některé jazykové (české)
zpotvořeniny, více či méně kazícími nejenom tvář, ale i ducha českého jazyka.
Na okraj podotýká, že mu jde o patologii českého vyjadřování, jak se tato
předvádí především v mediálním sdělování doby polistopadové. Knihy, které
mne inspirovaly k napsání této stručné úvahy, jsem dostal od ženy k narozeninám.
Tajně doufám, že tento její dar nebyl míněn jako taktní šetrné pobídnutí, abych
zapřemýšlel o tom, co dělám, když mluvím a píšu.
Justovy knížky jsou inspirativní. Většina jevů, které komentuje a
kritizuje, zadrhává i v mé mysli, v mém vnímání. Protože nejsem ani
teatrolog ani literární kritik, ale obyčejný uživatel českého jazyka (i když
uživatel co do rozsahu spíše nadprůměrný), jeho kritika některých jevů mi
připadá více a jiná méně naléhavá a oprávněná. Celkově však si myslím, že co
bylo napsáno, stalo se po právu.
Jsem profesí biostatistik, zabývající se metodologií vědy. Vlastně
všech věd, které dobývají své poznatky z empirických pozorování a měření.
Z toho, co označujeme názvem data. Na
tom, jak Just vymezuje patvary
označované jako floskule, mne
zaujalo, že velice podstatným jejich znakem je frekvence užívání, která způsobuje jejich zneužívání. Nadužívání vede
ke zneužívání. Tohle je doména statistiky, statisticky kvantifikovatelná,
měřitelná. A měřitelnost jevů je součástí mého řemesla.
Člověk je zoon politicon. Jinak
řečeno, člověk je tvor, k jehož životnímu stylu patří stádnost. V době současné označovaná názvem dav. V politickém žargonu pak
alibistickým názvem lid. To proto, že
dav představuje pro politiky stádo, jehož mlékem a masem se živí – a nemohou si
proto dovolit ono stádo pohněvat. Floskule je vlastně dítětem či produktem stádního myšlení, odposlouchávání a
přebírání frází, které na počátku svého života, krátce po svém zrození, něčím
zaujmou. Jednoduchostí, líbivostí. Úzce to souvisí s psychologií vnímání
reklamy, reklamních sloganů. S módou
vyjadřování – kombinující úsilí být originální s praxí co nejvíc se
podobat jistým vzorům.
Fráze a floskule mají svůj metaforický model v plevelu. Stejně jako plevel utlačuje
kulturní rostliny, vytěsňují fráze a floskule výstižné, věcné, nezpanákovatělé
formulace toho, o čem se vede řeč. O čem se píše. Jinou metaforou tohoto vztahu
je kontrast květiny na záhoně utržené s květinou uvitou z voskovaného
papíru. Utrženou v pouťové střelnici. Zdůrazňující vlastnost dlouhodobého
přežívání na úkor vůně. V jistém ohledu jde o předstírání něčeho, co není.
Taky se to podobá maskování ztracené svěžesti mládí divadelními šminkami.
Fráze a floskule ochuzují biodiverzitu
komunikačního prostředí. Asi jako když udeří dlouhodobá sucha – přežívá
jenom otužilé, odolné, necitelné, nezranitelné, protože mající hroší kůži.
Jazyk je neodmyslitelnou součástí životního prostředí. Mluvíme, žijíce.
Žijeme, mluvíce. Kvalita sdělování, mezilidské komunikace, spoluvytváří kvalitu
života. Jazyk není jenom nadstavba života – je tmelem jeho základny. Jako
takový musí dostát požadavku racionální, možná i optimální služby. Měl by být
věcný, jednoduchý a přitom bohatě vybavený možností odstínit barvy i zvuky. Měl
by být barvitý – nemusí však být pouťově barevný a předstírající jásání a
politický optimismus jako mávátka a červeň krepového papíru na tribunách
prvního máje. Našemu sdělování sluší kořeněnost – ne však předstírání
cizokrajnosti tam, kde se dá plnohodnotně vystačit s produkty domácí
zahrádky. Stádnost při používání jazyka se podobá stádnosti v oblékání. I
tady se balancuje mezi extravagancí až křečovitostí na jedné straně a
úzkostlivým přidržováním se hlavního proudu. Je to věc citu – který je třeba
pěstovat – stejně jako jazyk a styl vyjadřování.
Pes diagnostik
Slovní spojení
použité v nadpisu této úvahy není vlastně ničím exkluzivním. Psi doby
někdejší až pradávné byli hojně využíváni k vyhledávání živočichů, které
hodlali majitelé psů učinit svou potravou; v dobách novějších pak
k vyhledávání lidí zavalených sněhovou lavinou či sutí zříceného domu,
k identifikaci bezpečné cesty pro jedince nevidomého, k vyhledání
člověka definovaného specifickým pachem – a last but not least –
k rozpoznání zavazadla obsahujícího nebezpečné drogy. Všechny tyto
činnosti je možno zahrnout, při troše velkorysosti, pod názvem diagnostika.
Nedávný, úplně čerstvý zážitek mi umožnil množinu mých zkušeností v
oblasti psí diagnostiky dále rozšířit a obohatit.
Při ranní cestě na fakultu projevil pes protijdoucího mladého
gentlemana nadstandardní zájem o mé kalhoty. Znepokojilo mne to; jednak se psy,
které můj vnitřní hlas oslovuje neuctivě jménem čoklové, nijak nekamarádím – ale hlavně z důvodů zcela
praktických. Nerad bych těmto tvorům sloužil jako kandelábr k vykonání
jejich psích fyziologických a zároveň psovsky komunikačních potřeb.
Jako reakci na psí zájem zaujal jsem standardní a mezinárodně psům i
lidem srozumitelný postoj bojovníka ve
střehu. Vzhledem k mému nepřehlédnutelnému tělesnému poškození to
jistě vypadalo poněkud komicky. Pes byl na dlouhém pružném vodítku, které mu
umožňovalo poměrně rozsáhlé manévrování.
Majitel zvířete si povšiml naší interakce a psa si na vodítku přitáhl.
Obvyklým způsobem se k němu naklonil, jal se mu domlouvat a konejšit ho
zřejmě ve stylu pán ti nic neudělá, on
není zlý, on jenom tak vypadá. Tohle jsem si ovšem spíše jen domýšlel. Pak
se pán obrátil ke mně, pravě tónem podobně konejšivým – on vám nic neudělá, je dobře vychovaný; jenom ho znervózňují lidé
s poruchou chůze; lidé, kteří špatně chodí.
Přiznám se, že takové vysvětlení čoklího chování vůči mně bylo pro mne
novinkou. Už jsem byl držiteli psů ujišťován o jejich neškodnosti, o tom, jak
jsou hodní, na mnoho způsobů – na tenhle však ještě ne. Abych se onomu mladému
gentlemanovi revanšoval, navrhl jsem mu, že by mohl svého psa nabídnout do
služeb českého zdravotnictví – že by se jeho schopnosti diagnostikovat lidské
jedince s poruchami chůze mohlo využívat třeba v ortopedii nebo při
hodnocení úspěšnosti léčebné rehabilitace. Mladý muž mi poděkoval a ujistil
mne, že bude o mém návrhu přemýšlet. Pak mi popřál příjemný den a oba jsme se
rozešli po svých. Po svých záležitostech i svých nohách.
Jak jsem šel dál, napadalo mne, že – jestliže informace mého spoluchodce
byla správná – svědčilo by to o schopnosti estetického vnímání u psů. Alespoň
psů jistého druhu, jisté rasy. Ta myšlenka se mne chvíli držela – myslil jsem
na její případnou aplikaci třeba při posuzování uměleckých artefaktů. Jejich
kvality, případného odlišení skutečného uměleckého díla od pouhého kýče. Každý,
kdo se jen trochu o umění zajímá, ví, jak je takové posuzování obtížné. Omyly
expertů v tomto oboru jsou velice časté – tak časté, že se nejednou
pochybuje o jejich schopnosti diagnostikovat umělecké dílo vůbec. Estetické
cítění lidí je velice slabý lidský smysl. Podobně jako je slabý (myslím
informačně nedostatečný) lidský čich, případně lidská chuť. A kdyby se ukázalo,
že psi dokáží uměleckost uměleckého
díla vyčenichat stejně dobře jako jsou schopni vyčenichat kokain či marihuanu …
Domyslit důsledky takového faktu není tak obtížné. Každá umělecká
galerie by zřídila systemizovaná místa služebních psů. S příslušným platem
a služebnímu požitky vyplácenými ve věncích špekáčků. Některé umělecké
instituce by obsazovaly zvlášť nadanými čokly i místa ředitelů, jejichž
sekretářkami by se stávaly pohledné mladé fenky. Hodnocení uměleckých děl by
přestalo být doménou uměleckých šibalů a stalo by se vědou. Ředitel Národní
galerie pak kajícně ze svého místa odstoupí ve prospěch svého jezevčíka.
Kolektivně proti své vůli
Lidské druhy patří
mezi tvory povahy stádní, skupinové, kolektivní. Už od prvopočátků existence
provozují život v tlupách, zakládaných na principu rodů a organizovaných
s jistou dělbou práce a sdílením jisté hierarchie sociálních postavení.
Člověk prostě nebyl nikdy úplný samotář. Bývalo výhodné, aby někdo sbíral
semena, lesní plody a kořínky – a jiný nadháněl či nadehnanou zvěř klacky nebo
kameny utloukal. Co si budeme namlouvat; prvotní zabíjení bylo jistě především
utloukáním, vytloukáním života z loveného těla. Výjimku mohlo představovat
škrcení; na to, aby svůj úlovek člověk zahryzl překousnutím krčních tepen,
nebyl asi nikdy dost účinně stomatologicky vybaven.
Jak tekl čas, populace lidí se množily a houstly. Už celá staletí a
dokonce několik tisíciletí nežijeme v rodech, jejichž příslušníci jsou
biologicky spřízněni. Přesněji řečeno, blízce spřízněni – protože, byť způsobem
pořád víc se rozmělňujícím, jsme všichni vlastně tvorové jedné líhně, jednoho
vrhu, jediného původu. Svým způsobem.
Se zvyšující se hustotou osídlení lidských míst se stávalo, že se
některým lidem začal princip kolektivního sdílení života zajídat. O účelnosti
dělby práce se nepochybovalo – někteří však soudili, že být pořád spolu, pořád pohromadě, je vlastně otrava. Tak povstal
jedinec introvertní, který odmítl extroverzi jako povinný dominující
princip. Takový člověk si přenesl postel do odlehlého kouta jeskyně – a dokonce
snad i ženě tam dovoloval vstupovat jen občas.
Přemýšleje o životě, povšiml si člověk, že civilizace s sebou
přináší jisté jevy, o které vlastně není co stát. Nadměrná prašnost, hluk a
rámus, taky některé choroby se ukázaly být přenosnými a mezilidsky sdílenými.
Proto nebylo divu, že se lidem zachtělo jisté izolovanosti – samozřejmě nikoli
absolutní, ale jen relativní. I z hlediska hygieny, také duševní.
Jednoduše a prostě dospěli lidé k názoru, že by se to s principem
kolektivismu nemělo přehánět. Tam, kde se to přehnalo, k neblahým koncům
to přivedeno bylo.
Ve věci rámusu se poměry vyvinuly tak, že byl hluk úředně, to znamená
veřejně hygienicky, povýšen do kategorie škodlivin. V rámci principu,
podle kterého všeho moc škodí, zaujala
hygienická věda i praxe stanovisko, že rámusu by nemělo být moc. A měřila a
pozorovala, decibely hlídala a kontrolovala, dokonce i normy spočítala. Tak se
došlo k poznání, že je sice dobré a potřebné, aby se lidé mohli
přemisťovat z místa na místo co nejrychleji, že však zároveň titíž lidé
podávají stížnosti na patřičná místa, že je v domech kolem silnic
postavených moc rámusu. Spát že se tam nedá, děti že ospalostí pláčou a
nervozitou trpí. A že by se s tím něco mělo konečně udělat. Kvůli zmenšení
svého trápení se pak vydali koupit si nové, větší auto.
Protože rostoucí populace už neumožňovala, aby si každý stavěl svou
chýši, polozemnici či zemljanku na místě, kde by se nejvíc líbilo a odkud by
byl dostatečně romantický výhled, začaly se stavět patrové domy, paneláky nebo
dokonce věžáky a mrakodrapy. Tak nastal čas potíží s přenosem nejenom
hluku a rámusu, ale i všech zvuků z bytu do bytů sousedních. Člověk
bydlící tak začal zjišťovat, že – introverze sem a extroverze tam – se svými
sousedy vlastně vstává i lehá, akusticky s ním sdíleje jejich činnosti
hygienické a toaletní, jakož i detaily jejich intimního života. Člověk bydlící
nabyl možnosti evidovat počet kroků učiněných sousedem během noci – mezi
ložnicí a toaletou. Akusticky mohl odměřovat spotřebu vody, alespoň té
užitkové. Zároveň se stal tichým společníkem návštěv u souseda se střídajících
a spoluúčastníkem jejich hovorů, debat i případných rozmíšek. O programu
rozhlasu i akustické složky televize nemluvě. Umožňovalo mu to odhadovat a
předpovídat konání sousedova rozvodu s několikaměsíčním předstihem. Jediný
faktor prostředí, hluk, tak vtáhl do kolektivního života i jedince toužící
nejvíc ze všeho po holém osamění. Osamělost se stává nedosažitelným snem.
Sen o spaní
Soudí se, že sny jsou jistým odrazem reality.
Jsou ovlivňovány tím, co jsme prožívali, v době nedávné, ale i dávné. Ten
odraz je ovšem velice komplikovaný, často deformovaný, všelijak pokroucený; sen
rozhodně není fotografií života. Spíše něčím jako abstraktním obrazem, možná i
malovaným mírně cvičenou opicí nebo chovancem ústavu choromyslných. Souvislost
tu ovšem nepochybně je. Docela nedávno byl jsem ze spánku vytržen (asi to není
výraz příliš výstižný) zvukem výstřelu z pistole; byl doprovázen i jistým
obrazovým zábleskem. Vzápětí mne však žena ujistila, že to byl jenom průvan,
který zaklapl dveře mé ložnice. Protože nemám důvod v podobné záležitosti
jí nevěřit, musel si můj sen, nebo mé snové zařízení, tuhle událost zaklapnutí
dveří dofabulovat. Můj obdiv vůči
snění tím stoupl.
Rafinovanost mých snů se dále prohloubila. Došlo k tomu tak, že se
mi začalo zdát o tom, že spím. Pokud má být sen opravdu odrazem reality, nemělo
by na tom být nic divného. Já totiž prospávám nejenom noc, jako každý řádný a
spořádaně žijící občan, ale i část bílého dne. Spávám rád a dobře, což omlouvám
svou někdejší mozkovou mrtvicí, která mi celou řadu tělesných funkcí a vůbec
prožívání zpřeházela. Takže podle toho by se mé sny měly zabývat tématem spaní
už dávno – a to, že jsem sny o spaní začal registrovat až teď, vlastně svědčí o
něčem jako snové nedbalosti. Nelze však vyloučit, že téma spaní není pro mužské
podvědomí nijak moc zajímavé; ono se vlastně ve snu nic moc neděje. Rozhodně ne
nic moc reálného.
Když jsem začal činit pokusy své sny o snění analyzovat, zjistil jsem,
že materiálu k takovému počínání použitelného je pramálo. Každý
z nás, kteří míváme sny, přece ví, že bývá obtížné rekonstruovat obsah snu
i v případě, kdy byl jeho děj vzrušující, třeba erotikou nebo létáním.
Pokoušet se zachytit příběh snu o spaní staví
spáče před úkol téměř už předem neřešitelný.
Kdyby byl takový můj sen probíhal způsobem, že bych se při něm vznášel
nad postelí, v níž bych mohl pozorovat svou pod peřinou spící postavu, evidovat její
převracení ze strany na stranu, konstatovat její hlučné chrápání a odfukování –
pak by se snad dal shromáždit nějaký materiál, použitelný pro analýzu snu.
Jenomže takhle to určitě nebylo. Prostě se mi zdálo, že spím – bez jakýchkoliv
konkrétnějších a pro dodatečnou analýzu použitelných atributů.
Nevím, co by problému snu o snění
řekl náš skoro krajan Sigmund Freud. Pocházel z Příbora, což je od
Olomouce, co by kamenem dohodil. Teda, hodně výkonný házeč. Já jeho dílo nijak
moc nestudoval, odrazovalo mne Fredovo soustředění na sexuální parametry lidského
života. Ne že bych jimi opovrhoval a za důležité je nepovažoval – ale nikdy mi
nepřipadalo, že by to byla osa, kolem které se všechno otáčí. Možná je to i
tím, že už jsem dosáhl věku, kdy z nesvaté trojice víno, ženy a zpěv mužský vystačí s uctíváním toho prvního a
bez ženských a zpívání se obejde. Samozřejmě, pokud má nějak zajištěny snídaně,
obědy a večeře.
Zařadil jsem teď sledování výskytu snů o spaní do svého stálého
programu. Lehaje vstávaje hodlám na to myslit. Bohužel je to úkol, na jehož
vyřešení je obtížné vypsat cílové prémie a odměny, jimiž bych mohl podplatit
svou zlenivělou mysl. Nicméně, malé ryby taky ryby – i v dnešních
vybrakovaných mořích se pořád nahazují rybářské sítě. Nemá kocour pořád posvícení – jak říká jedno z přísloví, které
mi v paměti uvízlo z mé školské ruštiny, a kterým jsem kdysi uváděl
v údiv své ruské kolegyně na antropologických konferencích.
V originále to zní – ně vsjo kotu
maslenica.
Jak tak tyhle řádky po sobě přehlížím, vidím, že nejsou nic moc. Skoro
to připomíná úvahu politika – od níž je spravedlivé nic moc taky neočekávat. No
ale, pokusil jsem se – a odvážit se má taky svou hodnotu.
Zamyšlení nad nemyšlením
Lidem, jak je
všeobecně známo, dostává se vzdělání postupně prodlužovaného, vybavovaného
stále dokonalejší výukovou technikou včetně počítačů, zajišťovanou pedagogy
stále vzdělanějšími, někdy opatřenými dokonce i doktoráty cizokrajného původu.
Bohužel se nezdá, že by se tyto masivní, protože nikterak laciné, investice do vzdělavatelské industrie nějak výrazně
projevovaly na straně výstupu – kterým je kvalita studentů opouštějících školní
škamny. Kvalita hodnotitelná nejenom objemem vědomostí. Celkem rozumně
hodnocená podle schopnosti absolventů orientovat se ve struktuře životního
prostředí, podle jejich schopnosti umět rozpoznat, co je důležité nejvíc a co
se dá v dané chvíli a situaci jako méně důležité zanedbat. Podle vědomostí
studenta umožňujících mu využívat obecných principů a metod, s nimiž ho
škola seznámila, při řešení konkrétních situací nejenom každodenního životního
provozu. Jinak řečeno, podle jeho schopnosti aplikace. A, last but not least, podle chování absolventa v sociálním
prostředí, v interakci s jeho bližními, počínaje rodinou, lidmi
z blízkého okolí i lidmi, k nimž chová vztahy tak říkajíc neutrální.
Protože vzdělání zahrnuje i složku sociálního chování. Zanedbání této
komponenty může totiž vést k patologickým poruchám s důsledky někdy
katastrofálními. Příklady studentů se samopaly v rukou a granáty
v kapsách odstřelujících a do povětří vyhazujících své spolužáky a učitele
jsou dostatečně výmluvné.
V této úvaze bych se chtěl zamyslit nad jevem, který nevypadá tak
morbidně, má však podstatně užší vazbu na vzdělávací proces. Mám na mysli
skutečnost, že velni početná část populace jedinců, kterým se dostalo soudobého
vzdělání, někdy dokonce vysokoškolského, vykazuje povážlivé znaky negramotnosti. Nejde o to, že by neuměli
číst a psát, a že by si nedokázali spočítat, která v běžném životním
provozu bije. O to jde, že jejich názor na základní otázky existence vesmíru,
světa i jich samotných, se i po absolvování tak zvaně postmoderního vzdělávání
poměrně blízko podobá názoru našich středověkých předků.
Nejde přitom jenom o stav negramotnosti jedinců obývajících českou a
moravskou kotlinu. Týká se to i obyvatel země, jakou jsou Spojené státy
americké. Některé statistiky (i když o jejich spolehlivosti si nedělám iluze,
protože jsou výsledkem sociologických měření) konstatují, že v USA se
masově věří na duchy v podobě ufonů, bible se nebere jako soubor
básnických metafor, ale jako výpovědi, které je třeba interpretovat doslovně,
včetně výpovědi o stvoření světa. Životní styl spousty lidí se formuje jako mix
interakce šamanství a vrcholné informační techniky – předpovědi a rady do
života tvoří součást televizního vysílání, hojně konzumovaného. Analogií
v malých českých poměrech je (zatím) noční vysílání kartářek, numerologů a
kouzelníků předpovídajících budoucnost. S tímhle
haraburdím jsme vstoupili do jednadvacátého století!
Kořeny této postmoderní negramotnosti vidím v absenci, případně
v nedostatečném pěstování kritického
myšlení. Ve školách, od prvňáčků až po promoce. V tom, že není
dostatečně pěstován princip – ptát se,
vyžadovat důkaz platnosti každého tvrzení, matematikou počínaje a politikou
konče. Občan ke kritickému myšlení vychovaný nevěří všemu, co se mu
k věření předkládá. Ptá se. Proč? A
jak? Čím se dá potvrdit oprávněnost hlásané teze? Jaké jsou záruky, že věci
se budou mít opravdu tak, jak je hlásáno? Lidstvo se dělí do dvou podmnožin –
jedni se kriticky ptají, druzí bez ptaní věří. Těm prvním se nadává do šťouralů, rejpalů a nespokojenců, ti
druzí jsou politiky chváleni za to, že se chovají jako stádo pitomých a
naivních ovcí. Protože páni politici, stejně jako šamani, skopové milují.
Jak znásilnit spravedlnost
Spravedlnost je koncept povýtce lidský. Nepatří k principům
biologickým, přírodě je to princip lhostejný. Prioritou přírody je princip přežití, jemuž se podřizuje všechno
ostatní. Děti matky Přírody se snaží
přežít za každou cenu, na nějakou spravedlnost se neohlížejíce. Pokud jde o
přežití, jakákoli ohleduplnost by jedince o přežití usilujícího handicapovala.
Interakce mezi jedinci, biologicky druhově různými, ale někdy i rodově
stejnými, se vede především po linii je
k sežrání – potrava to není, jinak řečeno je to alimentárně zajímavé – je to nepoživatelné, případně i jedovaté.
Lidská civilizace dospěla v jistém stádiu vývoje k poznání,
že na každého jednou dojde (onemocní,
zestárne, zinvalidní), a bylo by na místě přesto ho nenechat na pospas
živlům, dravé zvěři a vůbec lhostejnosti. Že by se na jeho další existenci
mohla vynaložit jistá péče i tehdy, když to nevypadá na investici spíše
nevýnosnou. To zřejmě současně s tím, kdy si lidé uvědomili, že jednají
podle zásady jak ty mně, tak já tobě, nebo,
chcete-li jak se do lesa volá, tak se
z lesa ozývá. Tak nějak se mohla civilizace dopracovat k principu
spravedlnosti.
Demokracie rozmnožila principy mezilidské interakce o zásadu měřit každému stejným metrem. Zásada se
to zdá být ušlechtilá – a mezi dvěma válkami je ušlechtilost poměrně módní,
hodně se nosí. Zejména ovšem v situacích, kdy o nic nejde. Jakmile však o
něco jde – což znamená, jakmile jde o
peníze, bývá ušlechtilost odkládána stranou a do hry vstupují pravidla
dávná až pradávná. Jakmile jde o peníze, je normální jít druhým po krku anebo
alespoň na druhé se neohlížet.
Zdá se, že nesoulad mezi ušlechtilým hlásáním sociální spravedlnosti a
její praktickou realizací představuje konstantu společenského jednání. Asi jako
nesoulad mezi filozofií politiky a praktickou politikou. A právě moderní, téměř
současné české dějiny demonstrují brilantní ukázku farizejské rozpolcenosti
mezi hlásanou spravedlností a zcela nespravedlivým provedením toho, co bylo
jako spravedlivé proklamováno. Jde zároveň o rozpor mezi formou a obsahem – kdy
se formálně činí zadost hlásanému, aby se přitom obsah hlásaného zcela
pokřivil, znehodnotil, vyprázdnil.
Uvažuji o české popřevratové privatizaci.
Předmětem hlásání byla proklamace spravedlivé nápravy věcí komunismem
pokroucených. Vrácení komunisty rozkradeného majetku kdysi soukromě drženého. A
zprivatizování majetku v držení státu, který z kapitálu kdysi
soukromého povstal.
Proklamována byla zásada spravedlnosti – každý měl mít stejnou možnost
z posledně zmíněné části majetku určeného k rozdělení dostat stejnou
část.
Nějak českým teoretizujícím ekonomům nedošlo (nebo dojít nemělo), že
jedinou metodou, jak takovou spravedlnost realizovat, je princip loterie. Jedině náhoda je schopna zajistit její naplnění. A
tou náhodou rozhodně nebylo, jestliže se připustilo, aby ti, kteří měli
informaci o kvalitě a perspektivnosti dílčího majetku, mohli využít této
informace při rozhodování o tom, co komu připadne. Tím byla náhoda vyřazena ze
hry, rozhodování se stalo zcela nespravedlivým. Spravedlnost byla znásilněna zcela cynickým způsobem. Neumím si
představit, že by ti, kteří určovali pravidla hry na privatizaci, byli tak
negramotní, aby jim nedošlo, o čem teď mluvím. Jsem si jist, že věděli. Prostě
dali před spravedlností přednost hře na
malou domů. Co je doma, to se počítá. Řeč se vede a pivo se pije. Však to nějak
okecáme – a co jsme si už urvali, nikdo nám zpátky nevezme. Vždyť tomu stejně
nikdo pořádně nerozumí. A že třeba v jižní Africe tohle pochopili a
vztah spravedlnosti a náhody respektovali? No a co? Vždyť to jsou jenom
Afričané!
Politické lži a podvody, které se staly standardním způsobem komunikace
mezi politiky a občany, mezi vládou, parlamentem a soudy na jedné straně – a
občanskou masou je platící na straně druhé – se v kuponové privatizaci
představily v celé své nahotě.
Vyhasínání dychtivosti
Lidský život je
doprovázen řadou procesů, vykazujících nepochybnou závislost na čase. Na čase
ontogenetickém, kterému také říkáme stárnutí. Samozřejmá bývá počáteční fáze
vyzrávání procesu – který se ustaluje na určitém plateau v období plné síly dospělosti, aby poté pozvolna
nastupovala fáze poklesu až do vyčerpání životních sil onen proces živících.
K procesům tohoto druhu patří třeba pamatování, touha po tom či
onom, vis vitalis takového či onakého
typu, samozřejmě sexualita – a také dychtivost.
Možná je dychtivost obsažena více či méně v každém z dalších
procesů, které jsem se pokusil uvést – snad to nevadí.
V této úvaze mě zajímá ona klesající, vyhasínající část křivky
dychtivosti doprovázející astronomicky registrovaný proces stárnutí. Jakkoli
lze o moudrosti matky Přírody (podle lidských kritérií a měřítek) pochybovat,
v téhle záležitosti je nutno její postup považovat za racionální.
V tom smyslu, že s vyhasínajícími životními silami paralelně
vyhasínají i touhy – a dychtivost touhy ukájet. Stárnoucí člověk nechává býka příležitosti kolem něho pádícího
prostě pádit, aniž by pociťoval nutkání popadnout ho za rohy, nutkání, kterému
v mládí obvykle odolat nedokázal. Není to úplně lhostejnost; člověk si
uvědomuje, možná s lítostí, že už nebude, co bývalo. Už se ti, mládenče, nohy třesou, už tě na rozhlednu nevynesou …
Jedna hluboká moudrost, na
uvažovanou situaci aplikovatelná, je vyjádřena přáním – Pane, dej, ať se zdarem vykonám, nač mi síly stačí, ať se nepouštím do
díla, které dokončit bych nestačil – a ať dokážu rozpoznat, kdy jde o to první
a kdy o to druhé. Tohle někdy příroda opravdu zařídí; dokonce i tehdy,
jedná-li se o úpadek fungování lidského rozumu. Je milosrdná vůči člověku,
umožní-li mu neregistrovat, jak upadá. Jiná věc je, že to nemusí být vůbec
milosrdné vůči jeho okolí.
Dospěl jsem do věku, kdy se pro mne úvaha tohoto druhu stala aktuální.
S potěšením konstatuji, že mé touhy velice pokrotly, že už nemám potřebu
hříběte prohánět se po kvetoucí louce – a spokojeností mě naplňuje přemýšlivé
žvýkání voňavého sena. Čímž myslím talíř dršťkové polévky s křupavým
rohlíkem nebo uzené s krajícem sladkého chleba a otevřenou lahví šedého rulandského.
Mnohé z toho, co mi kazívalo spaní, mne už znepokojuje jenom docela mírně.
Jediná trvalka zůstává mému znepokojení blízká – lidská hloupost. Zejména pak hloupost mazaná, drze si vymiňující
výhody, spoléhající na to, že normálnímu solidnímu a poctivému člověku by bylo
trapné na hloupost tohoto druhu otevřeně poukazovat. Tak vůči drzé mazané
hlouposti jsem stále dychtiv vystupovat a do hádek i bojů se pouštět, i za cenu
ztráty důstojnosti.
Dost se to podobá situaci, kdy člověka zub času připraví o zuby – a on
najednou zjišťuje, že ho přechází chuť na vepřový řízek a místo ní se dostavuje
chuť na krupičnou kaši. Tomu říkám životní
harmonie. Jak diskordantně ve srovnání s tím působí obraz stárnoucího
mužského, tedy dědka, s pohledem vilně upřeným nadbíhajícího ženě o třicet
let mladší! Nedokážu v příběhu dvorního rady Goetha snažícího se okouzlit
Ulriku von Loewetzow vidět především romantický příběh – daleko víc mi na
plátno vstupuje trapnost komplikací, kterým se jejich životní zauzlení sotva
mohlo vyhnout.
Tímto konstatováním bych nechtěl odsuzovat soužití a komunikaci mezi
starým mužem a mladou ženou vůbec. Záleží na tom, jak jsou role napsány. A
zejména, jak jsou dodržovány režijní pokyny. Vůbec jde o pravidla mezigenerační
komunikace. Starý by se neměl pokoušet imponovat mladým v dimenzích, ve
kterých jim nemůže stačit. Vždyť je přece dost prostoru, ve kterém by mohl mít
vrch. Zkušenosti existují, ne, že ne. Samozřejmě záleží i na tom, zdali se
starý umí dostat ke slovu, zdali přesvědčí o svém hledisku, o smysluplnosti
svého východiska a postoje.
Zprávy
39
Díky vysokému počtu doktorů a zlepšené diagnostice
využívající vynálezy inženýrů a informatiků nejsou v této zemi už žádní
zdraví lidé.
Kdysi vymezoval socialismus vztah mezi generacemi
ušlechtile farizejským – Mladí vpředa
staří na svá místa ! Dnešní cynický kapitalismus to poněkud pozměnil –
Staří blbci, udělejte místo mladším!
Obchodník snažící se důsledně bránit riziku ztrát
z neprodaného zboží riskuje, že bude zbytečně platit prodavačkám postávajícím
před prázdnými regály a pulty.
V množině mých mnoha vnuček vykazují některé ve
svých vzdělavatelských procesech výsledky více než uspokojivé, jiné dokonce
vynikající a jedna, ve vědách trochu zaostávající, mívala od první třídy
pravidelně pochvaly za vzorné chování ve školní jídelně. Nikdy jí nic nezbylo
na talíři.
Svůj venkovský vzduch dýchám na
dohled od Mírova. Na dohled s panem Kájínkem.
Lepší lidé se v Česku poznají i podle toho, že poté,
co nabourají několik cizích aut, nemusejí dýchat
do balónku. Asi proto, aby se obyčejným
lidem nebraly o lepších lidech iluze.
V posledních šesti týdnech jarního semestru jsem
páchal zkouškové a obhajovací násilí na asi dvaceti doktorandech. Až do konce
příštího podzimního semestru bude doba doktorandského hájení.
Dcera telefonicky konzultuje se svou matkou, jak
vyrábět rybízovou šťávu, z rybízu falešné brusinky a také pro dědu
diabetický džem. Konečně jedno rozumné využití mobilu.
Jako starý lakomec jsem sázel stromky třeba jenom
pouhý metr od plotu dvorku. Jedna z meruněk se pochlapila a narostla do objemu nad
poměry. Navíc se cítila omezeným prostorem dvorku tísněna – a vyklonila se
do volnějšího dvorku sousedova. Letos se meruněk urodilo. Mé selské lakomství
pociťuje závist nad bohatou sousedovou úrodou; držíme se totiž zásady, že – co přes plot je, není už moje. Totiž
toho, v čí půdě kořeny stromu vězí. Naštěstí jsou naše sousedské vztahy
zdravé.
Rain maker. To bych chtěl umět. V letošním suchu bych
si tím na živobytí bohatě vydělal.
Doktorské teze o bezdomovectví, homelessness. Pokus dobrat se příčin fenoménu. Hranice, pod níž už
lidský jedinec ztrácí zájem zapojit se. Budoucí
doktorka filozofie konstatuje, že i v úplně ubohých příbytcích, vlastně
brlozích, nacházela artefakty jakoby upomínající rezidua někdejšího, teď už
opuštěného života. Na hřebíku ve zdi zatlučeném křížek, malovaný talíř, někým
do popelnice vyhozený. Připomnělo mi to pasáž z kdysi velice známého
románu francouzského autora Vercorse Les
animaux superiéres, Nepřirozená zvířata. Šlo v ní o to, jak vlastně
definovat člověka; jak ho vymezit oproti nově objevenému lidoopímu druhu,
kterému hrozilo zneužití v chamtivé tlamě moderního průmyslu. Soud,
britská justice, dospěla tehdy k rozhodnutí, že člověk začíná (a končí)
tam, kde uvažovaný tvor začíná užívat symboly, amulety, artefakty, předměty bez
racionálního zdůvodnění. Předměty svědčící o tom, že tvor má strach. Že se bojí
také jinak než jenom mechanismem strachu o život, regulovaným nepodmíněnými
instinkty. Tím vlastně dává najevo, že uvažuje v duchu zásady – zvíře a příroda jsou jedno; člověk a příroda
jsou dva. Člověk začíná tam, kde je vědomí o vydělení z celkového,
univerzálního kontextu přírody. Člověk je tvor, který se bojí nejenom na
základě vrozeného obranného instinktu. Tvor, který se dokáže bát iracionálně –
a svému strachu do cesty staví amulety.
Otevřené dveře na verandu uvazujeme provázkem, protože
jinak nás slyšitelným lupáním straší.
Musíme pohrabat tu posečenou
trávu – říká ona, a dodává
laskavě – ale začít s tím můžeš až
večer, až se trochu ochladí.
Politik, aby se stal populárním, je ochoten udělat cokoli. Třeba běžet za bílého dne po
náměstí v černých podvlékačkách. Ale běda, když padne návrh na omezení
jeho prebend. Pak se hned naježí a navrhovateli spílá do populistů.
A přece se točí – stejnou větou vzdoroval Galileo omezeným
církevním prelátům – a o pár set let později pak český občan – pivař z ní
čerpá s pohledem na roztočenou pípu naději a sílu do boje
s negramotností a chamtivostí politiků.
Vlaštovčí škola. Na střešním okapu sedí vedle sebe
čtyři mladé vlaštovičky jako školáčkové ve školních škamnech; učební předmět – lítání. Dva instruktoři, snad rodiče, na
ně nalétávají, zřejmě ve snaze donutit je, aby se pustily plechové opory a
spustily se do čtyřmetrové propasti. Blíží se září, doba odletu, a vlaštovka,
která zavčas nesloží lítací maturitu, nemá šanci překonat moře. Motivace je to
náramná. I vlaštovčí život je neustálé zvažování velikosti rizik ztrát a zisků.
Vlaštovčí cost – benefit analýza.
Ať trpěl jakoukoli sklerózou, na sebe sama nikdy
nezapomínal.
Každý, kdo na své zahrádce nebo na svém dvorku
ošetřuje strom, jehož většinu plodů oberou špačci nebo vrabci, dělá pro
ekologii mnohem víc než deset zelených politiků, kteří o ochraně přírody
ušlechtile žvandají.
Před šedesáti lety jsem jako primárek s otevřenou
hubou ve vláčku-dřeváčku poslouchal písně sextánů a septimánů Až nám bude sedum, sedumdesát sedum,
sedumdesát sedum let, budou naše děti, děti našich dětí, dětem o nás vyprávět… A
vida, už se to blíží. Cítím to v kostech, už dávno ne primánských.
Myslím si o sobě, že jsem křesťan. Připouštím ovšem,
že ne moc uhlazený, spíše sukovatý, kterého není radno hladit po srsti, protože
se snadno naježí.
Život je závod, ve kterém se s tím, jak ubíhá
čas, stále méně často vyhrává. Až přijde ta chvíle, kdy člověka soudce
definitivně odpočítá a knockoutovaného z ringu, provazy ohraničeného,
nohama napřed vynesou.
Víno se nalévá dvakrát. Ponejprv, když se hrozny ve
střapcích kulatí – a podruhé ze džbánku nebo koštýře do sklenky.
Celý život tě zařazují a rovnají podle abecedy – ve
škole v zasedacím pořádku, v tělocviku, na vojně – až přijde ta jedna
ze dvou spravedlivých, a tu druhou, Náhodu, si přizve, a vybírá si abeceda sem, abeceda tam. Ani na
hřbitově, posledním ze všech seznamů a rovnání, se už podle abecedy nic neřídí.
Že spravedlnost na světě neexistuje, dokazují nejlépe
soudy.
Znám ženu tak pořádkumilovnou, že v dřevníku
oprašuje a omývá polínka, aby se jí při přikládání do sporáku prachem nezanášela
kamna.
Plánované řízení bylo zavrženo, nastolen byl zákon trhu. Všechno je řízeno nikoli
plánem, uvědomělým záměrem, ale balancí nabídky a poptávky, tlačenou
k rovnováze těmito dvěma silami. Obávám se však, že pořád ještě existují
okrajové tendence, ve kterých se polotajně, poloveřejně propaguje odsouzený
socialistický princip plánování a řízení. Mám na mysli plánované rodičovství. To se pořád ještě jistými nezodpovědnými
kruhy hlásá. Přitom je jasné, že takové plánování by zákonitě vedlo
k vyhynutí národa. Už dnes je zřejmé, že Češi přežívají jenom díky
sexuální anarchii mladých, kteří podléhají hormonálním touhám a pudům,
obstarávajíce tak podstatnou část natality. Pokud by mělo hlásání plánovaného
početí nějaký podstatnější vliv na pohlavní chování lidí, do konce století by
lidstvo vymřelo. Takže – české demografické obrození může přinést jenom tržní,
anarchistické sexuální chování!
Láska, sebevíc žhavá, není stáložárná.
Populární hudba posledních let je pro mne
nestravitelná. Rámus, zběsilé bubnování, křik a zoufalé kvílení. Učí mne to
vážit si klasické hudby; díky té současné populárně hudební mizérii se ze mne
stane konzument vážné hudby. Příklad negativní selekce, výchovy odporem.
Péče o zdraví prodlužuje, bohužel, život na jeho
nezdravé straně.
Svěřil jsem se sousedovi, že mi všichni politici
připadají v televizi stejní. Dokonce i ženské. Pokýval hlavou a vysvětlil
mi, že je to pochopitelné, protože všichni mají živobytí ze stejných peněz.
Z těch našich. A člověk je přece tím, co jí. A za co jí.
Kdykoli začne přede mnou někdo mluvit o spravedlnosti,
pociťuji zvláštní neklid. Asi takový jako když se mluví o trojhlavé sani nebo o
skleněném vrchu za sedmero horami a sedmero řekami. Prostě – o něčem
neskutečném a neexistujícím.
Kdysi se podávaly k soudům žaloby se záměrem pře
vyhrávat. Dnes se žaluje proto, aby se aféry zametaly pod koberec – mechanismem
nekonečných stání, sezení a snad i klečení či ležení. A hlavně odvolávání.
Žaloby proti nactiutrhání nikdo nebere vážně. Čest je v téhle zemi mezi
lepšími lidmi nedostatkové zboží.
Změna je doprovodným faktorem života. Nebo dokonce jeho
podmínkou? Změny, proměnlivost stavů pozorovatelných, evidovatelných veličin,
mají několik komponent, složek. Třeba počasí – tu část změny, působenou
astronomickými faktory, rotací Země kolem Slunce, Země s vychýlenou osou
otáčení, jsme pojmenovali čtyřmi ročními obdobími – ačkoli je někdy zima
teplejší než podzim a léto studenější než jaro. Tuhle variabilitu v rámci
dané roční sezóny, variabilitu
intrasezónní, obstarává Země z vlastních zdrojů. Koloběhy
atmosférických front, oceánských proudů, tepelnými poklesy a zdvihy. A větry;
třeba monzuny. Dokonce už se my, lidé, hádáme o to, nakolik k vlivu tohoto
faktoru sami přidáváme – a co pojmenováváme skleníkovým
efektem (k nemalému podráždění ješitných prezidentů některých
bezvýznamných států). Jsou však faktory, vycházející z ještě větší
hloubky. To když se ve vnitřnostech našeho Slunce pohne, nová reakce se zapne a
povrch Slunce vychrlí chuchvalec energie teoriemi nepředvídaný. Erupci jako
trest za naši lidskou korupci?
Déšť tváři země vrásky vyhladí.
Lidé jako Havel, Tomeš, Janů, Pavlů či Petrů mají,
pokud jde o jmeniny, vlastně neoprávněnou výhodu – mohou slavit nejenom, když
jim kalendář připomene jejich jména křestní, ale i v případě jména
rodného.
Spolehlivý lék. Vysypal tabletu z tuby. Zatímco
sháněl, čím by ji zapil, pokoušel se přečíst příbalový leták. Ten sděloval, že
za odstranění potíží je třeba zaplatit (kromě marže pro lékárníka) rizikem něco
vedlejších účinků. Taky ospalost se tam uváděla. Byl to opravdu spolehlivý lék.
Usnul téměř okamžitě.
Každý z nás se denně potkává s mnoha lidmi.
Nevyhledává je a oni nevyhledávají jeho. Povinnosti, které plní oni se
potkávají s povinnostmi našimi – takže se nepotkáváme jako lidé, ale jako
nositelé těchto povinností. Naše povinnosti a úkoly se neobejdou bez našich těl
a duší, mozků a rukou, bez našich slov, představ a myšlenek, bez našeho smutku
a veselí právě tak, jako zpráva potřebuje posla, kdysi telegrafní přístroj či
dnes mobil nebo e-mail. Jenom někdy to takhle není. Někdy si uvědomíme, že
povinnost je pro nás méně důležitá než její nositel. A právě tehdy člověk ví,
že se potkává s lidmi.
Osteolog v davu lidí – Toho nevyužitého materiálu!
Kočka má přirozený smysl pro respekt vůči autoritám.
Vyjde-li na dvorek má žena, jde před ní. Vydám-li se na cestu já, cupitá
poslušně za mnou.
Čím rozsáhlejší je předmět tvého poznávání, tím víc
musíš vynaložit, abys dosáhl dané kvality poznání – ve srovnání
s poznáváním předmětu méně rozsáhlého. Relace čím – tím nebývá naštěstí relací lineární závislosti.
Od svého základního životního programu (nazývejme ho
pracovním, bereme-li za něj plat), tu a tam odbíháme. Nejenom uvařit si kávu a
zatelefonovat domů. Také to nemusí být odběhnutí evidentně neplodné – jako
třeba když magistrátní úředník místo odbavování stran hraje na počítači poker.
Bohužel nikdo nedokáže kvantifikovat, kolik užitečného se díky těmto vedlejšákům udělalo! Karel Čapek se jako
knihovník nudil – a napsal věci dodnes s potěšením čtené. Anton Čechov a
Vladislav Vančura čas od času nechávali léčení, pro které měli odbornou
kvalifikaci, a psali dramata, povídky či romány. Ti neléčení se bez nich obešli
– a co zajímavého po takových doktorech zůstalo! Bohumil Hrabal pověsil
právnické řemeslo na hřebík, živil se jako zaučený brigádník – a psal. Jistě ne
v pracovní době – ale z této okolnostmi vynucené zkušenosti vytěžil,
co se dalo. A dalo se toho dost. Je příznačné, že z právnické minulosti do
jeho psaní neproniklo nic. Což není nic divného, představíme-li si, co je právo
zač. Právníkem byl vlastně i Jan Werich, který práva vystudoval jako úlitbu
svému otci. To, že takoví lidé svému původnímu životnímu pověření ukrádali čas,
aby dělali to, co je zajímalo, se nakonec ukázalo jako velice plodné. Možná
v tom sehrávalo svou roli i to, že si možnosti tvořit, dělat to, co je
bavilo, vážili víc než lidé, kteří se od svého verpánku a kopyta, třeba
úřednického, ani nehnuli. Kteří se nepokusili, kteří v sobě nenašli dost
odhodlání. A příležitosti. Kterým zavčas nedošlo, že život je příliš krátký než
aby ho člověk strávil děláním toho, co ho nebaví.
Narkomanie není záležitost výhradně lidí. Mám tady
mouchu, která se nevzdálí na metr od mého stolu a usedá zásadně buď na můj kávový
hrnek nebo na čajovou konvici. Moucha – kofeinistka.
Kdyby byla tahle vlastnost pro mouchy univerzální, mohli by ji úspěšně
využívat výrobci mucholapek.
Někteří poťouchlí kritici nenápadně člověku píšícímu
naznačují, že se opakuje. Že opisuje sám
od sebe. Rafinovanost takového počínání je zákeřná i tím, že naznačuje,
jako by člověk neměl dost odvahy opisovat od jiných. Že je vlastně plagiátor – zbabělec.
Pokoutně. Hezké slovo. Různé doby by se vlastně také
mohly rozdělovat podle toho, co v té které z nich lidé řadí do
kategorie činností pokoutních a těch,
které ještě pokoutnost nevyžadují. Vzhledem k tomu, že v dnešní době
je celkem běžné být s ostudou jedna
ruka, patří do kategorie pokoutnosti vlastně máloco.
Má roztržitost vzrůstá nad přijatelnou mez. Šel jsem
si zavařit kafe – cosi jsem udělal mezi zapálením vařiče a zalitím vody – a
odnesl jsem si z kuchyně v hrnku tu horkou vodu. Co mě však doopravdy
vyděsilo, byla skutečnost, že já trouba půl hrnku vypil než jsem na to přišel.
Nejúčinnější čisticí prostředek je politika. Kam se na
ni hrabe Henkel s celou parádou? Léta se politici přehrabují ve špinavých
penězích – a pořád mají ruce čisté!
Co se do krámu nehodí, oko prostě nevidí.
Δ
Nemám se, jak jsem se míval
už nejsem, čím jsem kdys býval
pivo i víno jsem píval
vodu marnotratně vylíval
Δ
Hurikán jménem Kyril
vrásky nám do čela vyryl
Δ
Kdo hledají pití v sklepě
ti si vedou velkolepě
Kdo čerpají pití v studních
bývají patroni nudní
Δ
Pan asistent odborný
studentům byl odporný
Δ
Kos natáhne si maskáče
s červem v zobáku
přiskáče
Δ
Dialektika
Objednal plnou sklenici
Nakoupil pěknou opici
Δ
Ministři hlavy si lámali
jak ten rozpočet sestaví
Jeden poslanec čehý, druhý hot
v každé straně je idiot
Voličům lízátky mávali
potřebné peníze rozdali
Z cizího prý krev neteče
do voleb čas líp uteče
Po nás ať přijde potopa
dí poslanecká holota
Δ
Stádo
za pastvou táhne rádo
Vpředu největší vůl
vzadu pasák a hůl
Δ
K vyhnání z ráje
nedošlo na prvního máje
protože teprve v září
jablka zrale se tváří
Δ
Při vzpomínce na tanky
dodnes hořknou líbánky
Δ
Kdysi v hnutí mírové
věřili jenom slouhové
Δ
Teď, když máme, co jsme chtěli
vidíme, že nezmoudřeli
lidé ani o palec
Hloupost, to je věčná věc
Δ
Dlouhý, Široký a Bystrozraký
obtížné na ně šít fraky
Δ
Viktor Kožený
soudy už je zmožený
říká si – jiní maj kliku
dali se na politiku
dneska mají svoje jistý
plný kapsy, ruce čistý
modré ptáky, rudé růže
rukavičky z hroší kůže
Δ
Jenom jeden má vrozený
že se narodí Kožený
na rozdíl od mnohých, kteří jsou
celí
zkožnatělí
Δ
Ti, co se mají neradi
jiné proti sobě navádí
profesoři i suplenti
jakož i prezidenti
Δ
Vychovávajíce k bádání
nedostatky máme
školit zapomínáme
adepty v kurzech opisování
Δ
V krvi měl dvě promile
dorazil však do cíle
Policajti byli milí
alkohol mu neměřili
Že je – vědí poliši
politicky na výši
Δ
Před zákonem jsme si rovni
ať jsme zlí či ať jsme hodní
Co bychom víc nechtěli?
Soudci by to věděli!
Δ
Je politiky součástí
lkát nad volební účastí
Doplnit politikům řád?
Nechat je skládat reparát!
Δ
Poslanci si hodují
za peníze lidu
k čemuž jim lid nevděčný
nedopřává klidu
Δ
Utíkej, občane, utíkej
honí tě politik divokej
Prý děláš při volbách drahoty
rád by z tebe stáh kalhoty
Δ
Rovnováha rozumu a blbosti
dělá nyní lidstvu velké starosti
Co se politika vžila
blbost nad rozumem převážila
Δ
Politici rozhazují všemi směry
tvrdíce, že lid si žije nad
poměry
Δ
Kdybychom z poslanců si
brali vzory
utráceli jak tyhle potvory
do tří let by země naše milá
bankrotem se položila
Δ
Voják ve své torbě má maršálskou
hůl
i kdyby byl stoprocentní vůl
Δ
Nechceš zajít na úbytě?
Ke korytu spěchej hbitě!
Může urvat velení
jen komu se nelení!
Δ
Čeští manažeři
ve svou šťastnou hvězdu věří
Rudá trochu pohasla
padla ovšem do másla
Δ
Matematika
ta se českých manažerů vůbec
netýká
Svého řemesla jsou znalí
aniž by si spočítali
že když blbec blbost řek
blábolem je výsledek
Δ
Ministerstvo vědy a tělocviku
zavedlo povinně
zdánlivě nevinně
bádání ve výmiku
Δ
Civilní obrana
přidá prý ke svým trikům
jak chránit občana
proti politikům
Δ
Jak občané stále více
posílají politiky do zadnice
po případě do semtele
vznikají tam tlačenice
Δ
Přepadl šaman děkanát
jen jediné měl přání
zřídit místo něj šamanát
na příštím zasedání
Δ
Poměry jsou tady k breku
Nejdřív tahá soudce za nos
Na všem korupce je nános
Teď je zase na útěku
Δ
Píseň převlečeného kabátníka
Až půjdeme do nebe
nepůjdem jen za sebe
vezmem s sebou staré známé
kamarády z StB
Δ
Optimistická
Kamarádi
je to mládí
kterému dnes patří svět
staří ať se na hřbitově
s hlínou učí rozumět
Pak nás tohle tihle staří
všechno chápat naučí
až budeme – dneska mladí –
v stáří vězet po uši
Δ
Čas – to je pán spravedlivý
nechá padat jako slívy
politiky, houmlesáky
Tisícovky, halíře
třeba je to k nevíře
úplatkářům hází zpátky
Δ
Povídali, že jim hráli
odměny se nedočkali
nebylo to k ničemu
ještě, že jim zatleskali
Δ
Dívala se kočka vyčítavě
jako kdyby byla u nás ke stravě
Říkám kočce nahlas, ať to dobře
slyší –
pro kočky jsou u nás ke stravě
jen myši
Δ
Dvojí jsou, co loví na udici
Rybář ryby, lidi politici
na udičky s červy, na udičky
slov
volby nejsou než čas pro výlov
Δ
Plížil se kocour humnama
tajně se plížil za náma
úmysly maje kocouří
doufal, že oko přimhouřím
Δ
Kdekdo chce být vzdělaný
zpředu, vzadu, ze strany
Všichni budou doktoři
sem tam někdo zmagoří
Δ
Sil jsem proso na souvrati
skoro až do úmoru
Jali se mne přemlouvati
tohle že se nevyplatí
Prý – ať přejdu na konopí
při něm že se každý vzchopí
půjde rychle nahoru
Δ
Na pravoboku
napsal jsem jednu sloku
čímž znechutil jsem levobok
Teď musím napsat více slok
Jenom tak člověk obhájí
své politické vyznání
Δ
Ti, které dobře neznám
zaplní celý seznam
Ti, co znám jak své boty
nepadají mi do noty
Δ
Procházeje se u vody
podvodník shledával důvody
jak vypadal by zcela čistě
setrvat mohl na svém místě
a utajil své podvody
Δ
Šel myslivec na čekanou
s kulovnicí zanedbanou
Dvojka sama spustila
čekanou mu zkazila
Δ
Už jsem přestal, moje milá,
kvaltovat
od teď začnu, chtě či nechtě,
šlajfovat
Δ
Naši politici pilní
zdají se být euromilní
platy si násobí třiceti
počítat neznají do pěti
Δ
Když starý Vávra propil grunt
i žito nestojatě
zbyly mu staré gatě
a zůstal jako lunt-
děti ho proklely za to
Jsme na tom stejně
ve stejném vězíme lejně
Těžko se říká – táto
panstvu, jež prohýřilo
aniž si ruce mylo
dětem i vnoučatům i pod nohama
bláto
Δ
Vyšel si kos na procházku
by dešťovkám vyznal lásku
Přitom ho to napadlo –
Vynalezl ruchadlo
Δ
Pan ministr financí
pravil s velkou razancí
že svou zemi oddluží
že příčině nedostatku dostane se
pod kůži
Δ
Pýřila se naše Nána
že je celá rozcuchaná
prý ji Lojzík pocuchal
když jí špital do ucha
Δ
Naše kočka zablešená
leností je nakažená
dělává, že neslyší
když ji lákám na myši
Δ
Žádný politik nemá rád
když se mu začne vyčítat
že kudy chodí, tudy lže
dokud na tu lež neumře
Δ
Všichni tvorové, co tady žili
na zemi těla uložili
(pokud nebyli sežráni)
Na jejich kostech lože máme
na prachu těl si ustýláme
jak ti, co přijdou za námi
Δ
Vítr čechrá stromům peří
slibuje všem, co mu věří
vylepšení počasí
(schváleno všemi hlasy)
Δ
Kapky, prášky v zájmu
zdraví
doktoři se neunaví
předpisují o závod
Jásá lékárnický rod
Δ
Staří Češi jako duby
Dnešní však neduhy hubí
Není to pro legraci
pořád kašlat – na práci
Δ
FINIS