Píše S. Komenda, část 41, květen 2007
Sbližování mužského a ženského
elementu
Přibližně jednou za
měsíc navštěvuji podnik deklarující svou živnost jako holičství a kadeřnictví. Z názvu nevyplývá, zdali se jedná o
podnik státní, potažmo městský, anebo soukromě držený. Ekonomicky ho drží ruce
tří dam, které v něm kultivují hlavy zákazníků. Jejich počínání tak trochu
připomíná senoseč – provozovanou ovšem celoročně.
Holení a stříhání není činnost tak fascinující a mimořádná, aby bylo
třeba psát o ní úvahu. I když je to úvaha skromná, na světovost si nárok
nečinící. Důvodem mého uvažování je jistá stránka, nebo, chcete-li, parametr,
této činnosti dnes vlastní. Zdůrazňuji slovo dnes. To proto, že jindy, dříve, tomu tak nebývalo. Jindy bývalo
jinak.
Pro svoje hlavové ochlupení jsem si nikdy nenárokoval označení kadeře. Dokonce ani v letech
dětství a mládí, kdy nebývalo tak skromné jako je dnes. Kdy pokrývalo mou hlavu
od čela až k zátylku, viditelně a česatelně. Dnes už by tohle označení
mohlo být použito jenom v kontextu kabaretním, hrubě žertovném, ba přímo
posměšném. Z toho soudím, že části zmíněného podniku, označované jako kadeřnictví, nevyužívám. Že se nechávám
jenom holit, případně vyholovat. Až do těsné blízkosti kůže.
Z dob dětství, kdy jsem byl svou dbalou matkou vysílán nechat se
ostříhat a za tím účelem vybaven mincí v hodnotě jedné koruny, jsem měl
fixován poznatek, že holičství a kadeřnictví jsou činnosti se silným sexuálním
podtextem. Příslušníci mužského pohlaví vstupovali do podniku jinými dveřmi než
tak činily ženy. Paní i dívky. To přispívalo k udržování specificky mužské
a specificky ženské atmosféry v každém z obou oddělení. O té ženské
specifičnosti nevím nic; do ženského oddělení jsem nikdy nevstoupil. Pokud jde
o oddělení mužské, vedly se v něm řeči někdy i trochu povážlivě odpoutané
a nevázané. Naslouchal jsem jim s potěšením i jistou vděčností, že mohu
být zasvěcován. Kupodivu jsem už tenkrát pochopil, že specificky mužské řeči se
vedou hlavně o ženských.
Tohle pravidlo o ženské a mužské holičsko-kadeřnické separaci už dávno
neplatí. Bylo narušeno a je narušováno – a přitom prokazatelně jednostranně.
Zatímco muži ani dnes do ženských oddělení nevstupují, ženy tak činí téměř
masově či hromadně. Tato skutečnost nemůže nemít dopad na atmosféru mužských
oddělení. Samozřejmě, že v nich ženy bývaly odjakživa! – jenomže nikoli
v roli zákaznic, ale v roli pracovnic služby poskytujících. To je
něco úplně jiného. Ženy se běžně nechávají nikoli kadeřit, ale stříhat. Zatím
jsem ještě nepostřehl, že by se nechávaly v mužských odděleních holit. Ale
– co není dnes, může být zítra.
Docela nedávno se mi přihodilo, že dáma, vystupující za mnou
z tramvaje na stanici, kde jsem zvyklý vystupovat v případě
plánovaného přístřihu, mne předběhla – a vstoupila do mého holičství pět kroků přede mnou. I ona, stejně jako já, šla
o holi. Jenomže i o holi se dá chodit rychleji či pomaleji. Vstoupiv do
oficíny, ještě než jsem na židli vedle oné dámy usedl, pozdravil jsem a
s jemnou výčitkou se na ni obrátil: „Paní, vy jste mě předběhla!“ Měl jsem
původně v úmyslu kvantifikovat míru onoho předběhnutí údajem o koňské délce, ono podotknutí jsem však
potlačil – obávaje se případného nepochopení; dámy totiž nemusejí být
obeznámeny s terminologií koňských dostihů. Má poznámka se mysli či duše
oné dámy zřejmě informačně dotkla (i když určitě nijak káravě), protože mi za
pár minut nabídla, abych na uvolněné střihačské křeslo zasedl před ní. To
samozřejmě zbytky mého gentlemanství nemohly připustit. Myslím, že fenomén, o
kterém tu uvažuji, je jedním z těch, které mužský a ženský element
sbližují. Trochu podobně jako když dnes k nerozeznání splývá mluva dívčí a
chlapecká. V tomto případě ovšem bohužel tak, že dívčí element hrubne a
přizpůsobuje se mluvě pubertálně hošenčí.
Naštěstí se zdá, že v těch smíšeně osazených holičských oficínách přítomnost dam hrubiánů mravy klestí – a
to i bez použití tvrdých gentlemanských pěstí – abych parafrázoval píseň
z Limonádového Joea.
Člověčí mimikry
Pojem mimikry zavedla biologie pro označení
jistého jevu – totiž schopnosti organismů maskovat se, vydávat za něco jiného
(třeba jedovatého nebo alespoň alimentárně nechutného, protože všichni jsme
někomu jinému potravou), splývat s prostředím – to všechno ve snaze
úspěšněji, tj. déle přežívat ve světě plném nástrah a úsilí nás zkonzumovat. Ochranné
zbarvení, dokonce dynamicky měnitelné a adaptovatelné podle parametrů okolí.
Také ovšem vydávání odpudivého pachu; podle zásady – raději smrdět než příjemně vonět a být jako večeře sežrán.
Protože se mezilidská interakce neomezuje na sežrání, případně znechucené
odmítnutí sežrat, je člověčí rejstřík mimikry daleko bohatší než v případě
nižších živočichů. Evidentní je to už ve zcela triviálních situacích. Například
té, vyjádřené úslovím šaty dělají člověka
– kdo v hadrech na štěstí čeká, ten se načeká. Jak jsme poučováni – kutna dělá mnicha, krunýř rytíře. A biskupa
mitra. Třeba je to k nevíře. Žádný charakter, žádné vzdělání. Vnější
znaky jsou to, co určuje, čím nebo kým jsme. Jako kdo nebo co jsme vnímáni.
Básníkem je, kdo nosí černou mašli a širák, aby bylo co do dáli odhazovat.
Knihy číst netřeba. A místo klobouku třeba titul – profesorský či jiný; postačí
i titul okořeněný diplomem vydaným stranickou Sorbonou. Vnímání lidí jejich
okolím bývá velice povrchní. S akademickým mimikry se nejeden poslanec prodral
do parlamentu a trvalo dlouho, předlouho než se na to přišlo. A to se přitom
neprokázala odborná neschopnost, ale jen absence příslušného diplomu.
V politice přece o žádnou odbornost nikdy nejde.
Mezi lidská mimikry nutno započítat nepřebernou paletu možností
zkrášlování ženského zevnějšku. Od prostinkých mastiček nanášených na kůži až
po rafinované chirurgické implantace umělohmotných prsů či napínání povislé
zvadlé kůže na skřipec se záměrem klást odpor působení nelítostného času.
Z úsporných důvodů pominu mimikry transformující muže na ženu a obráceně.
Přečetná jsou mimikry uskutečňovaná v akademických prostředích,
kdy je vyvíjeno úsilí vypadat jinak než jací ve skutečnostmi jsme. Mimikry na
škále inteligence, znalostí, schopností, obratnosti. Existují vlastnosti či
schopnosti, které označujeme jako latentní,
skryté. Právě ta inteligence a znalosti k nim patří. Jejich
rozpoznávání, jejich měření a kvantifikaci nelze provádět přímo, ale jen
nepřímo. Takové nepřímé měření se opírá o úvahu – kdyby měl sledovaný jedinec inteligenci jisté kvantity, měl by dokázat
vyřešit tuto a tuto úlohu. Nedokáže-li to, má inteligenci nižší. Týž
princip aplikuje examinátor při každém zkoušení studenta. Jednotlivé otázky
nebo úlohy studentovi předkládané jsou pouze možnými dílčími testy jeho
znalostí. Studentovo mimikry má četné možnosti realizace, minisukněmi studentek
počínaje a převáděním neznámého na nevyžádané známé konče. Patří sem i pytlíky
švestiček z vlastní zahrádky pana Hujera.
Odrůdou mimikry jsou i metody sňatkových podvodníků, usilující nalákat
na vějičku osobu opačného pohlaví. Samozřejmě za účelem neoprávněného obohacení
se.
Svéráznou odrůdou mimikry jsou role ve světě umění. Nejde o to, že na
jevišti vystupuje herec v roli, která nemusí mít s jeho životní rolí
nic společného. To je počínání legitimní, ošetřené společenskými dohodami –
herci se tváří, že jsou kýmsi, kým nejsou a diváci se tváří, že na jejich hru
přistupují. Mimikry, o kterém uvažuji, spočívá v tom, že herec zapomíná ze
své role divadelní do role skutečného života včas přestoupit. Včas se převléci
do civilu. Že hraje, i když už je opona dávno dole.
Tohle uváznutí na profesní scéně je vlastní také například učitelům.
Nedává-li si pozor, pedagog snadno přenáší, implantuje do civilního života části
kostýmů svých rolí ze třídy, ze sborovny, ze stupínku. Tohle vysvětluje, proč
jsou některé kantorské manýry postrachem osob žijících v intimnějším
kontaktu s nimi.
Jak si kdo ustele…
Úsloví konstatuje, že
jak si kdo ustele, tak si i lehne. Netýká
se jenom činnosti spojené s úklidem domácnosti, případně ubytovací části
hotelového provozu. Podobně jako jiná úsloví má i toto výpovědní hodnotu
metaforickou; zastupuje daleko širší oblast činností než jenom stlaní a
ustýlání. Zůstaneme-li na okamžik u onoho kořenového významu, nemělo by nám
ujít, že statistika ustýlání vykazuje hlubokou pohlavní dysbalanci. Pohlavní nerovnováhu, nevyváženost. Stelou
totiž s výraznou převahou ženy – ačkoliv uléhání do ustlaných postelí je
naprosto vyrovnané. I moje rodinná statistika o tomhle vypovídá úplně
přesvědčivě. Pokud na pár dní doma osiřím, zůstává má postel, poté, co ji ráno
opustím, neustlaná – ba přímo nechutně rozválená. Za přítomnosti mé ženy by si
něco takového má postel nikdy nedovolila. Takže i u nás doma platí – zatímco v ležení jsme si rovni,
v ustýlání rozhodně ne. Možná by stálo za úvahu, proč feministické
hnutí neobrací svou pozornost na tuhle evidentní diskriminaci žen! Proč
feministky nebrání ženy takto nespravedlivě zatěžované? Nebylo by na místě – stejně
jako kdysi za hnutí sufražetek – bojovat za zrušení
ženského ustýlání? Jestliže nejsou muži ochotni tomuto volání poskytnout
sluch, ať každého večera zalézají do svých neustlaných pelechů se zmačkanými
peřinami a pokroucenými polštáři. Ať riskují přeležení svých končetin,
uskřinutí meziobratlových plotének a bolest hlavy či krčních svalů.
Metaforický význam úsloví, o kterém tu uvažujeme, se dá demonstrovat na
úvodní fázi instituce zvané manželství. Možná se na to v tu chvíli tak
úplně nemyslí – ale už ve fázi namlouvání si vlastně mužský ustýlá na budoucích
několik let (až do prvního rozvodu). Tady se mužská a ženská role obrátily –
sváděje ženu mužský ustýlá svou
budoucnost. K ní samozřejmě nepatří jenom postel, ale také kuchyň, vaření,
praní a žehlení a – last but not least – vlídné
zacházení. Mužský, který tuhle fázi manželského provozu v přípravném
předmanželském řízení zanedbá (případně v předmanželské smlouvě si písemně
nezajistí), riskuje pozdější splakání nad výdělkem.
Metaforický význam našeho úsloví se dotýká také jiné fráze dnes často
užívané. Je za vodou vyjadřuje
vlastně skutečnost, že jedinec, o kterém se vypovídá, si svou předcházející činností dobře finančně ustlal. Případně že
mu bylo dobře ustláno. Strýčkem Příhodou nebo jiným strýčkem na šikovném postě
umístěným. Jsou známy i případy, kdy se za
vodu dostal mužský i díky své ženě, která do okruhu svých ustýlání zahrnula
i jiné vlivné muže, vybavené schopností tomu jejímu dopomoci
k výnosnějšímu místu. Tento způsob ustýlání býval v obdobích
klasických srdceryvných románů poměrně hojně využívanou zápletkou i
rozuzlováním společenských příběhů.
Nešťastné lásky nejsou ničím jiným než příběhem o nedokonalém nebo
přímo špatném ustýlání. Jestliže Jeník trval na Mařence nedbaje ekonomicky
podložených rad páně Kecalových, nečinil nic jiného než že kladl překážky
dobrému ustýlání. Svému. Omluvou mu budiž, že věděl, o čem Kecal nebyl
kvalifikovaně informován, totiž o genetických a tedy i příbuzenských vazbách
své osoby s osobou nevlastního bratra Vaška. Balbutika Vaška, jedince
postiženého koktáním.
Mistry dobrého ustýlání jsou v současnosti politici. Kdo se dává
na politiku, činí tak s pohledem upřeným k horizontu, vymezujícímu
postavení, jež možno označit pojmem za
vodou. Aktivity vedoucí k dosažení tohoto cíle je možno považovat za
součást mechanismu ustýlání, provozovaného s cílem dobře si lehnout. Důležitou součástí ustýlání je vedení předvolební
kampaně. V ní je třeba dobře volenými slovy navozovat v myslích
voličů dojem, že to, co je politikovým ustýláním, je vlastně zároveň ustýláním
i pro občana. Nevadí, že opak je pravdou; o tu vůbec nejde. Stačí dosáhnout
toho, aby občanovi uniklo, že zatímco on bude spát na žitné slámě, ulehne
politik do hedvábí. Politik to ví – své svědomí uklidňuje myšlenkou, že když
bude občan pilně pracovat, i na té slámě se dobře vyspí.
Věrohodnost
Odborná terminologie
běžné sahá – pocítí-li potřebu pojmenovat nějaký jev či koncept v tom
kterém oboru zaváděný – po slovníku hovorového jazyka. V něm zalistuje,
najde slovo, výraz metaforicky jevu
či konceptu v nějakém smyslu blízký – a takové slovo si pro svou aktuální
potřebu přivlastní. Jedná se vlastně o jistý druh adopce. Adopce na dálku,
připomínající adopci chudých dětí z rozvojové země zámožnými jedinci ze
země rozvinuté. Podobnost je i v tom, že těch adoptivních rodičů (s
ekonomickou, hmotnou vazbou, na podpoře založenou) může být několik. Jenom
v samotné matematice takovým způsobem adoptovalo některé pojmy obecného
jazyka hned několik oborů. Slova jako kořen,
člen, charakteristický, funkce, okolí a mnohé jiné. Docela běžné je, že se
o týž původně obecný pojem dělí několik oborů věcně dost vzdálených. Podstatné
je, že přivlastnění si, adopce obecného slovního výrazu specifickým oborem
lidské aktivity musí smysl pojmu v tomto oboru zúžit, vymezit tak, aby nedocházelo ke konfúzi, specificky definovat. Je
to jako by se slovu původně obecně užívanému v ulicích, na polích a
v chlévech dostávalo vychování v lepší společnosti. Původní
metaforičnost se transformuje tak, aby nedocházelo ke zkreslování, dvoj- a
vícesmyslnosti, a tím k různým nedorozuměním.
Podobným způsobem adoptovala matematika pojem pravděpodobnost. Z etymologie je zřejmá geneze pojmu – ten má
vyjadřovat, že jistý náhodný jev má kvantitativně změřitelnou šanci vyskytnout se. Nejsme schopni zaručit,
že se jev opravdu vyskytne; takové tvrzení by nebylo pravdivé. Ačkoliv
v realitě se jev buď vyskytne nebo
nevyskytne – při predikci, při předvídání jeho možného výskytu má odhad
předvídajícího subjektu jistou podobnost pravdě. Jak velkou – to je jiná
věc. Jde nám o pravdu – jestliže však není pravda dosažitelná, ohlížíme se
alespoň po něčem pravdě se podobajícím,
po něčem pravdě podobném. Více či méně, ve větší nebo menší míře.
V dalších jazycích se tohle odehrálo taky tak. Vědní obory jsou však
nenasytné – a odborných termínů potřebují stále víc. Nové a nové požadavky na
slovní terminologické adopce se vynořují. Naštěstí (podle některých na
neštěstí) už dnes nemají jazyky jako je čeština zapotřebí dokazovat sobě i
okolnímu světu, že jsou plnokrevnými jazyky se vším všudy. Taky
s dostatečně rozvinutým slovníkem, schopným pokrýt potřeby srozumitelného
vyjadřování v odborných disciplinách. Stává se proto docela běžně, že se
přebírají odborné termíny ze zakladatelského jazyka – už mnoho let především
z angličtiny. Trochu se upraví – v češtině zejména přizpůsobením
koncovky, případně potlačením, proletarizací vznešenosti.
Matematická statistika potřebovala zhruba před sto lety adoptovat český
výraz pro anglický termín likelihood. Věcně
šlo o záležitost nijak bezvýznamnou – a
s pojmem pravděpodobnost úzce
související. Pravděpodobnost, případně pravděpodobnostní rozdělení náhodné
veličiny, závisí zpravidla na tzv. parametru, na numerické hodnotě jisté
konstanty, jejíž znalost je pro specifikaci pravděpodobnostního rozdělení
nutná. Před oněmi sty lety byla formulována (jisté intelektuální podněty tu
byly už předtím) otázka, jak využít
informace obsažené v pozorováních náhodné veličiny (ty jsou měření
dostupné) k odhadování číselné hodnoty parametru. Úloha inverzní k úloze výpočtu
pravděpodobnosti. Co bylo jevem, stává se teď podmínkou a co bylo podmínkou,
stává se jevem. Ne ovšem úplně; směr usuzování se sice obrací – geneze jevu se
však zachovává. Právě pro tuto inverzní úlohu bylo třeba najít ekvivalent
k anglickému likelihood. Řešeno
to bylo napůl – anebo spíš nadvakrát – užívá se běžně výrazu lajklihúd a paralelně ryze českého věrohodnost. Vyjádřeno vzorcem – jde o
pravděpodobnost. Jeho filozofická interpretace je však zásadně odlišná – jev je teď jako by zafixován – a hledá
se taková hodnota parametru, která by
výskyt jevu co nejlépe vysvětlila. Jinak řečeno, při jejíž hodnotě má onen
jev nejvyšší šanci vyskytnout se. Jde o záležitost výrazněji gnoseologickou než
formálně matematickou – v přímé návaznosti na život!
Oč vlastně jde?
Moderní doba (nejde o
hodnocení, ale pouhé vymezení časové) odsouvá do pozadí absolutno; jejím
klíčovým slovem je relativnost. Všechno,
co má být posuzováno, sluší se posuzovat ve vztahu k něčemu jinému. Ani
toto jiné není však chápáno jako absolutní. Jeho postavení je významné pro
danou chvíli, pro uvažovanou situaci. Výrazné místo při každém posuzování má účel, účelnost. Cokoliv má být
hodnoceno, mělo by být schopno odpovědět bez velkých rozpaků na otázku po
smyslu – čemu ta věc, ta záležitost
slouží?
V případě věcí konkrétních bývá aktuálnost hlediska účelnosti
nabíledni. Chleba, nůž, stůl ani postel v tomto ohledu rozpaky
nevyvolávají. Samozřejmě, že zbývá prostor pro hledání optima – chleba nejlepší
chuti, nože dostatečně ostrého, stolu stabilního a přiměřených rozměrů, postele
pevné, ergonomicky dlouhé a pohodlné.
Doba snad předmoderní uvažovala jako absolutní kvality koncepty jako věčnost, čest, hrdinství, věrnost. Například
věrnost pravdě. Na posledním příkladu si můžeme
demonstrovat, jak čas, ve svém proudu nesoucí dějiny, obrušuje kontury
konceptu. Těžko je být věrný pravdě, dá-li se pravda kupovat za ceny
v podstatě veřejně vyhlašované. Politika vnesla do věrnosti pravdě tržní
poměry; získat politické postavení v parlamentu stojí (kvalifikovaným
odhadem) tolik a tolik, vydělat se na něm dá (podle platových tabulek) tolik a
tolik. Rozdíl obojího představuje – po odečtení provozních nákladů – zisk. Věrnost pravdě byla tím převedena do
účetní rozvahy. Politická praxe masíruje vědomí občanů v každodenních
referátech o poslaneckých a senátních aférách.
Hrdinství bývalo předváděno spíše než na polích orných – na polích
válečných. Demokracie předvedla svůj vztah k pragmatismu zrušením všeobecné
branné povinnosti – a jejím nahrazením profesionálním žoldnéřským řemeslem.
Někdejší romanticko – farizejské heslo bojovat
do poslední kapky krve nahradila zásada racionálního propočtu. Vycvičený
voják má jistou (opět tržní) hodnotu, kterou je třeba brát v úvahu při
jeho bojovém nasazení. Je možno provádět i cost-benefit
analýzu – kalkulovat hodnotu ztráty při zabití vlastního vojáka relativně,
vzhledem k počtu zabitých vojáků nepřátelských. Ve Vietnamu byl udáván
poměr jedna ku deseti. Podobné výpočty mají jistě američtí generálové pro Irák
či Afganistan. A další státy, ve kterých je udržován americký pax Romana. Truchlivou skutečností je, že případné stažení
amerických vojsk ze zmíněných oblastí světa by vyvolalo chaos, doprovázený
masakry s odhadnutelně mnoha miliony nevinných zmatených obětí. Alternativou
takového chaosu je vláda ideologie, která staví pomník absolutní myšlence –
obvykle náboženské. Hodnota individuálního lidského života je degradována až
k nule – je-li obětování vlastního života ve jménu oslavy absolutní
myšlenky deklarováno jako povinný náboženský úkon. Národ vychovaný
k přijetí takové představy je v podstatě neporazitelný – snad jenom
atomová bomba ho může zastavit.
Je těžké v naší moderní
době vymezit koncept cti. Obsah pojmu
čest se vyprázdnil s tím, jak byly
profanisovány koncepty pravdy a hrdinství. V občanském slovníku už
není pro něj místo. Jedině snad ve vztahu matky k dítěti. Občan, nemá-li
si připadat jako blbec, musí zpochybňovat absolutní hodnoty ve vztahu ke státu
i jeho představitelům. Vyprázdněné koncepty nahrazují plechové medaile, kterým
je možno tleskat, dokonce i závidět (peníze s jejich udělením spojené),
sotva však je vnitřně respektovat a vážit si jich.
V našich evropských světech je vztah k věčnosti určován
měnícím se vztahem k času. Zuby a nehty se držíme svých životů –
pozemských, časově omezených, tuctových. Asi proto, že po skončení života nic
dalšího neočekáváme. Naše představy o možnosti života po životě jsou velice mlhavé – především proto, že o ní nepřemýšlíme
(a to, co o ní slyšíme nebo čteme, bývá pramálo přesvědčivé). Zámožnější lidé
čelí hryzání zubu času nákladnými opravami fasád. Obávám se, že se tím zub času
docela dobře baví.
Mít své jisté?
O tom, že ten či
onen, případně ta či ona mají své jisté, se mluvívá s pocitem, řekněme,
závisti. Člověk mající své jisté je za
vodou, má vystaráno, dokonce si už může dovolit být poctivý. A to není malá
věc – zdrcující většina nás své jisté doposud nemá (nebo o tom alespoň není
přesvědčena), a necítí se proto být vázána nějakými omezeními v ohledu
poctivosti. To až potom, až své jisté budeme mít. Elita našeho národa nám
v tom jde příkladem nad jiné přesvědčivým.
Je zajímavé, že slogan mít své
jisté zdomácněl jenom v téhle své pozitivní variantě. Pokud se někdy
vyskytne formulace své jisté nemít, jde
o vyjádření méně určité, mnohem mlhavější, jen málo říkající. Intelektuálně by
měl být tento slogan ošetřen počtem pravděpodobnosti nebo matematickou
statistikou. Vyslovuje se přece o jistotě
či o nejistotě; obojí je vlastně totéž, protože jistota a nejistota jsou
kategorie ležící na opačných koncích téže škály.
Zamyslíme-li se nad pojmem jistota,
všimneme si rozdílu jeho vztahu k minulosti a budoucnosti. Jevy
v minulosti evidované se nám často jeví jako jisté – je-li evidence o nich
smyslově či jinak dokumentárně přesvědčivá. Naopak, jevy, o jejichž budoucím
výskytu uvažujeme, se téměř vždy jeví jako pouhá
možnost. A s možností je blízce příbuzná nejistota.
Co se stalo, stalo se. Věci se
ovšem často mají tak, že bychom potřebovali vědět (což je jenom jiný výraz pro
jistotu) jaké byly okolnosti příslušného jevu. Tohle je postoj historika – ale
také třeba vyšetřovatele trestného činu. Je známo, co se stalo – a potřebujeme
znát průvodní okolnosti jevu. Kvůli pochopení historie, kvůli potrestání
viníka.
Podstatně častější je situace, kdy uvažujeme o tom, zdali se jev nás
zajímající vyskytne či nikoliv. Zdali přežijeme, zdali onemocníme, zdali
zbohatneme. Tohle je zvědavost upírající se k budoucnosti. A jestliže se
nám zdá, že ten, kdo zbohatl (onemocněl nebo umřel) má už své jisté, upřeme-li
svůj pohled k budoucnu, jistota bledne. Místo ní nastupuje naděje jako stupeň přesvědčení či víry
(v uskutečnění jevu). Ta přechází v jistotu (jev nastal, jev nenastal),
vyprodukovanou faktem, že americká tetička napsala závěť ve prospěch
doufajícího nebo faktem, že pirátská bankovní transakce se podařila, aniž by
vyprovokovala trestní stíhání.
Svět už je tak nastaven, že i mít své jisté je možno jenom dočasně. Za
prvé proto, že umřeme; všichni, jeden každý. To je vlastně jediná opravdová
jistota, na kterou se dá spolehnout. Co se stane potom, je veliká záhada, což
je jenom jiný výraz pro nejistotu. Své jisté můžeme vychutnávat tím, že snídáme
denně kaviár se šampaňským – zatímco jiní, své jisté nemající, si na chleba
mažou škvarky se sádlem. Domnívám se, že už tři hodiny poté, co oba dojedli, se
obsah snědeného stává zcela
nepodstatným. Pokud ty škvarky byly z domácí zabíjačky a chleba
z Čelechovic.
Důležitost skutečnosti, že mám své jisté, je zvýrazňována krátkostí
naší paměti a omezeností naší představivosti. Kdyby tomu tak nebylo, nemohli by
se politici chovat, jak se chovají. Muselo by jim docházet, že hra, ve které
vystupují, je úplně jinak vnímána na jevišti a jinak v hledišti. Že
potlesk bývá téměř vždycky potleskem placené klaky. Někdy dokonce výsměchem
králi, který se ulicemi měst projíždí nahý a navíc je ušatec.
Životní role, které jsou nám svěřovány, téměř nikdy nepředstavují ani
nezaručují naše jisté. Čím výš se nám
podařilo vyšplhat, tím méně je ono naše jisté. Samozřejmě směrem
k budoucnosti. Co se nám podařilo uhrát mechanismem malé domů, obvykle už nám nikdo nevezme. Zejména při
ubohosti výkonů české justice. A třebaže pecunia
non olet, peníze nesmrdí – není tak
úplně pravda zakladatelů českého ekonomického cynismu, že k rozjezdu
blahobytu stačí na nějakou dobu zhasnout. Spíše do dopadne tak, jak se ukázalo
ve Formanově filmu o osudu tomboly na hasičském bále.
Prodeje, doprodeje, výprodeje…
Slova uvedená
v názvu této úvahy jsou slovy, která
dnešní doba učinila tělem. Rozhodně je učinila slovy klíčovými. V původním smyslu toho slova – ve smyslu
klíče, který otevírá dvířka, vrátka, bránu. Do světa, který se zdá občas obejít
bez tvoření a vyrábění – rozhodně však ne bez prodávání.
Kdysi mne v geopolitických a národohospodářských úvahách učili, že
činnosti lidmi na této zemi provozované (za účelem co nejekonomičtějšího
získávání obživy) je rozumné rozdělovat na odvětví těžby a získávání primárních
zdrojů a surovin, včetně lesnictví a zemědělství, případně i rybolovu, na
odvětví zpracovatelská, kam patřil snad celý průmysl i stavebnictví pracující
s kamenem, cihlami a betonem – a konečně, na posledním místě, bývaly
uváděny služby, zahrnující zejména obchod, směnu, dopravu. Tradičně byly ke
službám počítány školství a zdravotnictví – obstarávající mládeži vzdělání a
nemocným údržbu tělesna i duševna.
Tohle rozdělení lidských činností platí dodnes – s jednou
podstatnou změnou. Při sledování kvantity podílu těchto odvětví na hrubém
domácím produktu se zásadně změnilo jejich pořadí. A také tomu odpovídající
podíl na zaměstnanosti populace. Podle těchto kritérií měřeno – služby vedou.
Jakkoli to může vypadat na první pohled neuvěřitelně, je tomu tak. A
v ekonomikách zemí, které udávají v naší civilizaci tón, mluví
statistiky přesvědčivě o tom, že zmíněný trend se dále prohlubuje.
Vysvětlení samozřejmě nenajdeme v tom, že by se lidem takto zalíbilo. Příčiny onoho trendu
nejsou subjektivní – jsou hluboce objektivní – a jejich kořeny živí stále
výkonnější technologie, zvyšující produktivitu práce jak v odvětví získávání
prvotních zdrojů a surovin, tak v odvětví zpracovatelského průmyslu.
Příkladem za jiné technologie je zemědělství. Ještě před sto lety vyráběla
potraviny a technické plodiny polovina populace; dnes uživí daleko početnější
davy konzumentů ruce a hlavy pouhého zlomku někdejšího počtu zemědělců a
zemědělských dělníků – řekněme, nějaká dvě procenta. A to přitom patří farmáři
rozvinutých zemí k podmnožině lidí relativně špatně placených a mizerně
sociálně zajištěných, při velmi tvrdých pracovních podmínkách.
Vypadá to absurdně, ale je to tak. Podle statistik jsou právě lidé
stojící na samém počátku řetězce lidského živobytí, u jeho pramene, sociálně
nejhůře hodnoceni. Z občasných komentářů se zdá, jako by tihle lidé byli
jenom trpěni – a parazitovali na daleko úspěšnějších a ekonomicky přínosnějších
odvětvích služeb. Zejména na finančních službách a obchodu. Z jistého
pohledu se zdá, jako by peníze, kapitál, žily svým vlastním životem –
procházely procesem oplodňování, kapitálového těhotenství a plození dalších
peněz. Jako by nastala doba nového stvoření světa – z ničeho,
z pouhých úvěrů, směnek, půjček a slibů. Dokonce i svou patologii se
tenhle svět zdá mít – potraty bankovních krachů, lichvy, bankrotů.
Ve světě obchodu je to dost podobné. Obilí, mléko a maso jsou vyráběny
za třetinu ceny, která se platí za finální výrobky na krámě supermarketů.
Hlavní část zisku shrabuje zpracovatel a zejména obchodník. Jsou i příklady do
očí bijící – třeba zelenina, ovoce a brambory. K nim přidává obchodník
minimálně – skladuje je a ochlazuje – a přesto si svou libru masa jako Shylock bez váhání bere. K přirozenému
procesu pěstování, výroby a distribuce vyrobeného a k požívání připraveného
připojuje obchod nejrůznější zastírající a zatemňující prvky – akce, slevy,
doprodeje a výprodeje. Mimochodem, nikdy mi nedošlo, jaký je mezi doprodejem a
výprodejem rozdíl. Výraz předprodej není
kupodivu obchodně příliš využíván – zůstává vymezen pro prodej vstupenek
nabízejících různé kulturní požitky. Snad se jednou dočkáme i předprodeje třeba
ostravských klobás. Vlastně, teď mne napadá, že v případě jedné komodity
předprodej existuje – totiž v případě vína. To předprodávané víno se jmenuje
burčák.
Když miniaturizace přebere
Pojem miniaturizace patří už několik desítek
let do společné kapsy s pojmy jako automatizace,
elektronizace, digitalizace. Kdysi býval významným symbolem pokroku.
Přestože jeho exotičnost v poslední době už trochu vyčichla, pořád ještě
patří do slovníku současnosti.
Optimalizace řešení nějakého procesu nemusí nutně znamenat hledání a
nalézání extrému. Maxima nebo minima – jak by se na začátku hledání mohlo snad
zdát. Platí to nejenom pro výtvory lidské – také matce Přírodě se někdy povedlo
v tomto ohledu přestřelit. Třeba když vývojový program některých tvorů při
hledání optimální velikosti přeťápl – a dosažené rozměry se ukázaly být
vývojově už nevýhodné. Některé druhy dinosaurů, například. Jak je to
v tomto ohledu s člověkem není zcela jednoznačné – růst lidských
jedinců v dimenzi jejich tělesné hmotnosti se nezdá být parametrem, který
by bylo rozumné maximalizovat. Co je výhodné pro zápasníky sumo, nezdá se být
(zdravotně) výhodné pro lidstvo jako celek.
Vraťme se však k problému miniaturizace.
Zmenšování technických zařízení konstruovaných člověkem je výraznou
výhodou, je-li paralelně s ním snižován nárok na energetickou spotřebu.
Přesvědčivým příkladem je miniaturizace zařízení vyvíjených masově od poloviny
dvacátého století – mám na mysli počítač. Přesvědčivost je dána tím, že tento
vývoj proběhl s neuvěřitelnou rychlostí – v časové dimenzi lidského
života. Když vstoupil v polovině padesátých let minulého století počítač
do mého povědomí nejenom jako fakt jeho existence, ale i potenciální
technologie, která bude ovlivňovat mé živobytí, měl podobu menší továrny, jejíž
údy tvořila především vzduchotechnika chladící tisíce žhnoucích elektronek. Už
za dvě desítky let se základní stavební prvky několikanásobně zmenšily,
požadavky na provozní komfort počítače poklesly a pro laického návštěvníka
výpočetního střediska se vytvářela představa počítače jako komplexu několika
zasklených skříní.
Stačilo několik dalších let, aby miniaturizace dokázala transformovat
počítač do rozměrů bakelitové bedýnky, s minimální spotřebou energie a
mnohonásobně zvýšeným výkonem. V tomto stádiu miniaturizace došlo
v některých ohledech k zastavení – trend zmenšování musel, chtě
nechtě, brát ohled na některé konstanty lidské anatomie a fyziologie. Velikost
písmen a číslic musela být pro operátora čitelná a rozměry klávesnice
ovladatelné jeho prsty. Ergonomie si vyžádala a vyžaduje své. Žádné meze se
samozřejmě nekladou miniaturizaci počítačových prvků a součástí, s nimiž
lidská ruka ani smysly do přímého kontaktu nepřicházejí.
V době aktuálně současné mne životní okolnosti donutily uvažovat o
miniaturizaci předmětů mnohem prostších než je počítač. Uvažovat o tom, zdali
už nebyla překročena hranice rozumnosti. Speciálně v případě glukometru,
což je pro mne jako diabetika předmět denního použití srovnatelný třeba
s vidličkou nebo lžící.
Když jsem nedávno nafasoval krabici
testovacích proužků, skrze něž odevzdávám svou kapku krve, aby mohla být
změřena její sladkost, zjistil jsem, že rozměr proužku činí jenom třetinu
plochy proužků dosavadních. Nové proužky jsou užší i kratší. Natolik, že mi
činí potíže proužek, který chci aktuálně použít, z tuby vylovit. Proužky
mi padají na stůl a někdy dokonce i na zem, čímž trpí jejich funkčnost i má
ztuha se ohýbající záda. Přiměřeně k tomu je menší i vstupní otvor
glukometru, do něhož mám testovací proužek vkládat. I v tomto ohledu se
zdá, že s miniaturizací to diabetologové přehnali. A taky jim uniklo, že
uživateli této samoobslužné terapeutické technologie jsou především staří lidé,
kterým se běžně třesou ruce i prsty a kteří nevalně vidí. Jeden příklad za
mnohé, kdy nejmenší nemusí nutně znamenat
nejlepší.
Na svém místě
Už jako kluk jsem
znal čítankovou frázi o mužích na svých místech stojících. Samozřejmě pevně,
s odhodláním vytrvat a neustoupit ani o krok. Myslím, že těmito muži na
svých místech neústupně setrvávajících byli většinou vojáci. Posvátným byl pro
ně rozkaz, který jim velel svá místa držet – poté, co jim vešel do krve. Možná
tahle problematická četba ovlivnila i můj vztah k dětským hrám na vojáky.
Když jsem začal rozum brát, dostavovala se i pochybnost, zdali je stání
na místě a strategie neustoupit ani o krok tím nejlepším řešením životních
situací. Dokonce i životních situací souvisejících s bojováním. A začal se
ptát – sám sebe i jiných – zdali by nebylo rozumnější se skrýt, maskovat a
z této pozice překvapivě napadat protivníka. Docházel mi význam momentu
překvapení jako životního strategického prvku. I o Napoleonových strategických
schopnostech jsem zapochyboval; kdyby místo útočení v sevřených čtvercích
napadal své protivníky ze zálohy, byli by jeho vojáci přece daleko méně
zranitelní palbou nepřátelského dělostřelectva! Proč trvat na stání na určeném
místě? Ještě o padesát let později, ve válce prusko-rakouské, se musel rakouský
pěšák řídit rozkazem, který mu nedovoloval při střelbě na nepřítele se krýt.
Měl nařízeno nabíjet svou předovku ve stoje, plným profilem na ráně jeho
pruského protivníka.
Poté, co jsem nahlédl alespoň kousek do zákulisí života nejenom
vojenského, začalo mi docházet, že příkaz stát
a setrvat na určeném místě míval (a doposud má) především jeden hlavní
důvod – bránit vojákovi, aby neutekl. Třeba strachem, možná s vědomím
problematičnosti rozkazu. Jenom málokomu se přece chce být někde někomu za
vola. Za vola za plechovou medaili. Vojáci, kteří se rozběhli zpátky, ve směru
opačném k tomu, kterým byli hnáni vpřed, jsou totiž silou podobnou síle
jarní záplavy. Takovou sílu je obtížné zastavit; dokonce ani střelbou do
vlastního masa se to někdy nepodaří.
Rozkaz stát na svém místě není
tedy záležitost cti a hrdinství. Je to záležitost ovládání přirozeného lidského
strachu a pudu sebezáchovy. Kdo uteče,
vyhraje. Teprve po skončení první světové války vyšlo najevo, co se
podařilo generalitě francouzské armády před veřejností ututlat. Po jedné sérii
bitev na německo-francouzské frontě, kde se za postup o pár desítek metrů
platilo tisíci životů, vehnalo zoufalství francouzské vojáky ze zákopů do stavu
pasivní rezistence. Tváří v tvář vlastním kulometům a vlastním oficírům
začali bečet jako ovce. Aby vyjádřili svůj pocit zvířat bezmocně vedených do
jatek, ze kterých nedokáží negramotní generálové vytěžit vítězství. Vojáci
přestali stát na svých místech. Konec konců, k něčemu podobnému docházelo
i na východní, rusko-německé frontě, v situaci, kdy carovi mužici setřásli
ze zad strach před nahajkami kozáků.
Pro nás Čechy tohle není pouhá historická epizoda. Francouzská nechuť
nechat se v zákopech zabíjet za jakékoliv politické závazky zásadním
způsobem ovlivnila náš osud v době mnichovské krize. A o dva roky později
i jejich vlastní, francouzský osud, když utekli před německými tankovými klíny.
Odhodlání postavit se na svá místa se obnovilo teprve potom, kdy se naplnila
míra hanby a pohrdání nejenom ve Francii, ale v podstatné části
světa.
Fenomén stání na svém místě prožíváme
denně, sledujíce chování českých politiků. I tam platí, že nikomu nestojí čest
a medaile za případnou újmu. Dokonce to nejsou ani újmy na zdraví nebo životě;
jde jim o újmy v položce příjmů, prebend a obsahu koryt. Jsou mezi nimi
borci, kteří mění politické fábory v průměru každé dva roky; dokonce mají
tu drzost, aby své chování zdůvodňovali poukazem na to, že jejich názory jsou
pevné a neměnné – co se mění, je politická situace, takže, mají-li dostát svému
svědomí, nezbývá jim než převlékat stranické kabáty. Jejich chování nedokazuje
politikovu bezcharakternost, ale politickou prozíravost, respektovanou
v zájmu voličů. Možná je celá tahle úvaha zbytečná, protože už nečasová;
dnes totiž jsou velké potíže s tím,
aby se vymezilo, co stát na svém místě vůbec
znamená.
Velikost jistoty
Tramvaj zastavila na
křižovatce řízené neúprosnými semafory; trhnutí mne probralo z pokojného
klimbání. Vedle kolejí se řadila auta čekající na znamení k dalšímu
pohybu. Taky jeden autobus MHD. Z jakýchsi záhadných důvodů (no, možná ani
ne tak záhadných, protože jde asi o docela sprosté peníze) jezdívají u nás teď
městské autobusy zvenčí neprůhledně pokryté jakýmisi reklamními scénami,
znemožňujícími nahlížet zvenčí dovnitř. A tenhle autobus, jehož levá stěna
(měřeno ve směru jízdy) byla snad pouhý metr od okna tramvaje unášející mne ke
hřbitovům, nabízela mým očím nápis Jak
velkou chcete mít jistotu? Zřejmě v kontextu s nějakou
pojišťovací nabídkou či nabídkou bankovních služeb.
Pak jsme se rozjeli, na pokyn dopravního podniku a jím řízených
semaforů. Tramvaj se držela svých kolejí, autobus svého jízdního řádu. Každý
v jiném směru.
Ještě po vystoupení z tramvaje jsem o tom nápisu trochu dumal. O
jeho logice a jejím znásilnění. Problém je totiž v tom, že autorům oné
otázky unikla skutečnost, že jistotu
nelze kvantifikovat. Jistota buď je nebo není. K tomu je třeba dodat,
že jistota je krajním stavem možnosti
výskytu jistého jevu. Například výhry, uzdravení, přežití a podobně.
Jistota nastává, jestliže se pravděpodobnost výskytu onoho jevu rovná jedné.
Velikost jistoty je formulace logicky nesmyslná. Podobně
nesmyslná jako bývala ještě před dvaceti lety formulace Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak. Dodatkem a nikdy jinak autor hesla (ÚV KSČ?)
dokázal, že mu činí zásadní problém fyzika i logika. Jestliže je něco na věčné časy, pak trvání tohoto nemůže
být nikterak prodlouženo ani ukráceno přidáním čehokoliv. Věčnost je prostě věčnost. Věčnost je na furt. Onen dodatek dokazuje jediné – úpornost cirkumanální
akrobacie jedněch mocných vůči jiným, ještě mocnějším. Ideologické lezení do
řiti.
V případě autobusového nápisu můžeme ideologii vyloučit. Jde o
pouhou reklamu, samozřejmě hloupou, jak už většina reklam bývá. Její autoři se
svým reklamním sloganem odkopali – a
zpod peřiny jako nemyté nohy vykoukla jejich negramotnost. Nesmyslnost,
duchaprázdnost jejich otázky. Nedá mi to, abych si při této příležitosti
neomočil zobák také poukazem na nedbalost městského dopravního podniku. Měli by
si přece alespoň trochu pohlídat, jaké nesmysly ti, kteří si na jejich
autobusech reklamní plochu zakoupili, do ní nechávají vepsat. Protože kus té
ostudy z negramotnosti padá přitom i na ně.
Jestliže se o nějakém jevu prohlásí, že nastane, tj. vyskytne se
s jistotou, znamená to, že nastane
pokaždé, kdy k tomu dostane příležitost. Neznám moc takových jevů. O
jednom bych ovšem přece jenom věděl – tím jevem je smrt. Každý člověk, který dostal šanci vstoupit na scénu tohoto
údajně slzavého údolí, je také musí opustit. Život, který mu byl propůjčen, je
povinen vrátit. Soudíme tak
z rozsáhlé statistiky zahrnující miliardy lidí, kteří zemřeli. Nikdo
z nich nebyl ušetřen. Tato empirická evidence ospravedlňuje náš názor,
naši předpověď, naše očekávání, že i my, kteří právě teď ještě aktuálně žijeme,
dopadneme stejně. Že ani my nebudeme ušetřeni. Vládcové, monarchové
nejrůznějších barev a vyznání, diktátoři i prezidenti – všichni jednou umřou.
Dokonce i biskupové, imámové a šamani osobující si zvláštní vztah ke Stvořiteli
všehomíra, umřou. Toto přesvědčení zakládáme na historické statistice a také na
analogii a podobnosti životně důležitých funkcí všech lidských jedinců.
Soudíme, že tímto způsoben jsme se přiblížili k jistotě smrti dostatečně
blízko – tak blízko, jak jen je ve světě lidí možné.
Žádná velikost jistoty.
Oč je rozumné usilovat, je přiblížení
se k jistotě. Skrze dostatečně rozsáhlou, bohatou empirickou evidenci
výskytu jevu, o který nám jde. Velikost
jistoty je formulace stejně nesmyslná na bocích olomouckých městských
autobusů jako kdekoliv jinde na světě. Jistota je záležitost univerzální.
Bohužel, stejně univerzální jako lidská hloupost.
Omezenost nespojitého uvažování
o spojitém
Matematické uchopení
fenoménu spojitosti se řadí
k fundamentálním objevům lidské civilizace – vedle objevu ohně, kola a
pohybu valivého a snad i vynálezu písma. Antické filozofii, tj. i antické
matematice, schopnost uchopit spojitě probíhající pohyb a tok času unikala. Čas
tohoto objevu dozrál až v raném novověku a je spojen se jmény velikánů
lidské civilizace Newtona a Leibnize. Známé jsou Zenonovy aporie, paradoxy, při nichž končí ve slepé uličce rozporu
s empirickou realitou pokusy řešit jisté úlohy nespojitou úvahou vedoucí
k tomu, co dnes označujeme jako nekonečné posloupnosti a řady. Uveďme
třeba aporie Achilles a želva, aporii
letícího šípu a další. Rozpor pokusu
o logické řešení a empirického pozorování vyřešil princip infinitesimální veličiny, nekonečně malé a nekonečně velké, a
matematická technologie uchopení nekonečna. Inženýrské aplikace tohoto principu
už tři sta let roztáčejí kola civilizace – a představují jeden z mezníků
mezi horlivým středověkým mudrováním a chladným matematickým kalkulem novověku.
Kdysi jsem do jedné své knížky zahrnul anekdotu, pokoušející se logicky
zdůvodnit oprávněnost jisté úvahy. Čím
víc se učíme, tím více víme. Čím víc víme, tím víc zapomínáme. Čím víc
zapomínáme, tím méně víme. Takže – proč se vlastně učit?
Empirie, třeba pedagogická, ale i ta, kterou registruje zdravý selský
rozum, však vydává svědectví o tom, že vyučování a učení v hlavách učících
se a vyučovaných jistý objem znalostí nepochybně zůstavuje. Co je tedy na úvaze
zapsané kurzívou nesprávně?
Problém je v tom, že se o ději, procesu v čase probíhajícím
spojitě, uvažuje jako by šlo o proces diskontinuitní, v němž jsou proces
získávání dat i jejich ztrácení zapomínáním od sebe oddělovány, jako by
probíhaly autonomně. To je důvod, proč dochází logicky vypadající úvaha
k absurdnímu závěru. Absurdnímu, protože jsoucímu v rozporu
s realitou. Stačí, aby byla úloha uchopena jako interakce spojitě
probíhajících procesů učení a zapomínání, napsána a následně řešena jednoduchá
diferenciální rovnice – jejímž řešením je funkce popisující stav vědomostí jako proces asymptoticky
se blížící jistému finálnímu stavu. Celý postup je do nebe volajícím
zjednodušením; rozhodně však realitě mnohem bližším než úvaha obsažená
v oné anekdotě.
V životě velice materiálním, ve kterém jsme až po uši ponořeni, se
rovněž setkáváme s podobnými vzájemně zápasícími procesy. Příkladem nad
jiné zajímavým jsou procesy nabídky a
poptávky, jejichž interakce se odehrává na scéně zvané trh. Socialistický pokus tuto interakci neutralizovat zrušením trhu
skončil po několika desítkách let zbídačením a krachem. Zápolení obou procesů
probíhá s účastí vlád a parlamentů, lobováním a jinými formami podplácení
a korupce. Výrobci a obchodníci na jedné straně se dožadují celní a jiné
ochrany – zatímco spotřebitelé na straně druhé mají zájem o co největší
liberalizaci, která by povolovala uzdu konkurenci a soutěžení a následnému
stlačování cen.
Liberalismus i ochranářství se pod tlakem politických, stavovských a
jiných sil rozpínají i omezují. Výslednice těchto sil je měřitelná stížnostmi
spotřebitelů na rostoucí prodejní ceny, nářkem dnes zejména prvovýrobců,
zemědělců, na stlačování výkupních cen nepokrývajících ani výrobní náklady a
kritikou hypermarketů, že usilují pro sebe urvat ze spotřebitelských peněz
nemravně nadsazený díl. Nevím, zdali mají ekonomové své diferenciální rovnice,
pomocí nichž propočítávají tržní rovnováhu působení protikladných sil. Zřejmě
ano – třebaže faktorů vychylujících jazýček balance je velmi mnoho, a odhadovat
jejich dopad na balanci trhu není nikterak snadné. Zejména ne v případech,
kdy jde o dopady změn zákonů a předpisů, celních tarifů a cen kontrolovaných
státním monopolem. Také tahle situace představuje dynamický proces; pokusy
intervenovat do něho jednostranně ve snaze dosáhnout převahy jednoho procesu na
druhým obvykle končily krizemi a katastrofami někdy celosvětovými. I tady
můžeme sahat pro poučení zpátky až k Newtonovi a Leibnizovi.
Upadla mi nožička
Tohle není hlášení
traumatologickému či ortopedickému oddělení o úrazu, který postihl mou dolní
končetinu. Problém, kterému jsem byl nucen čelit, byl povahy spíše inženýrské,
technické, potažmo optometrické. Nožička, která mi upadla, byla nožičkou od
brýlí. K události došlo za hluboké noci, při sledování amerického filmu
nevalné jakosti; jedinou omluvou, proč jsem tak neproduktivně utrácel čas, byla
skutečnost, že jsem nebyl pro hladké usnutí dost ospalý a číst se mi nechtělo.
Nejdříve jsem se domníval, že příčinou upadnutí nožičky bylo vypadnutí
šroubku. Ze závitu. To se občas stává i v nejlepších rodinách, jak každý
ví. Za předpokladu, že se vypadnutý šroubeček podaří najít, probíhá vývoj dalších
událostí dvěma možnými cestami. Člověk technicky zručný, tak řečený Homo faber, vyhledá v příslušné
zásuvce domácí dílny šroubováček (ke šroubu patří šroubovák, ke šroubku a tím
spíše šroubečku šroubováček), aby následně několika krouživými pohyby uvedl
věci do původního stavu. Člověk technicky nezručný až nemotorný (adjektivum od
slova motor) pak pronese něco
vulgárních slov na adresu osudu a naplánuje si návštěvu nejbližšího optika.
Jelikož patřím mezi jedince druhé kategorie, šroubováček jsem nehledal.
Dobře jsem učinil, protože při bližším ohledání předmětu doličného se ukázalo,
že problém nezavinil šroubek. Upadlá nožička se před svým pádem vysunula
z jakéhosi čudlíčku (my,
techničtí netalenti, užíváme termínu čudlík
pro označení všeho možného; miniaturní čudlík si pak zaslouží název čudlíček). Rozhodně bylo zřejmé, že si
náprava zaslouží zásah odborníka.
Naštěstí je Olomouc městem optometriky hojně vybaveným. Jejich
koncentrace poblíž městského centra je značná, takže ani případná absence jednoho
nenechává poškozené a služeb se dožadující jedince na holičkách. Moje sdělení,
že mi upadla nožička, nevyvedlo dámu za pultem nijak z míry; navíc si byla
suverénně jista, jaká technologie by mohla mou upadlou nožičku napravit. Já se
totiž dost obával, že náprava nebude možná a že mi bude doporučena koupě nových
brýlí. Jsem člověk šetrný až lakomý – a tahle varianta mi byla mnohem milejší.
Technologie byla pojmenována jako letování.
Dostalo se mi upozornění, že celá operace jistou dobu – nepříliš dlouhou –
potrvá a byla mi doporučena blízká hospoda, kde mi uvaří kafe.
Prostředí hospody nijak závratné cenové skupiny v časně
dopoledních hodinách mi není nijak příliš známé. Výstižnější by bylo říci, že
je mi neznámé. Několik mužů různého věku sedělo roztroušeně kolem stolů a se
zasmušilými výrazy sledovali dámské krasobruslení na televizní obrazovce. Já
krasobruslení mít nemusím; není-li však na co koukat, je to lepší než počítat
pavučiny v koutě. Takže díky půlhodině strávené u kafe a jednoho Gambrinusu
vím, co je teď v krasobruslařské módě in.
Po mém opětném vstupu do krámku optometrikova jsem seznal, že oprava
již proběhla. Dostalo se mi informace, že moje brýle byly navíc celkově
vyčištěny – a to ne vlhkým ručníkem, jak činím já, ale ultrazvukem. Po této
informaci můj respekt k technickému vývoji se prohloubil.
Součástí informace bylo upozornění, že pohyblivost nožičky předtím
upadlé se snížila a neměl bych proto na ni vynakládat žádné větší násilí.
Ujistil jsem optometrickou paní, že se ke svým brýlím chovám slušně, takže se
nemusí obávat z mé strany žádného hrubého násilí. A oplátkou jí sdělil, že
operaci podobnou té, kterou právě na mé brýle aplikovala, znají také
ortopedové; někdy totiž ošetřují poškozené lidské koleno operací zvanou zavaření, kdy tento významný kloub
zafixují, protože už by nemohl být uveden do stavu kvalitního ohýbání. Paní mne
ujistila, že tohle není pro ni novinkou – že ona se však specializuje na
fixování nožiček výhradně brýlových.
Celkově jsem, prováděje večerní bilanci dne, konstatoval, že šlo o den
úspěšný.
Ekonomie rovná se šetření?
Podle etymologie toho
slova – ekonomie – by skutečně mělo
jít o úspornost, hospodárnost, šetrnost. V počínání společnosti,
v počínání lidského jedince. Záměrně dodávám, že mi jde o lidského jedince. Přírodě samotné, jakož
i jiným jejím dětem – rostlinám či živočichům – není šetrnost a úspornost
vlastní. Vzpomínám si, že jako kluk jsem na zahradě přesvědčoval ovce a kozy,
aby nenechávaly v trávě ležet nakousnutá jablka – ale aby je dožíraly do konce,
případně i s ohryzkem. Dokonce ani prasata pro tohle nemají cit, což
dávají najevo hltáním, při kterém jim brambory a šrot od huby na zem lítají,
kde bez užitku hnijí (pokud je nesezobou všudypřítomné slepice).
Šetrnost se tedy zdá být fenomén specificky lidský. Zřejmě souvisí
velmi výrazně s lidskou schopností umět
si představit. S lidskou představivostí, umožňující člověku, aby
prozíravě odhadoval a předvídal, co bude zítra, až zase vyhladoví. Až mu
vytráví po dnešních bohatých hodech. Představivost je to, co umožňuje člověku myslet na zadní vrátka, na zadní kolečka, představovat
si, že nemá kocour pořád posvícení, že po
letech tučných mohou přijít roky hubené. Ani příroda samotná, kterou někdy
nazýváme moudrou matkou Přírodou, nezná
pojem šetrnost. Jeden rok hýří květy i plody, aby rok nato nechávala loňské
namlsané konzumenty sušit hubu. Jeden rok nadbytečné shnije, druhý rok není
k sehnání ani mizerná padavka. Ještě že se nechá jedno zastoupit jiným,
třešně meruňkami, jablka hruškami, slivovice calvadosem.
Ekonomie je způsob uvažování, včetně trochy počítání, jak si šetrně, hospodárně počínat, na mikro-
i makroúrovni. Na úrovni domácnosti a podniku, i úrovni státu.
Stačí se ovšem podívat kolem sebe, trochu se po scéně ekonomického
počínání rozhlédnout, a neunikne nám, že se žádná šetrnost na makroúrovni
nekoná. Stát si počíná jako furiantský sedlák, který v hospodě tak dlouho
zapíjí litkup za prodanou hubenou krávu, až se mu podaří propít dvě krávy
tučné, které ještě v chlévě, nic zlého netušíce, pokojně přežvykují.
Státní dluhy se vrší, politikům a úředníkům se přidává, aby byli hodní –
protože nic tak spolehlivě nezavírá drzé huby jako vyšší plat. Tahle státní
makrorozhazovačnost, opak šetrnosti, kontrastuje s šetrností na
mikroúrovni domácností. Dokonce i ministerský předseda před nedávnem
vysvětloval, že na svůj velkoryse pojatý dům si z platu našetřil. Od
premiérské huby si utrhoval, aby na bazén vybylo. Mezi dvěma bankety si dával
párek v rohlíku. Na těch banketech ovšem nešetřil, náklady na ně nešly
z jeho platu.
Jako ekonomického laika, jehož názory se opírají především o zdravý
selský rozum, mne zaujal názor ekonomických teoretiků, kteří rozumují o tom, že
ekonomické zdraví lidské společnosti by se nemělo opírat o úspornost, ale
naopak – o maximální spotřebu. Jinak
řečeno, o co nejrozmařilejší utrácení, které jediné může zajistit práci nové
výrobě materiálních statků určených k dodání na trh pro další utrácení.
Dokonce do názvu to dali – spotřební
společnost, společnost masové spotřeby. Spotřeba přestává být prostředkem
ukájení přirozených lidských potřeb, jakými jsou hlad, prevence husí kůže
z chladu a nutnost mít střechu nad hlavou. Spotřeba se stává společenskou nutností, kritériem a ukazatelem
společenské prestiže a úrovně, cílem lidského snažení. Kdo nekonzumuje, jako by
nežil. Takový jedinec prochází životem nepostřehnut, neregistrován televizí
ani novinami. Dokonce ani pro společenské aféry se nehodí. Jeho existence se
podobá bytí sousta, bez povšimnutí procházejícího žaludečním traktem společnosti
do odpadu všeobecného zapomnění.
A tak si zvykáme, že smysluplnost je slučitelná s tím, že je
dovoleno prohýřit věno dcer a vnuček člověka, hodovat a jinak utrácet na účet
potomků ještě nenarozených – a vydávat se přitom za jedince ekonomicky uvažující.
Osobně to považuji za jednu z nejmarkantnějších absurdit naší doby.
Dokonce to vypadá, že se nestydíme prohýřit matce Přírodě její poslední zástěru
nebo spodničku. Ať se jmenuje ropa, uhlí nebo vzduch či voda.
Chod úřadů a chod společnosti
Ministr financí
naznačil, že by neustále deklarované šetření na provozu státu mělo zahrnout
také zástupy úředníků – a už potrefená husa ústy předsedkyně příslušného
odborového svazu zakejhala. Tahle formulace není ode mne příliš zdvořilá,
protože šlo o ústa ženy – jenomže někdy musí jít zdvořilost k čertu.
K čertu peněz, jichž se tak nedostává děravé a špatně spravované státní
kase.
V tom zakejhání se ozvalo všechno, co si každý už předem mohl
domyslit. Především filipika úlohy úředníků – že by se bez nich mohl zastavit chod. Co mne zaujalo, byl fakt,
že varování paní předsedkyně se netýkalo chodu státu úřady spravovaného – ale chodu úřadů. Takhle hezky se už
dlouho nikdo před tváří veřejnosti neodkopal. Odborům tedy nejde o chod země,
ale o chod úřadů.
Paní předsedkyni odborového svazu chápu. Hájí zájmy lidí, jejichž zájmy
je povinna hájit. Oni ji totiž platí – svými odborovými příspěvky a samotnou
svou existencí. Ceterum autem censeo …
Nicméně si myslím, že by měla být schopna dohlédnout za špičku vlastního
odborářského úředního nosu.
Úřady a úředníci jsou tady pro lidi. Samozřejmě, že i úředníci jsou
lidé – takže jsou tady i sami pro sebe. Jenomže by jim nemělo unikat (a já
nepochybuji o tom, že jsou i tací, kterým to neuniká), že pro jejich existenci
je existence lidí, také označovaných jako klienti
či strany, nezbytná. Conditio sine qua non. Bez stran by
existence úřadů ztratila smysl. Tahle úvaha by ovšem neměla být stavěna
kategoriálně. Ano či ne. Jde o optimalizaci
existence úřadu vzhledem k cíli vyššího řádu. A tím je optimální chod
společnosti, alespoň na tom jejím úseku, jehož řízením byl úřad pověřen.
Kdybych použil zdravotnické terminologie, měl bych konstatovat, že terapie zvaná snižování byrokracie a potažmo
podílu úředníků na ostatním obyvatelstvu, je už drahně dávno součástí české
tradice. Čas od času zareaguje ministr práce nebo financí nebo něčeho
podobného na volání veřejnosti Stop
byrokracii! vyhlášením úsporné akce. Už socialismus ještě se batolící a své
první krůčky činící vyhlásil akci Sedmdesát
tisíc úředníků do výroby. Doufám, že jsem tu číslovku nezkomolil. Jedním
z těch úředníků byl i právník Bohumil Hrabal, který o pár let později
podal zajímavé svědectví o úspěchu celé akce. Třeba ve Skřiváncích na niti. Podobných pokusů pamatuji daleko víc. Myslím,
že byly úspěšné asi tak, jako paralelně probíhající reformy českého školství.
Nic moc. Nic moc přesvědčivého.
Řekl bych, že nezdolnost bobtnající byrokracie je
výsledkem nedomyšlenosti podobných rádoby úsporných akcí. Je nerealistické omezovat
administrativu a byrokracii bez toho, že by předtím byla administrativa zjednodušena. Myslím, že k tomu
nikdy nedošlo. Alespoň ne podstatným způsobem. Zjednodušit administrativu totiž
předpokládá od základu promyslet celý systém (se všemi návaznostmi), položit na
stůl cíle a smysl existence úřadu – a promyslet důsledně soustavu všech vazeb a
informačních toků, bez kterých nelze …Od
tohoto se pak musí odvíjet personální zajištění takto nezbytného. Zůstat by
mělo, co je nezbytně nutné – nikoli, co je možné. Což znamená, že vazby a zájmy
osobní, příbuzenské a známých známých do řešení úlohy vstupovat nebudou.
Samozřejmě, že
tuhle úlohu nevyřeší žádný ministr. Tu musí vyřešit sami úředníci, případně ti
z nich, kteří se označují jako analytici. Možná za spoluúčasti nějakého
vnějšího faktoru. Auditu, poradců nebo tak nějak. V téhle fázi perestrojky existuje riziko, které
pojmenovat mne naučil jeden můj někdejší student politologie. Bylo to
v horkých popřevratových poměrech, kdy studenti důrazně kritizovali vlažný
vztah nás, lidí v akademických funkcích, vůči někdejším marxistům
osmašedesátníkům, tvořícím nezanedbatelnou část osazenstva katedry. Onen
student naše postupy pojmenoval metaforou krysy
organizují svou vlastní deratizaci. Tož tak.
Občan Ideál
Irský spisovatel
Oscar Wilde napsal kdysi hru s názvem Ideální
manžel. Dodnes se v divadlech uvádí; je vtipná, po wildovsku kousavá a
ironická. Konfrontuje romantickou naivitu názoru o gentlemanském charakteru
s životní realitou – farizejskou, nepříliš čistou a páchnoucí podvodem i
lží. To gentlemanství je udržitelné jenom s přimhouřením obou očí. Nebo
raději s jejich pečlivým zakrytím.
Vraťme se však od manželů k občanům. V české verzi
rakousko-uherské státní hymny je v jednom verši citován pilný občan Čehona; vyzýván byl vojín,
aby zbraní zastával, čeho nabyl onen pilný občan. Samozřejmě byl onen verš
dílem škodolibého českého zkomolení, od něhož vedla cesta ke zradě císaře pána
a konečně k rozbití monarchie. Pilný občan Čehona byl ve své době a
v očích rakouských vlastenců jistě ideálním občanem. Za války, té první
světové, spatřoval se v očích vrchnosti občanský ideál také v ochotě informovat úřady o loajalitě jiných
vůči mocnářství a státním institucím. (Šlo o svého druhu precedens
udavačství estébáckého, které se vyvinulo o pár desítek let později cestou ke
světlým komunistickým zítřkům a svými důsledky i pozůstatky kalí poměry i dnes
dokonce v českém parlamentu). Ideovým předchůdcem estébáků byl vlastně
putimský strážmistr Flanderka, postava virtuální, povstalá z pera
Jaroslava Haška. Ten reagoval na nátlak rakouských úřadů tím, že za policejního informátora získal
obecního blázna Josefa Vyskočila, místně známého pod jménem Pepek Vyskoč. Za
úplatu padesát korun rakouské měny. (Pozdější estébáčtí udavači dostávali víc,
bývali placeni i v naturáliích různých výhod v zaměstnání, případně i
ve funkcích akademických). Taky to byli ideální občané.
V době současné je vrchností hodnocen jako ideální občan člověk důvěřivý. Občan, který dokáže brát vážně
ujišťování kandidátů politických funkcí Myslím
to upřímně, Můžete mi věřit, Ich meine es ehrlich, Straně věřte, soudruzi. Ujišťování
tekoucí na něho z předvolebních billboardů. Takových občanů je dnes, díky
bohu, pořídku. S lucernou aby je pohledal. Předvolební guláš se slaným
rohlíkem považuje dnes málokterý občan za postačující náhradu napochodování do
volební místnosti a podrobení se trapnému rituálu urnového vhazování.
Naše doba je časem všeobecné nedůvěry. Důvěryhodné osobnosti se
z veřejného života vytratily. Neznám politika, prezidentem počínaje, komu
by se opravdu věřilo. Za každým činem takových lidí občané hledají, ze které
strany vykoukne červ pochybností, který by jim umožnil oddychnout si – tak jsem měl zase pravdu, všechno je, jak
jsem předpokládal, tentokrát podváděli a kradli tak a tak. A spokojeně se
odebere šířit svůj názor do hospody.
Je na čase, abychom svoje hledání ideálního občana upřesnili. Ideálního – vzhledem k čemu? Ideál
občana je zřejmě záležitost účelová. Co je ideální vzhledem k jednomu kritériu,
může být naprostá pitomost vzhledem ke kritériu jinému. Troufám si tvrdit, že
občan ideální z hlediska standardního českého politika by byl naprostou
pohromou z hlediska budoucnosti této země. Stejně jako koncept ideálního
občana reálného socialismu, známý jako nový
socialistický člověk, přivedl tuhle zemi do morálního marastu generalizovaného udavačství, formuje koncept
občana doby postmoderní karikaturu Homo
consumatus, člověka, kterému je spotřeba nade vše.
Nejsem naivní idealista, který by pozvedal hlas a tasil meč za nějaké
vysoké kulturní hodnoty a abstraktní ideály. Netoužím být asketou – ale ani
sketou, který by chtěl putovat ke svému životnímu cíli po hřbetech jiných. Jsem
přesvědčen, že součástí cíle je i cesta,
po které se k němu došlo. Ve svém životě jsem příliš často viděl, že
čím vznešeněji byly formulovány občanské ideály, tím ubožejší byla jejich
výsledná karikatura. Čemu tedy fandím? Jestliže je nutné tuhle otázku položit,
odpovídám na ni – držím palec
střízlivosti. Součástí té střízlivosti je ovšem i vědomí, že držet palce není – pokud jde o záruky – nic moc.
Zprávy 35
Nic tak neznechutí doktora jako když se léčení
dožaduje pacient zdravější než je on sám.
Nemá charakter, kdo miluje motýly a oškliví si
housenky.
Existenci a živobytí provozovatelů sázkových kanceláří
průmyslu hazardních her zajišťuje negramotnost lidí – potenciálních zákazníků,
aktivně sázejících. Dalo by se tedy říct, že živitelem sázecích kanceláří je
právě negramotnost.
Zdražování léků – jedno z mála opravdu účinných
opatření, aby se lidé odnaučili stonat.
Být zdravý a zdravým
se cítit – to nejsou totožné kategorie.
Dát do nosu a dát si
do nosu – dvě písmenka navíc, jediná zvratná slabika, a jaký je v tom
rozdíl! Dokonce rozdíl mezi válkou a mírem v tom může být!
Ryba žije ve vodě, člověk na vzduchu. Zdá se, že kromě
vzduchu k dýchání potřebuje člověk navíc ještě něco jako kontrast,
střídání jevu a jeho alternativy. Člověka žijícího v blahobytu pálí dobré bydlo, začíná se nudit – a
poohlíží se, kde by se mohl poprat, kvůli nějaké pitomé ideologické zámince, až
se mu podaří všechno kolem sebe zničit a zbídačit. Včetně sebe sama. Pak začne
bědovat, pracně to rozmlácené opravuje a dává dohromady, staví pomníky padlým i
vlastní blbosti a pečuje o vdovy a sirotky. A stačí pár desítek let klidu a
míru, aby mu otrnulo a on začal blbnout nanovo. Prostě – potřebuje kontrast.
V menším měřítku mu jako kontrast poslouží i sport s jeho fandovstvím
a rozbíjením hlav na stadionech i v přilehlých ulicích a hospodách.
Velkorysost pejskařů je nesmírná. Ačkoliv se o své psí
domácí přátele musejí starat úplně sami, živit
je a napájet, noclehy a zdravotní péči jim zařizovat – nezištně se pak se
sousedy i úplně cizími lidmi neváhají rozdělit o vybrané produkty psí aktivity,
o roztomilé hromádky na chodnících či v trávě.
I každý obyčejný udavač si o sobě myslí, že je udavač
neobyčejný.
Dějiny si občas zaskotačí. V revolučním roce 1848
byla v Čechách zrušena robota. Po stu letech, v revolučním roce 1948,
komunisti pro sedláky robotu znovu zavedli.
Měl jsem hrůzný sen. Byl znovu zaveden komunismus (asi
jako reakce na nepovedenou českou demokracii, kvůli rozkrádání s ní
spojenému). Nějak se stalo, že jsem byl přizván na schůzi, kde se rozhodovalo o
strategii a taktice ideologického působení. Přihlásil se nejvyšší soudruh a
pravil – Soudruzi, posledně to špatně
dopadlo. Něco se musí udělat jinak. Leninovy spisy se neosvědčily. Navrhuji, aby
povinnou četbou stranického školení se stal Komenda. Pak ho naštěstí
obvinili, že se nechal podplatit a jeho návrh padl.
Osvědčilo se mi souběžně psát text přednášky pro
workshop a poznámky do deníku pro Liber. Lépe se využije čas, když člověka
v tom či onom právě nic nenapadá. I přes nepochybné riziko, že se poplete
zařazení.
Divíme se, že politici často mění barvy. Ale ono je to
i fyziologicky docela přirozené. Tak například krev, původně rudá, se
v místě modřiny pomalu mění na žlutou. Co když stát se politikem není
vlastně nic jiného než utrpět modřinu?
Čím je pro zemský povrch zemětřesení, je pro lidský
mozek mrtvice. V horším případě v kombinaci s tsunami.
Jestliže si čeští učitelé nechají pojmenovat své
ministerstvo jako ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, aniž by to považovali za špatný vtip, vypovídá to o
jejich chybějícím smyslu pro humor. Možná by to přišlo legrační i logice Jana
Amose Komenského.
Taky diktát z českého jazyka je projevem
totalitní diktatury. Trochu podobné diktatuře, která řidičům velí jezdit buď
vpravo nebo vlevo – rozhodně nemíchat obojí.
Česká demokracie se podobá dopravní policii, která
v rámci liberalizace poměrů zrušila ustanovení jezdit vpravo – a
připouští, aby si každý zvolil stranu podle svého vlastního uvážení.
S tím, že prostředky, které se tímhle uvolněním poměrů ušetří, budou
převedeny do fondu pohřební služby.
I kdyby bylo zločinců v řadách policistů méně než
zločinců na volné noze, možná, že
škody těmi prvními způsobené převýší úhrn lupů těch druhých.
Výhodou neúčinných léků je, že obvykle ani neškodí.
Pro vnitřní prostředí organismu jsou něčím jako šum – ve vnějším prostředí hluk, prach, pachy odpadků a kanalizace,
hádaví lidé, kálející psi.
Místo někdejšího maminčina
nabacání za to, že jsem zlobil, teď slýchávám od své ženy – Chtěla jsem ti upéct štrúdl. Nezasloužíš si
to. Pečení se odkládá.
Co jsem začal chodit po obědě spát, stává se mi, že se
probudím – a nevím, zdali propuká ráno nebo
zapuká večer. Bojím se pak, zdali
jsem nezaspal do práce. Vnáší to do mého života moment jakéhosi nového
překvapení.
Žena sleduje oknem ptáky a konzultuje přitom ptačí
atlas. Vyhnala mě od snídaně a donutila, abych poslouchal před otevřeným oknem
jakési hlaholení. Podobalo se to rámusu, který vyvíjí soused vrtačkou do
panelové zdi, chtěje ozdobit svůj příbytek dalším obrázkem. Pojmenoval jsem to.
Dostalo se mi opovržlivého ujištění, že onen zvuk vydává chřástal polní. Vidět nebylo nic – já však mám z někdejších
dětských knížek chřástala spojeného s představou ptáka většího těla,
kterého jsem si řadil mezi ptactvo jedlé.
Prý je to nesmysl. Od té doby bývám doma okřikován slovy – Přestaň chřástat!
Na Velký pátek jsme drželi půst; měli jsme pečenou
rybu s rýží a zeleninou. Nevím, zdali záměrně nebo nevědomky.
Kdysi se mi předhazovalo, že jisté momenty ze svého
životního provozu tajím. Teď se mi vytýká, že se někdejšími dobrodružstvími a
avantýrami (z dnešního hlediska docela drobnými a nevinnými) před vlastní ženou
holedbám, což se vůbec nehodí. Nějak mě to mate.
Změny, které se dějí pozvolna (pojem relativní),
obvykle ani neregistrujeme. Dokonce ani v případě, že jde o změny, jejichž
úhrn je dost markantní. Naše vnímání je prostě takové. Samozřejmě, že tyto
změny rozpoznají lidé, s nimiž se stýkáme jenom občas. Abiturienti
s odstupem mnoha let, například. Kdo s námi žije denně, denně nás
vidí, taky nic nepozoruje. V rodině roli takových kontrolních bodů (check-points) hrají fotografie.
Když mě kamarádi šťouchají palcem do břicha, dávajíce
mi najevo, že jsem obézní či dokonce tlustý, propočítávám si, že jsem
v době promoce měl o pouhých patnáct kilo míň než teď. Tenkrát jsem se
vůbec nikomu být tlustý nezdál. Za skoro padesát let jsem zestárnul o patnáct
kilo. Copak je to moc?
Stárnu a zapomínám. Pikantní na tom je, že mi mé
zapomínání připomínají zejména ti, kteří sami – nikdy nic pořádného nevědouce –
zapomínat nemají z čeho.
O velikonocích jsem byl vyvezen na první letošní jarní
výlet. Domů jsem se vrátil obohacen pocity nastupujícího jara a začínající
rýmou. Definitivně jsem přestal být sedlákem a stal se změkčilým tvorem
městským a panelákovým. Zvyklým na teplotu, která nekolísá a vlhkost, kterou se
nevlhne.
Už jsem ve věku, kdy je mužský označován pojmenováním starý paprika. Nevím, zdali to spolu
souvisí – ale oblíbil jsem si malé papričky, feferonky. Jejich palčivost a
štiplavost mi dělají dobře. Plněné paprikové lusky patřily vždycky k mým
oblíbeným jídlům (dokonce dcera je pro mne speciálně strojí) – a když mezi
sladké zabloudila nějaká pálivá, nikdy jsem neprotestoval. Ostatně, štiplavostí
a peprností jsem ve svých výrocích nikdy nešetřil.
Touha národů – v klidu a míru si hlavy rozbíjet.
Metoda všech vlád světa – prožvanit se
k blahobytu.
Elementární aritmetika politické etiky: Vás je
spousta, nás politiků mnohem míň. Když si každý z vás utrhne od huby jedno
sousto, my se najíme. Když každému z vás vytáhneme z kapsy o pár
korun víc, my si můžeme blahobytně žít. Obráceně by to rozhodně nefungovalo.
Tak bychom měli bídu všichni, vy i my.
Kdo má pod čepicí,
měl by mít i za ušima.
Přihnal se vítr, střechám nadzvedl sukně, aby půdy
provětral. Někde to trochu přehnal – a odkopané zanechal na pospas dešti.
Sesame, otevři se! My na tomhle místě potřebujeme
vybudovat jaderné úložiště.
Udělat z komára velblouda – tajný projekt
lysenkovského socialistického šlechtitelství.
Ze shnilého plotu nový hřebík neudělá zdravý plot.
Se včelami každý rok měl by včelař novou smlouvu
uzavírat.
V případě mláďat dovádění obstarává dovědění.
Pouze platonická láska snáší oddělení a vzdálení;
fyzická láska vzdálením vadne.
Ani jsem netušil, jaký mám imitační talent. Oslovil
jsem obvyklým – čiči – kotě.
Povalovalo se ve vzdálenosti nějakých pěti metrů ode mne; nijak si mě
nevšímalo. Zřejmě ještě v kočičí škole – čiči – neprobírali, protože, pořád si mě nevšímajíc, začalo
vyskakovat po pomyslném ptáčkovi do vršku rybízového keře. Když jsem to
vyprávěl ženě, bez zájmu odvětila – Vždyť
pořád říkám, že jseš pěknej pták!
Věda je moře – a já sedím na jedné z jeho pláží,
kde si na svém písečku hraju s kamínky a škebličkami.
Jsem teď Sitting
Bull, Sedící Býk. Ve znamení Býka jsem se narodil a do sedavé pozice mě
uvrhla špatně ohlídaná choroba. Kdysi se stejně jmenoval náčelník Dakotů
(Siouxů), který na hlavu porazil vojsko generála Custera v šedesátých
letech devatenáctého století v bitvě u Wounded Knee.
Δ
Zavěsil jsem lásku
na tenoučkém vlásku…
Jednou v nepohodě
poslala mě k vodě
Necítil jsem vinu
Proč k vodě, ne
k vínu?
Δ
Dílčí úkol farmacie
Stanovit bezpečnou hranici
dávkování Magnesii lactici
Δ
Pilně sledujíce počasí
doufáme, že se vyčasí
Ach, my naivní prognostici
Počasí si nedá říci
Δ
Povídali, že mu hráli
když blahobyt předvídali
Klopotit se ze vší síly?
Blahobyt je věcí víry!
Δ
Bádal v parlamentní samotě
o lidské chamradi. Té holotě
které dal za oběť všechno. Svůj
talent, síly i píli
Hanebně se mu odměnili
Všechno jim nebylo dosti
zpřerážet chtěli mu kosti
No, proč to vlastně neříci?
Byli v tom vltavští
kapříci!
Δ
Kdo to mlaská?
Zlatovláska!
Stala se věc nemilá
bezúročně půjčila
z lítosti snad pouhé asi
dědovi tři zlaté vlasy
Že jí byla chvíle dlouhá
s Vševědem teď o to smlouvá
že ji maturita straší
ráda prý by vtipnou kaši
před zkouškami požila
nestačí jí Aquilla
Děd Vševěd se ošívá
z jeho řeči vyplývá -
Není možné naučení
bez učení, bez mučení
Jemu vypadaly vlásky
když bifloval samohlásky
Jeho hlava nahatá
viní slova vyňatá
Kdo ve vědách hledá štěstí
na porostu škodu nésti
bude muset velikou
Zlatovláska s parukou
přišla by pak do pohádek …
čímž končí počet mých řádek
Δ
Loudila Káča u čerta bohatého
ženicha
že s veselkou pospíchá
Nejdéle do jarní pouti
Jinak moh´ by uvadnouti
její vínek zelený
čímž by pozbyla ceny
Δ
Promine ti každou vinu
s žízní kdo usedl
k vínu
Δ
I na tváři mladé lásky
čas umí udělat vrásky
Δ
Bezpečnostní opatření
každá doba jinak mění
Dávat klíče pod rohožku
kdysi uklidnilo trošku
Dnes ti, co jdou po lupu
zbourají ti chalupu
Nač se párat s bankomaty
když můžeš, lidičky zlatí
vzít tuhle věc rovnou hákem
do haly vjet náklaďákem
Tohle je teď po našem
Kasu krást i s hlídačem!
Δ
Mysle na kolečka zadní
posadil se v křeslo radní
Že byl smuten velice
utěší ho radnice
Δ
Zabíjeli u sousedů
dávali si ovar k ledu
Prý je ovar studený
kaloricky bezcenný
Δ
Blýská se na lepší časy
povídá český politik
Předvedu lidu nový trik
hned jak mě propustí z basy
Δ
Tohle století
na víru neletí
Δ
Píseň klasická, mírně aktualizovaná
Jsem motýl, který si vzal do
hlavy
že vstávat z postele ho
vlastně nebaví
a proto rozhodl se hned
že mládí má jít vpřed
on v posteli si hlavu
unaví…
Δ
Vzděláním charakter se tříbí
když krade vzdělanec, nemá to
chyby…
Δ
Divnou píseň hudou pěvci
v Bruselu
Snížit cukr, kravám nedat píci
lidem sebrat slivovici…
Já těm eurobyrokratům namelu!
Δ
Ukradla veverka oříšek
za to jí mohou vzít kožíšek
Měla to být jenom potrava…
Běhat nahatá je otrava
Δ
Nejnovější politologický objev
Správný lid, ten tloustne, lidé
věřte mi
nejen strdím – taky daněmi
Δ
Občane můj milý, když mi dáš
svůj hlas
seženu ti za to do USA pas
Δ
Rád dám ruku do ohně
bude-li to pro mne výhodné
Δ
Lezla liška, lezla do kurníku
provozovat liščí politiku
že se ráda lidsky opičí -
prý jí jde o blaho slepičí
Δ
Po městě jdouc s psíkem
žínka
šlápla do psího hovínka
Spílat se jala všem psům cizím –
Ať jejich hovna z ulic
zmizí!
Δ
Sháněl se přísudek, co měl se
k světu
po podmětu
Zbytečně nasadil si výraz
rozněžněný
Podmět byl totiž utajený
Δ
Vytýká kritika básníkovi
verš že nemá dost pokrokový
Tak se dal poeta na pokroky…
Od soudu odešel s dvěma
roky
Δ
V reakci na oběd hubený
i jásot bývá tlumený
Δ
Páni poslanci nejsou hlupci
nedřou se jako dřevorubci
jen jednou za čas to zprubnou
a do svých platů rubnou
Δ
Žádali poslanci k dnešnímu
datu
zvýšení včerejších platů
A tohle šlechetné dílo
se jim podařilo
Δ
Česká policie
tou zprávou pohnutou žije
Není moc důvodů ku radosti:
Předstihli zločince
v zločinnosti
Δ
Jaký bude důchod?
Dáme přání průchod
Jaká bude renta
pana prezidenta?
A do budoucnosti?
Ohryžeme kosti!
Δ
Zpívali jsme – Kamarádi
je to mládí
kterému dnes patří svět!
Jenže než jsme dozpívali
stačily nám ideály
zplesnivět
Δ
Každý by rád šel do nebe…
proto hledí, co na sebe
nejlepšího by vzal
Aby v tom nebi dojem udělal
Δ
V stínu inzulínu
dospěl jsem ke splínu
Δ
Maje silnou afinitu k vínu
mohu z ní dostávat
kocovinu?
Δ
Tetřeva tok když ohluší
tetřeví věrnost poruší
Δ
Slunéčko sedmitečné
v počtech neučené
nechalo si napovídat
s osmi že bude víc cenné
Δ
Když jsou na stole koláče
nikdo se nedá do pláče
A jenom v koutě smutně
vzlyká
duše diabetika
Δ
Když staré Čechy opustily síly
kol hory Říp se usadili
netušíce, že mladí Češi
tím se nepotěší
Δ
Staré postrádajíce spisy
sepsali si Češi Rukopisy
Ať se jim věří či nevěří
obstáli v evropské soutěži
Dodnes se neví, zda kaňka
na duši národa je pan Hanka
Δ
Zašel Honza s velkou vidlí
do komory na povidlí
Pak předstíral za rohem
buchty že rád s tvarohem
Δ
Pro koláče
Anča skáče
do stropu
Prý už měla plný zuby oukropu
Δ
V Čechách Václavů je
hromada
ale jenom jeden svatý na ně
připadá
Δ
Do poslanců mluvím jako do dubu
Proč pořád děláte lidem ostudu?
Δ
Pan Havlíček kdysi příklad dával
že pán upad – a sedlák si za něj
nohu zlámal
Rozdíly dnes nejsou skoro žádné
–
Občan volá, ať páneček padne
Δ
Po křesťanech odevždy se chtělo
dodržovat boží desatero
Politik s jednou vystačí
ctností –
Využít každičké příležitosti!
Δ
Na akademické půdě
vyrostlo někdejší hůdě
pěkně do baculata
Teď se vdá na to tata
Δ
Jsem Nováků Vašek
Rád bych skočil na špek
kdyby ho někde dávali
Jenže jsou veliké návaly
Δ
Komáří sádlo i pro porotu
má nízkou výživnou hodnotu
Dokonce v případě soudu
soudí se, že jde o boudu
Δ
Na vědecké radě
v kravatách, v parádě
učenci se radili -
Jak by v dobách krize
na větší peníze
účinněji vnadili
Δ
Stěžovali si zubaři
že se jim v zemi nedaří
zubů moc, zubařů málo
nějak to přišlo, nějak se stalo
že než své klienty ozubí
ti budou chodit bezzubí
Jihočeši i Valaši
hromadně přejdeme na kaši
Δ
Bývali Čechové statní jonáci
teď už jsou jenom statní
Na prachy jsou víc než na práci
Hubu drž, zuby zatni!
Δ
Nehodlám už být osamělý
ženu bych chtěl mít na neděli
abych si večer páteční
oblékl kvádro sváteční
Svou něžnost dal bych najevo
za půlku dortu s polevou
A hnedle, vcházeje do dveří
ptal bych se – Co je
k večeři?
Pak bychom – párek bělásků
od jídla přešli na lásku
a náladu si spravili
s upřímnou vervou za
chvíli…
Zatím jsem nedošel uznání -
zůstává jenom u přání
Δ
Poslanci a vláda v boji
tuhém
pokaždé zápolí s velkým
státním dluhem
Na občana, svého věřitele
shlížejí jak na jateční tele
ptajíce se – Proč jste, lidé
milí
pro nás se tak málo vykrmili?
Úrok z úspor míváte sic
nízký
my však máme rádi tučné řízky!
Až vám budem kůži z těla
dráti
budem přitom své peníze práti
s láskou shlížejíce vaši
bídu cele
jak vás život v svém
žernovu mele
Budem na vás vděčně vzpomínati
až vás stáhnem z košile i
z gatí
Δ
Všude nápis, kam jen oko zočí –
Občane, hleď přimhouřiti oči!
Δ
Za ženu když pojmeš děvu vadnou
rozvést se s ní nedá práci
žádnou
Od vlády však, kterou´s nechtěl
ani
nemáš odvolání!
Δ
Radil kdys Jan Hus, spěje ke
kalichu
nesloužiti pánům žijícím ve
hříchu
Můj epigram teď k tomu
uvádí –
V Česku zavládlo by věčné
bezvládí!
Δ
Na senát lid neuctivě kálí
neb nedělá, co bychom si přáli –
Z Malé Strany senátoři milí
potichu aby se vytratili
Senátoři s hněvem
v rudých lících
křičí – Kde jste, občané, všici?
Bývá pusto ve volebních síních…
Jděte volit, nebuďte tak líní!
Ozvěnou zní zdáli – Milí braši
politické mrtvoly nás straší!
Δ
FINIS