Píše S. Komenda, část 38, únor 2007
Kolik Čechů (ne)umí česky
Před padesáti lety
zavedla kybernetika do povídání o jazyce (kterému se z nedostatku invence
říká jazykověda) termín redundance. Rozuměla
a rozumí se jím skutečnost, že v mezilidské jazykové komunikaci, při
sdělování něčeho jedním jinému, se mnohé opakuje. Nejenom dubluje, ale přímo
multiplikuje. Dá se to dokázat logicky – tím, že sdělovaný text osekáme až na
nezbytnou dřeň, na minimum, které pořád ještě nese v sobě všechnu
informaci potřebnou pro pochopení sdělovaného příjemcem sdělení. Ona
nadbytečnost není obvykle pouhým otrockým opakováním. Daleko častěji spočívá
v tom, že se sděluje příslušná skutečnost jinými slovy a dokonce jinými
obraty, s použitím metafor různého druhu. Místo tetička se v opakované verzi použije výrazu sestra mého otce, například.
Nadbytečnost v jazykovém sdělení není nic zbytečného. Hraje
v řeči podobnou roli jakou mají záložní mechanismy při konstrukci
balistických raket. Možnost zapojení záložního mechanismu v případě
poruchy mechanismu základního zvyšuje spolehlivost
systému. Právě tak zvyšuje redundance sdělení pravděpodobnost, že bude
sdělované správně pochopeno (v souladu se záměrem sdělujícího subjektu).
Jazykově nadbytečně se vyjadřuje stejně tak pologramotný politik špikující svůj
projev vatou jalových frází jako matematik usilující usnadnit publiku pochopení
jeho abstraktního výkladu tím, že do něho vsouvá metafory, případně dokonce
anekdoty. O pubertálním projevu, jehož každá třetí dvojice slov je heleď, vole… se raději vyjadřovat
nebudu.
Kvalitu verbálního projevu
můžeme posuzovat podle toho, jak dobře splní záměr sdělování – předat
informaci. Samozřejmě, mohli bychom dodat – předat potřebnou informaci co
nejúsporněji. Protože však nám jde o sdělování mezi lidmi, od člověka
k člověku, musíme ve snaze o dokonalost komunikace brát v úvahu i
nedokonalost obou subjektů sdělování. Sdělující subjekt možná koktá, zadrhává,
breptá, šumluje. Zejména, není-li
zcela střízliv nebo má-li trému. Subjekt sdělení přijímající možná nedoslýchá,
má jenom omezenou slovní zásobu a ostýchá se zeptat. V takové situaci,
která bývá situací docela obvyklou, by nebylo optimální brát požadavek
úspornosti sdělování příliš absolutně. Prioritou by asi měl být požadavek
srozumitelnosti, pochopení sdělovaného příjemcem. Nadbytečnost je proto
funkční.
Ne všechny potíže mezilidského sdělování vyřeší redundance. Ta si
neporadí například se zmatkem systematického charakteru. Náhodné chyby a
nedostatky projevu redundance přelepí;
jestliže však projev uhne daleko stranou, mimo záměr sdělujícího, máme před
sebou problém poněkud jiného druhu.
Na internetu oznamuje zdroj „iDnes“: Plzeňský soud řeší útok na barmana heverem. Jedno každé ze slov ve
sdělení použitých je smysluplné, dokonce vím, co znamená. Plzeňské znám, řešení znám
z teorie algebraických rovnic, útok z hokeje
a kopané, slovo barman znám ze zákazů
své ženy, heverem se zvedá auto při
výměně kol. Se slovem soud je to
obtížnější; vím, že je to instituce, kvůli jejímuž českému nefungování nás
málem nevzali do EU, má několik stupňů, které si předávají soudní kauzy jako se
přes síť přehazuje míček v tenisu, a všechno, do čeho se pustí, trvá
obvykle tak dlouho, dokud účastníci sporu nevymřou.
Přestože se tedy dokážu – jak pravil Josef Švejk – ve všech slovech
tohoto sdělení úplně orientovat, se sdělením jako celkem mám jisté potíže.
Doposud jsem totiž netušil, že hever je
také nástrojem soudního mechanismu. Někdo zaútočil na barmana – a plzeňský soud
řešil tento útok heverem. Připadá mi to na pováženou – co kdyby byla soudní
ctihodnost při síle a chuti, a tím heverem způsobila vážné zranění? Komu? No,
asi obviněnému. Možná souvisí razance plzeňských soudů s faktem, že
v Plzni mají zánovní právnickou fakultu, na které vystudovali takoví
velikáni českého národa jako expremiér Gross a ministr spravedlnosti Pospíšil.
Jo, česky se musí umět. Hlavně novináři by měli.
Z kapes do kapes
Před nedávnem utichlo
státní handrkování kolem Temelína, občané této země oplakali stovky miliard
korun, které tahle legrace stála, s Rakouskem se dodnes hádáme, zdali je
větší hrozbou pro střední Evropu virtuální rakouský nacismus nebo konkrétní
český jaderný šlendrián. Konec konců, výraz Schlamperei
se užívá s přídomkem český stejně
jako s přídomkem rakouský.
Temelín se stal součástí českého státního velepodniku ČEZ. Podle
statistik si nevede nijak zle, vydělává. Občané země by měli pociťovat
uspokojení nad tím, že se snad největší
česká investice současnosti umořuje, amortizuje a vrací.
Zdá se, že uspokojování občanů není bez jistého kazu. Problém se zdá
být s oním vracením. Temelín
jsme platili všichni jako jedem muž (a žena); s tím zpátečním inkasováním
to tak jasné není. Peníze ČEZem díky občanské investici vydělané se vracejí do
jiných kapes než byly ty, ze kterých se vydávalo. Nedávné televizní zprávy
platícím občanům sdělily, že osoby ve vedení onoho energetického velepodniku
stojící si do svých vlastních kapes nadělovaly způsobem, který volá do nebe.
Asi k Ježíškovi, který na tak bohatou nadílku sám nemá. Policie vyšetřuje,
soudci si žehlí slavnostní taláry. Souzeni mají být totiž lidé, patřící do
kategorie lidí lepších.
Podnik, o kterém tady uvažujeme, je podnikem doposud státním. Vždycky,
když se o takových podnicích mluví, vzpomenu si na doby mého mládí a dětství. Státní bylo něco jako panské – a
z panského krev netekla. To když jsme s tátou nějakou tu souš
z panského lesa domů s vlastním chvojím na voze přivezli. Naše
svědomí nijak moc neprotestovalo – panští srnci a zajíci se pásli na selském,
takže se tím jenom spravedlivě narovnávaly selsko – panské vztahy. Bez soudců,
kteří z podobných záležitostí nemají rozum a jediné, co dokážou, je
přežvykování paragrafů v plesnivých zákonících. Krást na státním není ovšem
podřezávání souší, jejichž odstranění vlastně les ozdravuje a před kůrovcem
preventivně chrání. Od psacího stolu se krade ve velkém – a co je nejhorší,
krade se beztrestně. Zákony jsou totiž nastaveny tak, aby životní situace co
nejvíce zatemňovaly a znepřehledňovaly. V kalné vodě se potom právníkům
nejlépe loví – a jejich honoráře podle toho narůstají.
Podstatné je, že peníze energetikou z poplatnických peněz vydělané
netečou do těchto kapes zpátky. Tečou jinam, kam nepatří a kam by téct neměly.
Dá se tomu říkat všelijak – nejvýstižnějším názvem však pořád zůstává klasické
– zlodějna. A také neschopnost
molocha státních úřadů, který byl povinen kontrolovat, což účinně nečinil. A
taky elektřina nezlevňuje, což bylo občanům při zdůvodňování účelnosti
energetických investic slibováno. Sliby
jsou chyby – zejména sliby státní.
Zlodějna je stálou součástí civilizace. Co svět světem stojí, kradlo se
a krade. Politické režimy, státní organizace, se v tomto ohledu mění jen
málo. Mění se formy, způsoby, s jejichž pomocí se krade. Podstata zůstává
stejná – za socialismu, za diktatur i za demokracie. Německý nacismus zlodějnu
občanstva potlačil pomocí koncentráků. Ponechal ovšem korupci na vyšších a
nejvyšších partajních úrovních. Stalinská diktatura obohatila diktátorskou
korupci orientálními prvky, přežívajícími už od dob tatarských nájezdů. Ledacos
z této kultury zapustilo kořeny
na českém dvorečku. Nejdříve socialistickém, později demokratickém. Některé
kořeny jsou velice životaschopné.
Troufalost zlodějů ve velkém, parazitujících
na hnojišti státní neschopnosti, roste s nekompetentností českého
parlamentu sestavit fungující vládu. O výkonnosti kontrolních funkcí si těžko
může někdo dělat iluze. Jak karta ukazuje, pod svícnem bývá tma – což umožňuje
kontrolorům, aby sami nepřicházeli zkrátka. Ve státě dánském se už nezdá být
něco shnilého – dánský stát je prohnilost sama. Od střechy až po sklep.
Světýlko na konci tunelu nevidět žádné. Na ČEZu asi na žárovkách šetří.
Chléb a hry
Již staří Římané…
věděli, že je dobré odvádět pozornost lidu. Pro ně, pro staré římské senátory,
patricije, lidi mocí vládnoucí a dokonce pro samotného césara – aby mocného
bohové zachovati ráčili. Pro ně je to dobré. Lid, dokonce nejenom lid římský, populus Romanus, nemá-li hlad a má-li si
s čím hrát, nezlobí. Neptá se, kam se ztrácejí peníze ze státní pokladny,
jak vysoké příjmy mají výběrčí daní, a proč má někdo obrovskou vilu
v zahradě plné pinií, v jejichž osvěžujícím chladivém stínu se tak
krásně dá procházet a skládat sonety – zatímco jiní mají jenom polorozpadlou
chatrč, páchnoucí bídou.
Panem et circenses, chléb a hry – bylo heslo tak často hlásané jako součást
strategie vládnutí, že vstoupilo do čítanek na celá staletí. Dejte lidu chléb a
vystrojte jim hry. Pak bude lid hodný. Zacpěte mu břicho a hlavu, případně
hormony.
Tahle strategie přežila ve všech politických režimech. V podobě
her gladiátorských, olympijských, mistrovství v kopané, hokeji i jiných
sportech, v politických monstrprocesech se šibenicemi na závěr. Princip
zůstává zachován i v současných televizních hororech, kde zabití vypadá
jako drobné zakopnutí, krev teče stejně nevinně jako rozlitá coca-cola, a po
půlhodinové nakládačce spočívající v mlácení do břicha se superman zvedne,
opráší mírně poškozené sako a odchází středem. Žádná přeražená žebra, odražená
slezina, natržená játra. Nic, co by nespravila náplast velikosti půldolaru na
čelo poškozeného nalepená rukou milující obdivovatelky. Snad proto, že dnešní
lid, zhýčkaný péčí vrcholných politiků, jejichž činnost přetéká laskavostí a
kteří by si kvůli prospěchu lidu nechali obětavě vrtat koleno při pouze lokálním
umrtvení, už nevystačí s pouhým chlebem a dožaduje se, podobně jako jedna
z mých vnuček, chleba s něčím –
jsou lidu obstarávány hry v jejich křišťálově čisté podobě. Hry jako hry. Člověče, hrej si – a nezlob!
Televizní vysílání oplývá hrami a soutěžemi všelikého druhu jako
někdejší Čechy mlékem a strdím. Lid je váben k účasti na hrách, aktivní i
pasivní. Dokonce vyhrát nějakou korunu může. K účasti na hrách vybírají
jejich provozovatelé herce známé jakosti. Divákovi je sugerován pocit, že vstupuje
do světa lepších až nejlepších lidí. Ani bačkory si přitom vyzouvat nemusí. To
je demokracie jako víno!
Lid nabývá dojmu, že svět je veselý, že k jeho poznání stačí
uhádnout odpověď na pár otázek, zpravidla nijak zvlášť obtížných. Rozhodčím,
který ví všechno, je moderátor. Samozřejmě se najde tu a tam šťoural a rýpal,
kterému se nezdá vědění moderátora tak úplně shodné s věděním Stvořitele.
Taková štrapác se však vždycky dá nějak ututlat.
Vynalézavost tvůrců televizních her se zdá být neomezená. Tak například
se objevilo, že není třeba klást otázky po pravdě a skutečnosti. Kolik má
politik nemanželských dětí, s kým spí ta nebo ta, když nespí s tím či
oním, která herečka má pod košilí ještě svá původní prsa a které už přešly na
molitanový provoz. Kolik nohou mají pavoukovití a jaký je český rekord
v pojídání švestkových knedlíků a světový rekord v pití piva na ex.
Lid se baví, domnívaje se, že si hraje. Rekordmanovi na pohřeb ovšem moderátoři
takových her raději nejdou. Hra se dá organizovat i tak, že úkolem pro účastníka
je uhádnout, co si o něčem myslí jiný účastník. Případně anonymní skupina
virtuálních subjektů.
Nezbytnou podmínkou, aby deklarovaná hra opravdu hrou byla, je přítomnost překvapení. Jakéhosi prvku
náhody. Bez náhody není hry – ať jde o kopanou nebo člověče nezlob se! Tuto nutnou podmínku splňuje i hra univerzálně
rozšířená a jako fundament demokracie deklarovaná – totiž volby. Volby do čehokoliv. Za hru volby nepovažují politologové ani
politici – pravdu mají v tom, že jim chybí další nutná podmínka hry – přítomnost humoru. Volby nejsou rozhodně
nic veselého. Také proto, že v poslední době se volby chovají jako hra čistě náhodná – nahraditelná házením
mincí nebo věštěním ze slepičích vnitřností. Tolik nápaditosti se ovšem od
jejích organizátorů očekávat nedá.
Nejlepší přítel člověka
S hledáním
nejlepšího přítele člověka je to podobné jako s volbou největšího Čecha.
Jde o prozkoumávání mnohorozměrného prostoru; komplikované tím, že důležitost
každé z dimenzí nutně závisí na gustu toho, kdo prozkoumává. Někdo má rád vdolky, jiný zase holky, aneb
proti gustu žádný dišputát.
Za nejlepšího přítele člověka si mnoho lidí zvyklo považovat psa. Vůbec
by mne taková volba nepřekvapila v případě člověka, kterého záchranářský
pes vyhrabal nebo alespoň vyčenichal pod troskami zříceného domu nebo pod
sněhovou lavinou. Taky v případě slepce, kterému jeho pes nahrazuje
chybějící vidění a v případě celníka, kterému pomohl pes najít drogu
v zavazadle potenciálního vraha – dealera. Pochopit ovšem nedokážu, proč
vidí někteří lidé svého nejlepšího přítele v psovi ozdobném, canis ornans, jehož přátelství spočívá ve vrtění
ocasem, vylizování misky s drahým žrádlem, v povalování na kanapi, zamořování
prostředí chlupy, blechami a exkrementy – a podlézavém lísání se, ve snaze
zajistit si pohodlné živobytí i v budoucnu. Ozdobný pes se v tom
velice podobá českému senátorovi – užitek z něho taky není žádný. A to
nemluvím o tom, že občas nějaký pes někoho pokouše; v tom se podobá
senátorovi, který v opilosti autem zmrzačil některého z voličů, který
na živobytí takového člověka připlácí.
Zastávám názor, že tento postoj je nepromyšlený a z toho důvodu i
nespravedlivý. Můj vztah k ozdobným psům je vlažný až chladný. Taky
z toho důvodu, že i přátelství, má-li být opravdové, mělo by stát na
pevných základech vzájemné prospěšnosti a užitečnosti. Ozdobnost (psa) takovým
základem rozhodně být nemůže.
Znám jiného tvora, který je člověku v ohledu přátelství mnohem
bližší než nějaký pes. I vy ho znáte. To jenom falešné, pokroucené představy a
klauzule lidské kultury jeho obraz přátelství vůči člověku zamlžují a
zastírají.
Tím tvorem je prase.
Ano, prase, čuník, pašík, vepř. Ušlechtilé bílé české prase, jak zní
chovatelský termín. Tvor, který už celá staletí chrochtá v českých
chlívcích, batolí se na dvorcích, roste a tloustne. Kdyby si archeologové a
antropologové dali s tím práci, jistě by zjistili, že prase je součástí lidské
civilizace stejně dlouho jako pes. S tím zásadním rozdílem, že zatímco pes se na lidské civilizaci
přiživoval, prase ji, tu civilizaci, živilo. Tomu já říkám – přítel!
Každý boží tvor je svému stvoření dlužen jeden život. Člověk stejně
jako pes nebo prase. Nikdo z těchto tvorů není odchodem ze života nadšen,
každý se mu vzpírá. Přesto je tu zásadní rozdíl mezi psem, který se lísá, a
čuníkem, který se od svého pána nechá sníst. Nebo sežrat, chcete-li. O
nejsvětějším lidském citu, o lásce, člověk zpívá – já bych tě láskou sněd´…A potom jde, nebo se nechá na zabíjačku
pozvat, a čuníka, transformovaného do podoby ovaru, jitrnic, jelit a škvarků,
guláše, pečeně a řízků, s láskou opravdu sní. Tohle je přece láska, to je
opravdové přátelství! Žádná slova, která s prvním závanem větru uletí!
Láska a přátelství, které procházejí žaludkem. Tohle je definice nejlepšího přítele člověka! Prase – ne pes! Je-li
vůbec nějaká spravedlnost na světě, musí být tohle uznáno všeobecně,
univerzálně, neoddiskutovatelně.
Bývaly doby, kdy se mluvilo o otcích jako živitelích rodiny. Tím větší
nárok na titul živitele má prase! Živitele nikoli pouhé rodiny – dokonce
živitele lidstva! S vynecháním několika částí lidské populace, které se
požitku konzumace vepřového ke své škodě zřekly. Prasatům, vepřům a čuníkům by
se měly stavět pomníky! Alespoň v takové velikosti, v jaké se stavějí
koním (a vojevůdcům na nich sedícím). Kůň člověka jenom na svém hřbetě vozí,
zatímco prase mu svým vepřovým tělem dodává sílu do života! Jen tak mimochodem,
antropologie už dávno ví a hlásá, že mozek člověka vyspěl především díky
konzumaci bílkovin živočišného původu. Troufám si to říci naplno – především
díky praseti!
Proč to děláme?
Bývaly doby, kdy se
nakupovalo podle zásady koupit, co je
nezbytné, co je pro život nutné a potřebné. Tuhle strategii nakupování je
třeba dnes považovat za překonanou. Dnes nakupujeme, řídíce se principem koupit všechno, co je možné. Dokonce
zacházíme tak daleko, že už se v definici možného nenecháváme omezovat kriteriem, které až donedávna
představovalo omezení absolutní. Totiž absencí peněz, oběživa, financí, valut.
Na každém kroku jsou nám totiž vnucovány půjčky, zejména ty rychlé, splatné
s velkorysým úrokem. Kupujeme všechno, co nejenom hrdlo ráčí.
K narozeninám se dokonce starším pánům kupují slečny na jedno
použití.
Z let svého dětství si pamatuji nákupy konané v sousedním
městečku (já byl ze vsi). Asi tak jednou měsíčně naložil táta na prkeňák
k několika pytlům pšenice a žita taky mámu, s tím, že na zpáteční
cestě se nakoupí. V Podolí se zastavilo u obchodu se zbožím smíšeným a
koloniálním, máma na regálech prstem ukazovala a táta ukázané do vozu nakládal.
K nezbytnostem patřil cukr (cukrovar jsme doma neměli), všechny druhy
koření (známého, používaného a na zahrádce nepěstovaného), sůl (ani ta nebyla
produktem tátových polí, luk a strání). Předmětem nákupu nebyla mouka ani chleba;
mouku nám semlel mlynář ve mlýně u Červeného rybníka a chleba z ní pekla
máma. Pochoutkou byly rohlíky, kus salámu (ceněného víc než domácí uzené,
případně jitrnice), někdy bonbóny z materiálu, který byl považován za tím
hodnotnější, čím déle vzdoroval lízání. Zelenina se nekupovala – česnek, cibule
a mrkev rostly na zahrádce, zelí na poli a v zimě naložené ve škopku
uskladněném v chladu bramborového sklepa (po našem v lochu). Jablka a hrušky rostly na zahradě, stejně jako
švestky, které se od podzimu nacházely v pětilitrových lahvích naložené a
v podobě povidel v kameninových hrncích uskladněné. Nekupoval se ani
čaj – ten se v zimě připravoval kombinací šťávy z těch naložených švestek
s horkou vodou. O bramborách mluvit nebudu, ty jsme naopak do obchodů pro
konzumaci měšťáky dodávali.
Specifikací našich nákupů bylo,
že jsme patřili do kategorie samozásobitelů,
kteří byli zákonem vyloučeni z práva nakupovat jisté druhy zboží –
totiž ty, kterými jsme se měli zásobovat sami. Masem, mlékem, moukou,
například. Myslím, že to nedělalo žádné velké potíže. Ty nastaly, když jsem
začal navštěvovat školu mimo dosah máminých obědů a večeří. Už na školní
polívku jsem potřeboval jakési bumážky, kterými
se moje právo na školní polívku zdůvodňovalo.
Doba mého dětství neznala pojem patřící dnes do slovníku i dětí ještě
předškolních. Pojem slevy, akce,
výprodeje. Pojem roztáčející dnes kola nákupního šílenství další silou.
Jako venkovský kluk jsem v neděli chodil do Jemnice na ranní; aby mi
neunikla svátečnost onoho dne, dostával jsem ráno od mámy korunu – na zmrzlinu.
To platilo až do mých pubertálních let. Jak vidíte, kupovaly se jenom
nezbytnosti.
Jak se stalo, že dnes samotné nakupování ze všech sil usiluje vytvářet
v potenciálních kupcích žádostivost zajímat se o věci, které ve
skutečnosti k životu nepotřebují? Vždyť je evidentní, že takové počínání
je v rozporu se základními principy lidské racionality! Copak je rozumné
přežírat se, mít plnou komoru bot a skříně plné šatů, které nikdy nemůžeme
stačit unosit? Tím spíše, že přežírání mění naše tělesné rozměry,
v důsledku čehož se musejí neonošené oděvy vyhazovat! Některé z mých
vnuček navštěvují ve sváteční dny místo kostela katedrály obchodních domů.
Super- a hypermarketů. Aniž by věděly, že super- je totéž co hyper- jedno latinsky
a druhé řecky. Obojí znamená nad nebo
přes.
Proč to děláme? Proč se chováme jako pitomci? Pro radost manažerů
obchodu a konzumu? Pro potěšení obchodníků, kteří se smějí naší naivitě? Pro
uspokojení autorů reklamních sloganů, kterým se úspěšně daří prosazovat do
našeho životního prostředí pitomosti tak očividné, že je na místě, abychom sami
pochybovali o zdraví svého rozumu?
O jedné jazykové nadbytečnosti
K racionalitě
lidského počínání patří také úspornost,
šetrnost a vůbec prevence plýtvání. Samozřejmě se to týká především
hmotných statků, včetně jejich zástupných symbolů, kterými jsou peníze.
Úspornost se však dá vztáhnout také na počínání odehrávající se v oblasti
nehmotné; úsporná by měla být například gestikulace mluvčího – gesta sice mohou
být funkční, neměla by však vířit vzduch kolem mluvčího s intenzitou
středně velkého větrného mlýna.
Se vznikem kybernetiky vstoupil do života i pojem redundance, jazykové nadbytečnosti. Byly zaváděny míry schopné
zachytit a vyjádřit, nakolik je použitou zprávu možno osekat, zeštíhlit, tak, aby
méně slovy či znaky vyjádřila tutéž informaci jako zpráva původní. Zcela
důsledně se však aplikace principu minimální redundance provádět nedala –
nebylo politicky korektní, aby
vycházelo najevo, že v některých projevech, zejména politických, po
odstranění jejich nadbytečnosti zbylo informační vakuum, totiž prázdno. Aby
vycházelo najevo, že politické projevy jsou do slov vtělená zbytečnost,
zbytečnost sama. Platí to zřejmě i mimo oblast politiky, kde se jedná o fenomén
evidentní. Doktor Karel Čapek píše na samém konci své poslední, nedopsané
knížky Život a dílo skladatele Foltýna, že
stačí některým lidem (má na mysli uměleckou teorii a kritiku) vzít velká slova, aby se ukázalo, že celé
jejich teoretizování není nic než nafouknutá bublina. Slovo redundance v roce 1938 ještě
chodilo po houbách.
Chodě ulicemi tohoto města, případně jezdě jeho tramvajemi, čítávám si
nápisy zdobící hospody, obchody a úřady. Cestou domů, konanou k polednímu,
se do mého uvažování a těkání pohledem intenzivně vměšuje pocit hladu. Tento
jev podvědomě provádí v mé mysli selekci, k vybírání informace vážící
se k jídlu, pití a vůbec stravování. Tak se stává, že můj zrak opakovaně
spočívá na černé tabuli hospody U zlaté
koule, zvěstující hladem trpící veřejnosti – Vaříme teplá jídla po celý den. Také na tomto zdánlivě docela
prostém, všedním sdělení je možné demonstrovat, jak neúsporné je lidské
sdělování.
I člověku bez doktorátu je jasné, že vařit znamená podrobovat vybrané potraviny tepelné úpravě. Sdělovat,
že jsou vařena teplá jídla je slovní
nadbytečnost; jestliže se vaří, vaří se teplé. Pokud se nevaří, může jít o tak
zvanou studenou kuchyni. O chlebíčky
něčím obložené, studené mísy, ovocné či zeleninové saláty. Bez nároku na odměnu
navrhuji proto českým restauratérům i hospodským, aby používali vývěsek a
informačních tabulí, které budou tutéž informaci sdělovat úsporněji. Tak třeba vaříme po celý den. Vynechat se dá
sousloví teplá jídla – o tom, že vařit se
nedá bez tepla jsme už diskutovali; slovo jídla je taky zbytečné; každý přece ví, že v hospodě nebudou
vyvářet prádlo nebo asfalt. Ušetřený slovní prostor by bylo možno mnohem
racionálněji využít k přesnější specifikaci pojmu po celý den. Oč výstižnější by bylo třeba – od 10,00 do 22,00! K problému se dá ovšem přistoupit i
z druhé strany. Vynechat informaci o vaření – a prostě sdělit veřejnosti –
teplá jídla. Případnému zájemci bude
i bez slovesa vařiti zřejmé, že se
zmiňované produkty bez tepelné úpravy, likvidující případné choroboplodné zárodky,
neobešly.
Mohlo by se zdát, že ve své úvaze dělám
z komára velblouda. Že nějakých pár slov navíc nestojí za řeč. Jenomže
to tak není – jde totiž o princip. Podobně jako se patří, aby spořivá hospodyňka pro pírko přes plot
skočila, měli by tentokrát všichni lidé dbát na úspornost svého
vyjadřování. A ty hospodyňky zvlášť. Jsou totiž, jako osoby ženského
pohlaví, k redundantnímu vyjadřování nakloněné, náchylné a tíhnoucí.
Dokonce mě teď napadá, že by se feministické hnutí mělo zaměřit právě na problematiku
úsporného sdělování. Při své snaze napodobovat muže… Vlastně můžeme jistý
zárodečný pokus o úsporné vyjadřování najít i ve starém českém sloganu
z doby hluboce předkybernetické – mluviti
stříbro, mlčeti zlato.
Kolik měří malinko?
Naše civilizace je
dobou přepínání knoflíků, toggle key, mačkání
tlačítek, switching on a switching off, zapnuto a vypnuto. Jedno
takové dost důležité přepínání probíhá bez toho, že by se nějaké knoflíky
fyzicky mačkaly. Jde při něm o knoflík pomyslný a tedy i mačkání pomyslné.
Přepínání však přesto nepochybně probíhá. Mám na mysli přepínání, kterým naše
řeč a naše mysl přechází ze světa výhradně
slov do světa téměř výhradně
čísel. Ze světa vyprávění a povídání, vysvětlování a fabulace, do světa měření.
Tento druh přepínání byl vzat na vědomí světem převážně čísel tím, že byla do hry zavzata teorie fuzzy měření. Totiž měření toho, co donedávna stálo vůči
měření využívajícímu čísla stranou, bokem, jaksi nezúčastněně. Podstatou fuzzy
měření je kategorizace některých slov a slovních vyjádření, a uspořádání
kategorií na ordinální škále.
Cítím, že jsem povinen svoje uvažování podepřít konkrétním příkladem.
Vrátím se tím na okamžik v názvu této úvahy.
Sdělujíce svým posluchačům něco o
něčem, vsouváme do své řeči slova jako trochu,
poněkud, víceméně, skoro všechno, téměř nic, těsně pod a hodně nad, kousek,
štipec, hrst, přehršle, co by se za nehet vešlo. A taky ono zmíněné malinko. Taková slova, v prostředí
prostoupeném měřením a vážením všeho druhu, v prostředí molekulárně biologických
představ, atomů, jejich jader a sil tato jádra vážících, mají nepochybně malinko archaickou příchuť. Vyhlížejí
starobyle, mimočasově – asi jako když v aule Karolina při promocích
absolventů zasednou do diváckých lavic babičky ve slováckých krojích a
venkovských šátcích.
Stejně jako se nemůžeme zříci svých venkovských babiček (už proto, že
bychom pak neměli ke komu posílat na prázdniny překážející nezbedná vnoučata),
dělá nám potíže obejít se bez oněch
zaoblených slov. Zdá se, že nám jako by kolují v krvi nebo krevní
lymfě, odkud se nechtějí nechat vypudit ani chirurgicky ani medikamentózně.
Nezbývá tedy nežli pokusit se alespoň nějak konzervativně tuto skutečnost ošetřit.
V prostředí, jehož nezbytnou přísadou jsou kvantifikace a měření, jejichž hlavním predikátem je objektivnost, se nedá přehlédnout, že zaobleným slovům je vlastní subjektivnost. Snad každý soudný člověk
přijme tvrzení, že pro každého vnímatele zaobleného výrazu znamená tento něco trochu jiného. Každý z nás ho jinak
uchopí, jiné si z něho vezme, po svém ho interpretuje. Zaoblená slova jsou
v tomto smyslu měkká.
Nejsem bojovník s větrnými
mlýny – nepokouším se zaoblená slova ani potlačovat, ani vykazovat za ohradu
civilizovaného života. Má povaha sice nepostrádá určité donkichotské rysy,
dokážu je však držet v přijatelných mezích. Co se odvažuji doporučit, je
jistá kázeň v jejich stylistickém použití. Jsou situace, kdy se měkký,
zaoblený výraz náramně hodí. Někdy totiž opravdu chceme, aby naše vyjádření
nebylo bráno úplně natvrdo. Aby bylo
bráno cum grano salis. Se špetkou
soli. S jistými stupni volnosti. Naše vědění totiž bývá často právě
takové. Mnohdy tušíme, mnohdy tápeme. Ale takový stav věci však
není bez hodnoty. Je příslibem nápadu, který bude možno dále prověřovat a případně rozvíjet. Mimochodem, pro
takové situace se v posledních letech rozvíjejí pokusy, zaměřené na
exploataci informace v nich řídce
roztroušené. Říká se tomu kvalitativní
měření a kvalitativní výzkum.
Proti čemu namítám, je nadužívání zaoblených výrazů na místech, kam
nepatří. Kde fungují jako vata, jako slovní vycpávka, jako fráze nikterak
duchaplná. Tam, kde je případné žádného
zaobleného výrazu nepoužít a obrátit se k vyjádření kvantitativnímu,
numerickému, mělo by se tak učinit. Takové vycpávky bují zejména v těch
civilizačních zákoutích, která obývají lidé řečmi a řečněním se živící. Třeba
pedagogové a politici. O kantorském nadužívání vybraného zaobleného slova se
vypravují anekdoty. Pokud jde o politiky, slovní vycpávky jsou základním
materiálem frází a fráze je základním materiálem politiky.
Dávat si pozor
Tahle tři slovíčka
dokáží ve vší stručnosti definovat životní filozofii. Životní postoj a zároveň
návod k jednání. Existuje dokonce jediné slovo, které vyjadřuje téměř
totéž – slovo opatrnost. O ní lidové
rčení dokonce konstatuje, že je matkou
moudrosti.
Samozřejmě by nedalo moc práce shromáždit řádku úsloví, která názoru,
že opatrnost je matkou moudrosti odporují. A to nemám na mysli slogany jako štěstí přeje odvážným; kdo se bojí, nesmí do
lesa a podobně.
Kdybychom se pokusili tyhle úvahy alespoň trochu objektivizovat, asi
bychom zjistili (statistickými výpočty), že opatrní
jedinci se v průměru dožívají delšího života než jedinci odvážní. Dokonce
by se asi dala najít závislost kvantitativní – čím větší odvaha, tím kratší dožití. Jinak řečeno – odvážní umírají mladí. Výrazně to platí
v okolnostech všeobecně zvýšeného rizika, například za války. Kdo se
vykašle na medaile za statečnost a zašije
se u polní kuchyně, spíše přežije válku než odvážlivec vrhající se do každé
rvačky hlava nehlava.
Jiná formulace, která může být synonymem opatrnosti, zní držet se při zdi. Jedinec při zdi se
držící nehraje vabank, nesází všechno
na jednu kartu a neukládá celé své úspory u jediného peněžního ústavu. Dává
přednost rozloženému riziku a
vícebarevnému portfoliu vkladů i sázek. Jeho opatrnost souvisí s nedůvěrou. Dokonce ani sobě samému
nevěří opatrný člověk bezmezně. Drží si poradce, jehož rady si nechává
kontrolovat nezávislým posuzovatelem. Jakkoli není vůbec jasné, jak se dá
taková nezávislost ověřovat. Jistým kompromisem bývala zásada, kdysi hlásaná
opatrnictvím někdejšího bolševického režimu – důvěřuj, ale prověřuj! Zvláštní půvab mu dodávala životní praxe,
kdy prověrky důvěřivých i důvěřujících končívaly na šibenicích nebo
v dlouholetých kriminálech.
Dávat si pozor bývá mimořádně obtížné v prostředí, kdy se to, nač
si lidé pozor dávají, poměrně rychle mění. Kdy se ze soch svatých přes noc
stávají modly, které je rozhodnuto odstranit. Kdy se moci a vlády zmocňují
jedinci uniknuvší obecné kontrole – které jejich moci nezbavuje a jejich vládu
nediskvalifikuje ani evidentní patologie – paranoia, stihomam, sebestřednost a
ztráta elementární kritičnosti. V takové situaci ani lidé ochotní dávat si
pozor na cokoli, vystříhat se jakéhokoli rizika a zříci se už předem jakéhokoli
přesvědčení a zásad nenacházejí vodítko, jež by jim zaručilo bezpečí.
Člověk žijící programově opatrností prožívá svůj život jako bytost
ustrašená, bázlivá a třesoucí se. Asi to život nezkracuje – rozhodně to však
snižuje jeho kvalitu. Jistá míra rizika totiž k lidskému životu patří.
Riziko dokáže život okořenit, ochutit – jako paprika koření vepřový guláš.
Život bez chuti vede k zasmušilosti, trudnomyslnosti a nezajímavosti jeho
provozovatele. Jistě platí, že humor je
jistý mírnější druh hazardu. Dopouštět se humoru vůči svým bližním (a
dokonce i vůči sobě samému) je spojeno s rizikem nepochopení a následné
nevůle. Jenomže humor je kořením života –
a zříkat se ho znamená ochuzovat se.
Dávat si pozor v maximální možné míře – to je zřejmě program dost
podobný tomu, kdy se člověk zříká houbových omáček (mohl by se otrávit),
vánočního kapra (má zákeřné kosti), kontaktů s opačným pohlavím (je tu
riziko sňatkového podvodu). Statistika odhaduje, že kdyby si naši předkové dávali
pozor úplně důsledně a za každých okolností, asi třetina z nás by nikdy
nespatřila světlo světa. Jinak řečeno, biologická existence lidské
civilizace stojí podstatnou měrou na faktu
neopatrnosti. Nezní to možná nijak vznešeně, ale je tomu tak. Opatrnost je matka moudrosti, neopatrnost
však často bývá matkou biologickou. Nechtěné může být docela klidně
žádoucí.
Tahle úvaha rozhodně není míněna jako návod k neopatrnosti a
hazardu. Naopak – jsem zastáncem postoje, doporučujícího, aby při každém
počínání byly zváženy jeho možné důsledky. Jak jen se tak dá učinit. I potom
zbude prostor pro jisté riziko. Důležité je, aby se s ním dalo žít; aby
bylo kořením života, ne jeho rozsudkem.
Dobrodružství statistiky (úplně
malé, přímo kapesní)
Jedním
z fenoménů, které iniciovaly statistický způsob uvažování, byla existence
chyb. Napsal jsem sice byla – stejně
dobře bych však mohl napsat je –
protože chyby existovaly, existují a jistě i existovat budou, dokud bude
existovat svět. Chyby všeho druhu – nestrefení se do cíle, případně velikost
odchylky zásahu od místa, které jsme zamýšleli zasáhnout, chyby učiněné při
rozhodování, kdy jsme zvolili nevýhodnou, ztrátovou alternativu jednání
(příkladem může být volby životního druha, která pak vychází najevo dalších
padesát let po svatebním obřadu), chyba při vstupu do politické strany, která
v následujících volbách prohrála, čímž se nenaplnila očekávání
vstupujícího na obsazení výhodné prebendy, případně docela obyčejná chyba
výpočtu zadané úlohy.
Jako červená nit se celým lidským životem vine měření, včetně jeho odnože známé jako odhadování. Kdybych se měl
pokusit o definici, pak bych to formuloval tak, že měření či odhadování je proces, jímž usilujeme zachytit, zjistit či
rozpoznat jistou skutečnost; aktuální stav určité vybrané, nás právě zajímající
části skutečnosti. To, co jako výsledek procesu měření či odhadování
dostaneme, nazvěme to odhadem, se
zřejmě nikdy do toho, co je odhadováno, nestrefí. Zejména, budou-li naše
požadavky na shodu odhadu se skutečností dost náročné. Dvojici skutečnost a její odhad můžeme proto
doplnit na triplet pojmem chyba odhadu, což je rozdíl (obecněji
neshoda, distance) mezi prvními dvěma koncepty.
Příkladem odhadování prováděného denně, jen tak mimochodem, snad
dokonce podvědomě, je situace chodce směřujícího k autobusové (možno
dosadit i jiné kolejové či nekolejové vozidlo) zastávce. Případně chodce na té
zastávce zahajujícího proces čekání na okamžik, kdy u nástupního ostrůvku
zastaví a dveře otevře vyhlížené vozidlo.
Nejjednodušší způsob odhadování praktikuje cestující (zatím ještě
necestující), který si, směřuje k zastávce, klade onu hamletovskou otázku
– stihnu to nebo nestihnu? Přijdu včas
nebo mi ujede? Možnosti, které nastávají, jsou zřejmě dvě. V případě,
že autobus ujede, tj. odjede beze mne, mohu vynadat sobě anebo řidiči. Sobě za
malou předvídavost a řidiči za jeho neodpovědnost – pokaždé se o něco zpožďuje;
tak proč, k čertu, právě dnes musel přijet včas? Jestliže jsem autobus
stihl a na sedadle teď s úlevou popadám dech, nastal čas přemýšlení. Jeho
předmětem je rozdíl mezi okamžikem, kdy autobus přijet měl (podle jízdního
řádu) a okamžikem, kdy opravdu přijel.
I já tak činím. Evidenci den za dnem shromažďuji, informaci střádám. O
tomto rozdílu. Základní poznatek konstatuje, že onen rozdíl, který je vlastně
chybou mezi tím, co cestující veřejnosti slibuje jízdní řád a co realizuje
řidič vozidla, může být kladný i záporný. Učiňme dohodu, že kladným rozdílem
budeme rozumět zpoždění a záporným
rozdílem předčasný odjezd. Podrobnější
sledování ukazuje, co už se tak úplně triviálním být nezdá – rozdělení četností
opožděných a předčasných, to je kladných a záporných odjezdů, není symetrické.
Symetrií rozumíme přitom vztah k rozdílu nulovému, jímž je shoda
skutečného odjezdu vozidla s okamžikem, který jako dobu odjezdu deklaruje
jízdní řád.
Opožděných odjezdů autobusu je víc než odjezdů předčasných. A navíc, je
tu i rozdíl kvantitativní – zatímco maximální zaregistrovaná předčasnost činila
dvě minuty, nejdelší zpoždění bylo pětiminutové.
Každý jev má svou příčinu. Předmětem zkoumání pak je právě hledání
takových příčin. Hledání důvodů, proč se věci mají právě tak, jak se mají.
Zřejmě by příčinou umírněného chování statistiky předčasných odjezdů mohlo být
to, že jejich regulace je v rukou řidiče. Navíc mu hrozí v případě,
že by odjel hodně předčasně, stížnosti cestujících, rozzlobených faktem, že jim
ujel. Opožděné odjezdy bývají způsobovány důvody povýtce objektivními, jako
jsou přílišná vlhka nebo nadměrná sucha, a samozřejmě náledí či nevhod napadaný
sníh. Ne každý řidič má svou osobní horkou telefonní linku ke svatému Petrovi.
Životu dávat, co jeho jest, a
smrti, co její
Čas od času projde
kolem nás. A někoho, kdo s námi ještě nedávno mluvil, koho jsme pozorovali
a kdo pozoroval nás, odvede s sebou. V dnešních časech opravdu odvede
– umíráme v nemocnicích a tělo zemřelého se domů vrací jenom zřídka. Cesta
na hřbitov, k místu posledního odpočinku, bývá pokračováním cesty do
nemocnice.
Přítomnost a pobývání smrti mezi námi vnímáme my, staří, zřetelněji než
naši mladí. Zřejmě proto, že každý odchod zemřelého je pro nás připomínkou
onoho nápisu nad branou hřbitova – I my
jsme kdysi bývali, čím jste vy dnes, i vy jednou budete, čím jsme my dnes.
Život se má žít naplno; z darů, které člověk do kolébky dostal, má
naplno brát a přičiňovat se, aby on sám měl z čeho rozdávat. Rodičům,
dětem, vnoučatům, svým bližním. Není dobré lakotit. Svou truhlu úspor si nikdo
s sebou do záhrobí nevezme; jenom truhlu, kterou mu nechají děti u truhláře
stlouci.
Člověk, který se uměl za života rozdat, odcházívá litován a oplakáván –
ale hlavně, zůstává vzpomínkou. Nebývá zapomenut s poslední hroudou na
víko rakve dopadnuvší. Samozřejmě to neplatí vždycky; i poslední věci člověka
mívají svou biologicko – sociální variabilitu. I spravedlivý může být zapomenut
nespravedlivě rychle. Na vesnici a v menších obcích vůbec není ani zemřelý
tolik anonymní jako ve velkém městě. Tak jako se tam živí míjejí s živými
nepoznáni, neosloveni a nezdraveni, je velké procento mrtvých pohřbíváno
anonymně, z moci úředně-hygienické; jsou odklízeni bez vzpomínek jako věc
nepotřebná. Na vsi to bývá jiné; tam je na vzpomínání víc času, dokonce na
vzpomínání společné, kdy několik myslí, zpravidla starších, vyprávěním v mezigeneračním
kruhu utváří a upevňuje tradici a legendu rodu. Připomínáním těch, kteří
odešli. Takhle je přenášeno vědomí rodových vazeb, podobně jako je přenášejí
geny mechanismem biologické dědičnosti. Není jenom Blut und Boden. Je také vědomí
souvislostí.
Ještě z dětství si pamatuji, že po skončení pohřebního obřadu
odcházeli pozůstalí a účastníci, kteří doprovodili zemřelého na jeho poslední
cestě, do hospody, kde byl připomínán u stolů života – nad talíři klobás, piva
a housek – a někdy i za zpěvu. Jako klukovi mi tyhle tryzny připadaly dost
pohanské – asi právem – ale byly jistě i právem života. Života otevřeného a
poctivého, který se ani smrti nezříká a přiznává jí, co její jest. Protože
jednou odejít musí každý.
Lidé dnes někdy prohlašují, že na způsobu jejich odchodu jim nezáleží;
stačí jim, bude-li bezbolestný, protože bolesti se bojíme všichni. Jenomže je
rozdíl mezi odchodem námořníka, který skončí ve vlnách oceánu, a odchodem
bezdomovce, zaregistrovaným jenom v záznamech prosektora. O tělo námořníka
se postarají mořské ryby a krabi; v tom není rozdíl od hodování pozemských
červů. Ten námořník však zemřel při práci, odešel jako chlap – i kdyby i on
odešel bezejmenný. Jan Neruda zvěčnil v jedné z povídek malostranských ženu, která žila pro pohřby. Pro možnost
poplakat si a na účet nebožtíka poklevetit. Žít pro vlastní pohřeb a pro jeho
velkolepý a dlouho vzpomínaný průběh – tenhle životní program se stal námětem
nejednoho humoristického příběhu, povídkového i filmového.
Chtěl bych tuhle krátkou úvahu zakončit obloukem pro lidský život a
jeho ukončení možná typickým. Konec lidského života, nemoci, umírání a odchod
do světa, o kterém nic smyslově zjistitelného nevíme a můžeme se jenom
domnívat, tvoří námět velkého procenta anekdot a humoristických vyprávění.
Zdálo by se, že paradoxně. Jenomže to tak prostě je. Statisticky doložitelně.
Tragické a groteskní, smutné a veselé, se v kotlíku života míchá způsobem
nečekaným. Posuzováno čistě rozumově. Obojí nebývá, kupodivu, striktně
odděleno. I člověk nejváženější zavdá někdy důvod k úsměvu i smíchu – a
právě proto bývá vzpomínán. Jsme prostě takoví. Dokud žijeme – ale i potom, kdy
jsme vzpomínáni. A je dobré, když je nač vzpomínat.
Kdybych ti zámek postavil …
Ženy, jak známo, nevědí, co chtějí, ale nepřestanou,
dokud to nedostanou. Jakkoli je můj vztah k ženskému pohlaví
kladný a bez nich si neumím život představit (jsa poučen z hodin biologie
o principech rozmnožování a vědom si toho, že jako otec tří dcer a dědek šesti
vnuček nemám na jiný názor právo), trvám na tom, že je uvedený výrok pravdivý.
Alespoň někdy. Už skoro padesát let se snažím pro svou ženu udělat, co jí na
očích vidím. Samozřejmě v rámci možností mého vidění a mých příjmů. Ty
možnosti jsou v prvém případě omezeny mou vrozenou tupozrakostí a
krátkozrakostí, v tom druhém faktem, že nemám odvahu krást. Ale jinak se
opravdu snažím.
Posuzování či dokonce měření snahy patří k nejobtížnějším úkolům
vůbec. Zejména když snažícím se subjektem je muž a posuzovatelem snahy žena. A
když tím mužem jsem já a onou ženou moje žena. V punktu snažení prošel už
náš manželský svazek snad všemi v úvahu přicházejícími fázemi. Od mírného
zájmu po vysoké ocenění, od vysokého zájmu po mírné ocenění. Od období
pochybování, zda na mé straně vůbec nějaká snaha existuje, po projevy jistého
blahosklonného uznání mé dobré vůle (třebaže jenom skromné plody přinášející).
Občas shledávám na straně své dobré ženy jistý nedostatek racionality.
Právě v ohledu, o kterém zde uvažuji. Pokusím se demonstrovat to na příkladu.
Naznačím-li, že jsem odhodlán snést pro
ni modré z nebe, neočekávám, že by očekávala reálné naplnění mého
úmyslu. Tohle je chvíle, kdy by měla být oceněna snaha. Mužská snaha.
Nepovažuji za místné dotazy,
v této souvislosti mi kladené, jako třeba – s kolika jinými ženskými bych se musela v případě snesení
modrého z nebe dělit, zdali by snesené modré bylo dost modré nebo jenom
takové nijaké, protože vybledlé, na okrajích roztřepené, se známkami
opotřebení.
Jednou jsem v podobné situaci dal najevo jistou nedůtklivost,
pravě – Kdybych ti zámek postavil, určitě
bys chtěla, abych ho ještě vyhnal do štoku … Podívala se na mne, a
s tváří nevzrušenou se zeptala – A
kdy začneš?
Každý soudný člověk jistě uzná, že taková konverzace povzbuzuje mužské
snažení spíše málo než velmi. A jestliže ani po padesáti letech není mužské
snažení úplně zadupáno v prach a bláto země, svědčí to o mužském
charakteru a lásce nezničitelné. Anebo alespoň o jeho nezničitelné snaze.
V jisté písničce zpívá jistý zpěvák Dej mi pár okovů a jsem jen tvůj … Dodnes jsem nepochopil, co tím
chtěl básník říci. Jestliže mi nějaká nasadí pár okovů, sotva připadá
v úvahu, že bych mohl patřit nějaké jiné než jí. Ledaže bych měl
v záloze kováře nebo soustružníka s patřičným vybavením pro trhání řetězů
a pilování okovů. S kasařským hasákem, sekáčem, perlíkem. Takto zakovaný
mužský se vůbec nemá čím vytahovat – a nejméně ze všeho svou věrností. To, co
v oné pochybné písni prohlašuje, není nic jiného než z nouze ctnost. Nemít kam k nějaké jiné utéci, to se to,
pane, vychloubá věrností!
To já, když své ženě slibuji a svou snahu deklaruji, vždycky dbám, aby
ve hře zůstávalo pár stupňů volnosti. Na mé straně, na straně slibujícího. Aby
rozhodování mělo nějaké alternativy, ze kterých se vybírá. Vždyť jsem nemusel
slibovat modré z nebe. Mohl jsem volit růžové červánky; ty z nebe
snést není míň obtížné. Nebo temnou noc proměnit v jasný den. Slibovat
oddanost, když jsem přikován!? Já slibuji jako mužský svobodný … nebo alespoň
do jisté míry svobodný. Teprve takový slib má svou hodnotu! Teprve slib toho,
komu zůstala možnost vzít roha, by
měl být oceňován!
Píseň, kterou zde podrobuji jisté věcné recenzi, zpívá mužský.
Podstatné ovšem je, že ji zpívá ženě. Bytosti ne zcela racionálně uvažující.
Kdyby ji zpíval mužskému, její recipient by určitě poukázal na to, nač jsem
upozornil i já. Možná jsem se unáhlil. Když jsem ženě ten zámek slíbil, proč
bych jí nemohl slíbit i jedno poschodí navíc? Ano, má drahá, věnuj mi svůj
laskavý pohled. Když budou v neděli řízky, v pondělí ráno začnu
stavět!
Pedagogická archeologie
Potřeboval jsem
odnést pár lejster z pracovny domů; druhý den měly podle diáře povinnosti
vést mé kroky na jinou fakultu, kde byla vyžadována moje přítomnost
v jisté doktorské komisi. Venku se zdálo být větrno. Proto jsem nechtěl
nést onu dokumentaci jen tak v ruce; při mé silně omezené pohyblivosti
bych, chytaje případně uletěvší listy, vypadal asi komičtěji než se u
akademického činitele pokročilejší věkové kategorie očekává.
Po dvou minutách rozhlížení padl můj zrak na tašku diplomatku,
zastrčenou v jedné z četných přihrádek, kterými má pracovna oplývá
jako někdejší Čechy mlékem a strdím. Vytáhl jsem ji a oprášil, rozpoznávaje
v ní předmět, ve kterém jsem řadu let do poslucháren fakulty s sebou
brával tu skripta, tu poznámky aktuálně na kusu papíru načmárané a pokaždé
archy k zapisování prezence studentů. Nic z toho v tašce,
dovezené kdysi z jednoho kongresu severoirských statistiků, už nebylo.
Jenom v její postranní přihrádce jsem nahmatal jakýsi nevelký předmět. Na
omak to mohl být zbytek doutníku; jelikož jsem nikdy doutníky nekouřil,
domněnku jsem zamítl a prsty teď už zvědavými na světlo dne vytáhl starou
zmačkanou obálku. Dost ušmudlanou.
Byla v ní křída, bílý hranolek už trochu opsaný. Takový jsem po
několik let s sebou do poslucháren nosíval. V posledních letech mého
pedagogického působení se totiž technologie výkladu propracovávala ke stále
sofistikovanějším metodám využívajícím projekcí, prezentací a počítačové
podpory – což korelovalo se stále častější absencí křídy v posluchárnách.
A já křídu potřeboval; mé pedagogické mistrovství se opíralo o zásady mírného pokroku v mezích zákona, začátkem
minulého století vyhlášené Jaroslavem Haškem. U příležitosti jedněch
rakousko-uherských voleb. Hospoda, v níž k oné pamětihodné události
došlo, nese, myslím že dodnes, jméno Kravín. Na rozhraní proletářského Žižkova
a Královských Vinohrad.
Ke křídě jako nástroji vzdělávací technologie mám dosti osobní vztah i
v jiném ohledu. Na Virginia Commonwealth University mě kdysi doběhli
američtí kolegové, když jsem při diskusi v posluchárně School of Health
Administration, už také vybavené počítačovou projekcí, neprozřetelně přiznal,
že u nás jsme ještě nepřestali při přednáškách používat křídu. Anglicky chalk. A děkan senior, kterému jsem
nahrál na smeč, pohotově opáčil - And what does it mean – chalk? Smáli se
pak až do oběda, při kterém jsem jim oplatil poznámkou, že u nás sice ještě
používáme křídu, zato pravidelně obědváme z talířů a ne z krabic.
Jiný vztah ke křídě ve mně navozuje úsloví z ústního pramene,
konstatující, že učitel je pro svou práci
použitelný, dokud udrží křídu a moč. V mém věku mi to připadá jako
kritérium velice aktuální.
Už jsem chtěl odhodit onen umolousaný hranolek křídy i s obálkou
do koše; pak mě však napadlo, že by to byl z mé strany nevděk. Křída byla
mou věrnou průvodkyní a zasloužila by si proto alespoň trochu ohledů.
Představuje vlastně jakýsi artefakt mé pedagogické minulosti, která se ke mně
už nikdy nevrátí. Artefakt pedagogické archeologie, který by si zasloužil své
nevelké místo v polici kabinetu hned vedle břidlicové tabulky, slabikáře
s oslími rohy a logaritmickým pravítkem. A uvědomil jsem si, že jsem
svědkem historického mezníku. Jednoho z mnohých, které často naší
nepozorné pozornosti unikají. Vždyť křídou, jejíž éra se zdá definitivně
končit, se po černých tabulích psalo snad dvě století. Křídou umazané prsty
patřívaly ke znakům učitelování stejně jako rukávy saka posypané křídovým
prachem padajícím zpod kantorovy píšící ruky. A čím jiným než křídou házel po
svých svěřencích cholerický učitel, kterému žáci přerůstali přes hlavu?
Křída není jen tak nějaký nerost. Je to svědek historie pedagogiky a
vzdělávání, bez jehož účasti nebylo by objevitelů ani velkých objevů. A kdyby mi
někdo opět položil tu otázku: chalk –
what does it mean? odpověděl bych: it
does mean more than it seems to do.
Král je nahatec …!
I o tom se dá
přemýšlet. Jak lidé obdivovali na úplně nahém králi jeho nádherný oděv – až
teprve hlásek nevinného dítka je přiměl, aby se pošoupli do reality a králově
nahotě se zasmáli. Jak to bylo možné? A bylo by to vůbec možné?
V prostředí dávajícím nepřehlédnutelně najevo svou fyzikální i jinou
realitu.
Myslím, že tohle nevidění reality se nám přiházívá díky tomu, že jsme –
možná na okamžik, možná na desetiletí – přestali vnímat čas. Ten reálně kolem
nás proudící a nás s sebou unášející. Dopustili jsme, aby místo něho byl
našemu vědomí vnucen, do něho byl dosazen
jiný čas, od času reálného jaksi pokřiveně odvozený a za něj vydávaný. Taky
se tomu říká odcizené vědomí. Ani
dnes není zcizování vědomí konec. Celá politika je průvodem nahatých králů,
králíků a králíčků. Rex, regullus,
subregullus – na nás cení zuby a vysazují holé zadnice, předstírajíce
přehlídku poslední módy. Jejich čas je prošlý jako zapomenutá psí konzerva.
Otevřena odporně páchne a nám se vyčítá, že nevzdycháme nad opojnou vůní, jak
by se na řádné občany slušelo a patřilo.
Čas politiků není sice časem dinosaurů, ale přece jen není časem
počítačů a racionálního myšlení. Když vidím poslance a senátory parlamentu
pospávat v lavicích ozdobených notebooky nejdražší cenové třídy, nemohu se
ubránit frázi mého dětství – sluší jim to
jako sedlo praseti. Kombinace intelektuální ubohosti a neschopnosti se
špičkovým produktem lidského rozumu je do očí a hlavně do vědomí bijící. Asi
jako když se zapřáhne pásový traktor před dřevěný hák. Výsledky řízení tomu
odpovídají.
Naše doba se pyšní tím, že nikomu nepředepisuje chození v uniformě
podle jednotného partajního střihu – že těch střihů je několik a každý by měl
být schopen si vybrat. Kdo si vybrat nedokáže, kdo v regálech politických
supermarketů šaty pro sebe nenajde, je občansky kárán. Trestán je tím, že jeho
čas, jím zvolený typ času není evidován v seznamu časů možných a oficiálně
vedených. Jeho čas je – podoben rouchu Kristovu – na kousky rozstříhán a
poslušným za odměnu rozdán.
Nahatost králů, králíků a podkrálíčků je ve vědomích udržována jako
představa bohatých rouch především díky tomu, že se věřící v ní vzájemně
podporují. Osamělému člověku šupiny rychle z očí padají. Nebýt umělého
upevňování představy bohatých královských řasení by lidé rychle pochopili, že
žijí ve světě podobném nudistické pláži.
Politika je příkladem času,
který zapomněl odejít. Tenkrát,
když k odchodu dozrál. Když se proděravěly šaty autoritářství monarchismů,
fašismů, nacismů a komunismů. Když záplatami na loktech a zadnicích oděvů
demokratických nepřestaly prosvítat díry korupce, předstírání a lží a už ani
neskrývané chamtivosti. Místo poohlédnutí se po novém materiálu se látají staré
díry ozdobnými záplatami parlamentních kejklů.
Reálný čas ví, že rovnováhu nelze udržet jinak než silou.
V případě sil působících z několika směrů pak musí rovnováhu
ustalovat jejich dynamika. Síly jsou vektory, které se v prostoru působení
sečítají. S ohledem na velikost úhlů vektory oněch sil svíraných. Je ovšem
rozdíl mezi výslednicí sil, jimiž působí horní a dolní čelist na ukusovaný a
žvýkaný krajíc – a výslednicí sil dlaní, které si navzájem svírají krk. Touto
výslednicí je uškrcení – možná uškrcení všech.
Z našeho světa se vytratilo, co bývalo nazýváno dobrou vůlí. Jako by přestal existovat společný zájem na přežití. Pokud se
vůbec lidé k nějaké dohodě dopracují, bývá to pod tlakem sil donucení. Jednou z nich je hrozba zničení světa. Ale i tehdy se
nechávají věci dojít až na samý okraj propasti – a teprve pak se ozve
osvobozující zvolání – Král je nahatec! Neodvažuji
se domyslet, co by se stalo, kdyby takové zvolání bylo přehlušeno. Dokud budeme
odvádět daně na oblečení králů, králíků a podkrálíčků, budou nám namlouvat, že
si za ně pořizují nádherná roucha rozumu, nápaditosti a dobré vůle. Nebuďme
příliš důvěřiví.
Televizní extrémisté
Patřilo by se – a
pokud se nemýlím, občas se k této zásadě televize hlásí – aby jejich
zprávy byly prostě předáváním informace. Oznamovat by se posluchačstvu a
diváctvu měla především fakta, suchá a prostá emocí. Moderátorovi nepřísluší,
aby předávaná fakta hodnotil, vyslovoval nad nimi své potěšení nebo naopak
rozčarování. Konzumentům faktů by mělo být ponecháno k jejich vlastnímu
uvážení, jak budou sdělené skutečnosti interpretovat. Zdali radostí zatančí
odzemek nebo ve vzteku rozbijí televizor. Jinak hlasatelé riskují, že občas
někoho z diváků namíchnou, naštvou či dokonce rozzuří.
Zvlášť zřetelné je to v případě zpráv o počasí. Hlasatelka
s úsměvem od ucha k uchu zvěstující, že už devátý den bude panovat nádherné jasno s teplotami nad
třicet stupňů Celsia a atmosférickým tlakem zcela vylučujícím nejenom déšť, ale
i pouhé objevení se mraků na obloze – rozhodně překračuje mantinely svého
pověření. Její zaujatost a vychýlenost je zřejmá – fandí měšťákům povalujícím
se u vody. Sama je jedním z nich. Fandí lidem na dovolené odpočívajícím.
Rozhodně rozladí pěstitele řepy trpící suchem a všechny, kteří musejí zalívat
své zahrádky. Možná taky vodohospodáře s ustaranými tvářemi sledující
vysychající studny a prameniště, nemluvě o hladině spodní vody. Té naivní
hlasatelce to bohužel dojde až ve chvíli, kdy začne stávkovat její sprcha.
Jiným typem zaujatosti televizních hlasatelů je obliba extrémů. Pro
změnu obraťme pozornost ne k suchu, ale k záplavám. Naslouchaje
jejich hlášení mívám pocit, jako by je velikost záplav těšila. Jako by
zvyšovala v jejich představách pocit vlastní důležitosti – Heleďte se, u jakého neštěstí byl já ze
všech první! A přistrkuje mikrofon před ústa stařenky, naříkající, že letos
už je to potřetí … A kameraman snímá slzy řinoucí po tvářích co nejbarevněji.
Někdy se zdá, že tihle lidé od televize mají pocit, jako by se lidská
neštěstí odehrávala především proto, aby oni mohli vysílat co nejdramatičtější
a nejzajímavější pořad. Ačkoliv by mělo jít o suchou, strohou a věcnou
informaci – a ne o pobavení senzacechtivých lidí před obrazovkami.
Když se nad tímto fenoménem televizního extremismu zamýšlím, jako
vysvětlení se mi nabízí pojem profesionální
deformace. Lidé pohybující se příliš dlouho v jistém specifickém
prostředí načichnou jeho parametry. Čím
hrneček navře, tím také páchne. Vědomí, že se na mne dívají miliony, pomáhá
utvářet představu, že bych ty miliony neměl zklamat. Proto ty nepřirozené
úsměvy, proto ta nemístně nadsazená hodnocení.
Tak trochu je to fenomén ze stejného pytle jako je profesionální
deformace učitelů (v našich poměrech především učitelek), dlouhými roky
navyklých shlížet na jejich žáčky ze stupínků kateder. Aniž bych měl cokoliv
proti učitelům jako takovým, jsem si existencí onoho fenoménu jist. Zejména
některé typy jedinců kantorováním pověřených nedokáží v sobě nacházet
dostatek sebekorekce – k malému potěšení jejich okolí (a konec konců i
jich samotných).
Českým školám, obzvláště těm vyšších typů, bývá vytýkána nízká aktivita
studentů – ponechávajících výhradně na učiteli, aby vyplňoval společně sdílený
prostor jednostranně asymetrickým tokem sdělování od katedry k auditoriu.
Sám jsem měl možnost si ověřovat, že na tom něco je. Jako český pedagog i
pedagog v cizině hostující. Dalo by se říct, že českým školám chybí ozvěna. Do lesa se volá, z lesa se však
neozývá. To nemůže na učitele nemít vliv. Právě tak nemůže nemít vliv na
televizního moderátora skutečnost, že mluví
do zdi. Že své auditorium nevidí a případné reakce neslyší. Asi proto se
instaluje v určitých typech televizních pořadů umělá reakce zvaná klaka. Mluvit do zdi je nepřirozené,
stejně jako do prázdna se usmívat. Pro některé typy zpráv by totiž bylo daleko
případnější se pochmurně mračit.
Užívat si …
Třebaže není takhle
formulován cíl a smysl života nijak zvlášť určitě, řekl bych, že ve značné míře
tenhle pojem cíl a smysl života vystihuje. Pokud se nechceme nořit do
hlubokých, takzvaně filozofických úvah. Člověk chce prožít svůj život, užívaje
si. Někoho lákají vdolky, jiného přitahují holky. Jsou i jedinci ochotní
v zájmu užívání si vstoupit i do politiky – což musí být pro každého
normálního člověka pěkně odpudivá představa.
K tomu, skrze co (promiňte germanismus) si člověk užívání nachází,
může spět přímo nebo zprostředkovaně. Komu
se nadprůměrně líbí ženy a své potěšení nachází skrze ně (v jejich náručí,
područí, případně i pod pantoflem) – může si pořídit harém, otevřít živnost
zvanou veřejný dům nebo se alespoň opakovaně ženit. To jsou příklady cest,
vedoucích k užívání přímo. Takhle přímo postupující filatelista vyjde své
potřebě užívat si vstříc tím, že vstoupí do služeb poštovního úřadu. Nejlépe
v daleké cizině, kde pak může na cizokrajných známkách oči nechat.
Milovník vdolků se ke zdroji svého užívání přímo dostane tím, že založí
pekařskou firmu.
Má to však háček. Z literatury je znám příklad chlapečka, který si
užíval sbíráním barevných staniolových proužků – od bonbonů, od čokolády. A tak
tatínek vyšel jeho touze vstříc tím, že mu koupil toho staniolu několik rolí. Vědomí mnohosti však v mladém
nadějném sběrateli sběratelskou vášeň zabilo. Přestal si užívat.
V dnešním světě se člověk k předmětu svého užívání častěji
propracovává nepřímo. Všichni prostě nemůžeme mít harémy ani pekařství. Všichni
bychom nenašli zaměstnání na poštách. A tak se volí cesta k užívání si zprostředkovaně, tak, že si na to,
abychom si užili, předem našetříme. Na holky i na vdolky. Případně i na
cizokrajné známky.
Cestovní kanceláře vymyslely pro užívání, jehož obstaráváním se
zabývají, název cesty za hranice všedních
dnů. Aby si užil, aby se ve slané vodě vyčachtal,
kufry si v daleké cizině místo v poklidu domova nechal ukrást,
aby úžeh pod cizím sluncem utrpěl, případně i s cizími slečnami si
s rizikem přenosné choroby začal – člověk si plánovitě našetří, letenky
zakoupí a pobyt objedná. Nejdříve zaplatí a pak si užije.
Užívání se nemusí vést jenom v rubrice zábava. Pomineme-li skutečnost, že slovo užívání okupují zdravotnictví a farmacie jako zástupný termín pro
aplikaci léků v případě nemoci, zbývá ještě mnoho situací užívání takzvaně
vážného, seriozního, občansky užitečného. Jsou totiž jedinci, kteří si užívají
třeba slastí manželských. Ještě před pár roky jsme si užívali na brigádách,
bramborových a chmelových; na slavnostech prvních májů a výročí revolucí
pořádaných záměrně v nesprávných měsících.
Cesta k užívání si bývá zprostředkována všeobecným směnným
ekvivalentem, známým jako peníze, prachy, oběživo. Celá záležitost funguje tak,
že člověk šetří, aby měl za tři, do truhlice a na bankovní účet shromažďuje,
riskuje tu domovní loupež a onde lupičství bankéřů, těmito s oblibou provozované.
Maje našetřeno, člověk se ubírá, aby si užil. Nakupováním, rozhazováním,
konzumováním. Někdy se dost nadře, dokonce i v potu tváře, aby si později
docela krátce užíval. Tohle patří k základním cyklům, koloběhům
v přírodě i společnosti. Stává se ovšem, že člověk šetřící až do stádia
užívání nedospěje, ve fázi šetření ustrne. Tak činí lakomci; fázi užívání za ně
dokončí vděční rozmařilí dědicové.
Proces užívání si má globální charakter. Na jedněch užívají si druzí,
na druhých třetí a tak dále. Na tělech a produktech flóry užívá si býložravá
fauna, na tělech a produktech býložravé fauny pak fauna masožravá a omnivorní.
Všežraví, k nimž patří i lidé, k masu si nechávají servírovat
zeleninový salát a moučný dezert. Jedinec nadměrně si užívající bývá nazýván poživačným. Kupodivu, zatímco požitek je výrazem kladným, poživačnost už jím není. Křivolaké jsou
cesty našeho uvažování. I uvažování
je ovšem možné si užívat; za předpokladu, že je uvažovat čím.
Voda v domě
Karel Čapek napsal
kdysi úvahu o lidech v domě, maje
tím na mysli řemeslníky – zedníky, instalatéry, parketáře, malíře a natěrače a
jiné osoby toho druhu, kteří vtrhnou do domu jako velká voda, aby ho nejdříve
přivedli zu Grund a poté zušlechtili
do krásy předtím nevídané. Tak o takové vodě v domě uvažovat nechci.
Předmětem mé úvahy bude voda jako taková, obvykle dešťová a na zem spadlá, mezi
lidem vzdělaným známá jako ředidlo nápojů rozpouštějících špatnou náladu,
s chemickou značkou molekuly H2O. Tekutina nezbytná pro život
(což opilci popírají), vykazující vlastnost povrchového napětí a kapilarity.
Právě tyhle vlastnosti jí umožňují pronikat,
penetrovat škvírami, skulinami a prasklinami i docela nenápadnými do vnější
strany zdi – aby pak, poté, co zdí prostoupila – objevila se na její vnitřní
straně. V podobě vlhké skvrny, čúrku, potůčku, kaluže. V podobě
informace, že někudy k nám teče.
Jakkoli je voda v domě potřebná (například pro mytí nádobí, bytové
květiny a vaření kávy), je obecně její přítomnost nežádoucí; přivolává totiž
plísně do zdi a hromobití nadávek na hlavy zedníků, kteří odvedli při stavbě
domu šlendrián, práci zfušovanou a nepořádnou. Voda v domě je nejenom
příčinou vzniku vlhkosti a plísní, ale i vrásek na čele majitele domu a jeho
obyvatel. Voda v domě je hrozba, že jí přibude, že jí bude víc, že dojde
k opakování. Také potopa světa začala jednou jedinou kapkou. Voda totiž,
jakmile se jednou dovnitř dostávat naučila, nehodlá na naučené tak hned
zapomenout. Je nutno jí to násilím vyhnat z hlavy.
Bránit vodě, aby nevnikla do domu, připomíná obranu proti nájezdům
sarančat, kobylek. Záplavy v posledních letech se opakující už zasáhly
nezapomenutelně do lidských životů. Být obyvatelem domku kdysi nerozvážně do
cesty potenciální vodě postaveného, je po opakovaném zaplavení důvodem
k zoufání. Ochranu proti vodě vzdávají i pojišťovny – a že to jsou
instituce, které by si pro groš kolena vrtat nechaly. Jejich doménou je náhoda,
hazard, riziko; jakmile se však pravděpodobnost zatopení zvyšuje výrazně směrem
k pravidelnosti a jistotě, lámou nad pojištěnci hůl. Do takového podnikání
i jim voda bere chuť.
Alternativou k vyhlašování války vodě je využít zákonitostí jejího
chování. Využít hydrodynamických zákonů. Alternativou bariér a hrází je umožnit
vodě, aby se chovala podle své přirozenosti. Nenutit ji, aby jednala podle
lidských představ o síle proti síle. Násilí proti násilí.
Nestavět se vodě do cesty. Ať přiteče a odteče. A navíc přitom zavlaží.
Ať se rozlije do poldrů a záplavových niv. Pokud už jsme je nezastavěli
paneláky. A když už v nivách stavíme, stavme na betonových pilotech a
velkou vodu nechme mezi nimi protékat. Jako ji necháváme protékat mezi pilíři
mostů a mezi prsty ruky.
U nás v Olomouci máme poučnou ukázku, jak uměli naši předkové
respektovat sílu a moc vody a záplav. Klášterní Hradisko stojí na břehu řeky
Moravy už skoro tisíc let. Velká voda z břehů řeky vystupuje, rozlije se
Černovírem, dosáhne k okrajům kláštera a olízne mu paty. Dál nezajde, dál
nepostoupí. Staří Moravané to měli dobře odpozorované; samozřejmě jsem si vědom,
že co kdysi nešikovně postavili, nejbližší větší voda jim vzala – takže my teď
posuzujeme jenom to, co se jim povedlo. Soužití řeky Moravy s Klášterním
Hradiskem (teď po rekonstrukci nazývaným moravský
El Escorial) je intimní ještě z jiné strany. Základy kláštera stojí na
dubových pilotech, které plní svou funkci jen díky tomu, že jsou stále
v mokru; duby ve vodě kamení. Hradisko, kdysi postavené v bažině, se
bez vody neobejde; v tom se podobá živému organismu. Člověk nechce být
utopen, musí však být zavodněn. Voda je součástí člověka, všech jeho systémů.
S vodou žít musíme, protože jenom díky ní žít můžeme.
I mozek ji potřebuje – mimo jiné i k tomu, aby přemýšlel, jak by
mu nenateklo do bot.
Zprávy 32
Proč bychom si nevolili …
Ještě nám nevystyd´ ovar
s křenem
už se zas, Češi, k volbám
ženem
Slepit jsme nestihli po volbách
vládu
která by neměla zásadní vadu
Zatím se každá ta vláda milá
zakrátko nadobro zparchantila
Kulatá slovíčka o službě lidu
uležet nechala pěkně
v klidu
Na pořad přichází jinší trendy
ministři už myslí na prebendy…
Za guláš volební s půl
preclíkem
volič si zahází desetníkem
Šanci ať dostanou předčasní
strejci
těm starým podobní jak vejce
vejci
Už myslí dopředu na odstupné
aby jim nezbyly kapsy smutné
Proč by si pár strejců nezavládlo
každý by přece rád lepší žrádlo
(když nás nic jiného nenapadlo)
Zvětší se písmo
Aby se maličké velikým zdálo
stačí dnes udělat docela málo
Nemusíš vůbec vykrádat banky
ani přes hranice posílat tanky
Netřeba vyvolat vzpouru na
Bounty
postačí si kliknout na větší
fonty!
Tím vzniká nejedna
z partajních záhad –
bez kouska nápadu volební
plakát!
Tahle civilizace
není legrace!
Je to proces nekonečný
Lid není svým vládám vděčný
Nadává jim, pikle kuje
Vůbec se z nich neraduje
Srdce z toho rozbolí…
A teď ani nevolí
Naléhal jsem na tetu
ať mi koupí roletu
Já už bez tý rolety
nechci bydlet u tety
Hlavní vada demokracie? Každý
lump ji rohlíkem opije!
Seděl hajný na posedu
nohama si klátil
Přemýšlel, že na mopedu
domů by se vrátil
Když z lesa vyjde vlk-
na to můžeš dát krk
nejde si s tebou hrát
Vyhnal ho odtamtud hlad!
Když jsem platil
tak jsem ztratil
legitimaci stranickou
Teď trpím hrůzou panickou
Rozbor platební bilance
nebývá pozváním do tance
Nehrají ani dudy
Účetní – to jsou zrůdy!
Když má žena roztomilá
všechno z konta utratila
nastal konec hrůzy –
Nabídla mi fúzi
Co se někdy nepovede
jindy se zas vydaří
V suchu kravám tráva zvadne
v mokru štípou komáři
Josef Dostál dostal nápad
jak by mě napad´
Když jsem šel z hospody
strčil mě do vody
Ve vsi jménem Samotišky
tam dávají nejen lišky
dobrou noc
Někdy dlouho přes půlnoc
V Prostějově
zcela nově
vydláždili náměstí -
což je svedlo na scestí
Vlasta, těžká krasavice
má střevíce za tisíce
narazila v politice na
pitomců rotu
udělala botu
Cpal se Kuba vtipnou kaší
z rendlíku
Kaši dojed, utřel hubu…
Ale že jed vtipnou kaši
nechtěli ho papaláši
na politiku
Snídal jsem dva rohlíky
byly středně veliký
Taky špatně kroucený
z obou konců spálený
A tak se ptám, jako vždycky -
jak jsou na tom kaloricky?
Stává se – za lepší lidi
že se lidi často stydí
Lidi se dělí na lidi
s a bez predikátů
hranici najdeš ve výši platu
Sluly kdysi Čechy mlékem a
strdím
staří Čechové když byli mladí
Teď jsou mladí Češi staří
a jejich zem sluje frází
Drž se, hochu, drž se pěkně
v řadě
růžky nevystrkuj, hlavu ani nos
Popřej sluchu osvědčené radě:
Negramotný nemá nápad za přínos!
Kde se mužský pracně dává do
parády
ženě stačí oprášit své vnady
Opilý poslanec parlamentu:
Mám-li své voliče řádně
zastoupiti
musím na svá bedra převzít taky
pití!
Draze zpíjejí se, v Praze,
v Kolíně…
Já na Malé Straně, v levné
kantýně!
Pán jménem Josef Nemrava
přijal angažmá v politice
od levicové koalice
Pak spáchal úchylku doprava
V Rusku za pravou úchylku
bývala kulka v zátylku
Dnes u nás, v stověžaté
Praze
pravé a levé máme v rovnováze
Komu chybí talent pěstovati
styky
neměl by hledati vstup do
politiky
Když to se životem jde ve psí
všechno spraví dvojitá Pepsi
Ten, kdo denně pije žitnou
mívá vůli nerozbitnou
Kdo si pilně hledí režné
k žitu chová city něžné
Nelze přejít z víry na víru
bez použití papíru
bez něj nepodáš si přihlášku
ani na kávovou náhražku
Pijem, chlapci, pijem
dokud pijem, žijem…
Vůči postojům západním
bývaly výhrady zásadní
A proti stykům východním
mluvily zájmy obchodní
Exemplář velmi vzácný –
politik nebojácný
Zato se najde všade
politik, který krade
Prý – co námět na estrádu
sestavit zkoušeli vládu
Odtroubili to potichu…
Obojí nebylo ke smíchu
Kubatura koule, kvadratura kruhu
policajtům přikázaná rychlost nejde
k duhu
Třebas jim za života do bot voda
netekla
po smrti přijdou do pekla
kde čerti staví za evropské
peníze
tábor pro politické raubíře
Už jen málokterý politický paša
hlásá, že – kaša pišča naša
V prasečích očkách se jim
stkví
tradiční české šibalství
Pracovali jako kati
bolševičtí byrokrati
Milujte, Češi, české politiky
vždyť věrní jsou to vlastenci
nevládnou sice valnou potencí
však jako my jsou na knedlíky!
Býval Kléma, míval pod čepicí
soudruhům když strojil šibenici
Stalinovi býval vždycky k ruce
umřel na syfilis, nemoc revoluce
Včera soudruzi, dnes zase páni
ve velkém skoupili obrtlíky
z kruhů nejvyšších pomazáni
zvrhli se v politiky
Ochránci chudého lidu
z diet si tloustnou
v klidu
Pravil jistý právník přesný:
Právo – to je bordel děsný!
Oběsili diktátora
po rozsudku brzy
Z Evropy tečou seshora
krokodýlí slzy
Z rad diabetologa
Pár jednotek inzulínu
oddálí spálení v plynu!
Kdo máš ustláno na růžích
nediv se, že ses o trn pích
Pravda, co se našla ve víně
jakkoli tvářila se nevinně
původ mívá podezřelý
Nerad věřím náhodě:
Proč vždycky ve víně a nikdy ve
vodě?
Být rozpoznán neznamená být pochopen.
Viděný a slyšený není ještě se zárukou vnímaný.
Záviděné nemusí být záviděníhodné.
Vylhat rovná se utéci – ale jen pro jednou.
Jako procházejí některé látky žaludečním traktem
nestráveny a dokonce nenatráveny, procházejí někteří studenti výchovně
vzdělávacím procesem nedotčeni ani jeho nejjednoduššími technologiemi.
Jaký pán, takový krám – to platí i pro školu. Pány
jsou učitelé, krámy jejich studenti. Výjimky z tohoto pravidla představují
učedníci jsoucí nad mistra.
Fráze dostalo se
mi vzdělání není příliš výstižná. Vzdělání se člověku (ne)dostává; nabízí
se mu jako příležitost – a rozhodující je, bude-li uchopena a využita, případně
do jaké míry využita. Jen tak mimochodem – se vzděláním souvisí i schopnost
rozpoznat akusativ od genitivu, a také vědomost, že genitiv není sameček od genetiky.
Heslo stále aktuální: Zmenšit písmo, zvětšit nápady!
Ne křikem, ale argumentem!
Raději mlčet než se bohatým hlupákům podbízet.
Ženě, důchodkyni neustále doktory vyhledávající
(řečeno hodně potichu): Tebe by stačilo
obezdít cihlami, a vzniklo by zdravotní středisko. Kompletně vybavené, protože
i pacient už by v něm byl.
Některé nálezy doktorských filozofických výzkumů
naplňují skutkovou podstatu přečinu šíření
poplašné zprávy.
Možnost žít bez
předstírání je podmíněna schopností ze života si ukusovat sousta vhodné
velikosti, jaká stačíš nejenom v zubech rozžvýkat, ale i v žaludku
strávit. Jde o umění odhadu a
sebekritiky.
Čeští politici se nechali inspirovat americkými
manželkami. Své pochybné živobytí si vylepšují odstupným – něčím jako rozvodovými alimenty. Ožebračují tím chudé
české občany podobně jako hysterické Američanky stříhají vlnu z amerických
milionářů posedlých druhou mízou.
Farizejství evropské demokracie. Zrušení trestu smrti
se hlásá jako conditio sine qua non;
kdo své vrahy popravuje, není hoden stát se členem EU a nebude za demokrata
považován. Třeba Turecko. Zásada stejných kritérií pro hodnocení všech je však
klidně ze strany EU porušována, jde-li o státy zvláštního ohledu hodné. Všichni jsme si rovni, jenom někteří jsou si
rovnější. Vytýkat Spojeným státům jejich popravy vrahů, dokonce
v pestré nabídce výběru – způsobu odstraňování lidí ze světa, se EU
neodvažuje. Demokracie sem, demokracie tam. O trestu smrti v USA oficiální
představitelé EU taktně (takt nevylučuje zbabělost) mlčí.
Tak zvaný boj
proti alkoholismu. Doktoři promítají diapozitivy s ukázkami biopsií
jater alkoholiků, kazatelé zásad zdravé výživy chrlí ze všech medií vyhrůžky
trestů i sliby odměn pro spásu napravených. Správci věčně děravé státní kasy si
farizejsky mnou ruce nad zvyšujícími se daněmi pijáků docela potichu a
k všeobecné kritice pijících se nepřipojují. Diapozitivy blednou, řeči
kazatelů šediví a vycházejí z módy, zdravotnická osvěta nudí (ledaže by
doktoři sami taky pili, což občas předvádějí pro pobavení veřejnosti
v parlamentě). A věčně zelené, pořád svěží zůstávají a stále dokola se už
víc než sto let zpívají pijácké písničky jako je ta s veršem… co všechno ten chudák pijan zkusit musí,
když má doma ženu zlou… Řekl bych, že tyhle nenápadné oslavy pijanů a
pijanství působí na ty, kterým ještě játra a ledviny slouží, mnohem účinněji
než nějaké halasné zdravotnické traktáty.
Mezi Nobelovými cenami chybí cena za matematiku. Jak je možné, že tohle Alfred Nobel přehlédl? Že
mu případnost a náležitost ocenění mimořádných výkonů v oboru spravovaném
královnou věd unikly? Ve své velkorysosti, kdy chtěl snad trochu odčinit fakt,
že jeho dynamitu bylo i zneužito pro válečné účely. Vždyť matematické objevy
mohou být zneužívány jenom zprostředkovaně – na rozdíl od třeba chemie, kdy je
cesta od objevu k výbuchu mnohem kratší a rozhodně přímočará. Před nějakou
dobou jsem kdesi četl, už si nevzpomenu, kde, téhle záhady vysvětlení. Velice
lidské – třebaže záruky jeho pravdivosti jsou taky jenom lidské. Inženýru Alfredu Nobelovi utekla žena
s matematikem. Takže – při nadělování Nobelových cen matematika utřela
hubu a přišla zkrátka, chcete-li, vinou jednoho z členů své profesní obce,
speciálně pak vinou jeho erotické neukázněnosti. Pokud je tohle vysvětlení
pravdivé, měli by si světoví matematici připomínat – při každoročním udělování
cen ve Stockholmu – svůj smolný den. A
káravě přitom pozvedat prst a zejména těm mladším připomínat, že každý špás něco stojí.
Aby zpřehlednila možnost volby v chudičké nabídce
televizních programů, označuje má žena prosvětlovací tužkou, čeho stojí za to
si všímat. V naší domácnosti, už celé roky dvoučlenné, panuje
v podstatě něco jako řízená
demokracie; tím mám na mysli fakt, že každý má právo neomezené volby
v rámci nabídky učiněné tím, kdo realizaci oné volby obstarává a
zajišťuje. V provozní praxi to znamená, že já jsem svobodný volič – a má
žena stanoví, z čeho si mohu volit, to je vybírat. Tak například, zahrnuje-li
nabídka oběda rybízové knedlíky, mohu si svobodně vybrat buď rybízové knedlíky
nebo knedlíky s rybízem. Tento způsob demokracie je praktický a – na
rozdíl od toho, který provozuje český stát – plně funkční. Přitom se jedná o
plnohodnotnou zastupitelskou demokracii –
cítím se být svou ženou plnohodnotně zastoupen na všech myslitelných
úrovních. Jediné funkce, které jsem si doposud podržel, jsou funkce tělesné.
Alespoň ty úplně základní. Do těch si ani od své ženy mluvit nenechám. I když,
kdopak ví… Náš způsob demokracie už prosákl dokonce tak hluboko, že jej
převzala i má volba televizních programů. Respektuji zásadu – co má žena činí, dobře činí – a
přepínačem volím jenom z programů tužkou vyznačených. Myslím, že tohle je
ideální vztah mezi občanem a tím, kdo určuje pravidla, tj. tím, kdo řídí. Stát
či domácnost. Chce to ovšem – aby to mohlo fungovat – splnění jedné podmínky: důvěru v rozumnost a odpovědnost toho,
kdo řídí. V tomto ohledu se, bohužel, stát podobá domácnosti jenom
velice málo.
Čeští ústavodární právní takyvědci se jako čert kříže bojí připustit, že v mechanismu
rozhodování i v těch nejdůležitějších záležitostech působí – naprosto
nezávisle na jejich vůli a chtění – taky náhoda.
Dokazuje to už samotná skutečnost, že slova
zákona je zapotřebí vykládat a interpretovat. Tím se vlastně oficiálně
připouští do práva názorový subjektivismus. Demokracie, státní pořádek
ohánějící se vůlí lidu a za vůli lidu se
vydávající, je nahodilost sama. Vůle lidu je totiž souhrnem vůlí
jednotlivých lidí oprávněných své vůle projevovat – tato každá jednotlivá vůle
však není nic konstantního. Mění se v čase – a to nikoli
v intervalech od voleb k volbám, ale den ode dne. Lidé mění svoje
názory z důvodů tak prozaických a málo vznešených jako je třeba to, co
měli právě k obědu a po čem je bolí břicho. Podle toho, jakou aféru jim
naservírují a k večeři jim předloží televizní zprávy. Ostatně, proč by
měli mít lidé jako občané názory stálejší než třeba politici samotní? Vždyť ti
své postoje a partajní kabáty mění úplně běžně podle toho, kolik a čeho jim do
žlabu právě nasypou?
Navrhuji, aby do ústavního pořádku bylo – třeba jenom
formou poznámky pod čarou – připsáno, že v pádu nerozhodného výsledku
voleb (k němuž došlo z jakékoliv příčiny) o jejich výsledku
s definitivní platností rozhoduje hod mincí – podle zásady pravá – levá. Onu minci je možno – aby
byla zachována sice zbytečná, pro ouřady však asi nepostradatelná důstojnost –
opatrovat od voleb k volbám v prostorách pražského hradu spolu
s korunovačními klenoty. Bezvládí by tím bylo v Česku definitivně
zažehnáno.
Výsledky voleb jsou učebnicovým příkladem působení zákona velkých čísel. Mám na mysli
učebnici Teorie pravděpodobnosti. Platí
to dokonce i v Česku, kde je volební účast manifestací malých čísel. Malých až nejmenších.
Vyrůstat se dá různě. Taky ve vlastních očích a
představách. Jedince vyvíjející se normálně představy o vlastním zázračném
růstu obvykle ke střízlivosti přivádí školská matematika. Taky puberta si žádá
svou daň. Koho to nepřejde v pubertě, ucházívá se o místo u cirkusu.
V případě nedostatku volných míst se zpravidla vydává na politickou dráhu,
kde bývají pro velikány tohoto virtuálního druhu vždycky kariéry otevřené.
Když jsem se nejvíc vytahoval, že už do jejích spárů
nikdy neupadnu, že už mne nedostane – zase jsem jí naletěl. Podlehl jsem jí
jako pubertální kluk. Ve dnech, kdy má zima vrcholit poctivými mrazy a
severákem častovat na potkání, bylo jako v březnu. Dokonce slunce svítilo
a ohlupovalo zmatené včely. Čepici jsem na hůl pověsil a kabát si rozepjal. A
nic nebylo platné, že už po pár minutách jsem svou chybu rozpoznal – a čepici
zpátky na hlavu připlácl i kabát na všechny knoflíky zase zapjal. Chřipka je
mrcha všemi mastmi mazaná – a hlavně jako kuna rychlá. Už mne měla, ve spárech
držela a nepustila se. Byl pátek a tak
jsem doufal, že se jí do pondělka zbavím. Že jí nedám šanci rozvinout se. Že ji
přinutím k odchodu dřív než mne ona přinutí kýchat, smrkat, kašlat. Než mi
oči slzami bezmocného vzteku zalije a ubrečeného dědka ze mne udělá. Než mi
nohy podrazí, do milované postele sklátí, pod peřinu a deku navíc. Dopadlo to
ovšem jako vždycky. Jakkoli uvědoměle se člověk snaží, pokaždé to dopadne stejně.
Léčená chřipka trvá týden, neléčená sedm
dní. Nedivte se – když už ani rum nepomáhá…
Vzpomínka na mládí… Samozřejmě je v ní jen
pramálo romantiky; zato kus opakující se historie, učitelky života. Když jsme
se před více než čtyřiceti lety sestěhovávali do neředínského paneláku, jehož
zdi byly ještě čerstvě ztuhlé hrůzou ze socialistického tvoření, přivezli jsme
si někteří s sebou mravence. Droboučké, rezavé, tehdy ještě pro české
poměry exotické. Monomorium pharaonis. Podomácku
jsme jim přezdívali faraóni. Dostávali
se k nám, do země české, s nějakými obaly odněkud ze severní Afriky.
Cestami, jimiž putoval jakýsi zdravotnický materiál. Náš panelák měl mezi
ostatními v sídlišti pochybnou prioritu koexistovat s těmito parazity
jako první. Byli jsme totiž původně lékařský a zdravotnický panelák.
Z počátku jsem se sice domníval, že faraóni mají zálusk na pohledné
sestřičky (v tom bych byl měl pro jejich gusto pochopení), později se však jako
přijatelnější ukázala být hypotéza založená na poněkud nestandardním způsobu
faraónského stravování – oni totiž přehlíželi cukr, dávajíce přednost
bílkovinám. V krvi, pečených buchtách a bábovkách (pokud možno dobře
maštěných), vejcích a tak. Soužití s faraóny nás zbavili až po dvou letech
biologové, když se jim podařilo namixovat jakýsi feromon, který přerušil cyklus
jejich mravenčího dospívání. Teď, po více než čtyřiceti letech, prý jsou tady
zas. V nedávné politické desetiminutovce mne o stavu věci informovala žena
– mezi zprávou o ukradení dalšího bankomatu v jednom olomouckém obchodě a
statečném pokusu sestavit další českou vládu. Když tak o tom přemýšlím – docela
by mne zajímalo, kolik faraónských generací se za těch čtyřicet let mezi mým
někdejším mládím a nynějším stářím vystřídalo? Ve vztahu počtu těchto generací
k počtu českých (a československých) vlád během té doby padlých. A taky
to, zdali jsou v mravenčích dějinách jejich generace zapomenuty stejně
důkladně jako jsou zapomenuty naše vlády.
FINIS