Píše S. Komenda, část 26, únor 2006
Tvůrčí výkon
Letošní zima se na
pár dnů rozpomenula na slušné vychování, přidala na mrazivé síle a na oknech
dala vykvést fraktálům záhadného
půvabu; důkaz, že fyzikální zákony nemusejí být jenom účelné, ale i krásné.
Kresby na oknech připomínají obrazy rozvěšené na stěnách galerie. Soustředěné
na umění nejmodernější.
Ten pohled mi připomíná jen málo úspěšné pokusy uchopit krásné (stejně
jako moudré) nástroji logiky a kvantifikace. Nástroji užívanými k měření (nebo
k pokusům změřit) kvantitu čehokoliv. Také toho, co bývá označováno pojmem
tvůrčí výkon, umělecký výkon. Možná
se tato jistě rozumná koncepce vzpouzí kvantitativnímu uchopení proto, že
bychom chtěli v případě úspěchu výsledků využít k účelu vznešenému
jen pramálo, totiž k ohodnocení materiálnímu. Možná že umění a moudrosti
nesluší ani neprospívá bezprostřední vazba na peníze a moc; že obojímu sluší
skromnost. A to i tehdy, kdy jsou opravdové produkty lidského ducha, talentu a
píle oceňovány a společensky hodnoceny několikanásobně skromněji než produkty zmatené,
bezduché, jejichž hodnocení se opírá jenom o subjektivní, apriorně chtěná a
objektivně nedoložená kritéria.
Pojem tvořivost patří
k nejdiskutovanějším pojmům v akademické oblasti. Mimo jiné i proto,
že se akademická administrativa a personalistika pokouší od konceptu tvořivosti
odvozovat odměňování pracovníků. Tím je samozřejmě zaděláno na řevnivost a
žárlivost mezi členy akademických obcí; zároveň je to pole neorané pro
akademickou byrokracii – jíž je vlastní úsilí vytvořit pro tvůrčí výkony a projevy
tvořivosti dostatečné množství přihrádek, šuplíků a krabic. Trochu to připomíná
vojenské hodnosti, na škále od řadového vojína, přes množinu hodností
poddůstojnických, rotmistrovských a praporčických, přes důstojníky od poručíka
po generála. Naštěstí bez povinnosti nosit uniformy k tomu příslušné.
V carském Rusku bývalo kdysi zavedeno nošení uniforem i
v akademických obcích.
Samozřejmě, že administrativní rozčlenění jedinců do takových či
onakých tabulek se určitě nekryje s jejich tvůrčí nebo uměleckou potencí.
Dokázat to, pochopitelně nelze – bylo by však podivné, kdyby tomu tak bylo.
Totiž, jakmile se něčeho ujme byrokracie, třeba i ta akademická, nic rozumného
z toho vzejít nemůže.
Rozumným přístupem organizování v oblasti tvůrčích aktivit může být soustředění
na jejich užitečnost. Do tohoto pragmatického konceptu utility lze docela dobře zahrnout i schopnost toho kterého tvůrčího
výkonu povzbuzovat k tvůrčím výkonům jiné; samozřejmě, že tvořivost je
nepochybná nejen tehdy, vedla-li k dílu lidem prospěšnému, ale i tehdy,
jestliže dala vznik jiným tvořivým aktům, které sekundárně k takovému
užitečnému produktu vedly. Tenhle řetězec si lze představit v libovolném
prodloužení.
Současná věda je nákladná záležitost. Samozřejmě s výjimkou
některých oblastí třeba matematiky, kdy je tvůrčí výsledek čistým produktem
myšlenky, nápadu, jehož dosažení si vyžádalo pouze příspěvek na plat jedinci,
který ten nápad dostal. A na papír, tužku nebo inkoust. Ve vědě je proto obecně
třeba kalkulovat přínos jejích tvůrců v relaci k nákladům se
získáváním poznatků spojeným. Při malé schopnosti měřit velikost či význam
vědeckého přínosu existuje nemalé riziko, že náklady tento výnos převýší.
Důvodem je fakt, že měření velikosti
tvůrčího výkonu je jenom málo tvůrčí. Řekl bych, že to patří
k absurdnostem vědecké práce. K nim patří také pokusy měřit tvůrčí
potenciál objemem peněz, které se badatelům podařilo pro jejich bádání získat.
Je v tom podstatné riziko, že při administrativním posuzování významu
dosavadních výsledků, při hodnocení jejich tvůrčího potenciálu, budou
rozhodovat irelevantní faktory, jako společenská uhlazenost badatele, jeho
talent dobře prodat svou image, schopnost
charismaticky zapůsobit na činitele, kteří rozumějí dané záležitosti jenom
mlhavě. Naše uvažování o věcech zcela exaktní povahy může být vedeno pod vlivem
faktorů, majících k exaktnosti velice daleko.
Aritmetika a život
V aritmetice je
to jednoduché, přehledné a jednoznačně přesné – dva sčítanci stejné hodnoty a opačného znaménka se vzájemně ruší. Výsledkem
jejich sečtení, jejich úhrnu, je nula.
V životě to, snad bohužel a možná bohudík, rozhodně neplatí.
Kvantita dobrých skutků nevyváží kvantitu činů špatných. Kdo jednu stařenku o
její důchod okradl, nemůže to odčinit tím, že jinou stařenku ohleduplně převedl
přes rušnou ulici. U soudu bude za rozhodující vzat ten špatný skutek – zatímco
čin dobrý bude považován nanejvýš za polehčující okolnost.
V postkomunistické společnosti se tohle uvažování stalo náramně
aktuálním. Lidé s výraznou komunistickou angažovaností masově převlékali
kabáty, zdůrazňujíce svou novou oddanost masarykovské humanitě – k níž
pociťovali dříve náklonnost i vazbu, kterou museli v komunistických
podmínkách dobře utajovat. Samozřejmě že kola této hry byla především roztáčena
vidinou politických a tedy i ekonomických prebend v nových
postkomunistických okolnostech. Zmíněné aritmetické schéma vyniklo mimořádně
jasně v případě tak zvaných osmašedesátníků.
Komunistů z let padesátých a šedesátých, v roce osmašedesát
podlehnuvších vidině politického obrození, v období pražského jara vonícího novými nadějemi. Včetně nadějí vystrnadit
z jejich vysezených pozic ortodoxní komunistické zkostnatělce, ne dost
pružně a rychle reagující na vnitropolitické změny.
Sovětské tanky rozdaly znovu karty. Straničtí novátoři byli prohlášeni
za revizionisty a vyobcováni ze strany. A taky, což bolelo nejvíc, odstaveni od
mateřského prsu stranických výhod členů KSČ. Od výnosných, dobře placených
míst, jakož i výhod poskytovaných pravověrným nepeněžní cestou. Zdravé jádro
strany je nevzalo do svých řad, přestože revizionisté byli ochotni se kát a
zříci svého hříchu.
Hra na aplikaci aritmetického
zákona o sčítání zásluh a provinění se mohla rozjet naplno. Revizionisté
postižení nečekaným přílivem tankových divizí zdůrazňovali ve svých odvoláních
své dřívější zásluhy – čemuž kontrovali noví režimní lidé konstatováním, že
zradili svaté ideály věrnosti, tak podobné ideálům esesáckým, vystiženým heslem
Meine Ehre heisst Treue. Mou
rozhodující ctí je věrnost. Lhostejno čemukoliv, protože stranické ideály bývá
potřeba pohotově aktualizovat podle
momentální situace, což vyžaduje i od vyznavačů a věřících stejně pohotovou
přizpůsobivost. Samozřejmě, že objektivní situace hrála proti odvolávajícím se
revizionistům, protože jejich odstavení znamenalo plnější koryta pro věrné
zdravé jádro. To trvalo dvacet let. Opět se ukázalo, že aritmetika
v oblasti společenského dění není aplikovatelná v plném rozsahu.
Lépe to má pro své hříšníky vyřešeno katolická církev. Tam se při vyvažování
minulosti na jednu misku vah klade objem hříchů – a na druhou misku velikost
pokání, které v souladu se sazebníkem ukládá zpovědník. Asi v tom
nějakou roli hrají i náhodné vlivy, vztah mezi objemem hříchů a velikostí
pokání nebývá úplně jednoznačný. Jako princip to však funguje už stovky let.
V podobné situaci se mi vždycky vybaví jistá pasáž z románu Devadesát tři Victora Huga. Je to příběh
odehrávající se na anglické lodi, která v tomto roce, na konci osmnáctého
století, převáží k pobřeží revoluční Francie jistou Very Important Person, VIP, s cílem podpořit kontrarevoluční
monarchistickou stranu. Stane se, že na bouřlivém moři se v podpalubí
uvolní ze svého připoutání jeden z lodních kanónů, což hrozí, že loď bude
poškozena a její misi se nepodaří splnit. V této situaci seběhne dělmistr,
za celou záležitost odpovědný, do podpalubí, s nasazením života kanón
zastaví a katastrofě zabrání. Rovnici, v níž na jedné straně stojí selhání
a na druhé mimořádná odvaha, vyřeší kapitán lodi jednoznačně: před nastoupenou
posádkou na palubě dělmistra vyznamená – a pak ho nechá zastřelit. Myslím, že
tohle hodnocení je aplikovatelné i jinde – za část svého života si zasloužíme
vyznamenání, za jinou část trest.
Poťouchlost Náhody
Poklidnou hladinu
mého důchodčího života občas zčeří nevysoké vlnky vybočení z kolejí
navyklé všednodennosti. K takovým vybočením patřívají oznámení mé ženy, že
našemu nezletilému vnukovi, akutně postiženému chřipkou, je zapotřebí její péče
více než mně, staříkovi na odpis. A jme se shánět doklady potřebné
k překročení moravsko – české hranice mezi Moravskou a Českou Třebovou, do
tašky balit noční košili, kartáček na zuby a knížku na čtení. Náš vnuk má totiž
trvalé bydliště ve východních Čechách.
Pro mne vzniká s odjezdem ženy povinnost provést inventuru lednice
a na jejím základě odhadnout počet dnů úživnosti. Tedy dobu, po kterou budu
moci svůj hlad a žízeň tišit z jejích útrob, aniž bych vstupoval do
obchodního řetězce. V případě, že absence mé ženy v mé blízkosti nepřesáhne
dobu jednoho týdne, vstupovat do řetězce obvykle nemusím.
Poklidné plynutí doby mého slaměného
vdovectví při jednom návratu z fakulty k naší panelové
rezidenci narušilo poznání, že mi nelze otevřít domovní dveře. Vybočení ze
stereotypu vyvolalo v mé mysli zmatek – také proto, že dvanáctá už odbila
a já měl hlad. Naštěstí procházel kolem jeden ze sousedů, vnímavější a proto
poučenější než já; oznámil mi, že v rámci zateplování našeho domu dochází
i k inovaci domovních dveří, k jejich výměně za nové, plastové, jakož i na
to navazující výměnu zámku, klíčů a instalaci poštovních schránek, které umožní
dodávat do nich poštu zvenčí, bez toho, že by musel někdo otevírat dům
poštovnímu doručovateli. A že dočasně je dům přístupný zadními dveřmi,
z opačné strany domu. Obšoural jsem panelák a využil získanou informaci.
Domů jsem se propracoval a následně utišil svůj hlad. V takové chvíli je
můj mozek schopen dokonce vydat ze sebe nápad; i tentokrát tak učinil. Napadlo
ho, že má žena při svém návratu ke mně (ten jsem předpokládal) narazí na
necitelně odmítavé domovní dveře, což může v její mysli vyvolat nevrlost.
A možná i podnítit podezření, že výměnu domovních dveří jsem inicioval já,
využiv její nepřítomnosti k tomu, abych přerušil naše padesátileté styky.
Bohužel jsem ji nemohl preventivně o nově vzniklé skutečnosti
informovat. Jsem totiž jedním z několika málo členů naší širší rodiny,
který nevlastní mobil – a navíc si ani nepamatuje telefonní čísla svých
příbuzných. Zastávám totiž teorii, podle níž nemá starší člověk svou mysl
přetěžovat fakty – aby nedošlo k jejímu přehlcení. Navíc velice nelibě
nesu, když mne ruší zvonění telefonu ve chvíli, kdy právě upadám do blaženého
spánku. Celou záležitost jsem tak ponechal jejímu spontánnímu vývoji.
V den, kdy pravděpodobnost návratu mé ženy na mou rodnou Moravu se
zdála dosahovat svého maxima, jsem se nechal svými obavami zlomit – a zůstal
jsem doma. Tím dosáhnu toho, že se po překvapivém zjištění nepřístupnosti svého
domova bude moci na mne zvenčí dozvonit a já budu první, kdo ji bude informovat
o tom, co se stalo. A navíc mi to umožní zdůraznit, že jsem i v její
nepřítomnosti myslil na ni a na její blaho. Nepřízeň osudu tak budu moci
obrátit ve výhodu pro sebe. Náhoda, které tak oddaně už více než padesát let
sloužím, však svému služebníku nijak na ruku nechodí. Žena opravdu přijela
v den, kdy jsem ji očekával – dále se však události nevyvíjely tak, jak
předpokládal můj scénář. Její příchod k domovním dveřím se časoprostorově
shodl s příchodem jedné ze sousedek, jejích kamarádek. Ta jí samozřejmě
umožnila vstoupit.
Minutu poté zarachotil její klíč ve dveřích od bytu a má lepší polovice
stanula na prahu obývacího pokoje s pohledem na mne tázavě upřeným.
Rozpačitě jsem drmolil, co všechno se v její nepřítomnosti seběhlo,
zdůrazňuje, jak velice jsem na ni myslil a schválně na ni doma počkal, aby se
vyhnula komplikacím. Pokyvovala hlavou a bez vzrušení mne informovala, že
výměna dveří byla už dávno na domovní poradě dohodnuta. Mne vynechali, protože
bych to stejně zapomněl. A já ještě zaslechl, jak zapadla kola mého života do
vyjetých kolejí.
Milujte se a množte se!
Tohle nabádání, tahle
výzva byly možná opravdu Velkým manažerem
života vysloveny; daleko podstatnější však je, že milování a množení se
bylo zajištěno i neverbálně, operacionálně, tím, že Stvořitel zařídil, aby
činnosti milování a k plození vedoucí byly pro člověka příjemné.
Zaangažoval do nich vášně a milostné touhy. Dal na ně nálepku ovoce
tabuizovaného mnoha omezeními a zákazy – a vložil do člověka vědomí, že zakázané ovoce nejlépe chutná.
Poohlédneme-li se pár tisíciletí zpátky a zalistujeme-li v knihách
shrnujících naše znalosti archeologie, demografie a historie, můžeme
konstatovat, že s tím lidským milováním a množením to funguje. Je nás už
tolik, že nás z toho občas hlavy bolí.
Myslím, že kdyby dnes Stvořitel svou výzvu zopakoval a aktualizoval, na
mezinárodních fórech by asi narazil. Námitky ze strany lidských manažerů by
zřejmě používaly termín přelidnění. Stvořitelovi
advokáti by nepochybně kontrovali biblickým pohleďte
na ptactvo nebeské, které neseje ani nežne, a přece Bůh nebeský je živí; měli
by však jistě problém s námitkou protistrany, že lidé se poměrně málo živí
ptačím zobem.
Faktem je, že přelidněním si láme hlavu už dávno nejenom demografie.
Malthus byl jedním z prvních, kdo dokazoval, že zatímco proces množení,
včetně lidského, probíhá řadou geometrickou, proces získávání nových zdrojů,
včetně potravinových, vykazuje růst jenom lineární. Katastrofické předpovědi se
nesplnily; chemická hnojiva a vyšlechtění geneticky výkonnějších odrůd rýže a
obilnin v posledních desetiletích kapacitu výživových zdrojů znásobily.
Významnou modifikací procesu milování a množení se stala snaha lidí oba
procesy od sebe oddělit. Nejde to, samozřejmě, učinit zcela důsledně; množitelnost
lidského rodu musí být zachována; významně však pokročila jeho regulovatelnost,
realizovaná pod heslem plánovaného
rodičovství. Milování se stalo autonomní činností, provozovanou pro
potěšení. Množení se připustí ke slovu jenom výjimečně, po rozumovém uvážení.
Už od počátků civilizace se stala možnost
poskytnout potěšení jedinci opačného pohlaví, především ze strany ženy, kdy muž
figuruje jako jeho konzument, předmětem obchodu. Potěšení se stalo zbožím.
Se všemi doprovodnými symptomy, jako je násilí a ochrana před ním, příživnictví
a zneužívání této možnosti – ale také uvedení možnosti poskytovat potěšení do světa umění – od poezie až po malířství,
sochařství, drama. Jakkoli se slovo regulace
velice špatně se spontánností milování rýmuje, pokud jde o prózu, zdá se
tam být nezbytné.
Samotný fyzický akt milování vrací lidské jedince hluboko zpátky do
spontánnosti primitiva. Samozřejmě poté, co si ti dva předem racionálně
promyslili, co všechno musejí udělat, aby si tuhle krátkodobou spontaneitu mohli
dovolit. Lidé popouštějí uzdu svému chování – když si předtím tu uzdu pečlivě
nasadili. To, o čem píší romantičtí básníci, by – byvši realizováno – naplnilo
definici neodpovědnosti.
Růst lidských populací je zákonitě doprovázen poklesem hodnoty lidského
života. Můžete mi odporovat poukazem na to, že velká část světa pokročila
k humanitě tím, že zrušila trest smrti. Nemyslím, že je to dobrý argument.
Zrušením trestu smrti pro viníka je posmrtně znehodnocován, zlehčován, zničený
život jeho oběti. Považuji to jistý druh justiční
zvrácenosti. Ostatně, neexistuje ani shoda v názoru, zdali je zrušení
trestu smrti projevem demokracie. Osobně si myslím, že není.
V této souvislosti mne napadá, že bychom mohli definovat lásku jako to, co zbude ze vztahu mezi
dvěma jedinci opačného pohlaví poté, co vymizí síla, která je držela spolu
fyzicky. Ani síla zvyku tohle nijak nesnižuje. Naplňuje to obsahem koncept lidskosti, humanity, soudržnosti, péče. Potřebu
nebýt sám.
Humor – co je to?
Svým smyslem pro
humor se kdekdo vychloubá; chtěl bych se však vsadit, že jenom málokdo by
dokázal souvisle a hlavně smysluplně na téma humor pohovořit. Humor patří do kategorie lidských vlastností, které
označujeme termínem skryté. Podobně
jako třeba paměť, inteligence, talent či nadání, schopnost psát smysluplné
texty na zadaná témata, schopnost učit se. Stačí zastavit se u pojmu inteligence. Nikdo ji nikdy neviděl,
nahmatat se nedá, nevydává ani chuti ani zápachu, nehlučí. Přitom všeobecně
uznáváme, že jde o pojem smysluplný – existuje totiž nepřeberně mnoho
měřitelných projevů lidského rozumu, o nichž lze soudit, že se do jejich
kvantity promítá jakýsi faktor, více či méně člověku vlastní. Tento faktor, ono
rentgenovské X, nazýváme inteligencí. Smysluplnost tohoto přístupu je dána
právě měřitelností projevů inteligence
v nejrůznějších testech, včetně testů inteligenčních, úlohách specificky
formulovaných tak, aby se do jejich řešení promítaly specifické schopnosti,
testy kognitivní, znalostní i testy dovedností. Inteligenci sice neumíme
měřit přímo, dokážeme však změřit její vliv projevující se ve výsledcích oněch
testů. Z testových skóre usuzujeme na kvantitu inteligence jedince nebo
populace jedinců.
Ani schopnost humoru člověku na čele nevyčteme. Také tato skrytá
schopnost (hidden property) se však promítá do chování člověka. Člověk se
smyslem pro humor nemusí na urážku ze strany představeného reagovat rozhořčeným
odchodem nebo oprávněnou fackou; může reagovat poznámkou, v níž naznačí,
že to, co mu bylo vytknuto, činí vytýkající taky. Označení blbec v očích posluchačů rázem vybledne, umí-li označený
kontrovat sdělením o své možné genetické příbuznosti s tím, kdo ho napadl.
Na smysl pro humor se dá proto u daného jedince usuzovat z toho,
že jeho chování, jeho projevy a postoje o smyslu pro humor vypovídají. Dají se
v nich rozpoznat takové složky intelektu jako jsou kreativita (schopnost reagovat v té které situaci neotřele a nově,
nepoužívat prázdné fráze), překvapivost nápadů, brilantní pohotovost reakce. Žádná
z těchto komponent sama o sobě kreativitou není – tak například překvapivě
uštědřená facka rozhodně není projevem humoru.
To, zda jeví něčí chování známky humoru, se poměrně spolehlivě testuje podle
reakce obecenstva. Chování obsahující humor vyvolává smích. Nevím, dokáží-li
fyziologové popsat mechanismy ke smíchu vedoucí. Test je to však poměrně
spolehlivý. Musí být ovšem činěna korekce na podlézavost, kdy reagují
podlézavým horlivým smíchem podřízení na sebepitomější projev nadřízeného –
protože je to on, kdo samolibě touží být za vtipného považován a zároveň do
jeho pravomoci patří rozdělování odměn a prémií. Tenhle druh situačního humoru
patří do kategorie humoru křečovitého, což je záležitost po výtce trapná pro
každého, kdo alespoň špetku smyslu pro humor má.
Všimněte si, že, přestože byla v záhlaví této úvahy položena
otázka žádající definici humoru, ani v jednom řádku pokus o definici
učiněn nebyl. V tomto případě má své oprávnění klasické humor je, když … Vymezení humoru je
záležitost otevřená, umožňující volný přístup dalším přívlastkům a
charakteristikám. Spíše než vymezování materiálu, z něhož je humor
budován, je účinnější poukazování na reakce a projevy jím vyvolatelné a
vyvolávané. Humor je akademicky neuchopitelný – ledaže by si dělal srandu sám
ze své akademičnosti. Pokud jde o materiál situací poskytujících orné pole
humoru, snad ani žádná omezení a tabu neexistují. I černý humor se dá
provozovat tak, aby neurážel a neubližoval. Máme přece humor manželský,
nemocniční i humor o věcech doslova smrtelně vážných.
Humor je kategorie, způsob lidských projevů, které usnadňují překonávat
i veliké lidské strádání. Nespravedlnost, kdy ten, komu se ubližuje, vystavuje
násilníka na pranýř představ své fantazie. Jistě, umírajícímu hladem příliš do
žertu asi není; ani na smrtelném loži však není dobrý vtip vyloučen. O to víc
by měl být oceněn.
Zloděj křičí …
Dějiny přece jenom
vykazují určitý pokrok, ač by se to tak na první pohled nemuselo každému jevit.
Se svou troškou do tohoto mlýna přispívá i reálná česká demokracie, zvolna se
batolící na svých křivých nožkách, postupně vybalovaných z komunistických
plenek. Situaci poněkud zamlžuje fakt,
že to přebalování české batolecí demokracie provádějí bývalí komunisté.
Jedním ze symptomů zavedených demokracií je uvolněné, lidové, domácké
chování zástupců lidu v parlamentu. Už za Rakouska-Uherska se hojně
používalo úsloví, také při výchově dítek – mluví
sprostě jako v parlamentě – tak se slušný člověk nechová. Soudruh
Lenin, i v této zemi ještě nedávno oslavovaný jako obr mezi velikány
lidstva, nazýval za svého života, mezi dvěma za sebou jdoucími zakládáními
koncentračních táborů, parlament žvanírnou.
Uvolněnost parlamentního chování je charakteristickým rysem pokroku – dnes
si poslanci v některých zemích běžně zpestřují nudu probíhajících jednání
tím, že se navzájem fackují. Jedna z nejrozvinutějších zemí světa, kterou
se usilovně snažíme dohnat, Japonsko, je i v tomto parametru na špici
světového pokroku. Předpokládám, že to ovlivňuje i volební procedury; na
kandidátních listinách není pak logicky místo pro jedince postav fragilních až
kachektických a naopak preferováni jsou kandidáti postav spíše sumózních.
K parlamentní demokracii neodmyslitelně patří korupce všeho druhu. Příležitost, jak známo, dělá zloděje. Taky u
nás. V této dimenzi se nám podařilo dohnat
a předehnat i demokracie už tradiční a dlouhá léta zavedené. Alespoň
v něčem jsme se ocitli na špici a získali prvenství; je to jeden
z českých vkladů do pokladnice národních zvyků v EU.
Co je zvlášť cenné, je česká specifičnost, která obecné parlamentní
chování ozvláštňuje. Diskuse na půdě parlamentu vedené mívají poměrně často
charakter typu zloděj křičí – chyťte
zloděje! Na obvinění opozičního řečníka z korupce nereaguje napadený
jeho vyvracením. Asi ví, že by to nebylo příliš přesvědčivé a že by mu asi
nikdo nevěřil – jak mezi poslanci, kteří vědí svoje z vlastního chování,
tak mezi občanstvem, u kterého vyvolávají oprávněné podezření stále opakované
výzvy, aby poslancům a ministrů věřili. Reaguje taky obviněním, pokud možno
silnějšího kalibru. Je to jako v mariáši: durch, betl, flek, re, tutti, sedma nakonec, v červených, zelené
tlačí. A potenciální volič s hubou údivem otevřenou kouká, jaké
pancharty to volil (pokud patří k menšině pořád ještě volící) a na ně
poslanecké alimenty platí.
Koukat na taková parlamentní jednání v televizi je smutné, ale
poučné. Divák si právem odplivuje, což snižuje úroveň všeobecné hygieny.
Bohužel to jistě také narušuje mravní výchovu mládeže – už tak dost
poškozovanou zhovadilostmi typu Vyvolených
a Velkého bratra. Podobně jako v
parlamentu, i tam se předvádí spodina národa, a to spodina nejenom
intelektuální. Ve velkém je českému občanstvu předváděna negramotnost,
primitivnost a hulvátství. A ve spojení obojího se mu dokazuje, že hloupost
kvete v každém věku a v kdejaké situaci.
Poučné je, že tito pánové a dámy, na půdě parlamentu tak horlící pro
spravedlnost a čistotu veřejného života, kteréžto občanské ctnosti znásilňují
poslanci jiných politických stran, se se
vzácnou jednomyslností shodnou, když jde o to přidat si na platech a výhodách. Ruce
si podají, svorně jako jeden muž se shodnou na tom, že největším hříchem by
bylo podlehnout populistickým tlakům – a hlasují pro (zvýšení) případně proti
(nezvýšení). Hlad, tentokrát hlad po penězích, žene poslanecké vlky do houfu.
Jsem toho názoru, že by naznačené skutečnosti měly být postačujícím
důvodem návrhu, aby poslanci, senátoři a
možná i další činitelé pověření pravomocí vládnout, po skončení svých volebních období byli automaticky podrobování policejnímu
vyšetřování v režimu možného korupčního jednání. Imunita sem, imunita
tam.
Padesát let dospělosti
Není to žádná
fyzikální konstanta, jaké specifikují gravitační zákon nebo zákon pružnosti. I
když s pružností to vlastně má ledacos společného, protože po padesáti
letech ztrácí svou pružnost a únavě podléhá snad každý materiál. Mám na mysli
konstantu, kvůli které se svolávají pozůstalí z množiny členů někdejší
maturitní třídy, kteří právě před oněmi padesáti lety podlehli naivní
představě, že z nich maturitní vysvědčení učinilo lidské dospělce.
Při takovém setkání po padesáti letech je atmosféra podstatně jiná než
byla ta, která obklopovala setkání předchozí. Po deseti, dvaceti a třiceti
letech. Mění se především téma debaty. Teď už se nemluví o dětech; to spíše o
vnoučatech, jejichž věkové portfolio se rozevřelo do šířky někdy impozantní –
v závislosti na tom, kdo se kolikrát rozvedl a učinil nepromyšlený pokus
založit další rodinu.
Ani řeči o zaměstnání a povolání se příliš nevedou – všichni jsou
důchodci, někdy si vedlejším povoláním přivydělávající na pomazánku
k důchodovému krajíci. Detaily nejsou zajímavé. Platí tady zákon,
konstatující, že čím je člověk starší, tím víc v jeho mysli do popředí
vystupují zážitky starší; co bylo před padesáti lety, zřejmě zastiňuje, co se
stalo v minulém roce, případně v minulém týdnu.
Jedna naše gymnaziální kolegyně se dostavila po těch padesáti letech
poprvé. Jak mi přišly uprostřed večera jiné bývalé dívky s údivem sdělit,
byla situací vyvedena z míry natolik, že jim začala vykat.
Pomaturitní setkání jsem v minulosti navštěvoval poměrně
svědomitě. Myslím, že pokaždé mi na mysl přišla ta otázka a zároveň pochybnost
– Už se dostavila dospělost? A nikdy
jsem v sobě nenašel dost odvahy a jistoty, abych na ni odpověděl kladně.
Jistě, neklamné známky dospívání tu byly, s postupujícím věkem stále méně
přehlédnutelné. Je však validním měřítkem dospělosti ubývání vlasů a později i zubů?
A naopak přibývání počtu vrásek a kil hmotnosti? Obávám se, že jsem nebýval
schopen představit si, že by tyhle ukazatele korelovaly s životní
moudrostí, se schopností filozofického nadhledu.
Důležitým ukazatelem naší dospělosti by měla být statistika přežívání.
S každým dalším setkáním se počet jeho účastníků ztenčuje. Minuta ticha za
ty, kteří si už nikdy společně nezazpívají akademickou hymnu Gaudeamus igitur… s jejím
nepravděpodobným pokračováním … iuvenes dum sumus, neproniká do vědomí
dostatečně hluboko. I když se třeba jedná o kolegu, s nímž jsme proseděli
několik let ve společné lavici.
Myslím, že s tím posuzováním naší a tedy i mé vlastní dospělosti
jsem už to pomalu vzdal. Uzavřel jsem tuhle otázku odpovědí, že dospělým se
člověk vlastně nestává nikdy. Že je nedospělým pořád a jeho pocit dospělosti je
pouze relativní, který si uvědomuje v situacích, kdy srovnává svoje
postoje a názory s postoji a názory jiných, zpravidla mladších. Stejně
jako maturitní vysvědčení nikoho dospělým neučinilo, ani roky života to
nedokázaly. Trochu se to podobá vztahu mezi právem a spravedlností; rozhodnutí,
kterým je obžalovaný zbavován viny nebo naopak vinným prohlašován, není aktem
spravedlnosti. Je to subjektivní rozhodnutí soudce opřené o právo, které souvisí
se spravedlností jenom pravděpodobně a náhodně.
Postřehl jsem, že pro místní, čímž míním kolegy a kolegyně, kteří po
maturitě nezměnili místo bydliště, jsou pomaturitní setkání událostí méně
vzrušující než pro nás přespolní, kteří jsme kdysi do školy dojížděli, případně
pro ty, kteří se jinam přiženili či přivdali anebo je jinam zavedlo jejich
další povolání. Asi je to pochopitelné vcelku triviálně – a podobné věci
napadají jenom mne. Naše relativní dospívání nám život odměřuje i tím, že své
někdejší profesory si už nemůžeme pozvat, aby s námi u sklenky vína
poseděli; místo toho za nimi chodíme s kytkou na hřbitov. Taky abychom jim
pověděli, že odpovědnost nejenom za sebe už dolehla na nás, že už se nemáme za
koho schovávat. Možná právě od toho by se mohla odvodit definice dospělosti.
Černí a Bílí
Slova a pojmenování
vlastností slovy, například jmény rodinnými, vypovídá ještě dnes o způsobu,
jakým uvažovali naši předkové před stovkami let. Když jsem nedávno uvažoval o
uvažování našich předků, napadlo mě, proč se o tolik častěji setkáváme
s příjmením Černý, Černá než
s příjmením Bílý, Bílá. Řekl
bych, že se tento jev dá vykládat jako svědectví o jistém pesimismu subjektů
jmen kdysi nabývajících, případně jména přidělujících. Černá je přece
v těchto geopolitických podmínkách barva pohřebního smutku, bílá je naopak
barva svatebního veselí.
Proč v názvech jmen převažuje černá nad bílou? Případně černý nad
bílým? A potažmo Černí nad Bílými?
Jsou přece situace, kdy jsou si obě barvy neoddělitelně rovnocenné – třeba
ve verzi black and white, světově
proslulé značce whisky.
Myslím, že statistika by prokázala převahu černých nad bílými i
v jazykové oblasti německé. Převahu jména Schwarz nad jménem Weiss. Nerovnováha
černé a bílé se tedy neomezuje na prostředí české.
Řekl bych, že jev, o kterém v těchto řádcích uvažuji, vypovídá
cosi obecně platného o lidském charakteru. A to, co o něm vypovídá, není nijak
radostné. Zdá se, že je v lidské povaze vidět svět spíše pesimisticky než
optimisticky – nezávisle na tom, že se řečmi o optimismu neustále oháníme. Při
politickém řečnění, kdy slova o radostných zítřcích mají substituovat
neradostné dění současnosti, v pedagogice, kde je optimismus učitelů
povinný i tehdy, kdy po nich kurážnější žáci střílejí z krátkých palných
zbraní; důvodem optimismu je zřejmě fakt, že ne každý žák se do svého pedagoga
musí trefit. Optimismus je povinný i ve zdravotnictví, kde se víra
v uzdravení na straně pacienta vyžaduje jako předpoklad účinnosti léků a
léčby; nemocný, který nevěří, ať se pak nediví, že jeho uzdravování jde ztuha,
případně nejde vůbec. Obávám se, že při tomto postoji na straně zdravotníků
těmto nedochází, že svou lékařskou vědu tím přesouvají z oblasti
přírodovědné do oblasti náboženské; tam je totiž víra přístupem zásadním.
Řeči o světlých zítřcích zřejmě nevylučují černé myšlenky.
Budiž mi dovoleno být poněkud osobní.
Po většinu mého života mi bližní předhazovali, že jsem skeptik a že
řeči, jimiž dávám najevo své životní postoje, nesou nesporné znaky pesimismu. A
že bych se měl nad sebou zamyslet a něco s tím udělat. Směrem
k pozitivním životním postojům. Jsou totiž dnes jedinci, kteří by
přesvědčovali i francouzského krále Ludvíka XVI., aby se snažil vidět gilotinu
z té lepší stránky; třeba v tom, že ho následná exekuce odtětím hlavy
zbaví do budoucna případné bolesti zubů – což musela být při tehdejší
zaostalosti stomatoterapie záležitost velice nepříjemná.
Lidem, kteří mi vyčítají pesimusmus, soustavně vysvětluji, že chyba je
na jejich straně. Své tvrzení dokládám statistikou, podle níž páchají
sebevraždy spíše jedinci tak zvaně optimističtí – kteří se nedokážou vyrovnat
se skutečností, že život jejich optimistické vize nenaplňuje. Naopak, jedinci
označovaní za pesimisty od života nic zvláštního neočekávají – a osud je proto
nemůže nijak zklamat. Důvod skákat z oken ve vyšších patrech domů tedy
nemají.
Optimisté, lidé s viděním typu světlých
zítřků, jsou vlastně jedinci, kteří sebe samé neodpovědně rozmazlují. Kteří
si nejsou schopni zakázat čekání na dary z nebes, na pečené holuby do huby
létající, případně i s nádivkou. Jedinci věřící ve výhry v loteriích
a jiných pochybných akcích. Lidé věřící reklamám a podobným podvodům. Občané
věřící politickým slibům. Lidé neschopní poučit se z facek, které jim život
uštědřuje. Jedinci povah bílých, které už dávno měly být vyměněny za povahy
černé.
Po bitvě generálské výložky
zlevňují
Podávat teoretické
zdůvodnění, proč se stalo, co se stalo – poté, co je výsledek znám, je
podezřelé, nicméně dost obvyklé. Po bitvě
je každý generálem – praví moudrost lidového přísloví.
Význačnými reprezentanty teoretizujících mudrců tohoto typu jsou
moderátoři fotbalových nebo hokejových zápasů. Posloucháte-li jejich komentáře,
nemůže vám uniknout jistota jejich vědění, proč se stalo, co se stalo – a co se
stát mělo, aby výsledek byl optimální. Samozřejmě ve prospěch strany, od níž
berou plat. Nesleduji tyto situace nijak soustavně; sport není mým koníčkem.
Přesto však mne i mé občasné pohledy na obrazovku naplňují údivem – proč není
vševědoucí moderátor postaven ho hry raději jako trenér, coach nebo stálý
poradce? Proč není využita jeho jistě mimořádná schopnost s jistotou
vědět, co se patřilo udělat? Trenéři a kapitáni mohou být lepší nebo horší,
komentátoři jsou však spolehlivě vševědoucí. Trochu jsem o tom popřemýšlel.
Vyšlo mi, že rozdíl mezi situací hráče a komentátora jeho hry je zřejmě
v tom, že zatímco hráč se musí rozhodovat, co udělá, tváří v tvář
protihráči, který usiluje jeho počínání kazit – televizní komentátor sedí ve
své kabině sám, s hrnkem kafe po ruce, a především žádným komentátorem
protistrany neobtěžován. Má sice tu smůlu, že tisíce nebo miliony diváků vidí
totéž, co on – jenomže on může své názory podpírat fakty, které diváci aktuálně
neznají. Nedoléčeným levým kolenem, zajímavou finanční nabídkou jiného
sportovního klubu, počínající hysterií novomanželky.
Post hoc, ergo propter hoc.
Prediktivní genialita sportovních komentátorů má cosi společného
s diagnostickým jasnozřením lékaře poté, co pacient zemřel. Ne že by lékař
nedokázal uvést diagnózu pacientovy choroby – to rozhodně ne. Jenom terapie,
k oné diagnóze nasazená, jaksi … nefungovala. Lékařské vzdělání je však
důkladné – a nechybí v něm pěstování schopnosti graduovaného léčitele co
nejvěrohodněji zdůvodňovat, proč události konec života jeho pacienta
doprovázející musely proběhnout právě tak, jak proběhly. Dnes sice existují
příbuzní, jejichž nevděk jde tak daleko, že obviní ošetřujícího lékaře
z nedbalosti či nekvalifikovanosti, taková obvinění však zpravidla končí střetem
názoru proti názoru na pozadí lékařské stavovské solidarity. Je ovšem třeba
poctivě přiznat, že pole lékařské diagnostiky a terapie má i svá vnitřní
potýkání; ta vstupují do hry s příchodem patologa a histologa, případně
biochemika, kteří jsou schopni dotazovat se mrtvého důkladněji a důrazněji než
bylo možné činit za jeho života. Jejich hra s terapeutem probíhá
s otevřenými kartami.
Je mnoho situací, dokonce i v prostoru označovaném jako věda, kdy
teoretické vysvětlování a zdůvodňování, proč se věci dějí právě tak, jak
proběhly, se provádí retrospektivně. Víme, co se stalo – a
hledáme zdůvodnění, proč se to stalo. Konec konců, před tímto úkolem stojí celá
historie. Je obvyklé, že je navrhováno více možných vysvětlení, výkladů;
základním strategickým či filozofickým principem, jímž se řídí preference
v množině možných hypotéz, je výklad
nejvěrohodnější, schopný vysvětlit pozorovaná fakta co nejjednodušeji,
nejúplněji a nejplausibilněji. Bohužel definice jednoduchosti, úplnosti a
plauzibility nejsou záležitosti, na nichž by se hodnotitelé obecně shodli.
V těchto situacích se kombinuje indukce s dedukcí. Nad empirickými fakty vymýšlí a formuluje fantazie odborníka možné mechanismy geneze, která
k nálezům vedla – aby poté inverzně jeho rozum dedukoval z každé možné
hypotézy to, co bylo pozorováno či naměřeno. A která dedukce ho dovede
empirickým faktům nejblíže, ta bude přijata. Alespoň do té doby než se jako
produkt neúnavné lidské fantazie vynoří hypotéza další, vedoucí
k věrohodnějšímu výkladu. Tím jsme se ovšem dostali od nezávazného plácání
sportovních komentářů příliš daleko.
Únos dědečka
Příběh, který chci
vyprávět, je téměř pohádkový. Ne ovšem úplně; tak trochu naruby. Ostatně,
posuďte sami.
V jedné zemi, spíše rozvinuté, žili-byli babička s dědečkem.
Nebo babička s dědkem, chcete-li. Babička byla jak se sluší a patří,
laskavá, čistotná a pečlivá – a dědek byl jak se nesluší a nepatří, spíše
nepořádný, brblavý a bručavý, a ani s čistotou to nebylo vždycky na
jedničku s hvězdičkou. Nicméně, babiččiny kladné vlastnosti ty záporné
vlastnosti dědkovy převážily, takže se celá ta domácnost jevila ve svém souhrnu
a účetní bilanci jako kladná.
Jak tam tak žili-byli v té rozvinuté zemi moravské, která zejména
na jihu byla krásná, protože osázená vinohradem, přijala jednoho dne babička
mobilem zprávu, že v sousední zemi české, spíše rozvojové a taky na
vinohrady chudé, kde žily některé jejich taky méně rozvinuté děti
s vnoučaty, by je rádi uviděli. Že už tam dědek s babičkou dlouho
nebyli – a že by proto nebylo na škodu tento nedostatek napravit.
Když si babička s dědkem zprávu přečetli, po zdravém uvážení
usoudili, že by neměli pozvání nechávat bez povšimnutí. Jednak proto, že si
nechtěli vzít na svědomí případnou rostoucí zpustlost vnoučat – a taky brali
jako svou občanskou povinnost i nadále pečovat o rozvoj té rozvojové české
země, už dvanáct století usilující o přiblížení se kulturní úrovni rozvinuté
země moravské. Od doby, kdy ve století devátém Moravané do Čech služebně
dojížděli, přemyslovské Čechy za nohy ze stromů stahovali a ve jménu biskupa
moravského Metoděje je za křesťany křtili. Někdy i s použitím menšího
násilí, které dlouhodobě žádné trvalejší následky nezanechávalo.
Protože tehdy už byli ti nerozvinutí Češi rozvinutí natolik, že i auta
uměli řídit (nepříliš dobře, ale přece jen), pro dědka s babičkou si
přijeli. Napekše moravské buchty i české koláče, vydali se z Moravy do
Čech.
Cestou necestou (nezapomínejme, že Čechy byly rozvojová země) se
konečně prodrali těžko sjízdnými dálničními úseky do místa, kde bylo plánováno
vybudovat poslední tábor jejich putování. On to byl zároveň tábor první; a
navíc ho nějak příliš budovat potřeba nebylo; byl vybudován jako místo trvalého
osídlení jinou rodinnou větví českého příbuzenstva. Ti, zejména díky svým moravským
kořenům a moravskému vychování, na místě zastávky řízků a dalších koláčů
napekli a tyto s bramborovým salátem moravským poutníkům nabídli a podali.
Vnoučata tam pobývající po vypití kávy napomenuli, aby chvályhodných moravských
zvyků i tady v pohanských Čechách dbali a je k užitku svému i jiných
pěstovali.
Druhou část cesty vykonali ještě před setměním. Když se stalo zřejmým,
že dědek zpátky couvnout a domů na Moravu utéci už nemůže, stalo se zacházení
s ním ze strany českých řidičů drsnějším, ohleduplnost vůči němu klesala a
dokonce byl okřikován, kdykoliv dovolil svým moravským názorům nějakému názoru
českému oponovat. Dokonce mu bylo ostře vytknuto, že v Olomouci
Přemyslovce jednoho zabili, jménem Václava v té řadě třetího, což bylo tím
více odsouzeníhodné, že byl v té řadě posledním. Ve věku docela útlém,
když se o půvaby tehdejších olomouckých měšťanek vlídně a s ostychem jeho
mladistvému věku vlastním zajímal. Čímž vymřel vládnoucí český přemyslovský rod
po meči – a přeslice, které zůstaly, jak každý ví, to už vytrhnout nemohly.
Doputovavše na místo určení, čeští příbuzní konečně kápli božskou. Ne
ovšem jako na Moravě, kde kápnout božskou
znamená nalít slivovici. V Čechách
kápnout božskou naopak znamená
říci bezohledně, co by si rozhodně ohledy vyžadovalo.
A milého dědka – se souhlasem anebo alespoň bez protestů babičky –
vstrčili do chlívku.
Pokud by se vám, případní milí čtenáři zdálo, že tohle je pohádka o
perníkové chaloupce naruby obrácená, zklamu vás. Za prvé, žádný perník
v dohledu nebyl. A i kdyby byl, dědkova cukrovka by ho učinila
nepoživatelným. Bylo to mnohem, ale opravdu mnohem horší. Když se chudák dědek
(pro jeho bídné postavení ho nazývejme chvíli dědečkem) ve chlívku rozkoukal,
první, co uviděl, byl mohutný špalek.
Hned mu bylo jasné, že došlo k nejhoršímu.
Vůbec nešlo o to, že by na něho čekala výživná dieta jako
v perníkové chaloupce. A taky mu bylo hned přes dveře sděleno, že
z chlívku se ven nedostane a na milovanou Moravu nevrátí, dokud nerozštípá
všechno dříví, které leželo ve druhém koutě chlívku. Naproti špalku. Dědek,
vida to a slyše, hlasitě zaúpěl a tiše omdlel. Když se probral, shýbl se pro
první poleno a započal s robotou.
A pokud ho nikdo z chlívku nezachránil, tak tam to dříví štípá
dodnes.
Ani zrno nazmar…!
Tohle bývalo kdysi
jedno z okřídlených hesel reálného socialismu, do životního prostředí
vypouštěné zejména v období družstevních sklizní. Horlivým novinářům,
hlavně těm venkovským, se tak dostávalo příležitosti konkrétně tepat pramínky
pšenice tekoucí ze špatně utěsněných valníků a nákladních aut, jejichž děravými
plachtami tak unikalo národní bohatství. Řidičům to bylo jedno, protože
identifikovat původce národohospodářských ztrát bylo prakticky nemožné.
Tahle rozsypaná zrna, nad nimiž se kdysi ronily krokodýlí slzy
šestákových socialistických ideologů, mi posloužila jako metafora za plýtvání
mnohem závažnější. Za plýtvání, ke kterému dochází nezávisle na momentálním
politickém režimu. Za fašismu, komunismu i v tak zvané demokracii. Mám na
mysli ztráty, kterých se dopouštíme při hospodaření s časem. To poztrácené
zrní se konec konců nějak stejně zužitkuje. Něco posbírají slepice
z chalup, jejichž vrátka ústí na silnici, něco věčně při chuti jsoucí
vrabci a taky myši. Co se však děje s časem, který ztratíme? Ten přece
nikdo jiný nijak využít nemůže! Měli bychom proto o to pečlivěji zvažovat, jak
každou vteřinu využít, čím ji naplnit. Dobrým nebo špatným, smysluplným a
užitečným nebo bezcennou pitomostí?
Bývá zvykem, že ideologická hesla s oblibou sahají po absolutním,
v praxi nedosažitelném. Ani zrno nazmar. Ani haléře ze mzdy. Můžete mi
věřit. Těm, kteří podobné slogany vymýšlejí, přitom uniká, že výzva neznamená
vlastně vůbec nic. Někdy je to trivialita, samozřejmost, kterou není třeba
nikomu rozumnému připomínat – nebo je to výzva, jejíž autor zapomněl uvést
jakýkoli důkaz, proč by mělo být jeho výzvy uposlechnuto. Proč by měl občan
věřit mirnichtsdirnichts předsedovi
vlády, když ho politické poměry v zemi dnes a denně přesvědčují, že věřit
kterémukoliv politikovi by byl naprostý nesmysl? To by bylo počínání
srovnatelné s tím, že bych dal
tisícikorunu člověku, který mne o ni požádal s odůvodněním, že ji
naléhavě potřebuje – aniž by tuto naléhavost nějak specifikoval. V zemi,
kde podvod je snad nejfrekventovanějším pojmem slovníku!
Šetrné, ekonomické počínání bylo od začátku popřevratových let vlastně
zesměšňováno. Počínaje praktickým anulováním při zúročování vkladů a podporou
rozmařilého, nesmyslného nakupování a utrácení, které pochybné ekonomické
teorie vydávaly za zdravý základ ekonomického chování – až po nastavení
parametrů prostředí, ve kterém by kdokoli usilující o zpracování druhotných
surovin byl ostatním na posměch. Trvalo patnáct let než se to druhé alespoň
trochu změnilo – mohu-li tak soudit z televizní reklamy propagující
třídění odpadu. To první se nezměnilo dodnes – vklady a úspory nepřinášejí
úroky; bezhlavé utrácení se všemožně podporuje – dluhy domácností dnes dosahují
stovek miliard, přičemž se stále zvyšuje procento domácností i osob
nezvládajících jejich splácení. Možná to souvisí s tradiční kvantitativní
negramotností Čechů, kteří dokážou sázet na jakoukoli líbivou kartu, řídíce se
heslem po nás potopa! aniž by si
dokázali spočítat, že už v krátkodobé perspektivě zaplatí za předmět své
touhy podstatně víc než kdyby dokázali svůj chtíč ovládnout a o nějakou dobu
jeho saturaci odložili. Úroky z rychlých půjček se dají odhadnout na
nějakých 25%. To naplňuje definici lichvy.
K uvedenému způsobu chování má blízko i bezhlavé počínání hráčů
hazardních, třeba numerických her. Rád bych věděl, zdali učitelé základních škol
vysvětlují svým žákům, oč při takovém hraní jde. Že jediným rozumným kritériem účelnosti je matematická
naděje výhry ve vztahu k ceně vstupenky do hry. A že v hrách u
nás běžně provozovaných tohle kritérium radí jediné – kdo myslí, nesází! A kdo sází, nemyslí! Myslit znamená v tomto
kontextu počítat. Kombinatoricky. Kdybychom jako občané více počítali a
přemýšleli o účelném naplnění času životem nám poskytnutého, vycházelo by nám,
že například jakýkoliv zájem o politické hrátky není nic jiného než utrácení
času. Jeho vyhazování oknem.
Sezónní nebezpečí
Každé roční období
doprovázejí specifická úskalí a rizika. Jaro, neodpovědnými básníky opěvované
pro zurčení potůčků, cvrlikání ptactva, barevné koberce rozkvetlých luk a
všudypřítomnou vůni květin právě skrze tu vůni provokuje u podstatné části
vnímavé populace pylové alergie. Léto, povolující uzdu slunečním paprskům, činí
skutkem riziko přehřátí, spálení kůže a úpalu. Podzim zaplňuje riziko pádu
jablek, jakož i jiných plodů větší velikosti, jejichž kontakt s obnaženými
hlavami může být příčinou úrazů, boulí různých velikostí a také píchnutí vosou,
dráhu padajícího ovoce sledující. Zablesknutí nápadu o gravitační síle v
Newtonově případu bylo pozitivní výjimkou.
Zimní sezóna je obdobím pádů, s případnými následky, beroucími na
sebe podobu zlomenin jedné ze čtyř lidských končetin, někdy zlomenin
vícečetných; zvláštní oblibě se přitom těší zlomeniny krčku femoru.
S návazností jenom přibližnou na kalendář, televizní předpovědi a
lidové pranostiky dala letošní zima najevo svou existenci o jednom víkendu.
Sníh se miliskoval s deštěm, a pak to, pěkně pomíchané, utuhlo a zmrzlo.
Protože mou nejdůvěrnější společnicí bývá o víkendech postel, neuvědomoval jsem
uvedené skutečnosti dost pronikavě. V pondělí ráno jsem vykročil do světa
s lehkomyslnou bujarostí; ta bujarost se projevovala hvízdáním a
lehkomyslnost tím, že jsem zapomněl na zimní obutí. Tím obutím nemám na mysli
pneumatiky se zimním vzorkem. Pro mne spočívá zimní obutí v připevnění
ocelového bodce na špici mé hole. Je to opatření, které jistě nevede
ke stoprocentnímu vyloučení možnosti uklouznutí a pádu; taková opatření
vlastně vůbec neexistují. Ani medicíny lékaři předepisované nemají účinek úplně
zaručený; naopak, i ten mívá v mnoha případech podobu pouhé možnosti
s nevelkou pravděpodobností přeměny v realitu. Jenomže, znáte to – z nouze čert mouchy lapá. Vyšel
jsem tedy do pondělního světa zimně neobut. Svou metrákovou hmotností jsem
drtil zmrazky, s potěšením naslouchaje,
jak to hezky pod nohama křupe. Vyvolávalo to vzpomínky na dobu mého dětství,
kdy jsme v zimních odpoledních cestou z měšťanky do rodních vsí
rozkopávali nažloutlé stalaktity, které nevyrostly z rozpuštěného vápence,
ale z lihovarských vejpalků, které
si sedláci v zimě vozili z místního lihovaru domů jako zbytkový
produkt po pálení lihu z brambor. S ještě teplými se těmi vejpalky v kaličce zalévala kravám
řezanka; bylo to pro ně něco jako smetanová omáčka na suché knedlíky.
Takhle nalehko na těle i na duši jsem dopochodoval až na křižovatku pod
Delvitu (právě teď, když jsem tohle napsal, se můj počítač drze a neomaleně
pokusil mne opravit; místo Delvita napsal
Helvita; v tom jsem mu zabránil a ukázal mu, kdo je tady pánem). Tam
jsem se na okamžik zastavil, jednak abych se vysmrkal a také obhlédl terén. Na
vojně jsme tomu říkali rekognoskace. Křižovatka,
kterou mi bylo překročit, byla totiž prosta zmrazků.
Zvolil jsem postup známý jako průzkum
bojem. Má neobutá hůl vstoupila v kontakt s hladkou plochou.
Z jakýchsi důvodů se mi v mysli vynořil obraz bruslí.
Ta křižovatka není nijak rozsáhlá. Šlo o to přejít nějakých patnáct,
dvacet kroků. Na vojně jsem se občas pohyboval vpřed plížením, v této
chvíli jsem se posouval šouráním. Povrch křižovatky byl pokryt kvalitním ledem,
na jaký by mohla být pyšná první hokejová liga. Mně však chyběly ty brusle – a
taky o jednu funkční nohu jsem měl míň. A pak, asi po desátém šoupnutí, jsem
vstoupil na bílý pruh zebry. Už dávno chovám podezření, že bílý nátěr zvyšuje
hladkost povrchu i za sucha; rozhodně snižuje koeficient tření a tedy zvyšuje
pravděpodobnost uklouznutí. Oprávněnost mého názoru se potvrdila, když
v následující vteřině měnila gravitace polohu mého těla z vertikální
na horizontální. Ze tří aut vyskočilo několik mých bližních, kteří se jali vracet
mému tělu vertikální polohu. Potěšilo mě to – i když jsem si hned potom
uvědomil, že mně vlastně potřebovali odstranit z cesty – protože jinak by
jejich vozy nemohly pokračovat v cestě.
Zprávy 20
Únor bílý, pole sílí. Poctivé pohnojení chlévskou mrvou to však
nenahradí, protože bez práce nejsou
koláče.
Základem kulinárního blahobytu vždycky byly vidle a hromada hnoje. Ať by ta
představa vyhlížela jakkoli málo vznešeně.
Lidská civilizace začala tím, že se putující nomádi
usadili, postavili ohrady pro své kozy a střechu nad hlavou pro své děti.
Vyklučili lesy a křoviska, poškrábali zemskou kůru rádlem a zaseli první obilí.
A naučili se trpělivému čekání, až osení vzejde a vymetají a dozrají klasy.
Tenhle způsob života provozovali několik tisíc let. V posledních
desetiletích však lidé masově nazouvají boty
z toulavého telete a začínají znovu putovat. Říká se tomu turistika. Od nomádského toulání se to
liší tím, že své kozy lidé nechávají doma a o zrání obilí se nestarají.
Postarat se o
své dobro se často neobejde bez toho, že by se cizím způsobilo nejedno zlo.
Zbabělost politiků se projevuje i v tom, že poté,
co se navzájem obvinili ze všemožných špinavostí, si nedokážou poctivě
nenafackovat – ale podají na sebe udání k soudům.
Lidé jsou nepoučitelní. Začátkem loňského prosince
jsme s velkým rámusem vzpomínali, jak mrňavý francouzský náfuka u Slavkova
napráskal rakouskému císaři a ruskému carovi. Samozřejmě že ne osobně, jako
chlap chlapům. Porvat se místo nich museli vojáci, kterým do toho vůbec nic
nebylo. Zabitých a zmrzačených desítky tisíc. Po dvou stech letech zůstala
jenom slova, která se dnes pronášejí jako fráze bez schopnosti zachytit
kvantitu někdejšího zbytečného utrpení. A ten mužík v třírohém tralaláčku
nám dokonce připadá jako hrdina – a ne jako odsouzeníhodný neodpovědný řezník.
Před sto padesáti lety stavěli v Čechách masově
tehdy technologicky novátorské železnice italští bratránci, barabové. Dělníci ze severní Itálie, která patřila
k témuž Rakousku-Uhersku jako Čechy a Morava. My jsme nebyli žádná
honorace, oni teprve ne. Dnes začaly po našich tratích jezdit v Itálii
vyráběné vlaky Pendolino. V dnešních
českých poměrech luxus – také měřeno cenou jízdenky. Vypovídá to o dvojím: svět
se pohybuje v kruhu nejenom ve smyslu fyzikálním a my jsme za tou jeho
italskou částí pěkně zaostali.
Včera jsem na ČT2 v jednom z filmů Woody
Allena zaregistroval při jeho uvažování o životě větu Záměr stvoření nezahrnuje záruky štěstí. Moudré. Jako součást
hypotézy, že o mnohém Stvořitel směrem k nám lidem rozhodl – Eto vaše dělo! Samozřejmě že ne
v této dějinami zprofanované Brežněvově jazykové verzi.
Obloha nabízí svou nepříliš módní verzi kompaktní litinová šeď. Představa modré
oblohy se sluncem uprostřed se zdá patřit do říše pohádek. A přece je to
možnost mnohem pravděpodobnější než možnost výskytu politiky, kterou nepohání
sobectví a chamtivost.
Horší než polibek Jidášův je polibek maskující
lhostejnost.
Zajíc zahajující dietu začátkem podzimu se jara
nedožije.
Po některé habilitaci by měla příslušná věda požádat o
rehabilitaci.
Počítač zase prokázal, že je klasicky vzdělanější než
jeho pán. Já na klávesnici vyťukal Delvita,
on na displeji ukázal Helvita. Zopakoval
svou neposlušnost i teď, kdy tohleto píšu. Novotvary české obchodní sítě ho
nezajímají. Helvita je název
klasický, označující člověka helvitského vyznání; tenhle výraz se vyskytuje ve
rčení pevný jako helvitská víra.
Odpočítávám svou ranní hrst léků, o kterých doktoři
soudí, že by mi měly pomoci přežít. Dvě vnoučata věku postbatolecího sledují mé
počínání. „Děda polyká léci,“ zní komentář prvního. „Neříká se léci, ale
lékové,“ opravuje ho druhé, starší a proto vzdělanější. A hned se mi polyká
radostněji.
Při vypalování posledních textů na cédečko mi oznámili, že disk je už
z poloviny plný. Znamená to, že produkty mého literární života stačí
zaplnit půlku CD. Tohle by mohla být poměrně výstižná míra kvantity psaní. Půldiskař, podobně jako kdysi půlláník. Sedlák hospodařící na půllánu
polí a luk. Statek, na kterém jsem se narodil a vyrostl, býval původně taky
půllánový. Zajímavé je, z hlediska statistika zabývajícího se měřením
nejrůznějšího druhu, že podle Knihy o
Kosti historika Josefa Pekaře se kdysi lán, jednotka plošná, definoval
objemem ovsa, který bylo potřeba k osetí té které výměry. Sedláci totiž
věděli, že každý typ půdy vyžaduje jinou hustotu setí – což vnášelo do výměry
lánu a jeho dílů jako plošné jednotky faktor variability.
Tím, že je nebožtík oplakán, a obdarován posledními
květinami a věnci odevzdán ohni nebo hlíně, jeho interakce s živými
nekončí. Také za místo posledního odpočinku, za hrob, se platí nájemné. Neplatí
se majiteli domu ani bytové správě; platí se správě hřbitova. Zajímavé je, že
platbu je třeba provádět dopředu, ačkoliv nebezpečí, že by se poplatník vyhnul
své povinnosti platit útěkem, je minimální až nulová. V případě, že je
hrob sdílen společně několika nebožtíky, se tito o náklady nájemného dělí
rovným dílem. Vodné a stočné odpadá. Placení, nazývané pronájem hrobu, je zcela konkrétní formou interakce mezi živými a
mrtvými; pronájem hrobu je cosi jako povinnost
váznoucí na dědictví – možná výměnek 2.typu. Zrušit by to mohlo jenom vyvlastnění či znárodnění hřbitovů.
Čím zdravěji prase žije, tím kratšího života se
dožívá.
Masopust? Maškary umazané sazemi a uzené v komíně
od sazí se umazat připravené.
Mnohý život je jako správný vzorec, do kterého se
dosazují konstanty špatných okolností. Pro mou generaci stačí poohlédnout se
pár desítek let zpátky.
Těch nesmyslů, které jsem musel pod falešným heslem
vzdělávání zkonzumovat! Toho ztraceného času! A těch jedinečných nápadů, které
musely skončit pohozeny v příkopě jenom proto, aby nedráždily ješitné
pitomce!
Životní pohoda: zdraví tělesné i duševní, schopnost
kritického vidění světa, včetně realistického odhadu svých schopností.
Pořád víc vyhledávám ticho. Ticho není jenom absence
hluku – dnes všudypřítomného. Ticho není hluk intenzity nula. Ticho je svébytná
kvalita, do níž si lidská mysl promítá, co právě pro svou pohodu potřebuje –
melodii beze slov, vzpomínku na minulé či budoucí. Ticho je letní louka, do
které se můžeš ponořit, aniž bys cokoliv rušil. Ticho je nepopsaný list bílého
papíru, kterého se ještě nedotkla tužka. Ticho je možnost veršů, překvapivých,
nevyvolávajících rozpaky, asi jako obrázek přidaný k těm, které už visí na
zdi dobře zařízeného pokoje.
Sedím bez hnutí ve stínu a k mé noze, kvůli
pohodlí natažené, se blíží pavouk. Sekáč – a to nemyslím taxonomicky. Napadá
mě, že to od něho není příliš ohleduplné – promenovat se se svýma … jedna, dvě,
tři, čtyřmi páry nohou na očích tvoru vlastnícímu jediný nekompletní pár.
Nekompletnímu pánu tvorstva. Je to od tebe bezohlednost, pavouku, říkám si,
sleduje koncert jeho oktopedální lokomoce – ale jako manažer musím uznat, že to
zvládáš perfektně. Nevím, zdali tam u vás v pavoučím světě vedete něco
jako pavoučí humanismus, ale nemohl bys mi jednu zapůjčit? Za mírný poplatek
pěti much týdně. Absence jedné končetiny z osmi se přece pozná míň než
když chybí jedna z mizerných dvou! Co říkáš? Že se tě pokouším obalamutit?
Že nemám končetiny dvě, ale proti tvým osmi celé čtyři?
Ženě připadá můj mužský, na chalupě používaný slovník
příliš zaplevelený nevhodnými výrazy, asi jako záhonky, které čas od času
převádí na květinové monokultury. Tyhle výrazy z mého slovníku škrtá
stejně, jako plevel ze země vytahuje. Naštěstí (nebo snad naneštěstí) slova
nemají kořínky, jimiž by v paměti držela, kořínky, které by se daly
zákazem zlikvidovat. Ještě jedno mi tyhle purifikační pokusy připomínají – jídelní
lístky v hospodách lidových cenových kategorií, ze kterých energická
pravice pana vrchního vymýtila, co ekonomicky uvažující hosté už stačili
z nejlacinějších položek zkonzumovat.
Sestřičky Nočních
hlídek. Bez přileb a plechového brnění od soumraku do rozednění střeží
neklidný spánek nemocných, bolavý úzkostí a vědomím křehkosti člověčího života.
Holubi na římse nemocničního dvorečku mezi dvěma
křídly kliniky. Mrzne, je noc, zřejmě spí. Peří trochu zdrchané, snad aby
odstrašili vlezavou zimu. Hlavy přitažené k tělu; každý se udělal sám pro
sebe. Na rozdíl od antarktických tučňáků, zimě vzdorujících v těsně
sevřeném houfu. Možná se národní povaha přenáší na ptáky, jako se na lidi může
přenést ptačí chřipka.
Čekání na Godota mi připadá dnes méně dramatické než čekání
na snídani po včerejší skromné večeři.
Opravovat starý dům (nemyslím teď na jeho vybourání a
přestavbu) se podobá údržbě zdraví starého člověka. Příliš radikální zásah do
jedné části může vyvolat nadměrné nároky na části jiné – které pak selžou. Nové
spotřebiče přetíží starou elektrovodní síť, nové zuby přetíží starý žaludek. A
diabetik může předem téměř s jistotou počítat, že zásah do kteréhokoliv
tělesného systému rozhází pracně den za dnem slepovanou glykemickou rovnováhu.
Věčná otázka – Jaké
to tady bude, až nebudu já? A nijak přitom člověku nevadí, a ani si tu
otázku neklade – Jaké je to tam a onde,
kde jsem nikdy nebyl, když jsem tu ještě byl? A přitom tohle poslední se
týká téměř celého světa.
Doktoři jsou dvojí: jedni přes pacienty a druzí přes
papíry. Ti přes pacienty jsou
taky trochu přes papíry; ti přes
papíry se bez nemocných docela dobře obejdou.
Myslím, že kdysi, když se doktoři museli spoléhat více
než dnes na vlastní pozorování a vlastní úsudek, bývali lepšími pozorovateli
svého prostředí. Pozorovateli lidí, ale nejenom jich. Pozorovateli lidí
v kontextu sociálních poměrů. Při někdejší skromnosti živobytí a někdy i
bídě to musel být pro doktora bohatý terén k pozorování; leckterý
z nich o tom dokázal i vnímavě psát. Dnes žijeme velkou většinou nad
životním minimem; snad právě proto lékařsky méně zajímaví, třebaže i tak je
patologie k pozorování i dnes dost.
Mluvíme o nemocích tělesných i duševních; po ověření
se je pokoušíme kurýrovat. O patologii a poruchách chování však jenom mluvíme.
Na jejich odstraňování nejsou žádné instituce. Možná taky proto, že by
v jejich péči masově končili politici pro své pohrdání zdravým rozumem a
pro aroganci pramenící z vědomí moci.
Z okna svého nemocničního pokoje mám teď,
v zimě ranního neútulna, výrazný pohled na dopravní traffic, ve kterém kontrastují barevná světla aut s okolním
čerstvě napadaným sněhem. Zdálky je to plazící se had, který může být sledován
i s trochou romantiky. Podle statistiky dopravních nehod a traumat však
had někdy velice jedovatý.
Ministr (třeba) zdravotnictví čerstvě nastoupivší do
funkce. Úsměvy na televizní kamery; slova do mikrofonů spíše nervózní;
v debatách s protistranami padají tvrdá slova z obou stran
politického válčiště – dokonce slova o předstírání a lžích, o zastírání
nedobrých skutečností a jejich lakování na růžovo. Ministrovi se vytýká malá
schopnost komunikovat. Přiznám se, že s tím ne tak docela souhlasím.
Ministrově tváři, podle mne, sluší ustaraný výraz. A dokonce i ta nervozita.
Ministr stabilně usměvavý a vlídný, optimistickými slovy nešetřící, podle mne
lže. V řízení čehokoliv je spousta problémů, obtížně řešitelných;
řešitelných za nemalou cenu. Platí zákon,
že toho, co by se udělat mělo, je vždycky víc než toho, co se udělat dokáže. Na
tom nezmění nic žádný ministr. Je to totiž dnes už přírodní zákon. Pro ministry
je obtížné říkat pravdu. Ale tu by říkat měli, jinak lžou a měli by odejít.
Ministr se nemusí před novináři rozplývat. Dobrý novinář by měl vědět, že
z uhlazených slov kvalitní článek nenapíše; zajímat by se měl o pravdu o stavu věci. K jeho řemeslu patří
zvolit optimální způsob hovoru, takový, který by vedl k pochopení a
sdělitelnému poznání. Sdělitelnému té části veřejnosti, která se zajímá.
V záležitostech zdravotnictví jsme zájemci všichni. Starostlivě
vyhlížejícího ministra by měl novinář brát vážně. Laciného optimistu,
neodpovědného vůči pravdě, by měl umět pojmenovat.
Pacient nevalné jakosti není nemocný
s problematickým zdravím, ale nemocný s problematickým postojem ke
své chorobě a ke svému ošetřujícímu lékaři.
Jistý typ počasí znejistí mnohé. Sníh a mráz
zkomplikují, případně znemožní dopravu, přeruší rozvod elektřiny. Náhlé změny
teplot a atmosférických tlaků znejistí osud kardiaků a psychotiků. Vysoké
teploty pak znejistí včasné návraty manželů průměrné jakosti z hospod
k rodinným krbům, v tuto dobu vyhaslým.
Dojde-li k poškození chatrného zdraví, je rozumné
vracet ho k jeho chatrnému normálu. Naopak je nebezpečné pokoušet se
vracet ho k normálu dávno ztracenému, jenž byl součástí pacientova mládí.
Sestřička, čerstvě opeřená, se lopotí s instalací
kapačky, váhající se rozkapat. Jako pacient, do kterého má být infuzí nakapáno,
zúčastněně přihlížím a radím. Zrudlá chvatem a zaujetím se na mne obrátí a
říká: „Jste podobný mému dědovi.“ No, možné to je, i já už mám dvě vnučky
jejího věku. „Taky má kníry jako já?“ ptám se. „Ne, to nemá, ale taky mi do
všeho kecá,“ zní upřímná odpověď.
Ve staffu, lékařském
týmu kliniky, působí dva arabští chirurgové. S nepřehlédnutelnými knírky a
snědými tvářemi synů pouště. Už jsme se trochu stačili seznámit. Při vizitě
nahazuji do houfu doktorů a sester udičku pokusu o vtip: „Už jsem
zaregistroval, pane profesore, že tady máte malou arabskou komunitu.“ Mladší
z arabských kolegů reaguje jako první: „Víte, pane doktore, náš profesor
má takovou soukromou dohodu s americkým prezidentem Georgem Bushem. Podle
ní musíme každého 11.září, ve výroční den náletu do Twin Towers v New
Yorku, my dva nastoupit do služby na klinice. Jeden na ambulanci a druhý na lůžkovém
oddělení. Aby byla jistota, že se do ničeho nezapleteme.“ Hezký příklad
akulturace arabských intelektuálů do českého prostředí – a převzetí černého
českého humoru. Tohle je hodně optimistické pozorování – když si lidé umějí
udělat legraci sami ze sebe, bez urážek a pocitu utrpěné křivdy.
Kvůli podezření z fokální infekce jsem přišel o
další zub. No, zubů má člověk jenom konečný počet, takže brzy už nebudu mít co
ztrácet. Extrakci vysloužilé šestky v pravé maxille se chystá provést můj
starý známý, se kterým se stýkáme už tři desítky let nad statistikami
extrahovaných osmiček, které jsou jeho specialitou. Pro jistotu upozorňuji, že
na zubu je zlatá korunka; jsem teď
chudý důchodce a každá korunka je mi
dobrá. S převahou chirurga nad zkroušeným civilistou říká – bude to stejně
jenom nějaký žlutý plíšek, kterého by nebylo škoda. Pak mi napíchává injekce a
já nevím, mám-li se bát víc bolesti nebo případné ztráty korunky.
Má
diabetoložka mi svým rozpisem nočních odběrů krve a pícháním inzulínu udělala ze
souvislé noci hrst časových kousků – jakousi časovou řezanku. Spaní pak vypadalo podle toho.
Sestřička mne vede, pajdajícího staříka, katakombami
spojujícími suchou cestou nová,
nedávno dobudovaná zdravotnická zařízení s ambulancemi a lůžkovými odděleními,
jejichž zdi ještě pamatují poslední rok devatenáctého století. Oční a ORL.
Kdyby to nebylo dětinsky směšné, řekl bych, že cítím, jak se pohybuji o jedno
či dvě patra výš, procházím někdejší kaštanovou alejí od II.interny
k porodnici. V časovém mezidobí mezi někdejším a nynějším zela tu
nějakou dobu hluboká jáma jako důsledek extrakce těch kaštanů, které musely
uvolnit místo železobetonovým protézám nových klinik a centrálních zařízení. Ta
jáma pohltila také vodní nádrž, kdysi protipožární, ve které přežívaly snad i
lekníny. Ústřední čekárna připomíná odletovou halu menšího letiště. Možná toho,
které Olomouc doposud nemá. Co se od dřívější doby změnilo nejméně, jsou zřejmě
nemocní. Tiší, s povadlými tvářemi zamlkle vyčkávají věcí příštích, pořád
víc odkázáni na dovednosti a znalosti jiných, lékařů i sester. Počítači
dirigované měřicí přístroje podle své nátury předou jako divoké kočky po sytém
obědě, obrazy na displejích se přesouvají z jednoho místa zobrazovaného
nemocného prostoru na jiné, podle volby operátora a pohybu sondy. Roentgenův
přístroj Jiřího Wolkera v nových generacích; ultrazvuk, který se obejde
bez ionizujícího záření. Pořád však platí klasický princip – paprsky pronikají tu maso, svaly a blány,
lidské tělo se otvírá jak dopis zašifrovaný… Jenom mnohem čitelněji než
kdysi – kdy hned v prvém roce dvacátého století byl v této nemocnici
pořízen první rtg snímek zlomené loketní kosti hanáckého děvčete. Pouhých pět
let od Roentgenova objevu paprsků X, za který byla udělena poprvé v historii
Nobelova cena za fyziku. A tohle všechno nesmělo být přeskočeno, jestliže jsme
se měli dostat tam, kde jsme … Wolker pocházel z Prostějova, takže měl
k Olomouci jistě blízko. Ostatně, měl na svatém Kopečku prarodiče, ke
kterým jezdíval; jedna z jeho nejznámějších rozsáhlejších básní byla
svatým Kopečkem u Olomouce inspirována. Jako nemocný tuberkulózou měl Jiří
Wolker blízko i k rentgenu; ostatně i tohle dosvědčuje jiná jeho báseň, ze
které jsem jeden řádek citoval. Nevím, zdali to bylo Wolkerovi známo – první rentgenolog
olomoucké nemocnice, doktor Rudolf Bacher, zemřel už v polovině první
světové války na následky nemoci
z ozáření (řečeno současnou terminologií). Tehdy se používalo názvu rentgenové vředy; o rizicích spojených
s ozařováním se tehdy vědělo pramálo; radiační hygiena se začala jako
lékařský obor rozvíjet až mnohem později. Za dalších deset let zemřela
z téhož důvodu i sestra, která s doktorem Bacherem spolupracovala.
Pokrok bývá ke svým obdivovatelům někdy krutý – a žádá si oběti i na jejich
životech.
Mateřský prs je první hrníček, který dědí mladší
sourozenci po starších. Podobně jako kočárek, postýlku, hračky. Jistě i tady
dochází k opotřebení, ale – mateřská láska může být nevyčerpatelná.
Vždycky jsem trochu pil. Ale teprve jako diabetik mohu
prohlásit, že teď mne pít nejenom baví. Teď opravdu bez pití nemohu být.
Dnes mi k obědu vyšlo kuře. A to jsem ani (jako ve Sportce) sázet nemusel!
Bývaly doby, kdy doktoři objížděli své ležící pacienty
poté, co vyřídili svou dopolední ordinaci. Dnes je to jinak – s objížděním
pacientů se téměř skončilo, vynecháme-li jejich svážení do nemocnic
k hospitalizaci. Pacienti, včetně těch nepohyblivých, obíhají lékaře obklopené elektronickými přístroji. Je to jako změna
základního astronomického paradigmatu –
podle Ptolemaia Slunce obíhalo Zemi, podle Koperníka se středobodem vesmíru
stalo Slunce lékařské vědy a techniky. Přitom však pořád platí, že jedinou
stálicí ve zdravotnickém vesmíru je pacient s jeho archetypálními
bolestmi, potížemi a úzkostmi.
Má soukromá diagnóza oteklého, nabubřelého krku – krční elefantiáza.
Čirou náhodou mi do ruky padl list papíru, na kterém
si má žena rozepsala, čím by měl Ježíšek koho obdarovat. U svého jména jsem
našel poznámku záhadnou jako Champollionovy hieroglyfy – servírovací stolek a počasí. To
první se později vysvětlilo, když zeť po rozbalení krabice z jejího obsahu
smontoval trpasličí stoleček, na který bych si měl u gauče před televizí stavět
hrnek s kávou, abych ji nebryndal po koberci. To druhé zůstává záhadou
dodnes – ledaže bych měl za dárek považovat nově napadaný povánoční sníh.
Můj vánoční nemocniční pobyt razantně zjednodušil
problém mé vánoční korespondence. S bolavým tělem se špatně píšou přání
pevného zdraví.
Mezi nepřeberně mnoha vzorci lidského chování mě
zaujal jeden specificky ženský – a vystihoval by ho název slabost pro opuštěné psy. Pojmenován je to metaforické; nemusí jít
jenom o psy, výlučně o ně ne. Žena s tímto vzorcem chování nemusí být
žádná sentimentální měkota. Dokáže rozlišovat mezi potřebnými a těmi, kteří by
se chtěli přiživovat, oblizovat víc prstů než se patří, kteří mají dost a
žádnou péči navíc nepotřebují. Stává se, že je jejich životní postoj zklame a
přivede je do slepé uličky – ti, o které pečují, berou to jako samozřejmost a
někdy dokonce po letech péče laskající ruku nevděčně odstrčí. Podobně jako když
pes svého pečovatele nečekaně pokouše. Ten vzorec chování je nebezpečný tím, že
nepočítá s univerzálností lidského sobectví.
Jedna z nejtěžších chvil mého života. Vydal jsem
v kuchyni pokyn, aby bylo zastaveno pečení štrúdlu. Zákaz vydán na dobu
neurčitou, jako primární prevence hyperglykémie. Jak je kruté muset být
diktátorem vlastním chutím!
Choroba se nedostavuje bez příčiny. A bez nalezení té
příčiny se jenom obtížně z těla vyhání. Obcházení a vynechávání kauzality
je také druh šamanismu – a případné vlastnictví lékařského diplomu na tom nic
nemění.
Chromého starého mužského uvězní v paneláku
dvacet centimetrů čerstvě napadaného sněhu stejně spolehlivě jako železné mříže
na dveřích a oknech nebo litinová koule s řetězem na noze. Hlídat netřeba,
utéci nedokáže.
Roční období nejsou než nikdy nekončící handrkování o
to, kdo urve pro svou stranu delší kus času. Jaký kus jasného dne, jaký kus
tmavé noci. Příklad hry s konečným součtem čtyřiadvaceti denních hodin.
Když nás někdy v zimě sníh napadaný do dřeváků
mého dětství už příliš studil a my si šli stěžovat mámě, ta nám vyměnila mokré
ponožky za suché – zatímco táta kurýroval naši změkčilost vyprávěním o tom, jak
v době jeho vlastního dětství chodívala jedna sousedka na prosincové
roráty do místní kaple bosá. Bez bot, bez ponožek i bez dřeváků. Bylo to docela
působivé; pokaždé se mi nějakou chvíli zdálo, že sníh už tolik nestudí.
Zapadlé vlastence jsem si jako kluk představoval jako zapadané sněhem. Možná to nebylo tak
úplně od páně Raisovy pravdy – v Podkrkonoší to musela bývat docela
standardní situace.
V televizi dávali Schindlerův seznam. Esesácké inferno pro krakovské židy. Teď mi
nejde o pogromy a bezuzdné zabíjení. Snažím se představit si hrůzu beznaděje
těch, kteří v dané chvíli přežívali jako pracovní síla, kterou bylo
racionálně možno vysát ve prospěch nacistického panství. Znali svůj osud, svůj
konec – a náhoda jim k tomu cynicky přidávala nejistotu kdy a jak skončí. Jenom tahle hrůza
samotná by měla člověka, který si zachoval schopnost představivosti, rozdrtit
jako padající balvan. Nedivím se, že kdo tohle přežil, musel zákonitě hledat zdroj naděje. Ať už v komunismu
nebo v sionismu. Už nikdy víc jako ovce bez odporu vedené na jatka.
Sníh téhle zimy dohání, co plískanice předcházejícího
podzimu zanedbaly. Zemi je jedno, v jaké formě se jí vláhy dostane.
Zákon o svátcích: Čím
víc je v roce státních svátků a volných, nepracovních dnů, tím víc se dá
matematicky očekávat, že bude vyšší i počet svátků připadajících na víkendové
dny, na sobotu a neděli. V průměru to bude dělat dvě sedminy, tj.
dvacet devět procent z celkového počtu svátků – samozřejmě rok od roku
modifikovaných faktem, že se jedná o náhodnou veličinu.
Nejúčinnější primární prevence – neposkytnout
příležitost. Platí to stejně pro manželskou nevěru jako pro korupci politiků.
Sekundární prevence – odměňovat dobré, kárat a trestat
zlé.
V životní strategii mé ženy je primární prevencí
mých chorob vystříhat se pití, sekundární prevencí pak nechodit po bytě bez
bačkor.
Není přesvědčivosti bez kladného příkladu.
Odvaha, kterou nepředcházely rozmyšlení a propočet, je holý hazard.
Když člověk v mládí může, obvykle ještě neví;
když ve stáří ví, obvykle už nemůže.
Ryba ve vodě na kastrol nemyslí.
Když jsi víno dopil, i po vodě se ti zasteskne.
Na každou písničku o čisté voděnce jich připadá pět o
vínečku bílém či rudém.
Příjemnému snadno se přivyká, nepříjemnému jen se škobrtáním.
Ublížit dá se i náhodou, mimoděk, nevědomky. Udělat
jinému dobře, to chce uvědoměle na potřeby jiného myslit.
Ke vzpomínkám mého dětství patří kovárna na hrázi, ve stínu staletých lip na té hrázi kdysi dávno
zasazených. Možná ještě v době, kdy tahle hráz byla funkční, protože
zadržovala vodu rybníka, napájeného místním potokem. V kovárně se kovali
koně a voli, ostřily radlice selských pluhů a opravovaly železné součásti vozů
ještě asi dva roky po skončení války. Zajímavé je, že můj paměťový záznam není
jenom optický; v mé čichové paměti do dneška uvízl pach žhavého železa po
jeho rozžhavení ve výhni a zpracování perlíkem na kovadlině zakalovaný ve
džberu vody hned vedle stojícím – a také pach rohoviny okovávaných kopyt, když
se na ně přiložila ještě horká podkova. Byla v tom jistá podobnost
s počínáním zubaře, s nímž jsem učinil svou první zkušenost taky hned
po válce. Kování je vlastně taky aplikace kovové protézy, s cílem usnadnit
chození – podobně jako zaplombované zuby usnadňují kousání. Ostatně, zubařská
chirurgická tradice, orální chirurgie, má jeden ze svých zdrojů právě
v kovářství. Snad proto, že jiní řemeslníci neměli tak blízko ke kleštím.
Když se blížíš ke vsi cestou z kopce, jako první
tě vítají střechy domů a stodol.
Ranám uhýbej, výzvám se čelem postav.
Se silnější protivníkem není hanbou smlouvat.
Má žena podpořila českou knižní kulturu zakoupením
knížky jistého mladého autora. Když knížku dočetla, zeptal jsem se jí, jaké to
bylo a jak tuhle naději české literatury hodnotí. „Talentovaný sprosťák,“ zněla
její stručná odpověď.
Lidem dnes chybí setrvačnost. Už při nevelkých změnách
vnějších i vnitřních podmínek vybuchují, rozhodují se změnit stereotypy svého
chování, bez toho, že by si předtím promyslili možné důsledky. A protože se tak
děje masově, tohle rozkolísání trajektorií jedněch životů se stává zdrojem změn
v životních trajektoriích jiných lidí.
Můj život už neletí, neubíhá, jenom pokulhává. Uvažuji
o tom, zdali by nebylo spravedlivé, aby i můj čas své tempo zpomalil. Až potom
mě napadá, že moje myšlení se podobá úvaze v jedné židovské anekdotě. „Pane restauratér,“ říká paní Kohnová, host
v penzionu, jeho majiteli dotazujícímu se na spokojenost hostů, „řeknu vám
na rovinu, že jídlo u vás za moc nestálo. A navíc ty směšně malé porce…“ Řečeno
jinak – život je těžký. A nejhorší na něm
je, že je tak hrozně krátký.
Když se člověku (mluvím o sobě) zmenší, zúží vnější svět, měl by si
důkladněji všímat svého vnitřního prostředí, a právě to učinit zdrojem svého
uvažování. Problém ovšem je, vyhýbat se upadnutí do malicherností,
nezobecnitelných a nikým jiným neaplikovatelných.
Posuzovat a hodnotit chování člověka bez toho, že by
se přihlíželo k okolnostem, do kterých ho život postavil, není
spravedlivé. Jsem přesvědčen, že u Posledního
soudu budou tyto okolnosti rozhodně přikládány na misku vah, na kterých
budou váženy skutky člověka.
To, co je někdy považováno za vybrané chování, je předstírání tak šmírácké, že muselo být opravdu
mezi možnými vzorci chování pečlivě
vybíráno.
Pětiminutový televizní reportážní film o Insbrucku.
Městu velikosti Olomouce, s podobnou tradicí, které mělo šťastnější osud
v poválečných pětačtyřiceti letech. Mluví se i o slavné tradici a
současnosti univerzity v Insbrucku. Co ale reportáž nezmiňuje, je
souvislost s olomouckou univerzitou; obě byly založeny téměř současně,
jezuity, v rámci státní a církevní politiky (téhož státu a téže církve
v obou městech) iniciované tridentským koncilem. A po uzavření olomoucké
univerzity císařem Františkem Josefem I. v roce 1860 (výjimkou byla teologická
fakulta) byly právě insbrucké univerzitě zapůjčeny některé olomoucké insignie,
řetězy a žezla. Jak ukázala historie, byla to výpůjčka na věčnou památku. Selhal i pokus vlády československé
republiky o jejich navrácení, začátkem dvacátých let minulého století.
K jisté nápravě a narovnání vztahů obou univerzit došlo až
v devadesátých letech, po politickém převratu, kdy nechal rektor insbrucké
univerzity po dohodě s tehdejším olomouckým rektorem zhotovit stříbrné
repliky oněch insignií – a slavnostně je Univerzitě Palackého předal. Jen tak
mimochodem – tahle příhoda je ukázkou přátelského narovnání někdejší historické
nespravedlnosti mezi dvěma sousedními zeměmi v postkomunistické Evropě.
Velkorysé gesto učiněné tou bohatší vůči té chudší. Rozhodně velkorysejší než
bylo opatření rakouské spolkové vlády v záležitosti volného pohybu
pracovních sil o pár let později, po přijetí Česka do EU.
FINIS