Píše S. Komenda, část 25, leden 2006
Všem, kteří se ocitli na těchto
stránkách, ať záměrně nebo jen šalebnou hrou Náhody, přeji, aby této
skutečnosti nelitovali – nejenom v roce 2006.
Hlad
uvědomělý a hlad jenom tak
Uvažovat o hladu je podnikání nevděčné. Jednak proto, že každý ví, co je to hlad – dokonce i jedinec negramotný a pro čtení této úvahy nepoužitelný – i proto, že v hodnocení hladu jako fenoménu z lidského životního prostředí neodstranitelného se lidé shodují jenom pramálo. Jedinci povah jemných a ušlechtilých namnoze soudí, že o uvažovat o hladu je záležitost nepříliš vkusná; může navozovat představu kručení v břiše a dokonce slintání, mlaskání a srkání. Mluvení s plnými ústy, což zvyšuje riziko zakuckání se a v krajním případě, nedej bože, i zadušení. Jedinci povahy živočišně poživačné naopak považují diskusi o hladu a zejména procesu jeho tišení mechanismy obžerství za to nejlepší, co mohlo lidstvo postihnout. Gurmánství bývá těmito jedinci hodnoceno jako vrchol lidské představivosti, od jistého věku počínaje do pozadí zatlačující i sex a všechny druhy lásky.
V tomto okamžiku a na tomto místě může každý z potenciálních čtenářů mé úvahy učinit na sobě pokus. Nebo alespoň pozorování, nikterak složité. Spočívající v tom, že si zaregistruje, zdali při čtení nepocítil hlad nebo alespoň chuť, kterou by byl nepocítil, kdyby byl nečetl. Pokud pocítil, doporučuji mu číst dál. Ve čtení pokračovat. Jestliže nepocítil, měl by dosavadní čtení přerušit, natáhnout se a v poklidu usnout.
Předcházejícím odstavcem jsem chtěl upozornit na skutečnost, že hlad není fenomén pouze fyziologický. Hlad není jenom vedlejší produkt procesu trávení. Hlad je pocit, na jehož charakteru, intenzitě a naléhavosti se podílejí i faktory vnějšího prostředí, nejen faktory prostředí vnitřního. Dokonce i faktory povahy nikoli materiální, jako je množství vydané energie, vynaložené námahy, expirovaného tepla.
Hlad je fenomén, který může být probuzen či vybuzen i podnětem tak abstraktním jako je představivost. Samotná představa mísy buchet může vyvolat salivaci, někdy až do stavu kanutí slin z pootevřených úst – k čemuž by nedošlo nebýt té představy. Představa rozpáleného pekáče, ve kterém si hoví do zlatava upečená posvícenská husa obložená žloutnoucími plátky knedlíků a věncem mastného moravského zelí s nepřehlédnutelnými stopami kmínu, je schopna dokonce takového fantastu společensky znemožnit. Například na pohřbu milovaného státníka.
Běžně se soudí, že lidé obézní až tlustí jsou takoví v důsledku své vrozené a špatně kontrolované a nedokonale zvládané žravosti. Málokterý omyl lidského poznání je hlubší. Tlouštíci jsou ve své zdrcující většině lidé s docela normální fyziologií trávení. Jen málo zajímavou. Co je žene do náruče obezity, je jejich nezkrotná představivost. Jejich tloušťka je produktem, je důsledkem snění. Jistě, snění má samo o sobě nulovou výživnou hodnotu. Jenomže hnutí, které je schopno v citlivém, vnímavém jedinci vyvolat, může mít důsledky měřitelné na škále desítek kilogramů čistého tuku.
Ano, vážení, moje empirická pozorování tyto názory v plném rozsahu potvrzují. Objektivně, protože měřitelně v četných kontrolovaných studiích. Opravdu je to tak, že tlouštíci jsou lidé mimořádné citlivosti, vnímavosti, představivosti. Lidé s bohatou fantazií, která jim do jejich myslí přivádí představy, co by se stalo a jak půvabné by to bylo, kdyby se to, co po lesích pobíhá, co ve vzduchu létá, ve vodě plave a co v chlívku chrochtá – kdyby se to rozporcovalo, upeklo, uvařilo, osmažilo – a následně snědlo. Kdyby se to předtím obložilo zeleninou v zahrádce bujně vyrostlou a zapilo zkvašenou šťávou z rozmačkaných hroznů. Je rozhodně nespravedlivé a já sám to konstatuji s jistým roztrpčením, že lidi, do jejichž myslí vložil Stvořitel tento nádherný dar fantazie, následně trestá nutností vláčet s sebou kila tuku nejenom podkožního. Jedinec bez nadšení polykající a lhostejně žvýkající svůj řízek či guláš, takový jedinec neztloustne. Partéka hubená, vyzáblá, kostmi chrastící. Z jeho vzhledu i negramotný vyčte, že mu chybí fantazie. Pro něho není dršťková polévka lidovou písní; jen pouhým nevábným roztokem s několika mastnými oky na povrchu.
Nevybíravá obdarování
Akt obdarování či
věnování dárku je jedním ze způsobů modifikace, zpravidla pozitivní, vztahu
mezi dárcem a obdarovaným. Akt darování se může odehrát kdykoli – v zimě
jako v létě, v poledne i v podvečeru – přesto však existují
jakési sezónní zauzliny, kdy akt obdarování podlehne masovosti; květinové
stánky jsou brány útokem a v zahradnictvích se do kytic vážou i kopřivy,
cukrárny vyprodají i ty úplně nejstarší bomboniéry, v nichž čokoláda je už
šedivá jako myší kožíšek a regály s lahvemi alkoholu pustnou prázdnotou.
K takovým zauzlinám kdysi patříval reálně socialistický Mezinárodní den
žen (dnes vytlačovaný demokraticky kapitalistickým svatým Valentýnem); trvalým
uzlíkem jsou vánoce; také jmeniny některých svatých – v Česku Josefa ve
všech variantách toho jména, v Irsku svatého Patricka.
Zbytková část z celkového
objemu všelidového obdarovávání je rozložena vcelku rovnoměrně na zbylé dny
v roce. Záminkou se takovým činům stávají narozeniny a jmeniny, školní
vysvědčení bez pětek, zasnoubení a sňatky. Hodnota darů přitom klesá s pořadovým
číslem uzavíraného sňatku – v případě rozvodu dosahujíc hodnoty nulové.
Samostatnou kapitolu představují obdarování příležitostná.
Nebudeme nijak rozvíjet otázku darů,
jimiž se provinilý muž pokouší kamuflovat a před svým vlastním svědomím
omlouvat přestupek proti mravopočestnosti a manželské věrnosti. Nemám na mysli
dary, s nimiž se předstupuje před zákonité manželky, toho času čerstvě
podvedené. Jde mi o dary, jejichž výskyt je produktem aktuální situace, o dary,
které jsou nástrojem dosahování balance z vychýlené rovnováhy.
Jednou z chorob, přepadajících
především ženy čistotné a úklidomilné, je nutkavá
představa (tzv. obsese) o nevyhnutelnosti malování. Prevence této choroby
je velmi obtížná a její účinek bývá, bohužel, pouze dočasný. Nějakou dobu
(několik měsíců, výjimečně i let) můžete pokaždé, když vaše životní družka
zavede řeč na bílé zdi její sousedky, tolik kontrastující se zaprášenými
šedivými zdmi jejího bytu, odvádět její pozornost k bezpečnějším námětům –
poletování zpěvného ptactva za okny, večerního televizního programu,
zdravotního stavu kohokoliv. Když strategie
odvádění pozornosti své možnosti vyčerpá, nastupuje z mužské strany
strategie vysvětlování. Může začít jen tak mimochodem pronášenými
poznámkami o tom, že každá nátěrová hmota by mohla obsahovat látky jistého
stupně jedovatosti. Tyto látky se mohou z nátěrové hmoty uvolňovat
emanací; při dlouhodobém působení se jejich potenciální účinek kumuluje, až
nenápadně překročí mezinárodně dohodnuté normy. A že v jisté zemi (pro jistotu
blíže nespecifikovat) už probíhá soudní řízení s firmou nátěrové hmoty
vyrábějící.
Bohužel se stává, že i tato metoda
ztrácí svou účinnost. Žena – vládkyně domácnosti – přijímat podobnou informaci
nadále odmítá jako zaujatou a účelovou. V této fázi boje proti její
malovací obsesi je třeba přejít do fáze
loudící, kňouravé a prosebné.
Muž končí s abstraktními
tézemi, obraceje svou pozornost ke konkrétním činům. V duchu rodící se
popřevratové české tradice nabídne ženě úplatek.
Nebude-li se malovat, slíbí pravidelně, týden co týden, vynášet odpadky.
Někdy se pokoří ještě hlouběji; přestane protestovat proti špenátu o víkendech
a slíbí večer umývat nádobí. A začíná
nabízet dary.
Zvlášť rafinovanou variantou
nabízení daru je strategie můžeš mi
nevymalování našeho bytu dát jako vánoční dárek. A za peníze takto ušetřené
si můžeš něco pěkného pro sebe koupit. Pokud se vám dostane na vaši nabídku
odpovědi – výborně, ale co kdybychom to
trošku pozměnili? Že bys dostal to vymalování jako dárek pod stromeček? –
zapomeňte na všechny strategie. Choroba vaší ženy je v takovém stádiu
rozvoje, které vylučuje možnost jejího vyléčení. Nezbývá vám než odjet na dobu
potřebnou k vymalování do ciziny, ulehnout do nemocnice pod záminkou, že
se vám zanítily vlasové kořínky nebo se ztratit v horách.
Fenomén zkracování
Mezi dialektické
procesy působící ve vzájemném protikladu patří i procesy rozvíjení a zkracování neboli košacení
a přistřihování. Nemám na mysli procesy probíhající v dimenzi fyzické;
uvažovat hodlám o dimenzi jazykového vyjadřování, o dimenzi slovních projevů.
Všechno, co se děje, děje se
v čase. Důsledkem toho je, že zkracováním se dá čas ušetřit – ve srovnání
s potřebou času věnovaného realizaci procesu rozvinutého. Řečeno slovníkem
běžné komunikace nevyhýbajícím se emocím – danou záležitost lze okecávat
zdlouhavě nebo o ní pojednat stručně. Myslím, že uvažování o tomto jevu by mělo
dojít k poznání, že v jeho případě neplatí zásada čím víc, tím líp nebo obecněji, že extrém asi nebude optimem. Optimální
bude zřejmě něco jako zlatá střední
cesta; zlatem přitom nemusí být geometrický ani statistický střed; spíše
střed symbolický.
Větší košatost vyjadřování se zdá
korelovat s možností informačně bohatšího vyjádření sdělované skutečnosti.
Důraz je třeba klást na slovo možnost. A
tato možnost, podobně jako v každém jiném případě, využita být může, ale
nemusí. Možnost dotovaná bohatým rozsahem může být totiž promarněna – jak
dosvědčují mnohé příklady zejména politického blábolení, metaforicky vystižené
termínem mlácení prázdné slámy. Střídmost,
úspornost, ekonomie vyjadřování šetří čas – jak čas mluvčího, tak čas
recipienta. Čas ovšem není sám o sobě vyčerpávajícím kritériem účinnosti
sdělování – nelze totiž pominout, zdali bylo opravdu sděleno, co sděleno být
mělo. Kdyby totiž měla být úspora času konečným kritériem účelnosti, optimálním
způsobem komunikace by bylo mlčení. Rozumným, racionálním kritériem se tedy zdá
být hledisko splnění cíle způsobem co nejúspornějším – aniž by přitom úspornost
měla oprávnění cokoliv odebrat na
straně dosažení cíle.
Poté, co byl nadporučíku Lukášovi
odejmut Švejkem ukradený obrštův špic Lux, přikvačí Lukáš do svého bytu odhodlán
svého pucfleka zdeptat, aby si odreagoval pocit ponížení, jemuž byl vystaven
páně obrštovým seřváním. Součástí plánovaného zdeptání bylo oznámení, že jsou
oba z trestu přeloženi do Českých Budějovic, kde jsou formovány vojenské
útvary k transportu na frontu. Pohrůžce o nástupu k maršbatalionu
kontruje dobrý voják Švejk oznámením, že vojáci, k nimž se i on počítá,
v podobné situaci zásadně zkracují – místo termínu maršbatalion používajíce slova maršbaťák
a místo termínu marškumpačka používajíce slova marška. Proces zkracování tak způsobil, že páně obrlajtnantův hněv
vyšuměl do prázdna.
Obecně se v naší době soudí, že čas je fenomén stále vzácnější.
Technologie sloužící komunikaci činí všechno možné i nemožné pro to, aby se
obslužné doby co možná zkracovaly; přesto však je naprosto nepřehlédnutelné, že
ve skutečnosti se s časem nakládá naprosto nehospodárně; prostě tím, že
čas takto s maximální technickou vynalézavostí organizovaný se prožvaní díky nicotnosti sdělovaného obsahu.
Je to skoro jako navlékat mrtvolu do smokingu nebo vybourávat ve vládních
budovách širší okna, aby se mohly s větším komfortem provádět budoucí
defenestrace.
Dialektika komunikace doby, kterou
pyšně označujeme jako dobu moderní, je tedy v samotném svém základě
prostoupena absurditou. Stačí sledovat reklamní kampaně komunikaci věnované –
nezdůrazňuje se možnost sdělit potřebné
za méně peněz; předmětem reklamy je možnost protelefonovat víc času. Naplnit
ten čas čímkoli, podobně jako se žitnou slámou v dobách mého mládí
vycpávaly slamníky (česky strožok, z německého Strohsack). Ano, slamník, o
němž uvažoval před více než sto lety Jan Neruda ve fejetonu Kam s ním? Aktuálnost likvidování
vysloužilých slamníků, které si svoje už odležely, se zdá být minulostí.
Likvidace času zůstává ovšem aktuální pořád. Místo v kornoutech naplněných
proleželou řezankou a odnášených po kapsách je čas likvidován zástupy nudících
se ženských s mobily přidržovanými k ušním boltcům.
Ať se práší za kočárem
Už mi to několikrát
vrtalo hlavou – co vlastně chtěl tímhle úslovím básník říci? Génius lidu, který
sice není zdrojem veškeré moci ve státě, jak první zákon této země
s oblibou vyhlašuje, zato však je zdrojem nejednoho důvtipu a moudra. Není
divu, lid – na rozdíl od věčně spěchajících upachtěných lidí – si vždycky umí
na přemýšlení udělat čas.
Je to jenom demonstrace možnosti
našeho jazyka rozjařeně škubnout opratí a do koní prásknout? Jen tak jako, jenom naoko, protože koně za nic
nemůžou a není důvod násilím je nutit k něčemu, co by jim samotným nebylo
milé. Anebo je to metafora, která za slovy zdánlivě bezobsažnými skrývá zrnko
moudrého ponaučení?
A jak jsem se pokoušel
z cibuličky tohoto úsloví jednu za druhou slupky odloupávat, pořád víc se
mi zdálo, že uvnitř ní jakési jadérko je. Třebaže mluvit v souvislosti
s cibulí o jadérku je vlastně nesmysl.
Za normálních, tj. standardních
okolností je prach koly kočáru vířený vedlejším
produktem jeho pohybu. Asi tak, jako
je vedlejším produktem pohybu parní lokomotivy kouř a jiskry komínem chrlené a
někdy i stohy slámy podél trati zažehující. Anebo vzdušný vír vznikající
turbulencí vzdušného rozhraní mezi bočnicemi náklaďáku a poklidnou masou
vzduchu hovící si v protisměru. Prach kočárem vířený je symptomem doby premoderní, doby neznalé asfaltu či
betonu. Doby, kdy prach sedal demokraticky na boty pocestného stejně jako na
střevíčky vznešených dam a jejich kavalírů s naondulovanými knírky a
parukami.
Lidská logika se však někdy zkroutí
jako právnický paragraf, příčina se
zamění za důsledek a úsudek se stane svou vlastní karikaturou.
Práší
se – takže je jisté, že se jede.
Jenomže, ono to tak vůbec být nemusí. Stejně
jako v parném letním poledni člověk propotí košili i při sezení u sklenic
chlazeného Staropramene pod kaštanem před hospodou, může se po cestě zvedat
prach i při absenci kočáru. Prášit se prostě může, i když se nikam právě
nejede.
A tak se stává, že se práší jen tak,
a přitom se zvířený prach vydává za důkaz pohybu. Odněkud někam, případně jako
příslib pohybu zpátky. Pohyby zdánlivé, zvířeným prachem dokazované, se sčítají
a výsledky součtů se dvakrát podtrhují. Podpořeny osobními autoritami vstupují
do úvah politických; někdy i vědně politických. Pokud možno složitě
sofistikovaných, protože čím zašmodrchanější je úvaha, tím obtížněji se
rozmotává a tím méně je průhledná jalovost jejího jádra.
Při jízdách v síti cest krytých
asfaltovým povrchem se tomuto druhu předstírání tolik nedaří. Ne že by bylo
znemožněno úplně; místo oblaku prachu se dá k předstírání pohybu využít
třeba fata morgana. Jenomže to je
fenomén v našich zeměpisných souřadnicích se vyskytující poměrně zřídka a
proto i mnohem řidčeji využitelný.
Prach pozorovaný za kočárem nemusí být někdy sám sebou. Této formulace
se někdy používalo i v situaci, kdy kombinace relativně pomalého pohybu a
silnějšího větru vanoucího po směru jízdy
způsobovala, že se prášilo před
kočárem. Informace o pohybujícím se vozidle byla poskytována oblakem
vířeného prachu nezávisle na směru větru.
Jsou ovšem situace, kdy je taková informace významná – například – aby bylo
jednoznačně jasné, zdali se prášící nepřátelské vojsko přibližuje nebo
vzdaluje. Myslím, že Mojžíš jako manažer a vedoucí turistické výpravy izraelitů
do země zaslíbené zpod faraonovy egyptské nadvlády, by se mnou chvíli předtím
než se rozestoupilo Rudé moře, docela rád souhlasil. I když uznávám, že
v tomto ohledu poněkud nadhodnocuji možnosti své statistické predikce.
Úsloví, o kterém zde uvažujeme, dokládá houževnatost a životnost
metafor. Ty přežívají ještě dlouho poté, co technologický pokrok odsunul
okolnosti, za nichž vznikaly, hluboko do minulosti.
Libové pivo
Tohle slovní spojení
jsem slyšel poprvé včera. V časném odpoledni druhého květnového dne, který se rozhodl
pokusit o teplotní rekord a následný zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
Myslím, že úspěšně. Cestou z magistrátu na rektorát jsem neodolal a zašel
do jedné z letních zahrádek, které v tom dni rozkvetly na chodnících
tohoto města jako houby po dešti. V téhle čepovali litovelskou desítku. A
právě při jejím placení vyslovil pan vrchní ta slova. Možná ho k tomu
inspirovala ta Litovel.
Inspirovala už k jiným surrealistickým výrokům. Jeden z nich
se projíždí Olomoucí vyvedený v barvách na boku některých tramvají tohoto
historického města. Parafrázuje výrok velkého Caesara, zaslaný římskému senátu
(jestli se nemýlím) z vítězného tažení do Galie – Veni, vidi, vici (Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem). Na těch
tramvajích je to parafrázováno jako Přišel,
viděl, Litovel.
Libové pivo je podobný slovní útvar jako třeba dietní bůček. Po produktu takto nazvaném marně pátrám už dlouho
v nabídce různých uzenářství. Doposud neúspěšně. Pokaždé to dopadne
podobně jako v té židovské anekdotě.
Přijde pan Kohn do uzenářství, ukáže na plást slaniny a žádá prodavače
– Zabalejí mi tu rybu, prosím! Úslužný
prodavač upozorňuje zákazníka – To není
ryba, to je špek, prosím pěkně. A pan Kohn na to – Kdo se jich prosí o nějaké gastronomické výklady? Dělají, co se po nich
žádá a nic mi nevysvětlujou! Takže libové
pivo by si mohl s použitím zákaznické strategie pana Kohna dát i
člověk, kterému pivo zakázali doktoři nebo jeho žena.
Jaroslav Hašek se vydováděl ve svých textech také s podobnou
situací. To když popisoval osudy Pražana, který se rozhodl stát abstinentem;
byl si však vědom závažnosti takového kroku, který by při náhlé aplikaci mohl
být příliš riskantní. Proto se poté, když mu byla poskytnuta informace o
existenci lihuprostých vín, rozhodl
propracovat ke stavu abstinence právě přes tento druh nápojů. Začal u vína
rybízového, pokračoval jablečným, třešňovým a nevím už jakými víny dalšími – až
ho začaly při tom pochodu k abstinenci brnět nohy a on skončil nakonec na
záchytce.
Myslím, že jsem svému řemeslu povinován s tím litovelským libovým
pivem trochu experimentovat. Podobně jako s dietním bůčkem. Počítám, že
v průběhu jednoho léta, pokud neklesnou příliš teploty, by se dalo pár
desítek takových pokusů provést. Pokusem se přitom rozumí hospoda, ve které si
poručím jedno libové litovelské. A
pokud obsluhující číšník, v české hospodské tradici obligátně titulovaný Pane vrchní, mé přání nepochopí, popojdu
o dům dál. Vlastně, o hospodu dál. Dnes už jich zase všude je jako když máku naseje, jak se zpívá
v té staropražské svatomatějské poutní písničce.
Poznatky takto získané statisticky vyhodnotím, závěry úhledně sepíšu a
sepsané nabídnu odbornému lékařskému časopisu. Nejlépe dietologickému,
obezitologickému nebo tiskovině propagující zásady správné výživy. Ty se
poznají podle obrázků mrkve, suchých brambor a hubených, zasmušile se tvářících
lidiček na obálce.
Adjektivum libový bylo už
před desítkami let angažováno v pražské pepické hantýrce v kontextu libový frajer. Pamatuji-li se správně
(nečerpám teď přímo z prostředí, ale z dobové literatury), zahrnovala
frajerská libovost vlastnosti jako neukvapená pracovní horlivost, hrdost na
pražské pepictví (my Prahu nedáme, radši ji zbouráme), a případně některé
vlastnosti další.
V Praze ovšem litovel
nečepují, tam vládne smíchovský Staropramen,
královské krušovické, braník a velkopopovický kozel. Do téhle party má
z přespolních cizáckých pěnivých sladových nápojů s přísadou chmele
přístup pouze plzeňský Prazdroj a
jeho bratranec Gambrinus.
Mezi kapkami deště
Proplétat se mezi kapkami deště – to je pouhá metafora, možná použitelná i
v básni. Také jsem to nebral jinak; jenomže jenom do té doby než přišla
bída na kozáka. Člověk sice nemůže uhýbat jednotlivým dešťovým kapkám,
trajektorie jejich drah napínané z mraků až dolů k zemi představují
náhodné procesy – může však kličkovat
před deštěm statisticky. Čímž chci říci, že člověk může zkracovat dobu
svého pobytu na dešti tím, že si najde ochranné přístřeší. Nebo také přístromí;
tam je ovšem chráněn jenom velmi dočasně.
K vyhledání ochrany před deštěm potřebuje člověk zdravé nohy. Obě
nohy – jedna to nespraví, ať by byla zdravá jakkoli. To ovšem už několik let
není můj případ, obě nohy zdravé nemám, což se projevuje i tím, že
v těchto posledních letech bývám zmoklý častěji a víc než v letech
předchozích. Vlastně, přesnější by bylo říci, že bývám promoklý, což je druhý stupeň (komparativ) od zmoklý; třetí stupeň (superlativ) pak je mokrý až na kůži.
Mýlil by se, kdo by zvýšenou promoklost člověka s poruchou
mobility připisoval jenom delší latenci mezi úderem první kapky do klobouku
nebo do temena hlavy a dosažením suchého azylu. Tato prodleva je významným
způsobem ovlivňována také jistou zmateností, která se u jedince špatně
pohyblivého dostavuje s prvními kapkami. Zatímco člověk standardně mobilní
začíná v takové situaci pohotově improvizovat, jedinec s omezenou
hybností začíná úporně přemýšlet, jak by dosáhl úkrytu co nejúsporněji a
v čase co nejkratším. Tím obvykle plýtvá časem, který by mohl být využit
racionálněji. Mně tak teprve po dlouhé době došlo, že ve městě se jako suchého
azylu před přívalovým deštěm dá s výhodou využít tramvaje. Vím, že je to
postup nestandardní a možná dokonce mírně nemravný (protože jako důchodce
jezdím se slevou), rozhodně však účinný. Prostředek veřejné městské dopravy tak
může fungovat jako mobilní deštník.
Díky své nerozhodnosti ve chvíli, kdy mne rozmar počasí zastihne
opravdu nepřipraveného k provedení bystrého úsudku, jsem loni v létě
uprostřed města plného domů s naprosto funkčními střechami krytými pálenými
taškami, břidlicí, plechem železným i barevně kovovým nejenom na kůži promokl;
než jsem ušel dvě stě metrů do mírného kopečku na fakultu, nebyla na mně nit
suchá. Navíc mi už po pár minutách v botách při každém kroku čvachtalo tak
nahlas, že to připomínalo žabí koncert v rybníčku mého dětství. Naštěstí
se mám na oddělení do čeho převléct; celé své odění, ve kterém jsem ráno
z domova vyšel, jsem nacpal do tašky, ze které mi při zpáteční cestě
čúrkem crčelo jako hastrmanu Česílkovi nebo Brčálovi, o němž vím z knížek
Josefa Lady.
To, o čem tady uvažuji, spolu se skutečností, že pro nošení deštníku
nemám dost funkčních rukou, mne přimělo, abych sledoval předpovědi počasí
podstatně pečlivěji než jsem činil dříve. Také můj emoční vztah
k parametrům počasí, dříve v podstatě lhostejný, se prohloubil.
S upřímným potěšením vítám déšť noční – v jakékoli jeho podobě. Noční
bouřky stejně jako noční přeháňky, dokonce i noční mrholení se těší mé oblibě.
V noci totiž bývám pravidelně v posteli jako řádný občan – zmoknout
nemohu a vyklepávání rytmu kapek na okenní parapet dokonce uspává.
Déšť očekávaný v denních hodinách přináší s sebou moment
nahodilosti až poťouchlosti. Riziko zmoknutí či promoknutí případně až na kůži.
Riziko, kterému bývám vystaven výrazněji než moji bližní. Časovou
nedochvilností přeháněk trpívá má pracovní docházka. Bývá nepříjemné muset
vysvětlovat, že jsem nedoběhl včas, když je tolik jiných, kteří na svá
pracoviště včas doběhli.
Voda je nezbytnou součástí života; je také nejvýznamnější ingrediencí i
lidských organismů. Vzhledem k procentu vody v lidském těle je člověk
vlastně živočich vodní. Musí ta vnitřní voda ovšem být vhodně v těle
rozdělena; voda vnější pak od těla oddělena, pokud nejde o sprchu, pobyt u moře
nebo prolévání piva hrdlem.
Kvantita vůně
Víkendové posezení
v poklidu dvorku na chalupě, rušeném jenom rozčilováním kosa nad přítomností kočky nedbale se protahující
v jeho dohledu. Na stole voní ze džbánku konvalinky, které přinesla
květomilná sousedka ze své zahrádky mé ženě.
Zvedá se vítr. Do prostoru v dosahu mého čichového orgánu, až
doteď vyplňovaného konvalinkami, proniká konkurenční vůně z jiného zdroje.
Docela příjemná; a tak zapátrám v protisměru ve snaze rozpoznat, odkud
vítr vane.
Dochází mi to po chvíli. Takhle voní rozkvetlá řepka, jejíž
mnohahektarový lán dosahuje až ke hřbitovu a k prvním chalupám téhle vsi.
A pak už sleduji zápas kytičky konvalinek s hektary květů řepky olejné.
Zápas drobného blízkého se vzdáleným obřím. Po chvíli se zdá skóre zápasu vypadat
nerozhodně – říká můj nos.
Podobný typ soutěžení má daleko obecnější charakter.
Nejdříve v dimenzi ekonomické.
Pár set metrů od našeho bydliště-sídliště se rozkládá očividně
prosperující hypermarket Globus,
stahující na svou obchodně košatou hruď zájemce z širokého dalekého okolí.
Prodejny tohoto typu masově převálcovaly menší potravinářské obchody; jejich
skomírání už v podstatě skončilo. Přesto však se úporně a neústupně,
podobný trsu sedmikrásky ve špatně osluněném koutku, při životě drží mikroobchůdek
se základními potravinami – očividně těžící ze své výhodné topografické polohy.
Jeho dvě místnosti, z nichž jedna je vlastně sklad, se dotýkají okrajů
dvou sídlišť. A tak právě ona blízkost převáží někdy výhodu nesrovnatelně větší
rozmanitosti nabídky i výhodnějších cen hypermarketu; pro zapomenutý bochníček
chleba, pár rohlíků z otevřených dveří vonících nedávným pobytem
v rozpálené peci nebo kostku másla se vyšle školní dítko; výhodou je i
fakt, že není třeba přecházet rizikovou křižovatku s velmi rušným provozem.
Blízkost překonala handicap
v dimenzi nabídky.
Z úplně jiné kapsy je konkurence méně atraktivního blízkého
s atraktivnějším vzdáleným. Vzpomínám si, že Jan Werich v jedné své
písničce zpívá právě o tomto fenoménu – když
mužský nemá poblíž tu, kterou vroucně miluje, sáhne po té, jejíž hlavní
předností je skutečnost, že je poblíž, po ruce, se vším, co k ní patří. Romantická
duše se možná pohoršeně odvrátí; v životě to však, podle statistiky, je
řešení docela obvyklé. I tady blízkost překonala handicap v jiném ohledu.
Jako statistik bych neměl opominout to, co by bylo možno nazvat jako vůně rizika. Není to metafora
s vůní květin nesrovnatelná. Je mnoho lidí, kterým riziko voní – možností
výhry. Možností, že se štěstí tentokrát usměje na mne, který si to zaslouží
mnohem víc než jiní. Jenomže tady platí, že květy nejsilněji vonící (lákající
nejvyšší možnou výhrou) jsou zároveň nejvíce vzdálené. Pravděpodobnost jejich
výskytu je zcela nepatrná. Tyhle silně vonící květiny jsou téměř nedosažitelné.
I tady by měla platit zákonitost, podle níž by stejně přitažlivé měly být květy
silně vonící a vzdálené jako květy s vůní slabší, vydávanou však
v blízkosti vnímajícího subjektu. V tomto případě subjektu drážděného
rizikem hazardu s možností zisku.
Lidské vnímání je uvažovaným fenoménem ovlivňováno také v případě
posuzování hříchu, přestupku nebo zločinu. Vzdáleností je v tomto případě
vzdálenost časová. Staré hříchy méně páchnou než hříchy čerstvější. Platí to
také pro hříchy politické, což je trvalka dnešní doby a všech období rychlých
společenských změn. Křivdy lidmi spáchané dokonce podléhají promlčení.
V čase slábne nejenom lidská paměť; slábnou i emoce. Jestliže nenásleduje
trest bezprostředně po spáchaném zločinu, čas ohlodává právo i spravedlnost
rychlostí rozhodně nenulovou. Jinak by nemohlo docházet k tomu, že se
váleční zločinci cítí být po letech poškozeni už samotným připomínáním jejich
někdejších činů.
Informační plevel
Denně čistím
e-mailovou schránku svého počítače od pošty nabízející mi levnější hypotéky,
lacinou viagru (kdo mohl, ksakru, těm Američanům prozradit, že jsem impotentní,
když to i v Česku úzkostlivě tajím?), pozvání na akce, s jejichž
pořadateli jsem přerušil kontakt už před řadou let, medikamenty na rychlé a
bezpečné zhubnutí (jak se dověděli, že jsem obézní?) a pozvánky do různých
esoterických společenství, včetně těch odhodlaných chlebem a solí uvítat
návštěvníky z mimozemských civilizací, kteří si odskočili při své cestě do
neznáma na planetu Zemi nadýchat se čerstvého vzduchu.
V pondělí, po víkendu, se sloupec e-mailových dopisů protáhne.
Odesilatelé jsou neúnavní. Co mi však není jasné, je skutečnost, že ačkoliv o
mně a mých potřebách vědí tak mnohé, nijak jim nedochází, že jejich dopisy
soustavně házím do virtuálního odpadkového koše bez čtení. To poněkud snižuje
můj respekt vůči jejich informovanosti. Ledaže by to bylo tak, že využívají
možnosti nastavit odesílání svých zpráv na trvalý režim každodenního opakování.
Jev, o kterém uvažuji, nese všechny znaky plevele. Toho, který má žena
neúnavně ze záhonů vytahuje a vykopává, a který stejně neúnavně na záhonech
vyráží, sotva jejich pečovatelka vytáhne ze zahrádky paty. Nevyžádaný,
nevítaný, nechtěný. Otravný, protože zabírající čas a rozptylující soustředění
na věci povahy zásadní, životadárné a živobytí obstarávající. Na záležitosti
duchovního rozjímání a intelektuální kontemplace. Stejně jako vykopávání
plevele ukrádá čas, který mohl být věnován okopávání salátu, připravuje mazání
informačního smetí adresáta o čas, který by mohl věnovat záležitostem
obohacujícím ducha a rozvíjejícím představivost, jako je listování
v erotických časopisech, popíjení piva a jiných osvědčených podpůrných
iontových nápojů, případně pokukování po kypré sousedce v horkém letním
odpoledni si nepozorně hovící na balkoně panelového bytu.
Informační e-mailový plevel je
modernější verzí reklamních letáků, jimiž podomní dealeři plní poštovní
kastlíky bohabojného občanstva. Zdá se, že každá doba si najde svou vlastní
úchylnost a své vlastní úchyly. Taktéž i doba počítačová. Do stejné kategorie
obtěžování patří i reklamy televizní, které dokáží prodloužit trvání
dvouhodinového filmu na Nově na hodiny tři.
Reklamním letákům se občan může bránit vylepením oznámení (na své
poštovní schránce), že si nepřeje být reklamačním smetím obtěžován. To je odpor
povahy aktivní. Televizní reklamě se může bránit pasivně přepínáním na jiný
kanál. Zádrhel je někdy v tom, že různé televize zřejmě uzavírají
kartelové reklamní dohody o tom, že budou své reklamy vysílat synchronizovaně –
aby jim divák nemohl uniknout, leda vypnutím bedýnky.
Jedné takové přestávky vynucené televizními reklamami jsem využil
k tomu, abych promyslil možné opatření proti internetovému zaplevelení
elektronické pošty. Navrhuji, aby byl vypracován softwarový program, který by
automaticky mazal dopis obsahující text, který je doslovně shodný s textem
dopisu přijatého před méně než týdnem. Jinak řečeno, dopis vbrzku se opakující.
Opakovanost a opakovatelnost jsou statistické pojmy zásadní důležitosti; jejich
využití v diskutované situaci by bylo jistě zcela oprávněné.
Plošné hubení plevele, podobně jako plošné hubení hmyzu, je doprovázeno
jistými nežádoucími důsledky. Insekticidy nejsou úplně selektivní; atakují i
hmyz nadmíru užitečný a potřebný, jako jsou včely. Herbicidy také nejsou úplně
důsledné. Dá se proto očekávat, že i šiřitelé elektronického plevele se budou
bránit poukazováním na postižení informace, jejíž opakování je žádoucí a plně
oprávněné; příkladem mohou být dopisy osob zamilovaných, v jejichž případě
je popletenost organickou součástí jejich duševního stavu. Této námitce hodlám
kontrovat tvrzením, že láska, která neunese ztrátu dopisu, je láska povrchní,
jejíž případný zánik nepředstavuje žádnou významnější společenskou škodu.
Višně na kmíně
Nové objevy jenom
někdy vznikají plánovitou cestou, předem zabezpečeny výzkumným plánem a
grantovým projektem. Pořád ještě, navzdory snaze o administrativní ovládnutí
veškerého vesmírného dění, je intelektuální bohatství lidstva zmnožováno
v míře rozhodně nepřehlédnutelné produkty, u jejichž kolébky spíše než
orazítkovaná ministerská vyhláška postávala náhoda. Bez razítka.
O jednom takovém objevu je tohle pojednání. Někdy koncem července,
v čase dozrávání mých sudetských višní, usoudila má žena, že už jich
zavařila dostatek pro mou celoroční diabetickou potřebu – a že nastal čas, aby
myslila taky na sebe. Na svou skromnou potřebu nediabetickou, cukru se nezříkající.
Aby podtrhla výlučnost této potravinářské technologie pro nediabetiky,
informovala mne důrazně, že půjde o višně
v rumu. Sladké v kombinaci s alkoholickým a mým smyslem pro
odpovědnost za osobní zdraví mělo mne odrazovat dostatečně. Informaci jsem vzal
na vědomí; nemám v úmyslu bojovat v situaci, ve které zvítězit nelze.
Abych udržel rodinné mezilidské vztahy na úrovni co možná přívětivé, dokonce
jsem nabídl, že višně natrhám; stromek se košatí ve výši mými končetinami dosažitelné.
Byl jsem velkoryse odmítnut a vyslán na procházku. Tím pro mne celá záležitost
zdánlivě skončila. O tom, že můj úsudek byl uspěchaný a nedomyšlený, jsem se
měl záhy přesvědčit. Po návratu z výletu zaregistrovala moje emoční čidla
zvýšenou hladinu vzrušivosti prostředí. Také jistou nervozitu jsem zaznamenal.
A hned po obědě, ještě než jsem stačil zaujmout mou oblíbenou (a tolerovanou)
horizontální polohu na kanapi v rohu verandy, byl jsem podroben interview;
zabývalo se jediným tématem. Co prý vím o rumu, potažmo jedné jeho láhvi, která
měla být na polici ve sklípku vedle spřátelených lahví octa a kečupu?
Po pravdě jsem s celkem čistým svědomím odpověděl, že na osud
onoho rumu se nepamatuji, protože alkoholu se (až na výjimky vyvolané náhlým
zhoršením zdravotního stavu) vyhýbám. A v posledních týdnech že bylo mé
zdraví stabilizované. A zeptal se, zdali smím ulehnout. Po standardní hodinové
siestě dostalo se mi opět pozornosti. Tentokrát nešlo o výslech, ale o expertní
posudek. S poukazem na mou někdejší alkoholickou minulost a z ní
vyplývající zkušenost byl jsem dotázán, zdali je možno obligátní a tradiční rum
jako druhou základní ingredienci pro výrobu višňovky nahradit něčím jiným. Když
už jsem se rozhodoval vyžádat si oddechový čas, byl prostor mého rozhodování
zúžen dodatečnou informací, že v místní vesnické prodejně rum neměli
(občas i na venkově řádí viry v takové míře, že se v důsledku toho
zásoby rumu zcela vyčerpají) a jako jediná alternativa byla mé ženě nabídnuta
láhev kmínky. Myslím, že to bylo poprvé, kdy mne žena požádala o expertní
posudek v záležitosti kulinární. Díky mimořádné konstelaci okolností jsem
konečně mohl prokázat, že jsem v mladších letech s alkoholem
nekamarádil zbytečně.
Nakonec jsem, po jistém předstíraném uvažování, kmínku na místě rumu
doporučil. Žena vzala – pořád s jistou nedůvěrou – mou radu vážně a
zahájila proces uvádějící do interakce poživatinu lékařsky doporučovanou (totiž
višně) s poživatinou lékaři odsuzovanou jako zdraví škodlivou (totiž
alkohol, verze kmínka).
Náhoda tomu chce, že podobné varné technologie končí jistým zbytkem,
kterého je příliš málo, aby stálo za to načínat novou láhev a příliš mnoho, aby
ho bylo možno vyhodit. Žena ochutnala – pak na mne upřela pohled, jaký znám
z večerů, kdy se odpolední schůze antropologické společnosti protáhnou do
pozdního večera. Bylo mi jasné, že vzorek podávaný k ochutnání si nemohu
dovolit odmítnout. Chuť to mělo rozhodně velmi novátorskou až téměř surreálnou.
Rozhořčené kritice jsem čelil prohlášením, že je třeba nechat onu tekutinu
uležet.
Včera večer se nenadále ochladilo. Vnější zateplení selhalo; nastala
chvíle hledání zdroje vnitřního ohřevu. Ze zaprášené láhve po vytažení špuntu
zavoněly višně, v těsném závěsu následovány kmínem. Chuť to mělo pořád
ještě novátorskou, ale rozhodně zajímavou!
Moravské trojzpěvy
Letní ráno, jedno
z těch, kterým se dává přídomek jako
malované. Ráno, které se vyvede navzdory předpovědi počasí, jakkoli
vědeckou meteorologií podepřené.
Kolem mého okna dokořán otevřeného (až na síť proti hanáckým moskytům)
se z balkonu na balkon nesou svěží ženské hlasy, kterým se tak příjemně
naslouchá vleže na pevné a přitom lahodně měkké posteli.
Jeden z těch hlasů patří mé dobré ženě.
Díky své zkušenosti s ženskými hlasy v mém životním prostředí
dokážu vypínat zvuk jako v televizi při zachovaném zapnutí melodie. Hlasy
ke mně doléhající stoupají a klesají, vibrují otázkou či pochybností a zpevňují
se do rozhodně vysloveného názoru. Jejich akustické trajektorie se navzájem
kříží, splétají se do kolektivu jako v prvomájovém průvodě a zase
rozplétají jako při rozchodu věřících po nedělní mši před branou venkovského
kostela.
O panelácích a panelákovém bydlení se někdy mluví jako o faktoru
tlumícím poezii bydlení. Jako by cihly měly k romantice blíž než beton. Má
zkušenost to nepotvrzuje – z balkonů paneláku dokáží ženy vytvořit
prostředí stejně útulné a domácké jako v pavlačovém činžáku někde na
okraji Žižkova. Zdá se tedy, že podstata věci není ve stavebním materiálu, ale
v lidech, kteří prostory jím vytvořené obývají a tyto svou přítomností
oživují.
Snažím se být posluchačem pozorným a vděčným. Cítím se tím být
povinován svému plnohodnotnému panelákovému občanství. S otevřeností a
zaujatostí můj sluch konzumuje všechno, co mu vnější i vnitřní prostředí
nabízí. A samozřejmě také to, co mu prezentuje sjednocené, spojené prostředí
obojího. Název moravské trojzpěvy jsem
vlastně vykradl a modifikoval z produkce moravského barda. Není to úplně
výstižné; v onom akustickém propletenci se někdy angažuje těch balkonů
ještě víc – a jindy jenom dva.
Nedokážu ani zhruba odhadnout, jakým dílem se na mém příjemném
rozpoložení podílí má horizontální poloha, těšící se mé stále větší oblibě, a
jakým dílem představa, že až se hlas mé ženy z mezibalkonové kakofonie
vyplete, bude to znamení, že se pravděpodobně přesune do kuchyně, aby tam
věnovala nejlepší část svého úsilí přípravě oběda. Mého oběda, abych byl
přesný.
Někomu by to mohlo připadat jako rozpor v mých představách se
zaplétající. Že chválím polyfonii ženských balkonových hlasů a zároveň se těším
na její konec, kterým budou učiněny přípravy k utišení mého nikdy
nekončícího hladu. Kdybyste se však dokázali ponořit do mé situace hlouběji,
došlo by vám, že o žádný rozpor nejde. Lze totiž soudit, že když si má žena
kvalitně, plnohodnotně z balkonu na balkon popovídá, zlepší se její nálada
a zároveň se zvýší pravděpodobnost vyrobení mimořádně kvalitní krmě. To opět
zvýší náladu i mně, a následně i harmonii celého lidstva, jehož jsem
neoddiskutovatelnou součástí.
Mezibalkonové ženské halekačky vlastně navazují na někdejší zpěvy žen,
obvyklé v období senoseče, obilních žní nebo podzimního mlácení obilí na
mlatech venkovských stodol. Jde o přetrvání, přežívání tradic v modifikované
formě. Případné taneční kreace jsou ovšem omezené, protože rozměry selských
mlatů s jejich udusanou hlínou jsou nesrovnatelné s rozměry
panelákových balkonů, kam se musí vejít i pár kytek a zůstat přístup ke šňůrám
sloužícím pro věšení prádla.
Podobnost dneška s někdejšími poměry je dána i tím, že se občas do
přesbalkonové komunikace žen snaží zapojit i psi, jimiž se paneláky dnes hemží
a kteří dávají najevo, že se ve svých rolích nudí. Možná, až se tahle
komunikace hlouběji propracuje a umělecky zdokonalí, podaří se překonat i
nerudnost škarohlídů (ke kterým i já patřím), poukazujících na negativní
stránky psího pobývání v panelácích. Na jejich přispívání k úpadku
hygieny a zvyšování zdravotních rizik pro malé děti. Možná jsou tyhle problémy
také námětem moravských balkonových trojzpěvů.
Dva na jednom
To bylo tak.
V době mého vesnického dětství se v nedělním ránu přesouvaly houfky
sousedů z naší vsi do Jemnice, aby jako svědomití křesťané byli účastni
mše svaté. Zpravidla na ranní; účast
na velké bývala tradičně vyhrazena
měšťanům. Mělo to i svou světskou logiku. Po ranní mši zbývalo vesničanům něco
času na pár piv předtím než se odeberou k nedělnímu obědu domů,
v hospodách, kde se dalo poklábosit s místními městskými, od ředitele
měšťanky až po elektrikáře z dílen JZD.
S výjimkou období tuhé zimy, kdy byly silnice jenom
s obtížemi sjízdné, se na nedělní mši jezdívalo na kolech. Bicykly mívali
v každém stavení, zpravidla několik; školní dítka se na nich dopravovala
do měšťanky v touze po vzdělání. O nedělích se stávalo, že počet zájemců o
jízdu na kole převýšil počet disponibilních bicyklů; nastalý problém bylo proto
nutno řešit.
Pokud nebyl problém vyřešen s použitím práva silnějšího – tělesně
silnější křesťan pak jel, zatímco jeho slabší příbuzný šel – bývala činěna
dohoda pro obě strany spravedlivější: pro cestu do městečka jeli oba zájemci na
jediném bicyklu. Ne že by jeli společně, tak masivní tehdy kola nebývala.
Fyzikálně vyjádřeno, nejeli paralelně,
ale sériově. Obvykle vyrazili ze vsi současně, první jízdně, druhý pěšky.
Ten první, po ujetí jisté vzdálenosti, odložil kolo do příkopu a dál pokračoval
pěšky; druhý, dojda ke kolu, nasedl naň a šlápl do pedálů, předjel svého
předjezdce a po získání přiměřeného náskoku odložil bicykl do příkopu on. Tuto
proceduru několikrát opakovali, obvykle asi třikrát až pětkrát – až dorazili
k cíli.
V oněch zaostalých dobách se kradlo míň než dnes, kdy vám hravě
ukradnou i nos mezi očima. Nestávalo se proto, že by kolo v příkopu
odpočívající sebral někdo nepovolaný; ostatně, zepředu i zezadu ho střežili oba
oprávnění uživatelé. Jistou roli možná hrála i skutečnost, že poutníci ke mši
svaté kradou méně často než poutníci směřující k cílům světským. Pamatuji
se, že tento způsob cestování se u nás praktikoval celé roky, bez toho, že by
vyvolával nějaký mimořádný ohlas. Patřil ke zpestření atmosféry obzvláště
letních nedělních rán.
To všechno je samozřejmě už minulost.
Na mši se chodí méně často než kdysi, přičemž bicyklů je naopak víc.
Kromě toho i v těch nejodlehlejších krajích se běžně lidé přemisťují
vozidly dvoustopými, totiž auty. Co může diskutovaný fenomén sdílení sdělit někomu dnes – kdy je tak
snadné, aby řidič auta na silnici zastavil a pozval chodce, aby si přisedl?
Myslím, že je možné chápat jej jako metaforu za mnohé jiné konkrétní
situace. Některé nám k naší škodě nedocházejí. Jako lidé sdílíme mnohé; je
toho ostatně spousta, co sdílíme i se svými bratranci z jiných
biologických rodů.
V současné době se zdá být nejaktuálnějším objektem sdílení pitná
voda. Na mnoha místech našeho světa jí už není dost pro všechny – a lze
odhadovat, že v budoucnu bude ještě hůř. Politici, kteří si osobují právo
řídit tento svět, nemají dost odpovědnosti ani schopností, aby tento problém
sdílení řešili jako prioritu. Lokálně se nám nedostává dýchatelného vzduchu.
Ten také sdílíme všichni, boháči i lidé úplně chudí. Ti první se sice mohou
štítivě odtahovat od těch druhých, naštěstí však si čistý vzduch pro sebe úplně
uzurpovat nemohou. Kdyby to technicky možné bylo, už by mnozí z nás lapali
po dechu.
Sdílíme také mikroorganismy všeho druhu, viry i bakterie v celém
portfoliu jejich mnohosti. I v tomto ohledu se konají pokusy omezit toto
osudové sdílení; dokonale to však učinit nelze. Sdílení dobrého i zlého je
jednou z mála spravedlností tohoto světa. Spravedlností založenou na
Náhodě. Právě ona rozhoduje kdo kdy kde a
jak. Na mysli mám odchod ze světa. I Náhodu tedy sdílíme všichni vespolek.
Nepodplatitelnou, nezkorumpovatelnou, všemi kritizovanou – protože nechce být
jako lidé.
Jak nespravovat sekeru
Přiznám se, třebaže
nerad, že má obratnost není obratnostní údržbáře první výkonnostní třídy. Ani druhé
ne. Síla mé osobnosti je v něčem jiném. Doposud sice nebylo objeveno,
v čem; v něčem to však přece být musí! Každý máme nějaký talent.
Bohužel, někteří z nás dobře utajený. Konec konců, kdyby se ukázalo, že se
opravdu k ničemu nehodím, vždycky se mohu dát na dráhu politika.
Se zakoupením chalupy se má nepoužitelnost k údržbě čehokoliv
fyzického a hmotného projevila v celé své nahotě. Selský původ mi sice
napovídal při práci se zemí, hroudami, plevelem, zaléváním a okopáváním
zalitého, tohle však nebylo nijak oceňováno, protože má žena zastává názor, že
takové věci dokáže každý. Rozhodně ona, jejíž předkové až do pátého kolena byli
specializování na poučování dětí.
Nech toho zalívání, stejně bude pršet. Vezmi žebřík a pár tašek; vylez
ke komínu, odkud jich vítr několik shodil a přitluč tam nové – velela, jako by
eternit byl perníček ze známé lesní chaloupky specializované na vykrmování
Jeníčků a Mařenek..
Zahanbeně jsem se odplížil a předstíral úžeh, třebaže se právě
rozpršelo.
Po chvíli jsem byl přistižen a zahrnut opovržením. Nejsi k ničemu
– pravila žena, která mi před oltářem a čtyřmi desítkami let odpřisáhla, že
bude společně se mnou snášet dobré i zlé. Vypadalo to, že první část snášení už
byla vyčerpána a teď došlo na to zlé.
Seber se a jdi opravit nářadí – zavelela věcně jako třetí palubní
důstojník plavčíkovi chystajícímu se schovat v ráhnoví. Všechny sekerky
jsou spadlé a taky kladivům chybí topora. Co je chalupnicí, užívá má žena
výhradně odborných termínů. Určitě se nedávno ve výkladovém slovníku dočetla,
že toporo je regionální výraz pro násadu. Zřejmě při tom čtení zjistila,
že násada je posed, kam se umisťují husy při operaci líhnutí housat; násadku znala jako držátko pera, protože
pochází z té učitelské rodiny.
Tomuto rozkazu se vyhnout nedalo; možnosti vykonat ho déšť nebránil.
Loudavým krokem vzdorovitého pubertálního klacka jsem se odšoural do
komory, kde skladujeme nářadí, včetně jeho trosek podlehnuvších zkáze při
práci, matce pokroku. Stav seker a kladiv zhruba odpovídal výše řečenému.
Násady ulomené nebo spadlé. Ostatně, nebyla to pro mne žádná novinka. Spadlá
sekera se dá pořád ještě použít na štípání špalků, použijete-li ji jako železný
klín, do kterého bušíte větším kamenem. Už neandrtálci této technologie
s úspěchem používali. Před nějakými sto tisíci lety.
Tohle jsem ovšem někdejší učitelské dcerce, vnučce a pravnučce
vysvětlovat nemohl. Ona je vzdělána, jak už to v těchto kruzích chodí,
v podstatě humanitně a o obtížnosti věcí povahy materiální chová naivně
optimistické představy. Včetně víry v možnost opravy čehokoliv.
Největší svízel opravárenství je v tom, že nářadí, které máte
opravit, je rozbité. Moment, nehledejte v tom žádný jinotaj! Prostě –
rozbité se jen těžko dá opravovat rozbitým. A rezervní nářadí jsme samozřejmě neměli.
Kdybychom ho měli, to rozbité bych nespravoval a prostě ho použil.
Opravovat rozbité nářadí zbytky jiného rozbitého nářadí je úkol
srovnatelný s objevem pravěkého sekeromlatu. Myslím, že tyhle úlohy se při
výchově mládeže dost podceňují. A tak jsem ze všeho nejdříve vzdal úlohu
připravit si nová topora a na ně sekery a mlaty (vlastně kladiva) nasazovat – a
jal se látat polámané dohromady pomocí různých dřevních úštěpků a odštěpků. Mám
k době dřevěné kladný vztah. Leckterá technická nedokonalost se dá dřevem
spíše zamaskovat než železem. A bronz odlévat neumím.
Konec konců, když ty sekerky a kladiva z násad spadnou (o čemž
jako realistický filozof nepochybuji), pořád ještě mám v záloze osvědčenou
technologii užití sekery jako železného klínu k dělení špalků.
Kobylky
Tahle úvaha nebude o
Velké pardubické ani o Velké Chuchli, nebude ani o šlechtění koňských ras.
Nebude ani o sarančatech, jejichž hejna v subsaharské oblasti napadají a
požírají všechno zelené. O sarančatech to však přece jen bude spíš než o
koňských dostizích.
Než jsem dospěl do svého kmetského věku, podařilo se mým potomkům
zahnízdit na různých místech této země. Ti, sotva kořeny zapustili, také se
věnovali plození. Mimo jiné.
Jedno z těch hnízdišť leží
velmi příhodně na cestě do hnízd vzdálenějších. To ho předurčilo k úloze,
v níž kdysi sloužily formanské
zájezdní hospody. Pokud nevíte, co to je, sledujte pozorně při svém
automobilním cestování názvy hospod podél cest; nápisy formanská hospoda vám nemohou uniknout.
Shodou okolností se stalo, že hospodyní v tomto formanském hnízdě
je má nejmladší dcera, která svůj handicap třetirozenosti
kompenzovala početností rodiny; ty děti má čtyři, což je silně nad
chudičkým průměrem české rodiny. Tato informace je důležitá, jak vysvětlím
vzápětí.
Na cestách do a ze vzdálenějších hnízdišť se u dcery zastavujeme
pravidelně. Jak říkám, je to praktické i příjemné. Takové zastavení umožňuje
nejenom si protáhnout pokrčené údy, ale i kávu si nechat uvařit, zákusek
neodmítnout a – případně nabídnutým obědem nepohrdnout.
Právě tak tomu bylo i nedávno.
Tříhodinová cesta se tou zastávkou příjemně rozporcovala na jednu a dvě
hodiny. Káva byla, zákusek zajímavý (početnost rodiny a vybíravost dnešních
dětí tříbí kuchařské umění hospodyňky), a před obědem jsme ještě stačili
poplenit jejich zahradu. Právě tam dozrávaly meruňky.
Došlo mi to, když jsem dojídal druhý řízek a naléval si první sklenku
vína. Pít mohu i na cestách, protože jsem se už v mládí prozřetelně
nenaučil řídit dvoustopé motorové vozidlo.
Jak jsme tam kolem dvou plných stolů seděli, prázdné talíře před sebou,
má představivost se zapjala a já uviděl skutečnost v celé její nahotě. Kobylky jsme – které toto hnízdo naší
rodiny, neprozřetelně obsadivší centrální polohu našich cest, pravidelně
vyžírají. Česká sarančata, vlastně i moravská, tolik podobná subsaharským
hejnům hladových kobylek, mauretánských, marockých, čadských.
Namísto zeleného listí jsme do sebe házeli řízky s bramborovým
salátem, který chutná o tolik líp, když si ho nemusíte sami připravovat. Host do domu, hůl do ruky! A
v mysli se mi vybavila hejna špačků, jimiž se černala obloha nad
jihomoravskými vinohrady, a houfek zoufalých vinařů, kterým blázniví zelení
špačkochranitelé a negramotní ministerští úředníci zakázali zkřivit špaččí
peříčko. Místo aby do rukou vzali nabité brokovnice a – jak velí zdravý rozum –
do těch špaččích zlodějů pár ran vystřelili.
Už jsem se začal po koutech obýváku rozhlížet, kde asi má hospodář na
zdi pověšené své dlouhé palné zbraně. Své
brokovnice, jaké i můj táta na zdi u okna viset míval. Ten je ovšem nepoužíval
na plašení hostů táhnoucích krajem, protože mé rodné hnízdo leželo mimo cest.
Ta jediná, která k nám do vsi vedla, končila kousek nad návsí. Táta
střílíval jinou škodnou.
Jak jsem si obličeje hospodáře a hospodyně, mého zetě a mé dcery
prohlížel, začalo se mi zdát, že oni už možná uvažují o řešení.
Průtažných kobylek se zbaví, dokáží-li se přestěhovat. Někam mimo tahů
cest svých příbuzných. Někam na okraj české civilizace, do odlehlé samoty, kde
přes ně nikdo nepotáhne. Do výběžku ašského, broumovského, na Kralický Sněžník,
doprostřed boubínského pralesa. A odkud potáhnou jako kobylky oni, jen co se
vyjasní, kdo se v té nové konstelaci osídlení ocitne uprostřed. Kdo bude
na tahu pak.
Sebedosah
Chci-li zjistit, kam
až dosáhnu, provedu příslušné měření. Vztyčím ruku a učiním rysku na měřicí
ploše. Rozepnu paže a zjistím, nebo nechám zjistit vzdálenost, rozsah mezi
koncem nejdále sahajícího prstu levé dlaně a koncem nejdále sahajícího prstu
pravé dlaně. Totéž mohu provádět s výskokem – z místa či
s rozběhem. Všechno je věc definice rozměru a dohody, kterou učiníme
standardem.
Tohle může mít zcela pragmatickou aplikaci. Kdo z nás nedosahoval
na hrušky nebo třešně? Na hrozny tak vysoké, že jejich nedosažitelnost maskoval
řečmi o jejich kyselosti? Taková měření se ovšem neodehrávala na stupnici
kvantitativní – důležitý byl kvalitativní výsledek – dosáhnu nebo ne?
Posledně zmíněnému způsobu měření se říká kvantální.
Právě tento způsob se používá, mají-li být změřeny veličiny jako jsou
výkony intelektuální, duševní, mentální. Má-li být vyřešena úloha, zachycena
myšlenka, předveden nápad. Výsledek bude posuzován na stupnici se dvěma
kategoriemi: ano či ne, vyřešil – nevyřešil, úspěch – neúspěch.
Podstatné je, že člověk neví, zdali dokáže, dokud se nepokusí. Jde
vlastně o extrém, o testování vlastních možností. To je situace, kdy mám sám
sobě dokázat, jsem-li statečný nebo zbabělý. Vyžaduje to vstoupit do dané
situace, kdy se budu muset rozhodnout, anebo ještě lépe, kdy budu muset jednat.
Uhnu nebo se postavím? I za cenu rozbitého nosu, i za cenu bolesti. Teprve
potom se dozvím, jaký jsem.
Jednou jsem jako pubertální jinoch probděl celou noc
v rozhodování, zdali se přiznám k jistému provinění – o kterém nikdo
jiný nevěděl. Provinění, za které by byli potrestání jiní, kolektivně, kteří
v tom byli vlastně nevinně. Spolužáci. Parametry situace byly přitom
nastaveny tak, že metr, podle kterého by se měřilo, by byl pro mne přísnější.
Z jistých sociálních důvodů.
Za tu noc jsem to zvládl – a
k činu se přiznal. Tehdy jsem, myslím, pochopil, jak se může cítit
provinilec, který se rozhoduje přiznat – a podstoupit trest. Ať je jakkoli
přísný. Mám na mysli pocit úlevy, že se věc rozhodla. Ten stav, kdy rozhodování
leží na vlastních bedrech, je drtivý; a vědomí, že teď už je všechno
definitivně, s konečnou platností jasné, působí osvobodivě. Tenkrát taky
šlo o měření toho, zdali dosáhnu. Bez nějakých vznešených pocitů o morálce.
V dnešním prostředí je běžným měřením sebedosahu rozhodování o
tom, zda vzít nebo odmítnout úplatek. V této situaci je zajímavý dotyk
měření kvantálního s kvantitativním. Na kterékoliv úrovni nabídky (onoho
úplatku) se rozhoduje kvantálně – vzít či odmítnout. Vcelku ovšem jde o měření
kvantitativní – při opakování onoho jednoduchého rozhodování se dá dojít na
hranici, kdy už lákavost nabídky překročí sílu odporovat a odmítat. Hranici, od
níž počínaje bude už odpověď znít Ano,
přijímám. Možná s pocitem hanby, se špatným svědomím. Nicméně – Ano. V tomto okamžiku končí ovšem
měření veřejné – dále už půjde o zápas se sebou samým, s vědomím, že jsem
překročil hranici svého morálního dosahu.
Zajímavé je měření schopností. Kdo si nikdy nepoložil otázku, čeho je
schopen, co dokáže vyřešit, vymyslit, zdali ho napadne či nikoliv? Problém je,
že mechanismus takového měření se obtížně nastavuje. Jde o validitu – odpovídá
nastavení úlohy opravdu tomu, co bych chtěl vědět? Nešidím sám sebe? Vlastně
jediným opravdu poctivým výsledkem je stav, kdy svému intelektu naložím tolik,
že už takovou zátěž nezvládne. Pak vím, že jsem se přiblížil k vrcholu
svých možností v této dimenzi. Jistě je dobré se pokoušet – a nenechávat
se deptat poznáním, že dál a výš už není prostor pro mne. Naštěstí nebývá ani
v intelektuální oblasti jediná dimenze, v níž se lze pokoušet. Není
smysluplného měření sebedosahu bez poctivosti. Také ta má ovšem svůj sebedosah
– který bychom si občas měli otestovat.
Zprávy 19
Sebevětší pracovitost nezaručí mohovitost.
S tím, jak vzrůstá zašmodrchanost vztahů
v lidské společnosti, je stále méně jasné, co je důležité – a co se
důležitým být jenom zdá.
Politici nevěří, že by jim lidé věřili; stabilitu
svých postavení opírají o víru, že si lidé zvyknou – protože jim nic jiného
nezbude.
Lhostejnost není na překážku zvyku.
Flóra prožívá čas bouřlivého života v uniformě
jednotvárné zeleně; teprve v čase umírání se rozzáří všemi barvami.
Na polena štípu a do sporáku přikládám staré
červotočivé schody, které kdysi vedly z maštale na půdu. Snad sto let
sloužily tomuto účelu; možná ještě déle. Jejich spálením jsem vlastně zasáhl do
historie jako vis maior. Jenomže
dějiny všednodennosti jsou vlastně tvořeny nekončící posloupností takových
malých kapesních zásahů.
Člověk jako teplokrevný živočich s omezenými možnostmi tepelné regulace
z vlastních zdrojů, třeba srstí, obměnou řídkých a hustých chlupů, musí
udržovat relativně stálou teplotu svého bezprostředního okolí. Obaluje své
zimomřivé tělo prádlem, kalhotami, saky, kožichy a čepicemi – a hlavně si topí.
Dřívím, uhlím, plynem, elektřinou. V zásadě platí, že mění v energii čas. Čas, který byl nezbytný, aby mohly vyrůst
stromy a mohlo zuhelnatět dřevo. Takže – s každým polenem do kamen
přikládaným, stejně jako s každou lopatkou uhlí, přikládáme i čas, za
který vyrostl strom a zkamenělo uhlí. Dokonce i uhlí spalované
v elektrárnách. Vlastně i jaderné palivo, které si svůj čas vybralo
v procesu transformování atomových jader.
Čtvrtkmeny jabloní, ve stínu přehoustle zasazené,
vyhánějí své větve do vyčouhlosti osmi metrů. Příklad vlivu prostředí,
přemáhajícího genetickou vrozenost. Život
je hledání optima při respektování daných podmínek. Asi jako když víš, že
tvůj nadřízený je omezený pitomec, ale nevykřikuješ to nahlas.
Plevel neškodí v kompostu, politik pod drnem.
Jak hrušky sládnou, roste riziko jejich hnití.
Podzim je messenger
zimy, zima messenger jara.
Kvadratura kruhu: jaro, léto, podzim zima.
Tragedie revolucí je, že časem zpanchartí týmiž
neduhy, proti kterým kdysi vystoupily a definovaly se. Otroci a nevolníci
zpanští, ideologové se utopí v byrokracii. S čím kdo zachází, tím také schází. Ti, kteří vyhlašují, že nejsou
jako oni, končí jako oni. Jenom si to nedokáží přiznat – protože by si
museli přiznat, že jejich revoluční počínání ztratilo cestou svůj smysl. Žádná
revoluce nedokázala to úplně hlavní – polepšit
člověka. Vždycky jenom bylo jedno zlo zaměněno zlem jiným. Jediný smysl revolucí
je v tom, potrestat ty, kteří páchali zlo – bez vyhlídky na nastolení
nějakého dobra.
Jestliže jsi pro něco zahořel, snaž se vydávat teplo a
ne zakládat požár.
Lež mívá dlouhou, opakovanou ozvěnu.
Spousta důkazů znamená pramálo, nejde-li o důkazy vzájemně
nezávislé.
Dary z rukou politiků se podobají daru, jímž se
prodlužuje jeden den v roce o hodinu – která se za půl roku nenápadně
vezme lidem zpět, když se jim jiný den o stejnou hodinu zkrátí.
Už skoro šest let nenosím hodinky. Třebaže vím, že tohle
mé počínání může ovlivnit plynutí času právě tak málo jako nafoukané ranní
kokrhání splašeného kohoutka.
I v tom je člověk jako strom – přesazen
v nepřípadnou dobu chřadne, živoří a usychá. Vytržen ze životního
prostředí, o kterém si možná ani neuvědomoval, že mimo něj trvale žít nedokáže.
V půli listopadu se zima ohlašuje ranní
jinovatkou, přízemním mrazem a sněhovou přeháňkou – jako přidrzlá školačka,
která si do školy obula máminy zakázané lodičky. Chvíli to bude trvat než si
zvykneme, že se tahle postmoderní zmatenost stane v několika příštích
měsících standardem, kterému se všichni oportunisticky přizpůsobíme, potají
doufajíce, že ne napořád.
Někdy je dobrá rada drahá. Vědecká rada je drahá
vždycky, i když právě prodělává inflaci.
Vánoce jsou údajně svátky míru. Na tom nic nemění
skutečnost, že právě o vánocích si nejvíc dáváme do nosu.
Polední zvonění půlí den na předtím a potom.
Nedávno vyslovila má žena údiv nad tím, že se
nevyskytuji v jejích snech. Třeba když se jí zdálo, že byla účastnicí
kurzu francouzštiny, neuměla slovíčka, nemohla najít místo v učebnici,
z níž se právě četlo a v diktátu nestačila psát. A když v tomhle
potřebovala pomoci, já nebyl k dosažení. A tak je to prý vždycky – v čase
potřeby nebývám, kde bych měl být. Chvíli jsem se nad tou truchlivou
skutečností zamýšlel a pak jsem našel řešení: „Ženo má drahá, nejlepší bude,
když změníš témata svých snů. Bude-li se ti v nich zdát, jak servíruješ na
stůl – v takovém snu já určitě budu.“
Televize se chová ve svém zpravodajství jako
předměstská klepna; z prkotin dělá senzace, maličkosti nabubřele nafukuje.
Její pozitivní funkce je v tom, že štěká na politiky, když prozrazuje
jejich pokoutní šmejdy.
Řekl bych, že je na místě známý návod na hledání
příčiny událostí – Cherchez la femme,
za vším hledej ženskou, nahradit případnějším – Cherchez l´argent, za vším hledej prachy. Ženy se totiž mohou
omrzet; peníze neztratí svou aktuálnost nikdy, ty dělají laskominy i staříkům
senátorům. Zároveň jsou faktorem, vůči kterému jsou si ženy s muži rovny –
ani jim peníze nepáchnou.
Deset trpaslíků může nahradit jednoho siláka. Nápad
jediného moudrého však mozky tuctu průměrných dohromady nedají. Sílu fyzickou
je možné po kouskách skládat – sílu ducha však musí z jediné jiskry plamen
zažehnout.
Být či nebýt – to byla osudová otázka člověka středověku,
Hamleta. Mít či nemít – se zdá být
osudovou otázkou člověka doby současné, který se dopracoval až
k demokracii tržního hospodářství.
Rovnováha založená na konkurenci a volné soutěži někdy
připomíná snahu dvou soupeřů udržet se ve stoje tím, že se budou vzájemně
fackovat.
Tělo je automobil jezdící na benzin; mozek jezdí na
kafe.
Když si láhev otevřeš, můžeš jedno oko nad svou
slabostí přimhouřit; druhé bys však měl nechat otevřené, aby klesání hladiny
kontrolovalo.
V parném létě je to právě ležák, co postaví člověka na nohy.
Za tři vypité láhve pijákovi jako bezplatnou prémii
přidají opici.
Alkohol nedopustí, aby opice vyhynuly.
Televizní reklamy nabízejí dnes v masovém měřítku
léky. Nechápu, proč lékárníci a jejich lékárnická komora protestují proti tomu,
aby se prodával aspirin volně u benzinových pump a třeba v trafikách.
V anglosaském světě je to docela obvyklé; úlohu těchto prodejen tam hrají grocerie. Je to tím podivnější, že
televizní reklama je evidentně matoucí a zavádějící; rozhodně slibuje
nesplnitelné. Dosah televize je přitom nesmírně široký; obrazovka ovlivňuje
masy. Lék je jenom možnost vyléčení –
reklamy jeho požití deklarují jako jistotu účinku. Klamavost je podporována i
uváděním čísel, která údajný účinek kvantifikují; i nepříliš inteligentní
psycholog ví, že právě jejich uvádění vzbuzuje v člověku hledajícím pomoc
klamné naděje. Dokonce ani proklamace o garancích účinku, odvolávající se na
lékaře, ústavy a lékařské fakulty nezaručují v kontextu reklamy vlastně
vůbec nic. Nemluvě o tom, že všechno se dá koupit – serióznost výzkumu nelze
posoudit bez toho, že by bylo zaručeno splnění velmi specifických požadavků dobrého výzkumu. A to žádná reklama nedělá
– už proto ne, že jejím autorům k tomu chybí kvalifikace a kompetence.
Taky je zajímavé, že lékařská komunita, která kritizuje šamany-léčitele a
obviňuje je, že jejich činnost způsobuje pozdní příchod nemocného k lékaři
a tím zhoršenou nebo zničenou možnost kvalifikovaného zásahu, neprotestuje
proti televizní reklamě, která evidentně způsobuje totéž. Televizní taky odborníci totiž zřejmě nechtějí
chápat, že potlačení symptomů nemoci
vůbec neznamená její vyléčení!
Televizní zpravodajství – přehlídka lidské hlouposti,
prezentovaná hlupáky v nažehlených košilích s barevně sladěnými
kravatami, pootevřenými výstřihy a na pěšinku učesanými frázemi, dobře
kontrastujícími s loužemi krve.
Když se u nás peče kuře, mohu s jistotou
předpokládat, že přijde návštěva, možná z druhého konce města nebo dokonce
přespolní. Nebo to má logiku obrácenou – ta předem dohodnutá návštěva má za
následek zapnutí trouby naplněné nadívaným kuřetem. V každém případě je na
místě otázka – je opravdu nezbytné, aby kvůli návštěvě zahynulo nevinné kuře?
Kvůli sešlosti lidí, kdykoli připravených o sobě prohlašovat, že by neublížili
ani kuřeti?
Zastáváte-li názor, že vánoce jsou svátky míru –
zeptejte se kaprů na statistiku jejich přežití!
Konec listopadu. V nedělním dopoledni si déšť a
sníh hrají na přetlačovanou. Vlhké vločky se při pádu k sobě lepí,
koagulují a těžknou – což má žena komentuje slovy padají sedláci. Tohle úsloví jsem neznal, v mém rodišti se
neužívalo. U nás padaly trakaře, Angličanům
psi a kočky, dogs and cats.
V několika posledních letech opakovaně zjišťuji,
že na jedné naší fakultě se těsně před vánocemi houfují doktorské zkoušky.
Pokusy o vysvětlení tohoto jevu vyvolávají mé rozpaky; má to být dárek pánů
pedagogů studentům pod stromeček? Nebo projev výčitek učitelských svědomí, že
se v průběhu semestru dost horlivě nesnažili?
Jidáš prodal svého Mistra za třicet stříbrných. Jeden
z dvanácti. Dnes prodávají politici informaci jim z moci úřadu
svěřenou bez mrknutí oka. Aniž by jim na mysl přišlo, že zrazují své voliče.
Jidáše přiměly výčitky svědomí, aby peníze zahodil a oběsil se. Dnešní politici
svědomí nemají a na peníze jsou opatrní. Taky provazy podražily.
Zateplují nám panelák a nějak se jim zasekly plánované
termíny. Začalo mrznout, sněžit a plískat, takže se venku pracovat nedá.
Stavební lešení u nás přezimuje. Budou to první vánoce, kdy nám Ježíšek
může dodávat dárky po lešení. Vlastně bychom si mohli i stromek na lešení
nainstalovat a z tepla obýváku na něj koukat.
Nemohu připustit, že prospaný čas by měl být
promarněný čas. Jak bych si vysvětlil, že mi spaní dělá tak dobře? Já přece
nejsem nijak marnivý!
K hlavním přednostem demokracie patří, že nutí
politiky na sebe žalovat, co by jinak ze všech sil tajili a zatloukali. Díky
tomu víme, jací doopravdy jsou – a že o sobě samých lžou, až se jim od huby
práší.
Pamatuji, jak se před nějakými pětadvaceti roky
vysazovali u Litovle do ramen řeky Moravy po snad stovce let bobři. Byla kolem
toho velká ekologická sláva, týkající se i olomoucké univerzity. Dnes se už
situace normalizovala – což znamená, že se bobři pomnožili natolik, že začínají
překážet. Někde jejich hráze zamezují průtoku vody a představují nebezpečí při
větších vodách – a také kácejí stromy, které by raději měly zůstat stát. Bobři
přestali být dítko jednoznačně hýčkané; stali se dítkami občas zlobivými.
V tom je ta normalizace – v rovnováze mezi užitečností a škodlivostí.
Mým oblíbeným tvorem není pes ani kočka; mým
oblíbencem je prase. Kdybych se měl odstěhovat (nebo být exportován) na osamělý
ostrov, pár prasátek bych chtěl vzít s sebou. Abych tam mohl založit
jejich chov, a samozřejmě všechno potřebné k jejich konzumaci. Taky bych
s sebou chtěl mít sůl, kmín a česnek. Rozhodně bych je preferoval před
růžemi, orchidejemi a narcisy. A pokud by mi byl povolen pravidelný import
jednoho civilizačního produktu, požadoval bych Gambrinus z Plzně. Dobře
chlazený.
Vynález počítače neodstranil lidskou hloupost. Naopak
– rozšířil možnost jejího rozvinutí. Hlupák vybavený počítačem může lépe
předstírat a je obtížněji detekovatelný. Jalovost prezentovanou počítačem
spolkne leckdo, koho by jalovost podaná jen tak škrábala v krku.
Potřebujeme, aby nám počítače ještě trochu víc zevšedněly.
Nejsme na tom tak dobře, abychom si mohli dovolit
marnit své možnosti politickými pitomostmi.
Co se stane,
nechají-li holičky holiče na holičkách?
Hlásná trouba může být někdy málo hlásná, ale hodně
trouba. Mám na mysli mluvčí ledakoho a ledačeho.
Ještě jsem nepotkal člověka, který by o sobě prohlásil,
že nemá smysl pro humor. Prohlásit o sobě něco takového vyžaduje zřejmě jistou
dávku odvahy; asi proto, že v obecném povědomí je zahnízděna představa, že
smysl pro humor se patří mít. A to,
přestože jen málokdo si pro sebe zřetelně definoval, co to vlastně ten humor je. Představa, že se patří mít smysl pro
humor, je důvodem, proč se tak snažíme být za lidi s humorem (rusky: člověk s jumorom) považováni. Že
tahle vlastnost není každému dána, dokazuje křečovitost a upocenost četných
pokusů o vtip – pokaždé trapných. Se smyslem pro humor se to má stejně jako s
mnoha jinými schopnostmi – je to danost. Komu
není shůry dáno, v apatyce nekoupí. Komu dáno je, pozná se podle
pohotovosti komentovat, glosovat v běžných životních situacích
nedůslednosti, absurdity, a zejména faleš maskovanou bodrostí prázdných frází.
Taková činnost je záslužná – čistí povětří nejenom tím, že odhaluje přetvářku
mluvčího, ale i tím, že naznačuje posluchači možnost racionálního vnímání toho,
co je sdělováno. Platí přitom zákon, že v totalitních režimech,
ovládajících lidi mechanismem strachu, vyrůstá a udržuje se plodné podhoubí
humoru; naopak, v prostředí liberálním, svobodomyslném, se humoru daří
hůř. Vyložit se to dá tím, že humoru se daří v prostředí určité tenze,
napětí, rizika s projevy humoru spojeného. Důkazem této hypotézy je i
skutečnost, že lidé, kterým žádné riziko při vtipkování nehrozí, opravdového
humoru obvykle nejsou schopni. Humor je především doménou obyčejných lidí
žijících v prostředí vyplněném životními stresy.
Je příjemné rozpoznat v chování potomků některou
ze svých vlastních lepších stránek. Setkávat se takto se svými chybami a
slabostmi – to je ovšem hořká pilulka.
Sestavování předvolebních partajních kandidátek –
masová výroba obrů z trpaslíků. Z poslušných sádrových trpaslíků
tvořit papundeklové velikány.
Už několik let se snažím důsledně používat pro
koncepty svých nápadů a textů makulatury; píšu si poznámky na nepopsanou stranu
listů, původně použitých pro úřední sdělení, zápisy a výpisy. S překvapením
zjišťuji, že mám té makulatury nadbytek – a kdybych ještě desetiletí žil,
nestačil bych ji popsat. Plyne z toho, že úřadování je, pokud se týče
množství popsaného papíru, mnohem produktivnější než činnost usilující zachytit
nápad, myšlenku, řešení problému. Myslím, že právě tahle skutečnost podstatně
komplikuje lidské úsilí změřit kvantitu intelektuálního výkonu.
Je mnoho nápadů, které nemohou doložit, že byly počaty
v legitimním manželském loži. Naštěstí se v tomto ohledu kádrová
evidence nijak pečlivě nevede.
V dnešní době bývají špatní lidé spíše dobře
oblečení. Taky příklad společenské korelace. Kauzální řetězec vede v tomto
případě od charakteru k té módě. Mizera si prostě lépe než poctivec
uvědomuje, že jeho vizáž potřebuje nějaký vkusný doplněk.
Není už pravda, že lháři
ve fraku každý věří. Dnešním politikům se věří pramálo. Že tomu někdejšímu
voskovco-werichovskému sloganu věří samotní politici, tomu se ovšem věřit dá.
Navrhuji, aby se politikům jejich odměna vyplácela
v naturáliích – v jistém počtu housek, vuřtů, mandarinek, uzených
bůčků a kotlet. Odpadly by tím problémy s dohadováním se, kolik si ten
který politik mohl ušetřit z diet na výstavbu rodinné vily, soukromého
bazénu nebo veřejného domu.
Svatý Mikuláš je něco jako vrátný ve dveřích vánoc.
Člověk je tvor schopný trápit se a lámat si hlavu
s řešením naprosté banality tváří v tvář stolu zavalenému životně
důležitými problémy. Asi jako generál riskující prohru v bitvě sháněním
nablýskaných holínek.
Kombinace dvojí rozdílné krásy nevylučuje, že vznikne
ošklivost schopná dědičného přenosu v dalších generacích.
Vliv starších sourozenců na duši dítěte může převážit
vliv jeho úředně pověřených učitelů.
Nežli vydáš pověření, připomeň si ověření!
Komplikace jsou dvojího druhu: jedny objektivně
vzniklé, před které nás staví životní skutečnosti – a subjektivní, které si do
cesty nastavujeme sami. Z těch druhých mnohé jsou důsledkem rozdílu mezi
tím, co bychom chtěli a tím, co můžeme. Překonávání těchto životních komplikací
druhého druhu se tak stává něčím, čemu se na vojně říká průzkum bojem.
Na hranicích podvodu a naivity vzniká postmoderní negramotnost.
Želva je symbolem pomalosti. Festina lente! Ale taky bychom se měli zamyslit nad faktem, že se
dožívá mimořádně dlouhého věku. A taky Komenský prý se dal slyšet, že kvaltování všeliké toliko pro hovado dobré
jest.
Bývaly doby, kdy biologický rod Homo soutěžil o
přežití s jinými biologickými druhy – predátory; dravými šelmami, které
doháněly jeho a jedlými druhy, které musel dohánět on. Dnes jsme
v situaci, kdy soutěžíme mezi sebou – jeden lidský poddruh proti jiným,
často nazývaje různé poddruhy podlidmi. Z biologického hlediska je tohle
soutěžení o přežití nesmysl. A tento nesmysl je podhoubím politiky.
Existoval kdysi takový slogan – Narodit se na nešťastné planetě. Vysvětlovalo se tím, že má dotyčný
nešťastník životní smůlu. Jak se tak po světě rozhlížím, nemohu se zbavit
pocitu, že by se mohlo tohle prohlášení vztahované na jednotlivce rozšířit na
celou lidskou populaci. Ostatně, tenhle dojem měl zřejmě kdysi už samotný
Stvořitel, když se pokoušel dezinfikovat Zemi potopou, aby se mohlo začít znovu
od začátku.
Patronem ekologů by měl být biblický Noe. On byl snad
první, kdo se postaral o záchranu biologických druhů ohrožených vyhynutím. O
uchování biodiverzity – což je vlastně taky statistický pojem.
Všechno se pořád mění, ve všem je patrný vývoj. Při
hlubším pohledu však člověk zjišťuje, že tak absolutní ty změny zase nejsou.
Tak například je pravda, že u nás přibývá hospod, jejich prostředí se
vylepšuje, jejich zaplivanost a zakouřenost se snižuje, místnosti odpočinku, restrooms, se poevropšťují. Nicméně,
pořád se musí, stejně jako kdysi, postaru za pohostinství platit.
Také zlomené srdce, podobně jako zlomená ruka, se může
vyléčit bez následků či s následky. Někdy trvalými.
Děvče, které jsi jinému přebral, je přebrané zboží.
Kdo vykonává dohled, měl by mít přehled – aby poznal
na první pohled, na koho se patří vzít ohled.
Politiku po desítky let známou jako kádrovou, jsme
přejmenovali na politiku personální. Takže teď kádrujeme personálně.
Geneze opic je záležitost poměrně záhadná. Líhnou se
totiž v prostředích tak rozdílných jako jsou džungle, deštné pralesy,
lesostepi, zoologické zahrady, pivovary, lihovary i vinné sklepy.
Moje žena je postrach českých podnikatelů. Zejména
tím, že je upozorňuje, že jí tu kterou zakázku vyfakturovali dvakrát. Její řeč
bývá v telefonu zdvořilá, přesto však rozhodná. Počítám-li správně,
dosahuje přitom vynikajícího skóre úspěšnosti.
Měřeno procentem prohraných soudních sporů či celkovou
sumou v nich prohraných peněz, najímá český stát nejhloupější dosažitelné
právníky. Ledaže by mezi českými právníky nebylo co do hlouposti z čeho
vybírat.
Pořád mi nedochází, jakým právem si Češi přisvojují
jako svého soukmenovce pana Komenského. Z Moravy ho přece vyhnali, skoro
celý život prožil v cizině – ve Slezsku, Sasku, Holandsku, Švédsku,
Anglii, Francii, své knihy psal většinou latinsky nebo v jiných evropských
jazycích. Všiml jsem si, že pokud někdo ve světě o Komenském ví, s Čechami
a Čechy si ho nespojuje. Docela pochopitelně. Je to jedna z vlastností nás
Čechů – k plnému stolu se šikovně přitočit, přestože jsme k jeho
naplnění ničím nepřispěli.
Veďte si deník svých dobrých skutků. Až budete psát
svůj životopis, ty špatné vám vaši přátelé rádi připomenou – dobré, na ty nikdo
nepamatuje, na ty se snadno zapomene!
Ten pravý gejzír sexuální fantazie mužskému vytryskne
teprve potom, co ho přestaly obtěžovat fyzické průvodní jevy mužské potence. Ty
jsou totiž vždycky nedokonalé, neúplné a parciální. Teprve pak si dokáže
představovat, co všechno by mohlo být – v celé své košatosti. Myslím, že
nejlepší erotická poezie je dílem impotentních mužů.
Z jedné sklenice se člověk neopije. Aby se mohla
kocovina vylíhnout, musí být ty sklenice nejméně dvě – jedna samčí a druhá
samičí.
Staří Čechové se původně opíjeli medovinou. Teprve
pak, když přešli na vaření a pití piva, udělali první krok pro vstup do Evropy.
Nemohu měřit všem týmž metrem. Takové měření by šlo
příliš pomalu.
Politikům platíme o tolik víc než se platí pracujícím
lidem, aby se nějak vykompenzovalo, že si jich nikdo neváží a nikdo je nemá
rád.
Do EU jsme byli přijati proto, že naše nepřijetí by do
ní udělalo na mapě Evropy trapnou a jen obtížně vysvětlitelnou díru. Teď se lze
obávat, abychom do ní nezarostli jako nehet do palce na noze. Jako prevenci lze
doporučit pravidelné a pečlivé přistřihování.
V chodidle tříska – a jazyk vříská!
Chceš-li se dostat do nebe, nemůže být na škodu,
požádáš-li o přímluvu taky kostelníka.
Jedinou příčinou přelidnění jsou lidé. A také oni to
budou, kdo s vysokou pravděpodobností tuhle planetu jednou vylidní.
Kdo na ptáčky vyzraje, ten má pod čepicí. Kdo si s ptáky hraje, mívá na čepici.
Už tady máme červenku vepřů a prasečí mor, slintavku a
kulhavku, bovinní spongiformní encefalopatii (BSE), ptačí chřipku, tularemii
zajíců a dlouhé řady na silnicích přejetých srnek – což je všechno spojené se
zákazem nebo alespoň omezením konzumace masa. Mám tomu rozumět tak, že se nás
Stvořitel snaží dodatečně předělat na vegetariány?
Bez potíží se shodneme na tom, že mít někoho rád by nemělo vyžadovat, aby člověk neměl rád jiné. Teoreticky. V praxi to ovšem nefunguje. Stačí
poslouchat komentáře mé ženy, když se po pěkné ženské ohlédnu.
Největší životní výhra – moci se živit tím, co člověka
baví.
Jsme docela malý národ. Možná proto by kdekdo chtěl
být považován za velikána.
Dohnat a předehnat! Kolikrát už jsem ve svém sedmdesátiletém
životě tenhle slogan slyšel – jako program národní i nadnárodní! Vždycky to
skončilo fiaskem, protože nemůže dělat mílové kroky ten, komu nohy jenom metr
narostly. Taky v rozumu se na povel rozsvítit nedá. V tomto ohledu se
musí s malými krůčky počítat a šetrnost místo zpanštělého rozhazování
zavést.
Ekonomické teorie mohou fantazírovat o zdrojích
jakkoli – nakonec vždycky platí, že zdrojem, který je vždycky po ruce, jsou
nejrůznější přímé i nepřímé daně vyždímané z obyčejných malých lidí. Jsou
malí, každý má málo, ale je jich hodně. Takže stačí, aby učený ekonom uměl
násobit.
Po pěkně upravené dámě se mužský se zalíbením
poohlédne. Dokonce svým představám dovolí, aby se do vyhlídek mládeži
nepřístupných rozvily. Od jistého věku však do jeho představ vstupuje otázka – Nač by asi přišla údržba téhle úpravnosti? A
proč bych tuhle případnou investici měl nést já – když by požitek z ní
měli taky úplně cizí chlapi?
Neměl by ses trápit tím, že větve, na které
nedosáhneš, očešou jiní.
Za protistátní by měly být považovány vtipy proti
státu, ne vtipy proti státníkům.
Škody napáchané hloupostí politiků musí odpracovat a
zaplatit lidé. Ty škody bývají totiž tak velké, že je žádný jedinec uhradit
nedokáže. To by ovšem nemělo být důvodem, aby bylo politikům dovoleno ze
způsobené škody neuhradit nic.
Je absurdní, aby do kategorie škodná byly zahrnovány lišky, vrány a jiní s relativní
oprávněností tam zahrnovaní tvorové (lišky hubí myši) – a nepovšimnuti
zůstávali třeba politici, jejichž škodlivost je evidentní a zejména
mnohonásobně vyšší. Nebo jste už někdy viděli na souvrati myškujícího senátora?
Člověk se může
přejíst (přecpat), přepít, přepracovat … Může se však také přespat?
Muž, který se desetkrát ožení, se stává předmětem
kritiky, pochybností o charakteru a pomluv. Přitom se od sólo manželů liší
obvykle jenom tím, že se více než oni naběhal po úřadech při obstarávání
podpisů a razítek.
Mnohé životní programy se vymezují výhradně jako
negace programů opozičních. Znamená to, že nebýt té opozice, zůstala by tu
jenom bezradnost. Trochu se to podobá situaci vyvráceného plotu, který jen
proto nepadne, že vítr proti směru jeho naklonění fouká.
Útoku se dá čelit protiútokem. Nebo také tím, že
zavčas uhneš.
Kolektivní rozhodování má zabraňovat, aby se moci
uchopil diktátor. Možná to tak někdy dokonce funguje. Rozhodně však vždycky
takové rozhodování s jistotou ovládne nefunkční alibismus.
Nepřekonáš-li vlastní slabost, překoná tě cizí síla.
Každé manželství potřebuje bleskosvod a dobré
uzemnění. Nebo alespoň spolehlivé spojení na hasiče.
Jenom cynik pozve husu na stehýnko a milenku na oslavu
desátého výročí svatby.
Jen málokterá svatební noc je skutečně premiérou
obojího; obvykle je první jako svatební, ne však první jako noc.
Nejspolehlivějším symptomem zimy je vlhko u nosu.
Ve svých dětských a jinošských letech bývaly počítače
nástrojem počítání. Dnes, kdy už odrostly dětským střevíčkům, se staly
především masově nasazovaným nástrojem byrokracie.
Bývaly doby, kdy všechno postupovalo pomalu. Taky
lidská hloupost. Dneska spěcháme; jaksi nám nedochází, že hloupost s námi
pořád udržuje krok.
FINIS