Píše S. Komenda, část 31, červenec 2006
Fackování na nejvyšší úrovni
Zatímco
v krajích anglosaské kultury si gentlemani vyřizovali v konečných
fázích svoje spory v záležitostech takzvané cti pěstmi – direkty,
knockouty a pravými či levými háky – dávala česká tradice v podobných
situacích přednost fackování. Tenhle
poznatek učinil dokonce slavný americký detektiv Nick Carter ve filmu Adéla ještě nevečeřela. Poznání mu
umožnil pan Rudolf Hrušínský blahé paměti.
Přes intenzivní průsak anglosaské civilizace do rozvíjejících se krajin
střední Evropy v posledních už téměř dvaceti letech se nezdá, že by
gentlemanské zvyky u nás už dostatečně zdomácněly. Odvažuji se tak soudit
z nedávných událostí, jež proběhly na půdě lékařských odborníků, jimž byla
svěřena péče o chrupy českých občanů a potažmo jejich bezproblémové žvýkání.
Protože žvýkání a trávení je to, oč tu běží v první řadě. Občan nedobře
trávící je občanem otráveným, což v období voleb snižuje nadšení a
ohrožuje účast.
Událost, k níž na shromáždění stomatologické obce došlo, má i svou
lékařsko-mezioborovou stránku. Fackoval zubař a fackován byl ministr
zdravotnictví, profesně všeobecný lékař. Jako pedagog na lékařské fakultě
působící vím, že mezi studenty stomatologie a studenty všeobecného lékařství
existovala jakási jemná tenze, pouze zasvěcenými postřehnutelná; bývaly totiž
doby, kdy se zájemci o studium všeobecného lékařství pokoušeli tohoto dosíci
oklikou – zdolavše přijímací zkoušky na zubní lékařství, pokusili se po prvním
ročníku přestoupit na všeobecnou medicínu. Některým se to podařilo. Nebylo jich
nijak mnoho – protože však se snad nikdy nevyskytl případ opačný, kdy by se
pokoušel všeobecný medik přestoupit na zuby, ulpěl na stomatologii nádech jisté
inferiority vzhledem ke všeobecné medicíně.
Tou mezioborovou stránkou konfliktu jsem rozuměl skutečnost, že oba
jeho protagonisté patřili do opačných táborů.
To, že agresivní zubař (jen tak mimochodem, můj někdejší student)
v duchu české tradice fackoval a nepoužíval pěstí, mohlo být i projevem
jisté profesní etiky; jako stomatolog si určitě byl vědom toho, že následky
facky nenechávají na chrupu fackovaného devastaci tak hrozivou jako rána pěstí.
Na druhé straně však je třeba připustit, že rány pěstí mohou být zejména pro
některé stomatologické obory zdrojem obživy; zejména pokud jde o protetiku.
Jakkoli nejsem právě životní optimista, chovám naději, že široká lékařská
veřejnost bude konflikt, o kterém zde uvažujeme, chápat spíše jako střetnutí
politické než stomatologicko-všeobecně lékařské. Volbu facky jako nástroje
obrany mužné cti je možno pochopit i jako projev páně stomatologova
vlastenectví. On totiž je vedle své zuboléčitelské kvalifikace znám i jako
překladatel Shakespearových sonetů. Ty překlady jsou údajně docela dobré. Lze
proto soudit, že je důvěrněji seznámen s anglosaským prostředím než je
v této zemi běžné. Měl by tedy mít blíže i k boxování než třeba já.
Volba pravého háku by proto byla v jeho případě vysvětlitelná.
Kriminalisté a Francouzi říkají cherchez
la femme! – naznačujíce tím, že uvažovat o ženě jako příčině konfliktních
událostí nebývá postup nerozumný. Můžeme-li věřit mediím, bylo tomu tak i
v našem případě. Samozřejmě to nebyla první žena v dějinách lidské
civilizace, která už samotnou svou existencí zasáhla do osudu této malé země.
Jak známo, už v samých počátcích české státnosti, můžeme-li použít této
terminologie, v počátcích mytologických, stál konflikt. Vlastně velice
moderní. Soudní výrok kněžny Libuše v kauze Chrudoš kontra Šťáhlav byl
účastníky sporu hrubě napaden antifeministickým výrokem Běda ptákům, k nimž se zmije krade, běda mužům, kterým žena
vládne! – na což Libuše diplomaticky reagovala návrhem, aby byl na pražský
trůn povolán její boyfriend Přemysl
ze Stadic. Možná by tohle mytologické řešení mohlo inspirovat i účastníky
konfliktu, o němž jsme uvažovali.
Kdyby politologové uměli
počítat,
musely by jejich
volební komentáře vypadat jinak než vypadaly. Za prvé by jim neuniklo, že
nejsilnější stranou, s nejvyššími preferencemi, nebyli občanští demokraté.
Na prvním místě skončila SNV, strana
nevolících voličů, což je množina občanů, kteří volit nešli. Nepochybně
k tomu měli svoje důvody. Troufám si je pojmenovat – nedokázali si
z nabídky uvedené na hrsti volebních lístků vybrat. Žádná ze stran tam
uvedených jim nepřipadala dostatečně
věrohodná. Natolik věrohodná, aby se obtěžovali zajít do volební místnosti.
Všechny připuštěné nabídky jim
připadaly nerozlišitelně stejné. Podobné jako vejce vejci. Možná se odlišující
takzvanými volebními programy, naprosto však shodné absencí záruk svých slibů.
Takových nevolících voličů bylo v množině
oprávněných voličů 35,5%. Podle oficiálních státních statistik.
Uvedený údaj o počtu nevolících voličů by bylo třeba porovnat
s preferencemi politických stran. Začneme ODS, která měla mezi nimi
preference nejvyšší, totiž 35,4%. Toto číslo ovšem není možno s výše
uvedeným údajem srovnávat. Představuje nikoli četnost volby ODS v množině
všech oprávněných voličů, ale pouze v množině voličů, kteří volili.
Abychom dostali četnost voličů ODS v množině oprávněných voličů, musíme údaj
posledně uvedený, který je podmíněnou četností, přepočítat na četnost
nepodmíněnou. Není to nijak složité – zdá se to však být příliš složitým pro
osoby pouze politologicky vzdělané. Abychom k četnosti volby ODS dospěli,
stačí halasně vyhlašované preference politických stran vynásobit četností
volební účasti. Ta je dána číslem 0,645 – doplňkem údaje o volební neúčasti do
jedné. Jednoduchá volební aritmetika tak udává preferenci ODS v množině
oprávněných voličů hodnotou 35,4 . 0,645 = 22,7%. Jak je patrno, volilo ODS
podstatně méně voličů než bylo těch, kteří nevolili nikoho.
Nebudu obtěžovat případného čtenáře výpočtem preferencí ostatních
stran. Výpočtem preferencí, jichž se stranám dostalo v množině oprávněných
voličů. Uvedu jenom celkové výsledky. Ty činí po přepočtu oficiálně uváděných
podmíněných četností 20,8% pro ČSSD, 8,3% pro komunisty, 4,6% pro lidovce a
4,1% pro zelené. Podtrženo a sečteno, 35,5+22,7+20,8+8,3+4,6+4,1 = 96,0%. Pokud
jsem něco v té volební aritmetice popletl, omlouvám se; jistě není problém
po mně to přepočítat. Já to dělat nebudu, není to příliš zábavné. Chybějící
čtyři procenta by měla připadnout na preference zbylých, do parlamentu se
neprohlodavších trpasličích straniček. Také to by nebylo obtížné propočítat.
Podstatné je jedno – přehlížet hlasy nevolících voličů je pohrdání občanem. I ten, kdo nevolí, platí daně. Musí, stát ho
donutí. A možnost nevolit je volbou naprosto legitimní, což nemohou zrušit
žádné ušlechtilé řeči o občanské povinnosti. Už proto ne, že volby, jak jsou
praktikovány, rozhodně nejsou volbou zcela svobodnou. Občan si může vybrat
jenom z předložené nabídky, předem úředně schválené. V tom se svoboda parlamentních voleb podobá svobodě
výběru oběda v hospodě kterékoli cenové kategorie; a taky svobodě výběru
slečny v nevěstinci. Co ti nenabídnou, nemůžeš mít. Ledaže by sis
v té hospodě poručil minutku, kterou ti donesou za půl hodiny. Parlamentní
volby prostě nejsou nikdy zcela svobodné, ať by se kolem toho mudrovalo
sebevznešeněji.
A ještě o jednom bych se chtěl ve své úvaze zmínit. Už před nějakým
časem jsem uvažoval o podobnosti výsledků voleb s výsledky házení mincí.
Jako příklad jsem uváděl prezidentské volby v USA, parlamentní volby
v Německu, volby v Itálii. Pokaždé se voliči rozhodovali mezi dvěma
možnostmi – v zásadě. V českém případě jsou jako tyto dvě možnosti
označovány levice a ne-levice. Ta označení jsou velmi nevýstižná, v této
situaci však postačující. Také v Česku jsme mohli ušetřit stovky milionů,
které byly volbami vyhozeny oknem. Jsem člověk šetrný, jemuž je rozmařilost
protivná. Při vší své šetrnosti hraničící s lakomstvím jsem však ochoten
minci pro hození mezi pravicí a levicí poskytnout.
Hloupost elektronizaci
vzdorující
V současné době
se poměrně masově opájíme představou, že cokoliv
realizované s účastí počítače je vrcholem civilizace v uvažované
dimenzi; taky se pro to užívá metafory –jakási
třešnička na vrcholu intelektuálního dortu. Máloco je tolik
v rozporu s realitou jako tahle představa. Velice snadno lze přinést
řadu příkladů, dokazujících, že pitomost uskutečňovaná s využitím počítače
tuto nijak nevylepší – naopak, pitomost původně průhlednou zahalí závojem
elektronického tajemna, což zhorší její detekovatelnost, její rozpoznatelnost.
Ke škodě věci, ke škodě rozumu.
Počítač funguje vlastně v jistém smyslu velice podobně jako třeba
obyčejný nůž. Pomůže ukrojit krajíc, který by musel být bez něho pracně a
neúhledně ulamován a nadměrně by okorával. Může ovšem také ukrojit nebo
nakrojit kráječův palec, k jeho malé radosti a velké škodě na zdraví.
Statistické zpracování dat zatížených systematickou chybou povede k úhrnu
či průměru taky zatíženému chybou. Mlácení prázdné slámy pytel pšenicí
nenaplní. Nanejvýš plevami. Ani kdyby šlo o mlátičku nejnovější konstrukce,
vybavenou elektronickými čidly a motorem na jaderný pohon.
Jak se do lesa volá, tak se z něho ozývá.
Tuhle moudrost nikdo nevyvrátil; nejde to už proto, že se jedná a
fyzikální zákon – nejde o nic, co by vypadlo jako pochybný produkt jednání
parlamentu nebo senátu.
Počítač nemůže pomáhat vyvracet platnost fyzikálních zákonů. Dokonce
ani jiných zákonů formulovaných v souladu se zdravým rozumem. Počítač může
lidské jednání urychlovat, usnadňovat,
ekonomizovat – rozhodně však nemůže nahrazovat myšlení. Jestliže zesumíruje
několik jedinců mdlého rozumu závěr, usnesení, rozhodnutí či názor jsoucí
v nesouladu s empirickou skutečností nebo logikou zdravého rozumu – a
přizdobí svůj produkt několika tabulkami, schématy a grafy, dokonce barevnými –
produkt takto vylepšený nijak svou moudrostí nepřekoná původní pitomost. Naše
doba plodí přemnohé produkty zmíněného typu. V lepším případě se jedná o
triviliality, jimž účast počítače přidává na lesku zdánlivou komplexností, ve
skutečnosti však zbytečnou zašmodrchaností a neprůhledností. Racionální je na
takovém počínání to, že za takto zbytečně zkomplikovaný produkt lze požadovat
vyšší cenu. Racionální je to samozřejmě v dimenzi zisku autorů či řešitelů
příslušného projektu; zadavatel úlohy tím nezískal vůbec nic. Právě naopak –
bude se muset při aplikaci prokousávat nepřehledností jako sedláci kaší v
případě pohádky Hrníčku vař!
V dnešní době masové dostupnosti výpočetní techniky, ale i
softwaru, nabývají někteří uživatelé dojmu, že není třeba lámat si hlavu
chápáním podstaty a základních logických a matematických principů užívané
metody – a že stačí naučit se vkládat data do systému a spouštět algoritmus
řešení. Pro interpretaci výstupu že stačí povolit uzdu fantazii.
Samozřejmě že fantazie je schopnost skvělá, k jejímuž vlastnictví
je třeba každému držiteli upřímně gratulovat. Bohužel není ona gratulace na
místě v případě interpretace získaných výsledků. Tam je naopak na místě
kázeň. Přísná kázeň. Fantazii má být popouštěna uzda ve chvílích lovení nápadů,
při hledání inspirace při úvodním rozbalování problému, identifikaci komponent
jeho struktury a hledání souvislostí mezi nimi.
Podobně je na místě kázeň při posuzování intelektuálních výkonů.
Nedbalost, jejímž důsledkem je přehlížení podstatných prvků posuzovaného a tím
spíše jejich záměrné a svévolné zkreslování je odsouzení- a trestuhodné.
Zejména tehdy, nemá-li nedbale posuzovaný a záměrně odsuzovaný možnost účinně
se bránit. Hrát si na blahosklonného soudce bez vědomí odpovědnosti za svoje
názory a soudy činěné na jejich základě je zneužíváním situace a příležitosti.
Možná se v dlouhých časových úsecích takové počínání vybalancuje – protože
každý chvilku tahá pilku, každý je jednou soudcem a jindy obžalovaným. Na boží
mlýny bychom však neměli nijak nadměrně spoléhat.
Vina a trest při pochybení v
péči o zdraví
Byl jsem nedávno
účastníkem doktorské obhajoby, jejíž teze se zabývaly analýzou statistiky
výskytu mimořádných příhod toho druhu, kdy dochází k ohrožení, případně
poškození pacientova zdraví
nikoli z vůle přírody, ale zaviněním systému zajišťujícího péči o toto zdraví.
Protože na zdraví záleží každému velmi silně, není divu, že podobné události
bývají výrazně medializovány – rozhodně častěji než by odpovídalo frekvenci
jejich výskytu. Proceduru obhajoby jsem sledoval se zájmem nejenom jako člen
komise, ale i z důvodu osobního. Před šesti roky jsem sám jako pacient,
podrobující se jistému chirurgickému zákroku, utrpěl cévní mozkovou příhodu,
která se na mně podepsala trvalými následky. Nepřehlédnutelnými. Třebaže
posuzovaná studie zahrnovala mnohem častěji situace méně dramatické. Pády
v důsledku uklouznutí na mokré podlaze, například.
Problematika viny a trestu
představuje významný civilizační fenomén. Nejsem právní expert; mé hledisko je
odvozováno od postoje občana současné české společnosti s jistou, jistě
nijak soustavnou znalostí historického kontextu – a zároveň postoje
biomatematika pohybujícího se už téměř padesát let v prostředí
zdravotnického a lékařského výzkumu. A téměř denně konfrontovaného
s problémy etiky výzkumu, zdravotní péče a manažerského rozhodování.
Myslím, že zavinění, problém viny v situaci péče o zdraví má – ve
srovnání s obecným problémem viny – svou specifičnost. Abych to osvětlil,
uvedu příklad. Z prezentací soudních řízení si pamatuji, že bývá
posuzována také otázka úmyslu. Soud
zaujímá stanovisko k otázce, zdali obviněný spáchal posuzovaný čin úmyslně či neúmyslně. Obvykle mi to
připadalo akademické a od života odtržené – jestliže měl obviněný ze svého činu
prokazatelný zisk či nějakou výhodu, úmysl v tom téměř s jistotou byl. Říkám téměř s jistotou, protože s jistotou, to jest
s pravděpodobností jedna, nelze v reálném světě prokázat nic. Tento
princip nemohou překonat právnické formulace typu nade vši pochybnost a podobně.
Vezměte si třeba kauzu známou pod kryptogramem pět českých na stole.
Zdravotní péče je komplex situací, kdy je naprosto výjimečné, že by
zdravotník nebo instituce, kteří pochybili, mohli mít ze svého počínání zisk
nebo výhodu. Stane-li se, že operatér vyjme z těla pacienta zdravou
ledvinu záměnou za ledvinu chorou, je to pro pacienta tragické – sotva se však
dá předpokládat, že důvodem toho činu byl chirurgův
úmysl nemocného poškodit. Naopak se dá předpokládat, že příčinou události
byla jeho odborná nekompetence (počítaje
v to i případné selhání přístrojů, protože za jejich bezchybné fungování
někdo odpovídá), případně jeho nedbalost (což je nekompetence sui generis,
totiž etická, v dimenzi odpovědnosti). Ze svého selhání nemůže mít
chirurg výhodu – jenom pokles respektu, ztrátu pověsti.
Tímto konstatováním není samozřejmě vyřešena otázka viny a trestu.
K poškození pacienta došlo, někdo ho zavinil. V citovaném případě lze
poškození kategorizovat jako tragedii. Osobní, ale zasahující také rodinu,
příbuzné, přátele a známé. Nemělo by se diskutovat o otázce odškodnění; to je
samozřejmé. Stejně jako omluva.
Tím byla nastolena otázka otevřenosti zdravotnictví vůči pacientovi
v podobných situacích. To tell
him/her or not to tell? Samozřejmé by mělo být, že ona příhoda bude
vyhodnocena uvnitř systému. Také chybami
se máme učit. S cílem vyvarovat se výskytu chyby v budoucnu.
Neměl by se výskyt mimořádné události zatloukat
z pohnutek stavovské solidarity. Tohle je kontraproduktivní zejména
v případech, kdy se příslušná informace do veřejnosti stejně dostane;
opožděné přiznání přikrmuje podezření a
upevňuje přesvědčení o špatném svědomí. Na tomto místě je asi případné
rozlišení mezi událostí, k níž došlo – a rizikem výskytu takové události;
kdy k události sice nedošlo, ale dojít k ní mohlo. Kdy nastaly
okolnosti, které k události mohly vést. A které byly zavčas odhaleny a
výskytu události bylo zamezeno. Protože rozkrytí příčin takových rizik by se
mělo rovněž do preventivních opatření promítnout.
Obraťme pozornost k otázce trestu. V případě neúmyslných
pochybení zdravotníků je trestem už samotný fakt pojmenování události a následná ztráta prestiže. Soudní posouzení
by mělo brát v úvahu neúmyslnost provinění a absenci zisku či výhod.
Institut trestu má svou projekci do otázky přiznání,
přihlášeni se zdravotníka k vině a odpovědnosti. Vysoká míra trestu
může být za jistých okolností kontraproduktivní. Jestliže je žádoucí, aby se
nežádoucí události ve zdravotnictví analyzovaly (s cílem podporovat prevenci),
je také žádoucí, aby nebyli pachatelé výší trestu od přiznání odrazováni. Jako
metaforický model uvedeného fenoménu si dovolím uvést příklad z oblasti
mimo zdravotnictví. Zdroj informace nemohu citovat, už jsem ho zapomněl.
Na jaře 1944, v čase finálních příprav invaze z britských
ostrovů na evropskou pevninu, udali jistí britští manželé vojenským úřadům, že
jejich syn, štábní důstojník, je rizikem pro utajení data a místa invaze –
během své dovolené doma nemístně žvanil. Rodiče si byli vědomi, že jejich
potomek bude potrestán, zřejmě degradací a přeložením ze štábu k některé
bojové jednotce – přesto tak učinili, protože úspěch invazní operace považovali
za prioritní. Komentátor tohle popisující k tomu připojil úvahu, že
v podobné situaci by asi němečtí rodiče důstojníka Wehrmachtu svého syna neudali
– protože by věděli, že by byl neprodleně zastřelen. Tím by způsobili, že
riziko vyžvanění zásadního vojenského tajemství by zůstalo a vyšší zájem by tím
utrpěl.
Vím, že má úvaha je pouhou
poznámkou k tématu. Přesto však soudím, že komentátoři předkládající úvahy
o nežádoucích příhodách vyskytujících se při péči o zdraví by měli diskutované
okolnosti brát v potaz.
Tak vidíš, že to jde!
Žádný politický
systém, různé podoby demokracie v to počítaje, nezabrání vzniku situací,
kdy je uvedena v interakci rozhodovací pravomoc nadřízeného jedince nebo
instituce v jisté záležitosti negramotné s jedincem pověřeným onu
záležitost dovést k úspěšnému konci, k jejímu zdárnému vyřešení. Jde
o vztah dvou – jeden nařizuje, druhý koná. Ovšem v situaci specifické tím,
že straně nařizující a rozhodující chybí kvalifikace vydat ke konání pokyn
jednoznačně návodný; absence kompetencí na straně nařizující se projevuje tím,
že místo algoritmu vedoucího k řešení nabídne pouze všeobecný pokyn. Také se mu
někdy vznešeně říká pokyn politický.
V téhle hře, jejíž scénář jsem naznačil, zůstává Černý Petr
jednoznačně na straně pověřené konáním. Může samozřejmě odmítnout konat a
vykonat. Jenomže se tím vystavuje nebezpečí – demokracie sem, demokracie tam –
že bude tato strana zbavena nejen svého pověření, ale taky svého platu.
Alternativou je postup, jehož modelovým příkladem je chování
infanteristy Josefa Švejka. Negramotnost strany nařizující nechat rozvinout a
do plné krásy vykvést tím, že se bude jednat ve shodě s pokyny jí
vydanými. V rozvíjení přitom pokračovat tak dlouho, až se hloupost zadání
stane zřejmou každému, kdo má alespoň pár závitů ve své šedé kůře mozkové.
Takového poněkud šibeničního počínání není však každý schopen.
V takovém případě zbývá ještě řešení třetího typu. Poměrně dobře
vystiženého heslem Maul halten und weiter
dienen! Držet hubu a krok. Stisknout pysk, sevřít zuby, shrbit hřbet – a
negramotné pokyny strany rozhodnutí vydávající se pokusit přepracovat, na svá
bedra převzít práci, kterou měla vykonat a za kterou pobírá plat strana
nařizující – a pracně krok za krokem budovat cestu, o níž tuší, že ji nikdy
nebude moci vydávat za své dílo.
Jako statistik a nenápadný pozorovatel života odhadují, že tuhle hořkou
pilulku, kterou žádný doktor nepředepsal, polykají denně tisíce našich
bližních. Polykají, aniž by možná postřehli, jak se jim plní žlučovody. Žlučí.
Jak jsou postupně životem otravováni, jak vlastně sami sebe otravují. Protože
ke skutečné příčině tohoto dění se žádný viník nepřihlásí. Jde o reálný
kontrast k ušlechtilým řečem vedeným specialisty na humanismus a lidskou
humanitu vůbec. A blbá nálada se množí jako myši po mírné zimě.
Životní strategie posledně uvedená má – mimo jiné – jeden nežádoucí
důsledek. Pomáhá upevňovat názor, že
takhle to jde. Že je to počínání normální. Že se takhle jednat smí, že se
takhle chovat můžeme. Že takové jednání je nejenom beztrestné; že je dokonce
kompatibilní s etikou manažerského chování. Se zásadami morálky a
mravnosti. A že vede k cíli. Na konci postupu, o kterém uvažujeme, bývá
totiž výrok manažera zadavatele – Tak
vidíš, že to jde! Výrok vyjadřující jeho spokojenost, protože on přece
věděl … On umí pracovat s lidmi. Je nepochybně člověkem na svém místě.
Člověkem, který neztrácí a nemaří čas s podružnými detaily, který se
soustřeďuje na politické vize.
K jinému nežádoucímu důsledku dochází, zjistí-li se při pokusech o
řešení zbabraného, negramotného zadání, že bude třeba chybějící racionalitu a
jednoduchost řešení nahradit přijetím dalších pracovníků. Za nekompetentnost
řízení se k tomuto platidlu sahá velice často. Bujející byrokracie je
důsledkem neschopnosti řízení – od špiček státu až po ten nejmenší ouřádek.
Najmout další úředníky totiž dokáže každý manažerský trouba. Hledat a nacházet
jednoduchá a tedy i laciná řešení – to vyžaduje fištrón. Jenomže – není každému
dáno. Dokonce si ani každý neuvědomuje, že by dáno být mělo.
Zneužíváním pravomoci se obvykle rozumí rozkrádání svěřených fondů,
zadávání zakázek za úplatu, preferování příbuzných a známých. Jenomže zneužívat
postavení se dá i tím, že neplním povinnosti, jejichž plnění postavení mi
svěřené předpokládá.
Civilizace a hříchy proti rozumu
Jakkoli jsem životní realista s občasným
překročením do skepse, jsem ochoten připustit, že civilizace v čase
pokračuje – ne, že ne. Alespoň v řadě svých dimenzí, z nichž některé
považuji za důležité. Technologický pokrok činí lidský život pohodlnějším,
zvyšuje produktivitu práce, takže zbývá víc času na vzdělávání i zábavu. Má
významný podíl (cestou vědy včetně té lékařské) i na zlepšování údržby lidského
zdraví a prodlužování života. Třebaže na tom méně příjemném konci, totiž ve
stáří. Samozřejmě že dokážu vyjmenovat i několik dimenzí, ve kterých civilizace
zadrhává. K nim rozhodně patří nezvládnutá zločinnost, provázání
gaunerství s politikou a stále víc chátrající morálka. Vlci byli úspěšně
vyhubeni a žraloky v rybnících nemáme. Stará bezpečnostní rizika byla však
nahrazena riziky novými – přepadnou a znásilní vás v parku, ukradnou a
rozeberou vám auto, přepadnou a oloupí v bytě nebo domě. V těchto a
některých podobných dimenzích civilizace nepokročila – jenom si převlékla
kostým.
Před nějakými sto dvaceti lety se představil docent filozofie Tomáš
Masaryk, tehdy žijící ve Vídni, akademické obci pražské univerzity profesorskou
přednáškou o Humově skepsi. O filozofii anglického filozofa Davida Huma, který
Masarykovu dobu předcházel o více než sto let. Podstatou Humova skepticismu
byla jeho úvaha, že osmnácté století vneslo nesporný pokrok do lidského poznání
– přestože filozofické uvažování docházelo k poznatku, že (kromě
matematiky a logiky) celá přírodověda stojí na vratkých základech empirie bez
toho, že by objevované zákony musely platit s naprostou jistotou. Prostě –
přírodní vědy a technika i technologie z nich odvozené chrlily vynálezy a
objevy, aniž by se staraly o nějakou filozofickou úplnost a jednoznačnost.
Objevené zákony se zdály fungovat – a důvěra v jejich budoucí
aplikovatelnost se opírala o takovou vulgárnost a primitivnost jako byl fakt opakovaného fungování v dalších a
dalších nezávisle se objevujících situacích. Filozofické mudrování sem –
filozofické mudrování tam.
Tomáš Masaryk přišel jako jeden z prvních s tím, že za nos by se měli chytit páni filozofové. Jestliže
něco funguje, nesmí to být zapíráno ani přehlíženo. Mudrování nemůže být
prioritní. Filozofie neschopná tuto skutečnost uchopit není hodna svého jména.
A doporučil jejich pozornosti matematickou
indukci – jako princip schopný i filozoficky adekvátně vysvětlit to, co
empirie přinášela ve svých opakovaných pozorováních.
Je nespornou skutečností, že mnohé, co je součástí těla a ducha soudobé
civilizace, se zdá být v rozporu se zdravým rozumem. Nedůslednost,
nekonzistence toho, co je hlásáno, s tím, co se činí. Rozum zůstává stát
nad fakty, které se dějí, ale i nad tím, že už nám pomalu přestává vadit, že se
dějí. Život lidské společnosti je – podle představ, kterým se učí mládež ve
školách – řízen zákony. Jenomže stačí jen letmo nahlédnout, aby člověk
rozpoznal, že lidé svoje chování podle zákonů řídit nemohou! Z prostého
důvodu – v téhle husté, nepřehledné a neproniknutelné džungli se nevyznají ani
sami právníci! Takže je na místě se ptát – čím se vlastně řídí civilizace?
Subjektivními záměry několika mocných jedinců nebo korporací?
Zůstaneme-li u židovsko-křesťanské tradice, je zajímavé všimnout si,
jak se vyvinuly zákony, jejichž smyslem je regulovat lidské chování – od
Mojžíšova Desatera až po dnešní poměry. Od primitivního pouštního pastevectví
po dnešní neustále vylepšovaný humanismus počítačového věku. Primitiv sem,
primitiv tam, kdysi bylo každému, kdo nechtěl sebe sama podvádět, jasné, zdali
zhřešil nebo jednal spravedlivě. Dnešní soudce už o spravedlnosti raději vůbec
neuvažuje. Omezuje se na právo. Obsah se vypařil, vsákl do pouštního písku –
zůstala pouhá forma. Vůbec si neidealizuji někdejší poměry; jistě už tenkrát
platilo, že bohatý a (tedy) mocný si mohl záležitosti zařídit k obrazu
svému. Jenomže na to bylo víc vidět než dnes. Místo podobenství máme
precedenty. Farizejství se dnes provozuje ve velkém; jeho jméno je předstírání.
Bratrstvo průměrných
Jedním
z poznatků o povaze lidí jako biologicko-psychosociálních subjektů je
opakovaně potvrzované zjištění, že četnostní rozdělení mnoha ukazatelů
charakter těchto subjektů popisujících se řídí Gaussovým (normálním) zákonem. A
protože tyto ukazatele nejsou vzájemně nezávislé – vykazují určitý stupeň
statisticky měřitelné závislosti – je třeba uvažovat o takových rozděleních ve
vícerozměrných prostorech.
Jedním z důsledků uvedené skutečnosti je to, že v lidské
populaci dochází k určitému nakupení jedinců v mnoha ohledech
průměrných. Na tom není samo o sobě nic hanlivého; je dobré být jedincem
průměrného, tj. standardního zdraví, obvyklých tělesných rozměrů (usnadňuje to
nalézání oděvů přiměřené velikosti), obvyklých standardů chování (nečinívá to
potíže v dimenzích občanského soužití a mezilidské komunikace). Snad
nejvýraznějším se jeví být standard a standardizace k průměrnosti
v oblasti vojenství. Tam zahrnuje standardizace i takovou dimenzi jakou je
věk. Vojna nepočítá se starci ani dětmi, svůj zájem omezuje na jedince
standardního zdraví a dokonce pokud možno standardního myšlení. Teprve nedávno
slevila v dimenzi pohlaví. Excesy v žádném směru nejsou žádoucí.
Přestože standard a průměr se zdají být vhodnými v mnoha ohledech,
nemusí tomu tak být vždycky.
Příkladem jsou oblasti s mimořádnými, nestandardními nároky na myšlení. Na nápaditost, vynalézavost,
kreativitu. Na schopnost hbitě se pohybovat v oblastech s vysokým
stupněm nejistoty. V oblastech s bílými místy (hic sunt leones),
v územích bez rozcestníků a podrobně instruujících ukazatelů.
Je logickým důsledkem specifikovat tyto oblasti pojmenováním věda a výzkum a také řízení systémů. Především makrosystémů
známých jako lidská společenství. Na nejrůznějších úrovních rozsahu a
složitosti.
Jistou komplikaci při osazování obou zmíněných oblastí lidským materiálem představuje
skutečnost, že se zdají být atraktivní. Pro onen lidský materiál. Společenské
ocenění jedinců v těchto oblastech se angažujících bývá relativně vysoké –
což nemusí vždycky znamenat jenom výši platu. Ona komplikace nastává
v tom, že lidské zdroje, které by měly být v oblasti řízení jakož i
vědy a výzkumu využívány, je třeba cíleně vybírat. Ne právě demokraticky; ne
každý uchazeč má rovnou šanci být vybrán.
Oblast vědy a výzkumu má vypracována kritéria pro takové vybírání.
Nejsou dokonalá – podstatné však je, že jsou v určité míře autokorektivní.
Existují mechanismy, umožňující rozpoznat chyby, k nimž došlo – a
napravovat je. Intelektuální výkony jsou evidovány, měřeny, hodnoceny.
Samozřejmě, že do těchto procesů vstupují lidské faktory – například snaha
změkčovat objektivní kritéria postupy typu já
na bráchu, brácha na mne, Old Boys network a podobně. Jedním
z takových změkčujících faktorů jsou bratrstva
průměrných. Zdá se, jako by jedinci blízcí středu vícerozměrných Gaussových
ploch pociťovali vůči sobě jakousi přitažlivost. Jako by byli vzájemně
přitahování silami přímo fyzikálními.
Jak jsem se snažil vyjádřit, věda a výzkum znají mechanismy,
s jejichž pomocí se dají poměry v bratrstvech průměrných kontrolovat.
Alespoň v jisté míře.
V oblasti řízení je situace poněkud delikátnější. Použitelná
kritéria kvality řízení se většinou soustřeďují na ukazatele úspěšnosti.
Bohužel existuje v oblasti řízení, managementu, mnohem těsnější vazba
k moci než v oblasti vědy. Moc má sílu i tato kritéria ovlivňovat;
někdy velice zásadně. Typickým příkladem je řízení státu v době válečných
konfliktů, kdy je možno kamuflovat neúspěchy velice dlouho a balamutit občany
státu až do konečné katastrofy. Podobné je to v oblasti politiky – kde
vůbec neexistují účinné mechanismy výběru ani do vrcholových funkcí řízení
státu. Jejich selhání zažíváme dnes a denně – stala se součástí našeho běžného
života podobně jako dešťové záplavy.
Vyvlastnění Jana Husa
Měsíc červenec
zahrnuje v množině svých dnů také státní svátek, kterým má být vzpomenuto
upálení Mistra Jana Husa. Má být připomenuto ponížení, kterého se českému
národu dostalo ve sporu náboženském, teologickém, akademickém – ale zároveň a
neoddiskutovatelně politickém, sociálním a hrubě materiálním. Protože
v patnáctém století náboženství prorůstalo svými kořeny i svými důsledky
celým společenským organismem. Křesťanskou církví prorůstala korupce odshora až
dolů. Od papežského stolce – vlastně stolců několika. Vzájemné proklínání
častým používáním ztrácelo na síle; sáhlo se proto k osvědčené metodě –
kde přestávají působit argumenty ideologické, pořád ještě zůstává argument spolehlivě
zabírající vždycky: peníze a s nimi související a od nich odvozená moc.
Prodávaly se odpustky – církev začala obchodovat se zbožím, na úvěr jí svěřeným
z rukou samotného Hospodina. S odpouštěním hříchů.
Jan Hus se postavil postupující morální zpustlosti do cesty. Ne silou
moci, jeho moc nebyla velká. Nepřesahovala hranice univerzity. Nepočítáme-li
možnost veřejných kázání z kazatelny kaple Betlémské a jiných kostelů.
Slova Husových kázání nepřestávala u teologických, biblických tezí. Vyvozovala
z nich důsledky morální. Rozvíjením a interpretací morálních principů
vystavovala žalobu chamtivosti mocných, kterým stálo bohatství a rozmařilost
nad schopností vidět bídu a hlad chudých a bezmocných. Milosrdenství a láska
k bližnímu se zdály být pohřbívány pod nánosem otrlé lhostejnosti a touhy
po moci i majetku.
Tuto otrlou lhostejnost moci učinil Hus předmětem své kritiky. Jeho
slova byla skalpelem otvírajícím vředy společenského organismu, za který byla
církev odpovědná. Otevřené vředy přestávaly být skryté, páchly a bolely. Nikdo
nemá rád, je-li jeho vina nahlas pojmenována.
Co následovalo, byly akce na Husovo umlčení. V Praze, v českém
státě, v křesťanské Evropě. Až po jeho uvěznění a upálení na hranici. Od
této chvíle se datuje rozpad křesťanské církve pod kritikou protestního hnutí.
Po Husovi přišli v patnáctém a šestnáctém století další. Luther, Kalvin,
Zwingli. Kruh od Johna Wiklefa se přes Jana Husa vrátil do západní Evropy.
Křesťanské rozštěpení má jako základní příčinu chamtivost těch, kteří
si moc jim dočasně svěřenou uzurpovali k osobnímu prospěchu. Mechanismus
v církvi této chamtivosti propůjčovaný měl jméno mnohoobročnictví. Mechanismus praktikovaný od papežského stolce až
k venkovským farám. Akce provokuje reakci. Protestantství bylo – ve svých
počátcích – reakcí na církevní mnohoobročnictví.
Budiž mi dovoleno předvídat, že kolem Husových oslav bude proneseno
nemálo slov na něho vzpomínajících – z úst poslanců této země. Troufám si
tvrdit, že to nebudou projevy o mnohoobročnictví. Proto nebudou, že páni
poslanci dobře vědí, že není dobré
hovořit o provaze v domě oběšencově. Že česká politika má mnoho
nepohřbených kostlivců ve svých partajních skříních. Hlásit se k Husovi –
to ano, občané to mají rádi. Řídit se Husovým odkazem, to raději přenecháme teologům
a filozofům, jejich slova do politiky nedolehnou. Husa ano, Husova morální
naléhání raději ne. Děti ať se ve školách učí, že díky němu se nemusí čeština
trápit se spřežkami (protože zavedl háčky a čárky, nabodeníčko velké a
nabodeníčko malé; mimochodem, ve věku počítačů to moc praktické není). O
mnohoobročnictví takzvaných politických elit ať se jim nic neříká; poslanci
nemají zájem na nějakém dalším politickém protestantismu. Například takovém,
který by mohl požadovat zrušení senátu pro zbytečnost a politických stran pro
nenapravitelnou chamtivost jejich sekretariátů a věrchušek. Dojde tedy opět k zamlčení vlastního Husova odkazu. K jeho vyvlastnění. Politické
komentáře opatrně zůstanou na povrchu věci; není přece problém najít dostatečný
počet vhodně neškodných slov. Vlk
politiky se nažere a koza občanské nedotčenosti zůstane celá.
Zklamané iluze?
Pod tímto názvem
uveřejnil Ferdinand Peroutka v roce 1932 článek uvažující o tom, proč pouhých 14 let po vzniku samostatného
Československa v řadách občanstva vymizela úcta k poslancům
parlamentu. O horní sněmovně příliš nemluví; o vztahu občanů k ní však
vypovídá dostatečně tehdy vžitý název pro Senát Republiky československé – Karrierenfriedhof, hřbitov kariér.
Peroutka začíná svou úvahu citací anglického klasika „ … nejlépe je
založena demokracie, která spočívá na uctivosti lidu k vůdcům.“ A dodává
„Tato myšlenka v našich poměrech bohužel je schopna vzbuzovat spíše
beznaděj …“ A věren své zásadě hledat vysvětlení pozorovaného jevu, říká „Je-li
třeba, aby také naše demokracie byla založena na uctivosti lidu k vůdcům,
je čím dále tím méně toho, na čem ji zakládat.“
Jako doklad svého názoru uvádí příklady z referátů o některých
divadelních hrách. „Za nic nebylo publikum tak vděčno jako za odmítavé připomínky
o poslancích. Chce-li autor sklidit potlesk na otevřené scéně, nechť vloží
některé své osobě do úst ostrý vtip na parlament.“ V této souvislosti
nemohu nevzpomenout na veleúspěšný britský seriál Ano, pane ministře! a také Ano,
pane premiére! Stačí se jenom trochu nad tím zamyslit, aby člověku došlo,
že seriály by nikdy nemohly dosáhnout takového úspěchu jenom díky brilantnosti
talentu jejich autorů. Nepochybně musely trefit do černého; najít bolavé místo
ve společenském organismu, místo trvale zhnisané korupcí, přetvářkou,
farizejstvím a politickými čachry. Také české pořady typu S politiky netančím jsou obecenstvem přijímány s nadšením.
Mluví jim z duše.
O jiné hře říká: „Nadšení dostoupilo vrcholu, když se ze scény
poukázalo na nepřekonatelnou lásku poslanců k dietám.“ Přestože od Peroutkova článku už uplynulo
téměř tři čtvrti století, chování členů českého parlamentu se podobá jejich
chování v tehdejším parlamentu československém jako vejce vejci. Stačí
porovnat někdejší lásku poslanců k dietám s jejich nynějším zvýšením platů jaksi omylem. Omylem bohužel
nenapravitelným. Láska je mocná, včetně lásky poslanců k platům a jiným
požitkům.
A ještě do třetice: „Obecenstvo bylo chladné, ale když se
z jeviště ozvaly narážky na úplatnost politiků, publikum povstalo a
aplaudovalo …“ Tohle snad ani
nepotřebuje žádný komentář. Snad jenom bych dodal, že úplatnost politiků je
politická trvalka, která bez úhony přežila několikerou změnu režimu, nacismus,
poválečnou krotkou demokracii i reálný socialismus. Roste stále, kvete a vyhání
do klasů, zraje a vysévá se od generace ke generaci. Často i v rodinných
klanech, s převlékáním bolševických kabátů otcovských do demokratických
sak synů a vnoučat.
Peroutka uvažuje o příčinách této společenské patologie; o příčinách
neúcty občanů k takzvaným politickým elitám: „Parlamentní machři, kteří se o
nic tak nestarají jako o zmechanizovaný boj mezi stranami, ukázali se zcela
neschopnými pochopit, jak intenzivně reaguje veřejnost proti každému zjevu
korupce v parlamentě. Političtí odborníci se oddělili od lidu zástěnou
parlamentní praxe, cesta, kterou přicházejí zvenčí podněty do parlamentu, je
zatarasena profesionální otupělostí.“
Za první republiky bylo možné omlouvat nechutné parlamentní poměry
poukazem na nevyzrálost československé politiky, která neměla čas dospět
k etickému chování. Která nevyrostla z klukovské usoplenosti a
pubertálního vandalství. Jenomže – tři čtvrti století uplynuly a chování
poslanců se nezlepšilo; je pořád stejně nechutné a hanebné jako kdysi, snad
s tím rozdílem, že se jejich čachry staly otrlejšími a rafinovanějšími.
Nejde tedy o žádnou dětskou nemoc, o žádné poslanecké spalničky. Je téměř
jisté, že jde o nemoc chronickou, možná nevyléčitelnou bez radikálního
chirurgického zásahu – nahrazení voleného amatérského parlamentu komisemi
jmenovaných profesionálů.
Krátká lidská paměť
Mužský šovinismus
kdysi troufale připisoval nedostatečnost rozumu ženské polovině lidstva
tvrzením Dlouhé vlasy, krátký rozum. Bez
nějaké průkazné evidence. Dnes, kdy délka vlasového porostu s pohlavím
lidského jedince prakticky nekoreluje, ztratilo uvedené úsloví smysl – pokud
vůbec nějaký smysl kdy mělo. Zato lze mít za prokázané, že pro obě pohlaví
platí tvrzení o krátké paměti. Odvozené
od toho, že lidé zapomínají podstatně rychleji než stárnou – a v paměti
podrží i věci životně důležité jenom nakrátko, takže bývá jejich jednání
zapamatovaným neovlivněno. Často nepochopitelně.
Známé úsloví říká, že co si
člověk nedokáže zapamatovat, bude si muset v budoucnu zopakovat. Ono
totiž sice Historia magistra vitae est, jenomže
historie je učitelka nezaručující délku pamatování výukou osvojeného. Na tento
parametr lidské paměti se zase hodí jiné úsloví, totiž Repetitio est mater studiorum – jenomže jsou události a jevy, které
by si ve vlastním zájmu měl člověk zapamatovat už po jedné jediné učiněné
zkušenosti.
O neblahých důsledcích krátkosti lidské paměti se v popřevratových
letech mluví velice často. Zejména v kontextu nebezpečí, že co se nechá
z paměti nerozvážně vypadnout, skoro jistě napomenuvšího člověka
v budoucnu nepříjemně zaskočí. Ti, kteří usilují tento poznatek
bagatelizovat, zdůrazňují při tom potřebu rýsování
tlustých čar, které by oddělily minulost, na jejíž černé skutky a
špinavosti je lépe zapomenout, od budoucnosti, která nepochybně bude jenom
růžová.
Fenomén krátké paměti projevuje
svou existenci také v české justici. Jednou z jejích forem je
například vyžadování, aby političtí vězni z padesátých let dokládali své
obžaloby na chování komunistických vyšetřovatelů objektivními dokumenty;
nejlépe snad zvukovými záznamy a barevnými fotografiemi. Nad nechápavými
pohledy vězňů, které ani nenapadlo, že by podobná absurdita mohla českého
soudce napadnout, pak krčí rameny, dávajíce tak najevo požadavek nezávislosti a
objektivity. Požadavek, na který zapomínají myslet, kdykoli se jich někdo
potměšile zeptá, zdali nebyl někdo z tehdejších komunistických soudců a
vyšetřovatelů jejich příbuzný z pokolení otců nebo dědů. Měřit všem
stejným metrem není totiž v této zemi ani zdaleka samozřejmostí.
Zapomínat je přirozená
biologická vlastnost lidského jedince. Vlastnost účelně do výbavy člověka
vtělená – kdybychom nezapomínali, naše paměť by se zahlcovala informací
relativně méně důležitou než je informace aktuální.
Vedle paměti jednotlivce
existuje však také paměť lidstva. Ta není prostým úhrnem pamětí jednotlivců. Paměť lidského společenství
se vytváří jejich specifickým organizováním. Na něm se podílí hodnocení dílčích
paměťových záznamů (včetně hodnocení, které vůbec nemusí být objektivní,
vykazuje vysoký stupeň tendenčnosti a potlačování všeho, co moc právě panující
by chtěla ze společenské paměti vymazat). A tady je zapotřebí připomínat, že
zatímco biologické je objektivně existující, promítají se do společenského i
mnohé subjektivní zájmy.
Pokud by ve hře nebyly patologické mocenské zájmy, neměl by být problém
udržovat společenskou paměť svěží a nechátrající téměř libovolně dlouho.
Mechanismem knih a knihoven, filmových a jiných dokumentů, mechanismem archivů
a muzeí, biografií, memoárů – veřejnosti předkládaných k oživení
individuálních lidských pamětí v televizních dokumentech a novinách.
Neměl by být problém.
Problém však je, protože vždycky se najdou lidé usilující vylepšovat
svou vlastní image a v očích veřejnosti utajovat ledacos z toho, čeho
se v minulosti dopouštěli. Dochází k selekci. Zásahy do dokumentů, a
když tohle není možné, pak alespoň působením vedoucím k výběru jednoho a
podhodnocování jiného.
Počet zubů a množství práce
Jak plyne čas, odnáší
s sebou ledacos, co ještě donedávna se zdálo být s člověkem pevně
srostlé. Čas jako by podobně jako voda člověka omýval a smýval. V plynutí
času odplouvají iluze, které si člověk o světě svých bližních dělal, vlasy a zuby
– aby náhradou za ně čas přidával třeba vrásky. Právě v souvislosti
s těmi ubývajícími zuby mě napadlo cosi, o čem bych se s vámi chtěl
v této úvaze podělit. Svou úvahu budu opírat především o zkušenosti
vlastní, kterých nabýt bylo mi už umožněno vrchovatě.
Zuby jsou – nejenom pro člověka – nástrojem kousání, ukusování a
žvýkání. To je fakt vcelku triviálně samozřejmý. Požívanou potravu je třeba,
předtím než bude polknuta a z dutiny ústní přemístěna do žaludku,
rozmělnit – nejlépe na kaši. To usnadňuje a někdy i podmiňuje trávení. A dobré,
fungující trávení je podmínkou prakticky všech dalších životních funkcí. Včetně
funkce ze všech nejvznešenější, totiž myšlení. Ano, je to opravdu tak; dokonce
psaní sonetů a řešení diferenciálních rovnic by bylo asi znemožněno selhávajícím
trávením.
Pokrok lékařské, v tomto případě stomatologické (jste-li přáteli
řečtiny) nebo dentální (je-li vám bližší latina) vědy a techniky je schopen
zuby, které podlehly zubu času, nahrazovat. V případě, že podlehnutí
zasáhlo samotné kořeny, je ovšem i toto nahrazování jenom omezené a částečné.
Můžeme proto globálně konstatovat, že zubů s plynutím času ubývá.
Úbytek je úměrný délce uplynuvšího času, tj. věku jedince.
Pečlivým pozorováním jsem dospěl k rozpoznání souvislosti mezi
počtem přežívajících zubů a objemem práce, kterou je třeba na mělnění potravy
vynakládat. Původně jsem měl jenom jako by nejasný pocit. Ten však postupně
krystalizoval do uvědomění si existence fyzikálního zákona – čím méně má člověk zubů, tím víc se při
kousání a žvýkání nadře. Heuréka! Opravdu to tak musí být! Aby se dosáhlo
srovnatelné kvality rozmělnění ukousnutého sousta, musí chudozubý jedinec
provést větší počet cyklů sevřít čelisti
– čelisti uvolnit než jedinec plnozubý. Rozdíl bude tím větší, čím víc zubů
mu chybí. Rozdíl v množství práce, kterou bude třeba vynaložit na dostatečné
rozmělnění potravy.
Jako důsledek by bylo jistě možno vyvodit (a vypočítat), kolik
kilokalorií by měl spotřebovat navíc ve své potravě chudozubý jedinec – aby
pokryl zvýšené množství vynaložené energie. Tenhle problém se ovšem střetne
s problémem přirozené nižší potřeby energie u staršího jedince. To by se
snad dalo řešit návrhem tenčího mazání krajíců pro seniory.
Možná by stálo za to domýšlet vznikající situaci do extrémů.
Maximální počet vypadaných zubů, což je údaj doplňkový
s minimálním počtem zubů v dutině ústní přítomných, se rovná třicet
dva, eventuálně nula. Tento stav maximální chudozubosti bývá označován jako
bezzubost. Vlastní mělnění potravy bezzubými dásněmi se pojmenovává jako
žmoulání. Do hry vstupuje v této situaci ovšem další faktor, nám
statistikům dobře známý; faktor selekce.
Bezzubý jedinec si totiž v prostoru zdrojů potravy nevybírá
stejným mechanismem, jímž řídí svou volbu jedinci ozubení, beroucí v potaz
chuť, oblibu, zdravotní nezávadnost, vůni a lákavost pohledu – a samozřejmě i
cenu na jídelním lístku uváděnou. Bezzubý jedinec musí všechna tato výběrová
kritéria krotit a přísně regulovat. V jeho případě totiž sehrává zásadní
roli dodatečný ukazatel – pokousatelnost a rozkousatelnost hodnoceného
energetického zdroje. Potrava, která v tomto požadavku neobstojí, musí být
rázně zamítnuta, byť by sebelákavěji voněla a zrak sváděla přímo nehorázně.
Bezzubý jedinec by měl mít situaci volby potravy vždy pod kontrolou – a měl by
myslit na případné následky. Těmi by se mohl stát prohraný zápas se soustem
příliš tuhým nebo tak velkým, že nepolknutelným. Pak už by totiž nemuselo jít o
nasycení, ale přímo o život.
Naivní představa o věčnosti
paměti
Změna je život – říká
se. Kdo však jen trochu pozorně život pozoruje, neunikne mu, že život je
doprovázen neustálými změnami ve všemožných dimenzích, že život je změna.
Takže to tvrzení o vztahu života a změn platí obousměrně.
Tahle úvaha bude o paměti. Spíše než o vlastní paměti člověka budeme
uvažovat o jejích protézách, o způsobech jejího nastavení a prodloužení, o
konzervaci pamatovaného.
Bazální prodloužení paměti představovala řeč, která umožnila zachovat
ústním podáním paměťový záznam uložený v mozku lidského jedince jeho přenesením
do paměti jiných jedinců. Dokonce s možností zmnožení počtu záznamů
vyprávěním. Hardware zubem času zničený převzal jiný hardware dosud živý.
Kvalitativně novou protézou lidské paměti se stalo písmo. Od kódů
tesaných a škrábaných do kamene, přes záznamy na papyrech, plátně, kůži a
papíru. Od písma konstruovaného ručně, husím brkem a ocelovým perem, po písmo
sázené z matric dřevěných a později skládané do řádků liteřinou
v hlomozných sázecích strojích. Každý krok násobil, zmnožoval počet
přístupů k zaznamenanému.
Každá technologie výroby paměťových protéz přinášela s sebou týž
problém – problém uchování paměťového záznamu. Dá se v historii jeho
řešení vypozorovat jistá zákonitost – čím primitivnější hardware, tím
odolnější, tím robustnější jeho odolnost vůči ničivému působení času. Kamenné
desky a stély starého Egypta jsou dodnes čitelné – pokud jich mladší Egypťané
nepožili na stavbu stájí pro velbloudy. Na irských pastvinách se ještě dnes
najdou vztyčené kameny pokryté záznamy keltského písma Ogham script. Sofistikovanější paměťové protézy papyrové, kožené,
na březové kůře a papíru polyká zub času jako maliny.
Poslední technologie paměťových protéz prodělává svůj vývoj
v kooperaci s historií výpočetní techniky. Jde o skok v pravém
slova smyslu kvalitativní a revoluční. Ukládání záznamů je nesrovnatelně
rychlejší než dříve, a také uživatelsky vstřícnější. Ten skok nebyl,
podíváme-li se zblízka, vlastně tak úplně jednorázový. Já sám si dokážu vybavit
několik technologií ukládání záznamů. Všem bylo společné použití dvojkového
kódu. Lišil se však materiál nosičů záznamu – od papírové děrných štítků, pásky
až po umělohmotné nosiče na disketách formátu osmipalcového, pětipalcového a
třípalcového – až po současné kompaktní disky, CD. Tyto změny proběhly
v dimenzi čtyř nebo pěti desítek let – a vývoj pokračuje neúnavně dál.
Starší záznamy nejsou už běžně čitelné – v počítačích už pro ně nejsou
šachty.
Historie vývoje paměťových záznamů zná důvěrně fenomén přepisování informace ze záznamů
uchovaných na starších nosičích na nosiče nové. Z kamene na papír,
z papíru na disk. A také z disku na disk – protože všechny typy
hardwaru stárnou a stojí před nebezpečím nečitelnosti. Aktualizace paměťových
záznamů jejich přepisováním na nosiče technologicky modernější je denním
chlebem i noční můrou nejenom ústředních knihoven a archivů.
Optimismus v záležitosti uchování paměťových záznamů na věky věkův, jejich podržení na hrázi
věčnosti, se zdá být narušován úvahami o pomíjivosti nosičů v současné
době nejmodernějších. S jejich předpokládanou věčností se to má podobně jako
s přátelstvím se Sovětským svazem – na
věčné časy a nikdy jinak – až se tato věčnost ukázala být spočitatelnou a
vyjádřitelnou číselným údajem – jedenačtyřicet
let. Žádná knihovna a žádný archiv by neměly být ukolébány představou, že
jednou nastane čas, kdy budou moci zvolat – dokonáno
jest! Zdá se, že přepisovat paměťové
záznamy bude nutno pořád. Jestliže se v něčem může oprávněně mluvit o
věčnosti, měla by to být věčnost tohoto přepisování. Přitom mne – možná
kacířsky – napadá, že by se mělo vedle racionalizace paměti racionalizovat také
zapomínání. Skartování paměťových nosičů nesoucích například bezduché politické
bláboly. Už proto, abychom nebyli svým potomkům pro legraci.
Znáte nějakou jinou hru …?
Čas od času
obšťastňuje televizní reklama Sazky své diváky po uvedení výsledků jednoho
svého produktu otázkou Znáte nějakou
jinou hru, ve které stačí uhádnout jenom polovinu čísel a vyhrát hlavní výhru?
Jsem standardní, to znamená přiměřeně otrávený divák televize a profesí
statistik, kterého hrátky s účastí náhody, provozované televizní reklamou,
dráždí víc než jiné diváky rovněž nucené přetrpět reklamní duchaplnosti. Nehoráznost dotazu uvedeného v prvním odstavci
spočívá v jeho evidentní nekvalifikovanosti. To, zdali v číselné hře
stačí k získání hlavní výhry uhádnutí pouhé poloviny nějakých čísel je skutečnost – z hlediska hráče – zcela
irelevantní. Jediným relevantním ukazatelem je z jeho hlediska šance vyhrát, vyjádřená jako pravděpodobnost
výskytu výsledku vedoucího k získání hlavní výhry. V české
lotynce známé jako Sportka vede například k hlavní výhře uhádnutí všech
šesti čísel z šestice, která bude při slosování tažena. K jisté,
podstatně nižší výhře vede uhádnutí pěti čísel z oné šestice, čtyř a
dokonce tří z nich. To znamená poloviny z šesti. Co je ovšem
podstatné, je pravděpodobnost výskytu
toho kterého z oněch čtyř možných výsledků. A ta je samozřejmě tím
menší, čím vyšší je možná výhra. Každý maturant by měl umět tyto
pravděpodobnosti vypočítat. Kdyby tak učinil, zjistil by, že téměř
s jistotu nevyhraje nic – že totiž skoro jistě uhádne jenom dvě, jedno
nebo žádné z oněch šesti šťastných čísel.
Televizní reklama, o níž
uvažujeme, má na mysli hry typu, v němž hráč usiluje uhádnout jistý počet
čísel z předem dané jejich množiny. Pro výši pravděpodobnosti výhry je
podstatné, jaký rozsah tato množina má a kolik čísel z ní se má uhádnout.
Obsahuje-li množina n čísel a
šťastných z nich je k (tah je
prováděn s vracením čísel případně
už předtím tažených zpátky do osudí), je pravděpodobnost uhádnutí všech k šťastných čísel rovna (1/n)k . Z toho je zřejmé, že
tato pravděpodobnost klesá jak s rostoucím n, tak s rostoucím k. Zvolí-li
organizátor hry rozsah množiny čísel n předem
nějak (což je samozřejmé), stačí, aby šíboval
s počtem čísel k, která jest
uhádnout, dostatečně vysoko, tak, aby výsledná pravděpodobnost hlavní výhry
byla zcela nepatrná. Pak specifikuje hru třeba tím, že ono číslo k zdvojnásobí. A máme hru, při níž
lze vyhrát i při uhádnutí pouhé poloviny čísel!
Jen tak mimochodem, formulace lze
vyhrát nebo sázející může vyhrát je nenapadnutelná při
použití jakéhokoliv čísla k ; opravdu
se může stát (příslušný jev má nenulovou pravděpodobnost výskytu), že
nejlepšího výsledku ve hře dosáhne hráč uhádnuvší méně než polovinu
z oněch k šťastných čísel –
když všichni ostatní dosáhli výsledku ještě horšího. Jediné, co je opět
podstatné, jsou pravděpodobnosti výskytu takové konstelace výsledku hry. Jde o
statistiku extrémních hodnot.
Jedna věc je hra, kterou hrají sázející hráči – a jiná je hra
provozovaná pořadateli číselné hry. Jedni i druzí hrají za účasti náhody –
rozdíl, a to rozdíl velice zásadní, je v tom, že pořadatelé hrají
s účastí zákona velkých čísel. Oni
mohou téměř s jistotou počítat s tím, že jim hráči nerozbijí bank. Že se skoro jistě nestane, aby vyhrál každý
druhý z těch, kteří si zakoupili herní tiket. Ostatně, jejich výhra,
jejich profit je garantován navíc i pravidly hry; v případě vícenásobné
hlavní výhry se její částka snižuje, takže jim žádné nebezpečí ani z této
strany nehrozí.
Dost se to podobá jiné hře, kterou v pravidelných intervalech naše
doba aktualizuje. Stačí místo hráčů dosadit občany a místo pořadatelů hazardní
hry dosadit politiky s jejich volebním cirkusem. Nevolící občané mají
vlastně statut jedinců odmítajících účast ve hře, v níž nelze vyhrát, ve
které občan s jistotou prohraje. Politici si díky nemožnosti nebýt nezvoleni přijdou na své, ať by volby
proběhly tak či onak. Krásnou ukázkou jsou volby senátní – dnes volí pouhá
pětina oprávněných voličů; a kdyby jich volilo jenom jediné procento, senátoři
stejně usednou do svých lavic s dlaněmi důstojně nataženými.
Zprávy 25
Tenhle červenec je už třetí v nedlouhém životě
tohoto měsíčníku. Součást třetích prázdnin jeho autora. Netrpím nijakou
zvláštní nostalgií; beru život jak jde, bez protestů proti jeho objektivním
zásahům a změnám, které úzce souvisejí především s mým věkem.
S časem, snad jediným životním parametrem, na který se dá spolehnout a na
něj bez váhání vsadit. Samozřejmě ne na obsah, na nabídku, se kterou přijde;
spolehnout se dá na samotný fakt jeho příchodu, na jeho uplývání.
Infinitesimálně nazíráno, spojitě plynoucí čas vlastně škrtá z lidského
života přítomnost, na které si tolik
zakládáme a o ni se rveme. Okamžik přítomnosti se jenom virtuálně mihne – od nedaleké minulosti přecházeje do blízké
budoucnosti. To jenom fakt, že lidské vnímání je vlastně intervalové,
nikoli bodové, zakládá důvod našeho chápání přítomnosti jako něčeho
hmatatelného. Můj vztah k prázdninovým letním měsícům už přestává být, čím
býval kdysi – odráží rozvolnění mého vztahu ke studentům. Má angažovanost se
omezuje na doktorský studijní program, na studia postgraduální. Jeho kroky
nejsou určovány školním zvoněním, nepodléhají rozvrhu od … do. Jsou osobními dohodami studentů s jejich profesorem;
zkoušky jsou diskusemi, při nichž se obě strany nerozdělují nijak důsledně na
tu, která klade otázky a druhou, která na ně odpovídá. A možná se nedosycenost
mého času pedagogickými aktivitami promítá tak trochu i do řádek tohoto
měsíčníku. Takže, kdyby se případnému čtenáři zdálo, že autor jeví tendenci
poučovat, pokárejte ho, buďte však k němu shovívaví.
Červenec je čas žní (pokud neodsune chladné počasí
jejich začátek na později). Sklizně obilí, základu našeho chleba vezdejšího.
Také technologie žní se začala v průběhu mého života měnit podstatně
rychleji než po celá staletí předtím. Zažil jsem ještě kosy, hrabice a
plachetky, které transformovaly řádky do hrstí. Žačky hrsťovačky tažené koňmi,
se čtyřmi hřebeny hrdě vztyčenými, které chod koní uváděl do pohybu, při kterém
ocelový váleček po řadě jeden po druhé v určené fázi otáčení skláněl,
nořil do stojícího obilí těsně před žací lištu, a po odseknutí určeného
množství je položil na plechový vál, po kterém je spojitě pootočil o devadesát
stupňů a odsunul z válu na strniště. Vlastně to bylo dávkování snopů,
které se vázaly do povřísel. Dalším technologickým krokem byly samovazy, které
procesy sečení a vázání do snopů integrovaly v jeden. Následovaly
kombajny, spojující v jedno sečení i mlácení; vázání do snopů odpadlo jako
nepotřebný mezičlánek. Za cenu vynakládání síly, která byla nad sílu koňského
potahu.
Manželství se podobá botám – kde tě tlačí, poznáš až
za nějaký den po svatbě.
Bývaly doby, kdy nevěsta na svatbě plakala. Údajně
štěstím; já to znám z knížek. Plačící nevěstu jsem už dávno neviděl –
možná se dnes štěstí nedává najevo pláčem. Zato mám při občasném shlédnutí
svatebních fotografií doby současné (které mi žena někdy podstrkuje) neodbytný
pocit, jako by měli ženiši ve tváři jakýsi poněkud zasmušilý, rezignující
výraz.
Veškeré narozeninové gratulace po šedesátce je na
místě odmítat jako nehorázné pomluvy. Případně je přestat považovat za
blahopřání (ve stáří je blaha pramálo) a zařazovat je do kategorie kondolencí,
vyslovení soustrasti.
Už je zase na místě aktuální otázka: pane poslanče, za kterou politickou stranu
budete v této sezóně lhát v parlamentě?
Inventura frontálního útoku zimních vojů nelítostného
mrazu a sněhových chumelenic se na zahrádce dokončuje a účty se uzavírají až
koncem jara a začátkem léta. Meruňka z posledních sil zápasící o život,
usychající jabloň, která stačila nasadit na květ, listy však už jí nevyrašily.
Keře vinné révy vyrašily jenom v nejnižším patře; musí se začínat znovu od
píky, od kořenů. Statistika padlých a raněných se zaplňuje; po zimě jako po
bitvě. Co bylo několik let stromem plodícím červená jablka, ještě rok bude
existovat jako dříví, které po vyschnutí odejde cestou ohně. Meruňka odchází ve
věku dětském, vlastně ještě nerodila. Ale i to se stává, patří to ke smutku
života. V tom se osud stromů podobá osudu lidí.
Staří říkávali, že s poctivostí
se nejdál dojde. Nejsem si jist – říci nejdál
je stejně kategorické jako říci vždycky,
všichni, nikdo. Logika výroku obsahujícího taková slova nepřipouští
výjimky; stačí najít jediný případ, pro který tvrzení výroku neplatí, aby byla
jeho platnost vyvrácena. I s tou poctivostí je to tak, že mezi těmi, kteří
došli dost daleko, aby bylo možno uvažovat je jako kandidáty onoho nejdál, se určitě najde spousta nepoctivých a
zejména podezřelých. Stačí sledovat televizi a noviny. Nicméně, něco
pozitivního se přece jenom najde. Čím větší šance se dá pozorování života, tím
vyšší je možnost poctivosti projevit se. Získat uznání, dojít uznání. Dojít uznání se dá považovat za
synonymum pro dojít daleko. Myslím
tím opravdové uznání, přesvědčené, ne jenom takové, které očekává protislužbou
pochvalu pro sebe. Je ovšem třeba počítat s tím, že opravdové uznání není
z věcí a jevů projevujících se příliš hlasitě. Komu jde o uznání hlasitě
pochlebné, měl by se spokojit s výroky hlučných, kteří okounějí na
chodnících a okrajích oslavných průvodů.
Když jsem byl kluk, byla válka doprovázená vedlejšími
jevy jako řízené nacistické a protektorátní hospodářství s jeho omezeními.
Byl jsem však ze vsi a můj táta nebyl strašpytel a navíc měl kladný vztah
k riziku a hazardu. Hlady jsem netrpěl. Totéž v modrém platilo i pro
můj život pod komunistickým panstvím. Jenom jsem byl o několik let starší. Bez
chleba jsme nebyli – třebaže za komunismu nebylo nijak zvláštní, když se
v selských rodinách musel chleba kupovat, protože obilí zabavili (téměř
bez zaplacení vykoupili) novodobí drábové ohánějící se rudou vlajkou se srpem a
kladivem. K snídani to samozřejmě byl chleba jen tak, suchý, zapíjený meltou. Pro mé vnučky už je dnes
samozřejmé, že jim babička připraví chleba s něčím.
Namazaný, obložený, ochucený, zpestřený. Svědčí to o změně životní úrovně.
O jejím zlepšení. Ale také o změně standardů
lidských očekávání. Myslím, že tohle je poměrně důležitý pojem – standardy našeho očekávání.
Odhadování patří k nejčastěji používaným
postupům, na které se ve své práci odvoláváme. Jsme si vědomi, že většina
našich měření by se měla přiléhavěji nazývat odhadováním. Výsledky měření jsou jen odhady. Předpovědi, ale i
měření opírající se o používání přístrojů. Odhadem je všechno, co může být
zatíženo chybou. Chybou měření. A chybou může být zatíženo, ovlivněno a
postiženo všechno naše počínání. Máloco bývá tak často zneužíváno jako
odhadování. Jestliže nevíme nic o rizicích spojených s naším měřením,
směle to prohlásíme za odhad. Tento pojem je hodně širokým deštníkem. Jediný
obor, který se pokusil koncept odhadování matematicky uchopit, je matematická
statistika ve své teorii odhadování
(estimation theory). Slovo teorie zde znamená, že se považuje za
samozřejmé, aby byla kvantifikována rizika chyb s odhadováním spojená. Ten
úkol se může zdát neřešitelným – jde totiž o posouzení odchylky odhadu od odhadované skutečnosti; obvykle konstanty,
hodnoty parametru pravděpodobnostního rozdělení nějaké náhodné veličiny, jejíž
chování nás zajímá. Tu skutečnost totiž nikdo nezná – znát ji může jenom
Stvořitel. Je svědectvím lidského matematického důmyslu, že přesto se dá – za
jistých modelových předpokladů o chování oné náhodné veličiny – nepřesnost
odhadu, chyba odhadu kvantifikovat. Díky teorii odhadování dokážeme zhodnotit
své možnosti vidět do světa, který jsme
zahlédli jenom letmo. Útržkovitě, zlomkovitě, částečně, neúplně. Je to
podobné jako když kapitán ponorky periskopem odhaduje, co by měl udělat, aby
vypáleným torpédem zasáhl nepřátelský křižník.
Drobný svéráz hanáčtiny. Na dotaz, zdali nepotřebuje
s něčím pomoci, odpovídá bodrý Hanák (nebo Hanačka) – Ale né, děkujo
pěkně, me ož máme všecko podělany.
Hanáci jsou na svůj dialekt, na své nářečí mnohem
háklivější než Angličané na angličtinu. Alespoň z toho tak soudím, že mi
žádný Angličan nevynadal za prznění jeho světové mateřštiny, zatímco chyby mé
hanáčtině vytýkají místní rodáci každou
chvíli.
Nikdy jsem příliš nechápal, proč si lidé blahopřejí
k životním výročím. Snad aby se mohli radovat z toho, že přelstili
zubatou a s trochou škodolibosti ujistili postiženého, že dobře vypadá.
Ještě lépe než posledně, takže je oprávněná naděje, že do rakve ho jednou
položí se vzhledem pomilování hodného mladíka.
Na gratulaci Tak
jsem se doslechl, že jsi měl sedmdesát, se patří odpovídat To jsi neslyšel dobře, já je mám pořád, ona
ta potvora sedmdesátka ne a ne odejít!
Pes, nejlepší přítel člověka. Spolu s ním žere,
pije, spí, prochází se a – kadí. Zatímco ty prvně zmíněné úkony konzumuje se
svým nejlepším přítelem soukromě, o to poslední, o vyměšování, se nesobecky
dělí se svými bližními, psy nechovajícími. Své bližní nutí čoklíkáři, aby
sdíleli znečištění ulic, chodníků a parků, přestože tito o to nestojí. Jsou
prostě nuceni. Psí terorismus patří
do stejné kategorie jako terorismus
kuřácký, s tím rozdílem ovšem, že ten psí nelze omezit a dílčím
způsobem regulovat. Kuřáci platí významnou daň v cenách cigaret. Daň
vybíraná od držitelů psů je směšně nízká. Zatímco může být účinně zakazováno
kouření v hospodách, na úřadech a ve veřejných prostorech, nedá se psovi
přikázat, aby omezil své vyměšování na polovinu. Nedávné zavedení plechových
košů na psí exkrementy je směšné. Formální, symbolické, stejně alibistické jako
stovky jiných nařízení a úředních opatření, na která občan kašle. V tomto
případě občan-čoklíkář. Jejich respektování a dodržování si úřad vynutit nedokáže.
A poslat městské a obecní policajty, aby psí bobky po čoklech sbírali, to by
uráželo policejní důstojnost. Také by si mohli stěžovat zloději, kdyby je měl
zatýkat policajt upatlaný od psích hoven. Lidská práva jsou nedotknutelná. Hned
po těch psích. A tak, zdraví i pajdaví, šlapeme do psích hoven a rozmazáváme je
po světě, aby si užili pokud možno všichni. Ať žije pes, nejlepší přítel
člověka! Ať žije internacionála psích bobků všech barev a odstínů!
Ještě před volbami věnovali páni politici občanům
dárek. Sice nijak zvlášť originální, přesto však vybočující z běžné všední
každodenní politické nudy. Dva z nich se veřejně pofackovali – přesněji
řečeno, jeden fackoval a druhý držel a facku obdržel. Citlivější duše to asi
rozhořčeně odsoudili jako další důkaz pokleslosti české politické scény. Jsem
jiného mínění. Ono fackování jsem uvítal jako událost kladnou. Jako blýskání na
lepší časy. Na časy, ve kterých se páni politici přestanou udávat a žalovat na
sebe – a začnou se fackovat. Soudím, že je to zdravější; trocha brachiálního
násilí může pročistit ovzduší, dnes tolik udáváním a žalováním zamořené. Možná
by stálo za úvahu uzákonit jistá kvanta facek, které by si mohli politici té
které strany v parlamentě za rok vyměnit. Nebo v průběhu daného
volebního období. Příklad mládeži, uvyklé na zbabělé uhýbání politiků, na
zapírání a zatloukání jejich čachrů, na jejich advokátsky kluzkou úhořovitost.
Takže – aniž bych chtěl těm politickým fackám provolávat slávu – přeji jim i
nám, jejich nevděčným divákům – jen houšť
a větší kapky!
Někteří nosíme uniformu na těle, jiní na duši.
Političtí straníci nevypustí do světa bez uniformy ani myšlenečku.
Rozdíl mezi cenou
a užitnou hodnotou je
nejmarkantnější ve světě nápadů.
Modrý Portugal, Zelený veltlín, Šedá rulanda. Jsou i
vína bílá, červená, růžová. Jak zajímavá stupnice pro rozeznávání barev!
Dámy, nepodléhejte stereotypnímu diktátu módy a
novosti oblečení! Budete-li nosit staré a obnošené, budete se tím vracet do
mladších let a možná i samy omládnete!
Poslední kapky ze sklenice vína připomínají slzy. Slzy
smutku a melancholie.
Nejlepší musí být lepší než dobré jenom v gramatice.
Přikázání slunce
ať nezapadá nad hněvem vaším není v případě Eskymáků a Laponců nijak
přísné.
Komu pomalu dochází, toho občas doběhnou.
Naposledy mne v mém holičství stříhala a holila
nová mladá síla. Docela pohledná. Vystavený účetní doklad zněl na částku o dvě
desetikoruny vyšší než obvykle. Při odchodu jsem nahlédl do ceníku úkonů
vyvěšeného na zdi. Nic nového, visí tam stejný už tři roky. Nejdražší nabízený
mužský úkon činil šedesát pět korun. Poslední dva řádky uváděly ceny pro ženské
zákazníky; na rozdíl od jmenovitých cen mužských pouze rámcově: osmdesát až sto
korun. Takže jsem usoudil, že moje mužství sice degradovalo věcně, povýšilo
však finančně.
Komunisti jsou
už standardní politickou stranou. Kradou jako demokrati, nechávají se
korumpovat jako socialisti, lžou jako lidovci. Bylo by proto nespravedlivé
bránit jim v účasti na řízení státu.
Letošní český červen splňoval kritéria irského léta.
Vlhkostí, teplotou, větrností.
Vyjeli jsme na chalupu za sluncem. V olomoucké
nížině nezastřeně svítilo; žádná saharská teplota, vítr lhostejně poklimbával,
takže se putování za sluncem zdálo být perspektivní jako volební vítězství
v optimistických představách volebních lídrů. Pršet začalo až před vjezdem
do vsi. Rozložení sil se ustálilo na polojasno v rovině za zády a nízce
zamračeno na vršcích před námi. A ve vsi. Teď ještě zbývá nainstalovat
odpovídající rovnováhu do duše.
Čvachtá pod nohama. Krásně výstižné české slovo,
zvukomalebné, onomatopoetické. Zřetelně vysloveno, okamžitě navodí představu i
zvukový záznam činnosti, kterou pojmenovává. Zdá se, že letošní jaro i léto nám
poskytnou obzvlášť šťavnatou příležitost pořádně si začvachtat. No co, i tohle
patří k variabilitě života.
Nemívám ve zvyku přírodu kritizovat. Ale když nechává
třešně v přeprškách popraskat a následně shnít na větvích ještě předtím
než stačí dozrát, nedokážu to považovat za moudré počínání.
Matka utopenců. Dvě z koček navštěvujících
granulový talíř dosýpaný štědrou rukou mé ženy, nedávno porodily. Prý do téhož
hnízda. Malthuziánský životní názor sousedův, zahrnující obavu z kočičího
přemnožení, vedl bezprostředně po narození k jejich utracení. Lidská mysl
není schopna si představit, zdali kočičí matka prožívá tuto skutečnost jako
neoprávněný zásah do kočičího osudu – anebo co vůbec prožívá. Není to člověku
dáno – už do osudů jiných lidí se vžíváme dost nesnadno. Kdyby nám byla dána
možnost se vžívat, ze zármutku bychom vůbec nevyšli.
Vančurovo Rozmarné
léto bylo možná loni literárně zařaditelné jako romantismus. Letos,
vzhledem k červnové teplotě a vlhkosti, je každý literární odborník musí
klasifikovat jako dílo ryze realistické.
Až naprší a uschne je metrologický údaj o délce trvání jistého
časového odhadu. Může ho užít dívka odmítající schůzku s obtěžujícím
nápadníkem, dlužník dávající najevo nerudnost vůči naléhání věřitelovu. Výrok
odkazuje na meteorologii a půdní kapilaritu. Analogií je výrok až se zpotí a uschne, který onen časový odhad odkazuje na meteorologii a
námahu vynaloženou lidským jedincem. Jeho použití zdá se být vhodné
v případě manželky podmiňující servírování oběda předchozím rozštípáním
dříví strávníkem.
Připadá mi to zajímavé. Kdekdo používá rčení je to na houby; nikdo neřekne je to na hřiby či na bedly, na klouzky nebo
na holubinky.
Mnohé váhání by
nenastalo, kdyby mu nepředcházelo uvažování.
Váhání je dítkem a možná levobočkem uvažování.
Nejenom bílý kůň dokáže zalehnout celý dvůr. Taky
černý mrak. Dokonce uprostřed léta.
V prostředí, kde je standardní předstírat a lhát,
je velmi nesnadné hájit věc člověka spravedlivého.
Slova někdy připomínají cukrovou vatu, jakou prodávají
na pouti. Taky jsou nasládlá, lepí se na jazyk a nebývají nijak drahá.
Když se to tak vezme – tím, že je smyslem vědy
poznávat, jak to na světě chodí, je
zároveň její snahou bránit výskytu překvapení. Na straně poznávajících. Přesto však,
kupodivu, jen máloco přináší tolik překvapení jako věda.
V období přijímacích zkoušek na univerzitu prošly
naší domácností tři uchazečky z jistého moravského gymnázia. Dcera jedné
z mých početných neteří a dvě její kamarádky, taky čerstvé maturantky.
Všechny tři přijely pevně odhodlány začít studovat historii – v případné
kombinaci s dalším humanitním oborem. Jistě ty tři mladé dámy
nepředstavují náhodný vzorek z populace absolventů moravských gymnázií.
Ani českých ne. Je tu faktor příbuzenství a taky to, že žiji ve městě, které je
sídlem tradiční univerzity s příslušnou skladbou fakult a tomu
odpovídajících studijních oborů. Nicméně – ať své odhady jakkoli koriguji – tři
adeptky historie mi v dané situaci připadají trochu moc. U hrnků
pozkouškové kávy jsem jim položil otázku, proč
se nezajímají o studium inženýrství – tyhle studijní obory jsou slabě
obsazené, uchazeči jsou mnohde přijímáni bez zkoušek a perspektiva budoucího
uplatnění bývá docela slibná. A přidal jsem své oblíbené povídání o tom, že
kulturu českých zemí tradičně, už snad půldruhého století, formovali technici, inženýři
a kvalifikovaní dělníci. Diskuse se jako obvykle posunula k argumentu, že
vysoké procento začínajících studentů inženýrských oborů po jednom či dvou
semestrech ze školy odchází a své studium předčasně končí. Důvod bývá skoro
vždycky týž – intelektuální a pracovní nároky matematiky a fyziky. Pokaždé o
tom znovu přemýšlím – je únosné, aby mladí lidé s takovou samozřejmostí
hledali své budoucí uplatnění v oborech, které uživí jenom docela malý
houfek českých intelektuálů? Dost často narážím na situace, kdy i
v humanitním oboru potřebuje profesionál ke kvalitnímu vyřešení problému
použít kvantitativní postup. Třeba statistický. Za pobytu v Irsku jsem
nabyl dojmu, že anglosaské prostředí se takovému názoru nebrání tak urputně
jako prostředí české. Negramotnost ve znalosti elementů a zásad kvantitativních
metod vede pak k pokřiveným a zparchantělým výstupům, dost často dále
nepoužitelným. Někde se chybička vloudila a pořád dál vesele loudí. Ke škodě
věci a nás všech.
Občas se podaří rozpoznat princip společný životním
situacím velice odlišným. Ten, který mám právě na mysli, bych chtěl nazvat odváděním pozornosti. Kdo by ho neznal,
kdo se s ním ještě nesetkal? Na tuhle otázku se snad nedá odpovědět
záporně. Kdykoliv odbočí debata na cestičku, která by mohla vést do místa, kam
se člověku nechce, protože jeho někdejší setkání s ním bylo pro něho
spojeno s ostudou, trapností, nezdarem, prostě s něčím, co si člověk nerad připomíná – odvádí
pozornost. Princip odvádění pozornosti od svého hnízda ukrytého v trávě zná
koroptví slepice a jistě i lecjaký jiný pták. Se spuštěným křídlem
předstírající poranění a snažící se upoutat pozornost vetřelce na sebe jako na
snadnou kořist a odvést tak jeho pozornost od ohroženého hnízda. Od hnízda své
nevědomosti odvádí pozornost učitele žáček nenápadně přesouvající těžiště
dotazu z tématu jeho mysli cizího na téma známější. Pomocí slovních obratů
jako ano, ale …, případně anebo třeba trošku jinak … Taky
v politice je princip odvádění pozornosti v neustálé permanenci.
Mužského, dokonce i starého mužského, přepadne někdy rozverná nálada. Možná by ani nedokázal
vysvětlit, proč. Něco se podařilo, něco podle očekávání vyšlo … nebo dokonce
nečekaně. Prostě, dostaví se rozverná
nálada. V takové chvíli se stává mužský sdílným. Pociťuje potřebu
s někým se o svůj pocit rozdělit, někomu říci, co se mu na duši urodilo …
A jde, a udělá nějakou pitomost. Třeba plácne po gluteálním svalstvu dámu,
která se právě po ruce vyskytla. Osobu ženského pohlaví, známou nikterak
důvěrně. A stane se, že ona dáma, jíž bylo ono poselství mužské radosti
sděleno, se namíchne, na rozverně naladěného mužského se osopí, vynadá mu do
obtížného hmyzu, do nemravů a pacholků neomaleně dámy obtěžujících. Pod takovou
sprchou mužský ochladne o desítky stupňů, rozvernost se pokryje jinovatkou,
nálada zmizí do ztracena. Pak přijde to nejtrapnější – když takto zpražen začne
vysvětlovat, že to vlastně tak nemyslel, že v tom nebylo nic eroticky
ošklivého, že se chtěl jenom o radost podělit. A jak už je to chvatné omlouvání
rozjeté, ujede mu, že by ho normálně ani nenapadlo právě ji mužsky obtěžovat.
Čímž tomu nasadí korunu. Končí to samozřejmě blábolením, ze kterého se vytratil
smysl a zůstala krystalicky čistá trapnost. A mužský se zařekne, že už nikdy …
A kdyby přece jen se někdy rozverná nálada zas dostavila, že ji srazí ze
schodů, vypráská bičem a požene ke všem čertům. A rozhodně, v žádném
případně se o ni s nikým nebude chtít dělit.
Na angreštech se objevilo něco jako plesnivina či prašivina. Prý se to jmenuje americké
padlí. Připomnělo mi to amerického
brouka mandelinku bramborovou, v padesátých letech s oblibou
kreslenou na stránkách Dikobrazu. Rozumět tomu Američani, obvinili by nás, že
jim nasazujeme psí hlavu.
Sobě samému je člověk soudcem laskavým a velkoryse
shovívavým, žalobcem nevynalézavým a obhájcem horlivým, žádnou polehčující
okolnost nevynechávajícím. Sobě samému je člověk soudcem velmi, ale opravdu
velmi závislým.
Zrání třešní. Každoroční zázrak transformace zelené do
červené a bezchuti do sladka. Fotosyntéza vnímaná jazykem, bez fyziologických
grafů, vzorců a schémat.
Chudobky na ploše trávníku chalupního dvorku. Podobně
jako v rodinách někdejších chudých obdařené hojným počtem dětí.
Slunce živému – trávě, stromům, keřům – život
umožňuje. Mrtvé, uschlé jenom spaluje a vniveč přivádí. Stín však neodepře
nikomu a ničemu, nezávisle na životě.
Cestou všeho smrtelného odcházet. Bez lítosti, ale
s účastí a porozuměním.
I tohle je běžné – říci člověku Buď zdráv a zároveň si přát, aby nebyl. Nejenom nebyl zdráv, ale
nebyl vůbec.
Jenom málokdy bylo tak zřetelně jasné jako při
sestavování poslední české vlády, že programy jsou záležitostí až druhořadou.
Prvořadé je – být u toho, být u vládnutí, být u vesla, u lizu, nenechat se
odstrčit od místa, ze kterého se bude rozhodovat. Právě tam se dají zajistit
vlastní zájmy. Jejich prosazení a jejich neprozrazení.
Lidé se liší od ptáků také tím, že ptáci nezavřou
zobáky od jara do zimy. Lidé nedají jazykům odpočinout ani v zimě; dokonce
spolu klevetí i na dálku.
Výraz do
nejdelší smrti (tě nechci vidět, například) je nepřípadný. Délka smrti je záležitost nejasná. Smrt
prostě buď je nebo není, přijde nebo ještě posečká.
Byl to vzpurný chlapeček. Své rodiče trestal tím, že
se nemyl. Jeho rozhodnutí upevňovaly komentáře návštěv, které ho chválily jako
vzorně čistotného hošíka.
K životnímu úspěchu lze dospět taky lezením,
plazením, dolejzáním a podlézáním. Neumím si představit jak chutná úspěch,
musí-li úspěšný pečlivě tajit okolnosti cesty, kterou k úspěchu dospěl.
Bilance dne se provádí večer. Bilance noci někdy
s odkladem devíti měsíců.
Myslím, že hranicí oddělující primáty od lidí by mohla
být doba, kdy se začala považovat kopulace mezi samci a samicemi za záležitost
důvěrnou, které přísluší soukromí a nemá být provozována veřejně. Napadlo mne
to v zoo, v pavilonu opic. Trochu mě pak dodatečně zmátlo, když jsem
si uvědomil, že člověk současný se ve
svých sexuálních manýrách vrací zpátky k opicím – když předvádí a nechává
předvádět sex ke všeobecnému nahlédnutí na obrazovkách televize (a někdy i na
divadelních scénách).
Sexuální harašení je odsouzeníhodné především tehdy,
je-li obtěžováním nebo dokonce vydíráním.
Požádá-li sekretářka šéfa – Nepůjčil byste mi tisícovku, já vám ji vrátím, až budete moct – vzniká
otázka směru sexuálního obtěžování.
Slunce nezapadá za hory. To je konstatování
ptolemaiovské. Prohlášení respektující názor Mikuláše Koperníka by mělo znít – Země horami přehradila cestu slunečnímu
záření.
Šňůra předcházejících deštivých dnů zvyšuje pravděpodobnost,
že i zítra bude pršet. Taky počasí může být nakažlivé.
Mlčenlivý hlupák může být snesitelnější společník než
užvaněný mudrlant.
Kdo si chce přijít na své, neměl by přehlížet cizí.
Pod jabloní pomeranče ani v čase nadúrody
nehledej!
Nejlacinější pomocí je svépomoc.
Abys vypálil rybník, stačí prokopat hráz.
Parlament je shromáždění deklarující nesoulad
v záležitostech idejí – a prokazující náramný soulad v záležitostech
platů, požitků a všelikých výhod.
Komu se urodí, ten se neodrodí.
Kdo se narodí, občas marodí.
Život je zaměstnání s poměrně benevolentní
zkušební lhůtou. Ale taky s jistotou, že definitivu nikdy nedostaneš.
Pohádky o vlcích ohrožujících život ovcí už dnes
nepatří do realistického oboru. Ovčí život ohrožuje a jeho délku zkracuje
především chuť lidí na jehněčí a skopové.
Smolař je popleta, který se zapletl.
Politické sliby se podobají potoku, který zurčí, že
teče do kopce.
Lež má krátké nohy – a dobrý sprint.
Strom, na rozdíl od člověka, po smrti na místě, kde
žil, zůstává stát. Člověk ze svého místa obvykle ještě za života odchází.
Mizerné, nedomyšlené zákony, které je třeba jako
doškovou střechu pastoušky pořád znovu a znovu opravami látat – to je práce
parlamentu. A nikoho přitom nenapadá, že by právě tohle mohlo být spolehlivým
ukazatelem neumětelství poslanců, jejich neodpovědnosti a nedbalosti. A taky
nikoho nenapadá, že za každý takový zmetek by měli platit pokutu nebo
nedostávat plat. Rázem by byly další dvě stovky lidí na sociální podpoře!
Parlament je ukázkou fungování zákona o vektorovém skládání sil. Síly, jedny čehý a jiné hot se
vzájemně ruší, takže k pohybu nedochází. Jediným viditelným a slyšitelným
produktem jsou hádky, nadávky, urážky a obviňování, žaloby podávané
k soudům. To není hluk a lomoz práce k rozumnému cíli směřující. Je
to druh neplodného, nikam nevedoucího hašteření.
Bejvávalo … jenomže tohle pro nás bejvávalo bylo kdysi pro naše předky vyhlíženou
budoucností.
Za svými předky se
ohlížíme dozadu.
Česká utrakvistická
tradice přijímání podobojí je v současné době pěstována českými
politiky ve formě přecházení od jedné politické strany ke druhé. Podobojí se přijímají peníze a prebendy.
Taky někdejších jidášských třicet stříbrných je
v české politice manévr dost aktuální. S tou obměnou, že zrazován
není Kristus, ale ideje spíše pochybné.
Čím větší síly do práce zapřaháme, tím větší hluk a
rámus to doprovází. Možná i to je důvod, proč k našim uším nedoléhá
naléhání bližních. Nedoslýchavost obecně
proklamované humanity.
Přikázání naléhá – Pomni,
abys den sváteční světil. Nepomníme, nesvětíme. Hlavně asi proto, že
nevíme, co by mělo být obsahem slova světit.
Dokud lidé manuálně pracovali, světit
den znamenalo už od práce odpočívat. Jenomže dnes? Jak by se mělo odpočívat
od sezení u
počítače?
Sklenice vína je benzínem pohánějícím káru poezie
básníka, jehož Pegas ztratil podkovy a chuť táhnout. Džbán vína se může stát
příčinou dopravní nehody a případného básníkova poškození.
Lidé se dělí na nezaměstnané, zaměstnané a zbytečně
zaměstnávané.
Vůně současného venkova – směs šeříku a pálených
pneumatik.
Překvapení bývají příjemná a nepříjemná. K těm
posledním patří vždycky nemoc a někdy smrt.
Urážlivý není ten, kdo se uráží často, ale ten, kdo se
uráží neoprávněně.
Silné dojmy dají se ředit alkoholem.
Na židli dá se posedět, starou židlí dá se zatopit. Od
energie takto získané je ovšem třeba odečíst energii vynaloženou na rozštípání
židle.
U soudu přísedící
má funkci přisoudící.
Průměrem po smíchání vody a vína je křtěné víno, které nezapře vlastnosti
vody. Kmotrem bývá číšník, farářem hospodský.
Abych čelil kritikům své obezity, zrušil jsem institut
oběda. Prohlásil jsem oběd za předkrm večeře.
Ve zdravém těle zdravý duch. Mívali jsme to vyšité na praporu reálného
gymnázia. Dokonce latinsky – sana mens in
corpore sano. Trochu ve mně tuhle víru zviklalo pozdější poznání, kolik že
je na světě úplně zdravých blbců.
Naše doba přijímá za svou modifikovanou strategii
zacházení se starým a použitým. Už se neopravuje, vyhazuje se. Použité se
recykluje transformací na elementární části, na materiál – ze kterého se odlévá nové. Aplikaci nové strategie
jsme, bohužel, nedokázali provést důsledně. V tom úplně nejdůležitějším.
Při obnovování porouchaných a zubem času ohlodaných lidských těl pořád
používáme klasických technologií dílčích oprav, tolik podobných spravování
zpuchřelého žebříku, rozlámaného trakaře nebo vyvráceného kola panského kočáru.
Nezávisle na tom, jak vznešeně své lékařské zákroky pojmenovávají doktoři a
zdravotníci. V téhle oblasti si počíná mnohem racionálněji a v duchu
zcela moderním matka příroda, když své definitivně odepsané výrobky také
nechává rozložit na dílčí prvky a nahrazuje je novorozeňaty vybavenými
možnostmi vývoje.
Semena, aby dobře vzešla, měla by padat na úrodnou
půdu. Metaforicky se tahle věta používá i o pronesených slovech. V tomto
případě by však měli být nasazováni Popelčini holoubci s jejich možnostmi
přebírání. Není totiž žádoucí, aby všechna vyřčená slova taky vzcházela.
Dovolit se – a dovolit
si; jediné písmenko a jaký rozdíl!
Čím větší trouba, tím vyšší jistota.
Světlo do pytle nenabereš – teplo ano.
Sukně přes kalhoty nosit se dají. Kalhoty přes sukni
však funkčně neoblékneš. Dá se to brát i jako metafora manželského soužití.
Je mnoho věcí mezi nebem a zemí
– hlavně proto, že nikdo
neví, kde nebe začíná a kde končí.
Velké kolo si může dovolit otáčet se pomaleji.
Cigarety, doutníky, tabák – jsou kuřivo. Žvýkací tabák
není kuřivo ani poživatina, nepožívá se. Vhodným se zdá být název žvýkanina.
FINIS