Píše S. Komenda, část 24, prosinec 2005
Fenomenologie a princip
maximální věrohodnosti
Ne, že bych filozofii
studoval nebo že by mne nějak zvlášť zajímala. Tedy, abych se vyjádřil přesněji
– jako matematika mne samozřejmě zajímá ta část filozofie, kterou v ní
matematika zaujímá. Ta moje matematika ovšem koření poměrně hluboce
v empirii měření a matematického modelování biomedicínských jevů.
Stalo se, že mne akademické okolnosti uvedly do situace, v níž
bylo prezentováno pojednání o fenomenologii – ve vztahu k jisté empirické
disciplíně. Při této příležitosti se v mé mysli zaháčkovalo vymezení fenomenologie, která jako výchozí bod svého
pohledu na svět bere určitý jev, fenomén, pozorování, vjem – který
nahlíží ze všech stran a úhlů s cílem vysvětlit
ho a uchopit lidskou myslí. Vjem je počáteční danost, od níž se všechno
ostatní odvíjí.
V mé mysli statistika se dotklo a na okamžik propojilo dvojí –
tohle fenomenologické východisko a jedno ze základních paradigmat statistické
indukce, totiž úsudek od empirického
pozorování k teoretické představě. Úsudek od empirie k teorii. Od
vjemu, reálného faktu ztělesňovaného tím, co bylo naměřeno,
k matematickému modelu statistického chování náhodné veličiny, o niž nám
v uvažované situaci jde.
Matematika, jak známo, postupuje při svém uvažování deduktivně. Vychází z jistých
předpokladů axiomatické povahy a z nich vyvozuje vlastnosti, které nejsou
na první pohled zřejmé. Někdy zachází při tom vyvozování do značné hloubky
abstrakce. Byla to však teprve matematická statistika, která vzala a do svého
instrumentária zahrnula logiku induktivního usuzování. Ta vychází
z pozorování a měření ztělesňovaných daty – a z nich se snaží dospět
ke specifikaci teoretické představy, která by, v jistém, matematicky
přesně definovaném smyslu, co nejlépe vysvětlila a zdůvodnila, proč jsme
k takovým pozorováním a měřením dospěli. I tady postupuje lidské uvažování
od fenoménu, od vjemu, k teoretické představě, která by existenci tohoto
vjemu maximálně plausibilně vysvětlila.
Mechanismus, statistickou
indukcí přitom používaný, obsahuje klíčové slovo likelihood, česky věrohodnost. Pojem likelihood je ve všech civilizovaných jazycích jako odborný termín
přejímán a respektován. Stejně jako je pravděpodobnost
výskytu náhodného jevu, tedy pozorování, výrazem dedukce, je likelihood výrazem indukce. Jejich vztah
je vztahem inverze. Zatímco
argumentem pravděpodobnosti jako funkce je pozorování učiněné v podmínkách
teoretické představy o chování náhodné veličiny, je argumentem věrohodnosti
jako funkce ona teoretická představa za podmínky, že bylo učiněno právě to
pozorování, které bylo učiněno.
Pravděpodobnost i věrohodnost, probability
i likelihood jsou zapsány stejným
vzorcem. Formálně zcela shodným. Liší se svou filozofickou interpretací – co je
pro pravděpodobnost argument, je pro věrohodnost podmínka, a co je pro
pravděpodobnost podmínka, je pro věrohodnost argument. Princip maximální věrohodnosti, maximum likelihood principle, spočívá
v tom, že hledáme extrém věrohodnostní funkce, jejímž argumentem je parametr, případně parametry teoretického rozdělení
sledované náhodné veličiny. K tomu má matematická analýza své nástroje
– nutnou podmínkou, aby v daném bodě měla funkce extrém, je rovnost nule
její první derivace v tomto bodě. Derivujíce, dostáváme rovnici, jejímž
řešením jsme postoupili k hledanému bodu, tj. k hodnotě parametru,
která maximálně věrohodně vysvětluje, proč jsme pozorovali právě to, co jsme
pozorovali. Proč jsme, měříce, právě tohle naměřili.
I v našem akademickém světě nás dělba práce zavádí do stále užších
uliček a zákoutí, z nichž je obtížné dohlédnout jinam. Tahle má úvaha se
jenom letmo dotýká této skutečnosti. Přesto by možná nebylo od věci, kdyby se
specialisté na fenomenologii pokusili tento dotyk s konceptem likelihood podrobit soustavnějšímu
prozkoumání.
Konec záře nad pohanstvem
V dobách hluboce
předmoderních, ačkoliv lidé už
používali toaletní papír, kartáčky na zuby a volili poslance do parlamentu,
v hlavách ještě zdaleka neměli zcela jasno. Dokonce ani lékařská věda
jasno neměla. Ta se nacházela ve stádiu prvobytně primitivním, každého pacienta
chápajíc jako jednotku, do thesauru medicínského vědění přispívající způsobem
označovaným jako kazuistika. Tato
metodologie dost věrně připomínala vylupování mandlí a rozinek
z prosincových vánoček nevinnými ručkami rozdychtěných zbožných dítek.
Potlačování chaosu a entropie samozřejmě postupovalo tímto mechanismem kroky,
které by jako mílové rozhodně označeny být nemohly.
Jako začátek doby moderní může
být označen čas, ve kterém lékařská věda pochopila význam slova typický. Typický případ, typický pacient,
typické chování nemocného, typický průběh choroby. Typický jako obvyklý,
očekávaný, standardní – od čehož byl už jenom krůček k vyslovení toho
klíčového pojmu – průměrný.
Jakmile pronikl termín průměrný na
stránky medicínských časopisů, začala
kazuistikám odzvánět hrana. Argumentem úvah lékařského výzkumu přestávala
být zajímavost případu. Argumentem se
stávala četnost případů toho kterého
typu. Zejména četnost výskytu případů úspěšně vyléčených. A začala se šířit
víra, že spolehlivost toho kterého závěru je rozumné odvozovat z rozsahu
souboru případů do studie zahrnutých. A že případy vymykající se standardu by
měly být zvlášť pečlivě prověřeny; mohly by totiž být zdrojem odchylek, bias.
Lékařský výzkum začal mýtit v prostoru svého myšlení a své
metodologie názor, po staletí v něm zakořeněný, že medicína je především
umění, k jehož provozování je zapotřebí talentu a zručnosti děděné
z generace na generaci. A půda připravená vyklučením této tradice začala
být osévána představou, že v medicíně je nejen dovoleno, ale i chvályhodno
počítat. Kalkulovat důsledky rozhodnutí činěných na základě předpokladů (s
různými stupni spolehlivosti odhadnutých). Měření, tradiční medicínou uznávané
a respektované, začalo přijímat za svou představu naměřených dat jako souboru
realizací hodnot náhodné veličiny. Na
zásadním významu nabývala koncepce nezávislých
měření.
Svár tradičního a moderního v metodologii lékařského bádání by byl
trval – byv podporován jenom z úzké základny matematické statistiky –
velice dlouho a pohanská, nestatistická tradice by ještě dlouho přežívala. Do
tohoto procesu však zasáhla valící se vlna výpočetní techniky. Technologii
matematického počítání převzaly na svá bedra softwarové programy; lékařský
výzkum je začal přebírat jako techniku, jako počínání inženýrské, nikoli jako
výpočty dirigované nesmlouvavými matematickými formulemi. Počítače to byly,
které učinily počítání v prostoru lékařského výzkumu user friendly. Vlak se rozjel a za jízdy do něj naskakoval kdekdo.
Premoderní tradice přežívá dnes už jenom v temných koutech, kde
postmoderní šamanství svádí lékařské dušičky ke skotačení v mlhách
převalujících se nad bažinami nevědění, k diskusím o muzikoterapii, o
léčebných účincích zaříkání, víry v tajuplné síly celostní medicíny,
pojmenovávající neviditelné a neměřitelné. Ale přežívá, protože lidská mysl je
slabá – a obecně jen nerada tráví čas počítáním. Pohanství naší doby se dá
poměrně spolehlivě rozpoznat podle nevrlého vztahu k průměru a nedůvěry
k mírám variability. Pečuje o zvláštní, považujíc výjimky za potvrzení
pravidel.
Konec záře nad pohanstvem, její dohasínání, doprovází střízlivost,
zdánlivě potlačující fantazii. To ovšem jenom při povrchním pohledu.
Nevykořenitelná lékařsko-badatelská fantazie nachází nové zdroje i ve
statistických aplikacích na poli bádání. Její kreativitu je možno měřit podle
stupně šedivění, pobývání v nervových léčebnách, případně lysání
biostatistiků, za aplikaci matematických metod v medicínském výzkumu
odpovědných.
Student v přechodu
Substantivum přechod má v mateřském jazyce řadu
významů. Přechodem se obecně rozumí změna stavu od něčeho k něčemu jinému – politici tak přecházejí od jedné strany
ke stranám jiným, slibujícím strmější kariéru a tučnější prebendy, dámy
přecházejí ze stádia fertility do stádia hormonálního uklidnění, po mostu se
přechází z jedné strany na druhou. Není tedy důvod, proč by nemohla být
termínem přechod označována také
změna sociálního stavu studenta z kategorie středoškoláka do kategorie
vysokoškoláka.
Přechod, o kterém uvažujeme, není ničím samozřejmým, ničím, co by
proběhlo automaticky jenom proto, že dotyčný subjekt projevil zájem, že dal
najevo, že o takovou změnu stojí. Sociální poměry byly a jsou nastaveny tak, že
onen přechod může nastat pouze při splnění jistých podmínek či požadavků. Dnes
se komplex takových podmínek označuje jako test
nebo přijímací zkouška. V době
poměrně nedávné k těmto podmínkám patřil jako hlavní kritérium kádrový původ; uchazeč o dosažení
přechodu byl preferován, mohl-li vykázat ve svém rodokmenu předka dělnického či
malorolnického původu. Potomci šlechty a buržoazie dostávali záporné body. Ta
buržoazie začínala ševci, nájemci hospod a dámskými švadlenami, případně
rolníky odmítajícími vstoupit do JZD. Nevhodný kádrový původ mohl být jako
stará zástěra záplatován členstvím ve straně Jediného Vědeckého Světového
Názoru. Takové členství představovalo univerzálně platnou minci, něco jako převoditelný
rubl.
Maturant, který úspěšně překonal úskalí přechodu a do kategorie
vysokoškoláka přešel, začíná v jistém ohledu od začátku. Není ovšem dobré,
bude-li tento začátek chápat příliš absolutně; záhy ho totiž život přesvědčí
(zpravidla už ve zkouškovém období prvního semestru) bez ohledu na různé
didaktické teorie koketující s představou, že nezáleží na aktuálních
vědomostech, ale jenom na tvůrčím projevu examinovaného, že u zkoušek se
vyžadují znalosti nejen toho, co bylo odpřednášeno, ale i mnoho jiného. Šedivá je totiž každá pedagogická teorie – a
strom života se do zelena košatí bez ohledu na ni. S přechodem, o
kterém uvažujeme, se totiž mění základní pedagogické paradigma. Okřídlená věta,
která prochází středními školami už řadu studentských generací, totiž prosím, to jsme ještě neprobírali, není
po přechodu použitelná. Dokonce ani asistenti, docenti a profesoři velice
shovívaví a blahovolní nejsou zárukou, že ve svých zkušebních požadavcích
nepřelezou tématickou zídku toho, co odpřednášeli. Výraznou psychologickou změnou s přechodem související je
skutečnost, že intelektuální zadání není studentovi kvantováno ze dne na den.
Je na něm, aby si úkol sám zadával. V průběhu semestru sice jistá kontrola
probíhá, nebývá však palčivě vymahatelná. Vysokoškolák není nahlížen jako
batole, jemuž má být intelektuální krmě po soustech dávkována; dostane balík
svého tématu, aby si ho do špajzu uložil
a sám si den za dnem odměřoval a strávit se pokoušel. Sám si má kontrolovat, sám se má řídit, sám se má úkolovat. Tahle
pozice předpokládá existenci vůle, schopnost nenechat se zahltit vidinou
svobody s možností odkladu. Svoboda
není v této situaci libovůle – je to respekt nutnosti udržující
pravděpodobnost úspěchu na rozumné výši.
Přechod studenta ze střední školy na školu vysokou je časově
synchronizován s obdobím jeho osobnostního a intelektuálního zrání.
Protože dívky dozrávají dříve nejenom fyzicky, ale i v této dimenzi, bývá
rozkolísanější nejen mužské chování, ale i přístupy ke studiu. Zásadní roli
přitom hraje motivace – chtít se
dovědět není totožné se snahou dostat jedničku nebo vyznamenání. Vysokoškolák
by měl umět dohlédnout za obzor semestru nebo ročníku; dokonce i za obzor
univerzitního diplomu. Měl by si umět představovat, jak bude využívat získaných
znalostí a dovedností při řešení úloh, které před něho život v budoucích
letech postaví (jakkoli tohle lze obvykle jenom odhadovat). A taky by ho nemělo
překvapit, že život ho nebude známkovat na žádné školní škále – a dokonce se
spravedlností hodnocení to bude všelijaké.
Logika jedné předložky
Jazyk hýří, jako
komunikační prostředek, obrovskou nadbytečností. Odborně se tomu říká redundance. Po každém zakopnutí a
následném pádu vstane, trochu se opráší a otřese – a vydá se za svým cílem
jinou cestou. Možná schůdnější. Stejně jako existuje nepřeberně možností
jazykového škobrtnutí, je tu i nepřeberně mnoho možností jejich nápravy,
obejití překážky, nového vykročení.
Jazykové vyjádření má svůj účel, smysl, ale také svou eleganci (jistě
dobově podmíněnou) a věcnou logiku. Ta by měla odpovídat obsahu sdělovaného;
měla by napomáhat pochopení toho, co je sdělováno.
Slůvko mezi je ve větném
kontextu předložka; možná taky příslovečné určení místa. Rozbor slovní a větný
mám už od gymnaziální primy skoro šedesát let za sebou. Někdy se říká, že vzdělání je to, co člověku zůstává poté, co
všechno ve škole naučené úspěšně zapomněl. Možná to zní trochu absurdně,
nicméně se mi zdá, že to má cosi do sebe. Cit pro situaci, čich pro rozpoznání
problému. A následný pokus o jeho rozlousknutí. Tak si s tím teď trochu
pohrajeme.
V induktivní statistice bývá slůvko mezi používáno poměrně hojně. Základním heuristickým postupem,
který využívá badatel ve svém procesu poznávání, je srovnání, komparace. Badatel sleduje, zdali se studovaný jev nebo
studovaná veličina chovají za dvojích podmínek stejně nebo odlišně. Zdali je rozdíl ve statistickém chování
sledovaného jevu či veličiny mezi podmínkami A a podmínkami B.
Zdali je rozdíl mezi A a B.
Touto formulací je vymezena binární relace srovnání něčeho s něčím
jiným. Nebo něčeho za jedněch podmínek a něčeho za jiných podmínek. Mohlo by se
to zdát jasné, průhledné, bezproblémové.
Jenomže se poměrně často setkávám v tomto kontextu
s formulacemi, které, stylisticky zjednodušeny, mají podobu Cílem práce je zjistit, existuje-li rozdíl
mezi A a mezi B. Tenhle stylistický patvar je nesmyslný. Srovnání nemůže
být nijak vylepšeno použitím dvojího mezi.
Srovnání je záležitost porovnání pravé a levé strany vah a evidence, která
z misek se pohnula směrem dolů. Která převážila a která byla shledána
lehkou. Slůvko mezi si žádá, aby bylo
něco uvedeno před ním a něco jiného za ním. Z toho, co je předmětem
srovnávání. Asi jako uvozovky dole a uvozovky nahoře.
Komparace jako nástroj úvahy badatele si žádá logické strohosti.
Nesnáší vylepšování, zdánlivě zdokonalující a zdobících styl vyjadřování.
Naprosto nezdvořile je prohlašuje za chybu. Za omyl.
Slovo mezi, použito bez
uvedení dvojího, které je předmětem srovnávání, je něco jako střep džbánu,
který byl rozbit. Možná nedopatřením, neopatrností – možná schválně. Na tom
vlastně nezáleží. Podstatné je, že se rozbilo a výpověď o rozumném se vymknula
z kloubů okolností a situace.
Dalo by se říct, že význam slova mezi
je téměř státoprávní. Samozřejmě
v přeneseném slova smyslu; tou státoprávností je myšlen respekt vůči
logice. Mezi námi děvčaty si můžeme
s tímto slovem pohrávat docela nezávazně; jakmile ho však zapřáhneme do
vozu statistické indukce, nezávazná hravost končí. Uvedené příklady jsou přitom
docela dobře srovnatelné s havárií kočáru, kterému se kolo zlámalo a on i
se svým obsahem skončil v příkopu. Prostě do cíle nedojel. Se statistickou
teorií je slovo mezi příbuzné také
svou souvislostí s vybíráním. I tehdy, když vybíráme, je nezbytné, aby do
hry vstoupili minimálně dva. Nebo dvojí. Přitom vystačíme s jediným mezi. Jen tak mimochodem, české mezi se dost nadře, protože musí
vyjádřit mezi dvěma i mezi několika – na rozdíl od anglického between a among nebo německého zwischen
a unter.
Prý
Takové trochu
zvláštní slovo. Jeho hlavní funkcí je posouvat
sdělení po jeho vyslovení následující do pozice tak trochu alibistické. Mluvčí
použivší slova prý naznačuje, že
nehodlá brát odpovědnost za to, co sděluje, tak úplně. Rozhodně ne na sto
procent. Slovo prý naznačuje, že
sdělované je přebíráno z druhé ruky, že jeho obsah nemusí být zcela
čerstvý, že informace v něm obsažená nebyla potvrzena ze tří nezávislých
zdrojů.
Často se slovo prý doplňuje
na že prý. Ten doplněk činí sdělení
ještě měkčím, dále podtrhuje jeho nezaručenost.
Na existenci slova prý stojí
celé jedno komunikační odvětví. Souvisí to s donašečstvím, ve kterém český národ už dlouho dosahuje vynikajících
výsledků. Ono totiž donášet – to není jen tak. Označení donašeč má v češtině výrazně zápornou konotaci, nezávisle na
tom, komu se donáší. Dokonce nezávisle na tom, donáší-li se z vlastenecké
horlivosti nebo za peníze. Donašečství za peníze je přitom kategorie stálá,
zatímco donašečství z přesvědčení podléhá změnám spolu s tím přesvědčením.
Ponecháme-li stranou osoby, pro něž je pravidelná změna přesvědčení samozřejmou
součástí jejich profesní kvalifikace. Mám na mysli politiky; ti mění své
přesvědčení stejně snadno jako hadi svou kůži.
Říkám-li, že donášet není jen tak, mám na mysli skutečnost, že
donášejícího může trápit svědomí. Na tohle své trápení potřebuje mast; peníze a
výhody donášením získané úlohu masti sice také zastanou, účinek však nemusí být
stoprocentní. Takovou mastí na výčitky svědomí jedince, jehož donesení zbavilo jiného místa,
postavení, majetku a podobně, může být právě ono slůvko prý. Vědomí, že jsem neudal, že někdo udělal či řekl to či ono, ale
jenom naznačil, že jsem to zaslechl, výčitky svědomí oslabuje až na snesitelnou
úroveň pouhého návyku.
Slovo prý má na svědomí vznik pogromů. Na kohokoliv. Tohle slovo ráda
přeslechne lůza, dav, křičící Ukřižuj ho!
Stejná lůza, která předtím stejně bezduše oslavovala, poté právě tak
přesvědčeně odsuzuje. Zejména tehdy, kdy důvěra ve spravedlnost rozhodování
soudců a soudů klesá k nule.
Prý bývá přeslechnuto a přehlíženo, když lůzou hýbá hlad
po kamenování. A vůbec nemusí jít o lůzu v hadrech; lůza dnes často
chodívá v bílých košilích s kravatami kolem čistě umytých krků.
Prý docela dobře zastoupí úvod nebo předmluvu pro licoměrnost. Vrhá stín dost hluboký na
to, aby se v ní ukryla. Aby poskytl záminku k výmluvám, že černé není
černé tak úplně.
Prý je použitelné i v obráceném gardu. Nejenom jako
alibistické změkčení pomluvy. To když se provalí špinavá aféra; šelma zahnaná
do kouta, do rohu, se brání poukazem na to, že obvinění se opírá o důkazy
povahy že prý se stalo. A hlavně že poukazování na to, komu ta špinavá záležitost prospěla, nic nedokazuje a mělo by se
smést ze stolu.
Pana Vojtíška, žebráka z Malostranských povídek Jana Nerudy,
přivedla na mizinu mstivá ženština, žebračka zvaná milionová bába. Stačilo jí k tomu slůvko prý. Prý má pan Vojtíšek, svým žebráním na Malé Straně
předstírající chudobu, na Starém městě několik činžovních domů. Tohle prý stačilo k tomu, aby pan Vojtíšek
na Malé Straně umřel hladem a zimou. Na počátku bylo slovo – zároveň se však
může stát, že jiné slovo rozhodne i o tom, jak člověk skončí. Jako statistika
mne slůvko prý ponouká
k uvažování o souvislosti s konceptem pravděpodobnosti. Anebo s konceptem fuzzy výroku. Aby bylo slovo prý
matematicky uchopitelné, musel by však být učiněn pokus o jeho
kvantifikaci. Musela by být zavedena škála různě silných Prý. Řeknou-li o mně, že prý
jsem blázen, nemělo by mi být lhostejné, jaká je pozice toho prý.
Zkoušení a zkoušející
Relace definovaná
titulkem této úvahy má význam poměrně zásadní v akademické obci studentů a
pedagogů. O žácích a učitelích nemluvě. Zaslouží si tedy zamyšlení.
Co je jisté téměř úplně, je vyšší věk zkoušejících vůči věku
zkoušených. Dále pak asymetrie této relace – zkoušející otázky klade, zkoušený
na ně odpovídá. Alespoň takhle to asi předpokládá ministr školství, ředitel
školy, sbor inspektorů, děkan fakulty – v duchu tradice odvíjející se od
císařovny Marie Terezie. Doba moderní rozvolnila tento tradicí udržovaný vztah
tím, že připustila, aby zkoušení neslo prvky diskuse. V praxi to často
znamená, že zkoušející nabízí zkoušenci alternativy odpovědí a registruje, jak
duchaplnou se jeví jeho volba. Do tohoto paradigmatu zapadá i zkoušení písemné,
neorální, využívající testů s nabízenými alternativami odpovědí typu multiple-choice.
Asymetrie vztahu mezi zkoušeným a zkoušejícím byla podstatným způsobem
zviklána v obdobích, kdy ideologie zasáhla do pedagogiky požadavkem, aby
žáci a studenti při zkouškách nepropadali.
Ideologům přitom zřejmě uniklo, že zkoušení tím přestává být měřením.
Měřením znalostí a potažmo schopností. Že se tím stává jakýmsi obtížně
definovaným počínáním, jehož smyslem je potvrzovat
jisté apriorně vymyšlené představy. Paedagogica ancilla ideologiae.
Doba postmoderní, cožkoli to jest, nastolila otázku o smyslu zkoušení
vůbec. Ponechala stranou skutečnost, že každé řízení systému, a tedy i systému,
jímž je vyvíjející se lidská bytost, musí mít vybudovánu zpětnou vazbu, feedback. Aby se dalo do řízení účinně zasahovat,
musí zasahující vědět, jak na tom systém je. Musí znát stav systému. Pokud tomu
tak není, znamená to, že vzdělávací proces není
považován za proces řízený; alternativní adjektiva jsou živelný, chaotický. Obvyklým
argumentem zastánců potlačení zkoušení je tvrzení, že zkoušení zkoušeného
stresuje. Že jeho výkon při zkoušení je samotným faktem podrobení se zkoušce
ovlivňován natolik, že výstup či manifestovaný výkon není spolehlivý, že je biased.
Obávám se, že absolutizace tohoto argumentu je stejně neoprávněná a
nebezpečná jako opačná absolutizace výsledků zkoušek. Vždycky je třeba
zvažovat, v jaké míře zasahují do zjišťovaných výsledků endogenní i
exogenní faktory jiné než ty, jejichž kvantitu měřením, tj, zkoušením
sledujeme.
V životě takzvaně praktickém je člověk neustále exponován zkouškám
nejrůznějších typů. Žije přece na očích veřejnosti, ať je jeho sociální pozice
jakákoli; ať jako lékař rozhodující o terapii nemocného ve stavu jeho úzkosti a
nouze, jako údržbář či magistrátní úředník a dokonce i jako politik, jehož
zmatené počínání vyvolává v očích občana pochybnosti o smyslu politiky
vůbec. Škola je tu, se všemi jejími zkoušeními, také proto, aby trénovala
žáky a studenty, aby je nechávala zvykat si na tento druh životních stresů. I
on je jako takový stálou konstantou životního prostředí člověka. Člověk by měl
umět reagovat na něj racionálně, kvalifikovaně – nejenom kvůli sobě, ale i
proto, že jeho reakce jsou vnímány ostatními a měly by jim poskytovat plnohodnotnou
informaci o něm i o jevech s ním souvisejících.
Školní zkoušení implementuje člověku pocit, že jeho výkony jsou
poměřovány na škále vymezené stupnicí – v našich dnešních poměrech – od výborně po nedostatečně. S odložením
školní brašny význam této stupnice upadá. Asi bychom si měli uvědomovat, že
každý, kdo naše chování vnímá, přitom užívá své vlastní stupnice. Cejchované
jeho osobní zkušeností. Někdy je to zkušenost apriorně zkreslená, třeba tím, že
můj děda kdysi přebral jeho dědovi o posvícenské tancovačce babičku.
V životě je každý z nás žákem a snad každý občas i učitelem.
Zkoušeným i zkoušejícím. I tohle je součástí našich životních rolí. Hrát bychom
v nich měli kvalifikovaně, poctivě, ne podle pravidel šmíry.
Drazí nemilovaní
Docela nedávno jsem
kdesi vyčetl, že jeden poslanec přijde českého občana v průměru na
nějakých pět milionů ročně, zatímco jeden senátor je o milion dražší; stojí
občana asi šest milionů korun.
Statistické údaje jsou tu od toho, aby se člověk nad nimi zamýšlel. Pak
mu vyjde, že úhrnem nás přijdou nejvyšší zákonodárci ročně řádově na jednu až
dvě miliardy. Schválně říkám řádově, protože o přesnosti ekonomických výpočtů
si nedělám žádné přehnané iluze.
První otázka, která má nárok být v tomto kontextu položena, zní – Jsou tyhle náklady přiměřené? Přiměřené
hodnotám, které se za ně pořídí? A protože hodnotami by měly být hodnoty
produktů zákonodárné činnosti, je možno tuhle otázku modifikovat – Stojí to za
to, vynakládat na zákonodárnou činnost takové peníze?
Myslím, že občanský komentář k téhle otázce by všeobecně zněl – Ať se jakkoli pochybuje o kvalitě českých
zákonodárných produktů a tedy kompetentnosti zákonodárců, někdo to dělat musí
(i kdyby tahle činnost měla být jenom markýrováním, předstíráním). V takovém
názoru slyšíte znít rezignaci nebo už lhostejnost. Takové to bylo vždycky a
nikdy to nebude jiné. Za reálného socialismu se předstíralo, že volíme nejlepší z nejlepších – v reálné
české demokracii už jsme tohle předstírání vzdali – cynicky doufajíce, že
zvolení zákonodárci nebudou nejhorší
z nejhorších.
Bohužel je měření kvality zákonodárných produktů obtížné. Jediné, oč se
může posuzovatel přitom opřít, je v parlamentu panující jeden extrém,
v němž vládní strana optimisticky prohlašuje, že pro občany se udělalo
všechno, co se udělat dalo a že je to dobré – zatímco opozice prizmatem svého
kritického pesimismu kontruje, že občan byl opět oklamán, protože neschopnost
vládní strany, v kombinaci s její vrozenou nemorálností, na něho
ušila další boudu. Jako statistik musím bohužel konstatovat, že z takových
protikladných názorů se žádný průměr udělat nedá. Občan se buď může přiklonit
k názoru, že opozice je houf žlučovitě zahořklých strejců, kteří svým
parlamentním oponentům závidí jejich tučnější prebendy – anebo k názoru,
že vládní strana je množina podvodníků nevalné jakosti. Existuje i třetí názor
nebo spíše životní postoj, podle něhož je naprosto zbytečné se o politiku
zajímat, protože – jak říká český klasik Josef Švejk – celá politika je pro
malé děti; ať jsou do svých židlí zvoleni jakkoli nepatrnou menšinou, budou si
zákonodárci dělat, co se jim bude hodit do krámu. A to samozřejmě znamená, že
se budou především starat o to, aby jim jejich řemeslo dost vynášelo – a
v případě, že se jim na jejich šmejdy přijde, byli už za vodou.
I podle statistik průzkumů veřejného mínění se nacházejí zákonodárci na
hodně nízkých příčlích. Zejména senátoři – které volí občanská menšina už téměř
zanedbatelná. Nezdá se, že by jim to nějak vadilo; platy jim přece jdou
nezávisle na jejich oblibě a jejich zákonodárných výkonech. Ani poslanci
nepatří ke skupině osob národem milovaných; spíše k osobám v jejich
úřadech trpěným.
Co mne ještě zajímá, je vztah poslanců a senátorů; nepřipadají si páni
poslanci a dámy poslankyně jako odstrčení, je-li na ně vynakládáno o celý
milion korun míň? Jak k tomu přijdou? Má tím být vyjádřeno, že kvalita
jejich práce je celou pětinu nižší ve srovnání s kvalitou práce tolik
opovrhovaného senátu? Být poslancem českého parlamentu, takhle bych se
odstrkovat nenechal. Myslím, že si to tihle páni, jistě si vědomí důstojnosti
svého postavení, nenechají líbit. Možná se už brzy dočkáme, kdy se na stole
ocitne předloha poslanecké iniciativy, která navrhne, aby se částky vynakládané
na poslance srovnaly s těmi, kterých se dostává senátorům. Jestliže je
možné, aby ke zvyšování zákonodárných platů docházelo omylem, nemělo by činit
potíže zvyšovat je na základě principu vyrovnávání požitků obou sněmoven.
Jedině že by se konstatovaný statistický rozdíl ve výši příjmů opřel o princip,
že v dolní sněmovně by taky měli mít nižší plat.
Rychlé peníze – lichva naší doby
Bývaly doby, kdy
lichvářství bývala živnost provozovaná diskrétně; její publicita byla nežádoucí
a povědomí o ní bývalo šířeno jenom v kruzích zasvěcených, mezi
potenciálními uživateli poskytovaných služeb. Půjčování peněz na vysoký úrok
bylo považováno za počínání spíše nečisté – využívající lidské slabosti a
lidského neštěstí. Využití služeb lichváře se považovalo za poslední krok – po
kterém už s velkou pravděpodobností následoval pád do propasti
společenského krachu. Půjčování peněž na vysoký úrok často provozovali Židé –
kteří se dějinami propracovali od časů lidí opovrhovaných až do dob zámožných
bankéřů, jimž se všeobecně závidělo a kdy opovržení bylo vystřídáno závistí.
Patnáct let stačilo české reálné demokracii, aby se do ní propracovala
lichva jako státem uznávaný způsob finančního obchodování. V poslední době
se dveře netrhnou s reklamou, včetně té televizní, nabízející služby pod
názvem použitým v titulu této úvahy. Padesát tisíc vám bude půjčeno bez
nějakých záruk, s měsíčním poplatkem tisíc korun. To je za rok dvanáct tisíc,
takže roční úrok činí nějakých pětadvacet procent. To už je slušný výdělek i
v dnešní nepříliš slušné době.
Námitka, kterou mohu od bankéřů takto podnikajících očekávat, by asi
zněla – Nikdo není nucen této služby
využívat; komu se to nelíbí, ať nás vynechá a k nám nechodí. Máme svobodu.
Jenomže takhle by bránil svou strategii i lichvář Shylock; rozhodnutí jeho
klientů byla svobodným rozhodnutím. Přesto bylo tohle počínání považováno za
lichvu, za počínání nečestné a opovrženíhodné. To dnešní doba české demokracie
už tolik snížila hranici ve srovnání s dávno minulými dobami primitivními?
Lichváři všech dob, někdejších i dnešních, kalkulovali a kalkulují
s týmž faktorem. S lidskou slabostí, hloupostí neschopnou si
spočítat, co bude a co nebude dlužník schopen zaplatit. A také s lidskou
bídou, která, přitlačena ke zdi, učiní zoufalý krok a sáhne po lichvářské
půjčce. Vezme rychlé peníze, čímž přidá plyn na cestě k záhubě.
Lichvářství vždycky zneužívalo situace ubohých. Už nějakou dobu bují
mezi Romy, v cikánských koloniích, taky na Slovensku. Lichváři parazitují
na státních příspěvcích; dlužníci vytloukají klín klínem od jednoho měsíce
k druhému. Dokonce oni to byli, kdo vyvolávali odpor proti regulační
politice slovenské vlády – nezaměstnaní Romové byli pouhými přenašeči peněz ze
státních zdrojů do kapes lichvářů.
Demokracie je slabá. Kdejaký ničema si na ni dupne – a ona se jenom
vymlouvá a omlouvá. Demokracie plodí slova, nikoli činy. Neumí bránit sebe
samu; natož občany. Zvolení představitelé demokratického státu jsou lidé zbabělí,
chránící jenom své vlastní sobecké zájmy. Úředníci, pověření výkonem pravomocí,
je napodobují.
Máloco bývá tak masivně zneužíváno jako pojem svoboda. Kdejaký podvodník a zloděj se ohání svým právem svobodně
podvádět a krást. Velice často s úspěchem; ani justice a soudy nemají
statečnosti nazbyt. Těžko předpokládat, že v korupčním českém prostředí
bude přáno občanské statečnosti, hrdosti, logice myšlení.
Akce rychlé peníze jsou
průhlednou ukázkou zamlžování jevů tím, že se zamlčí, co se nehodí do krámu. To
je ostatně podstatou každé reklamy – od předvolebních agitací, bezostyšně
tajících problematickou minulost kandidátů, až po zboží s prošlou záruční
lhůtou, kterému se přelepují štítky. Bohužel, političtí kandidáti starými
hříchy nepáchnou. Shnilé maso na pultech je poctivější – smrdí i na dálku.
Lichvářům naší doby hraje do ruky také fakt občanské negramotnosti,
tolik rozšířené zejména mezi mladými. Samozřejmě za tuhle skutečnost nesou
odpovědnost školy všech stupňů – ale také všechna média. Jejich
nekvalifikovanost a jejich zbabělost. Zdá se to být absurdní – jak je možné, že
se zvyšujícím se podílem lidí vzdělaných roste i procento těch, kteří nejsou
schopni spočítat si, že jedna a jedna jsou dvě?
Jestliže hoří, muselo předtím
jiskřit
Pařížská předměstí
hoří. Mladí přistěhovalci, většinou z Afriky, z první a druhé
generace, zapalují po nocích auta a domy. Na protest.
Na protest proti čemu?
Že je Francie Francií? Že se v ní mluví francouzsky?
Je to absurdní. Přistěhovalci se do Francie hrnou, někdy přitom
riskujíce své životy – a když se přihrnou a zabydlí, začínají protestovat. Žije
se jim hůř než rodilým Francouzům, mají horší práci, hůř placenou; dokonce ji
hůř shánějí.
Jednoduchá demografická a sociální statistika říká – Vládo, uprav
imigrační zákony tak, aby se do metropolní země tolik imigrantů nedostalo.
Nějaká regulace existuje tak jako tak. Takže by mělo stačit přitvrdit a přivřít
imigrační kohoutky.
Že se to nedaří – nejenom ve Francii – musí mít důvod. Musí existovat
nějaká síla zavedení takových regulací bránící nebo je alespoň brzdící.
Myslím, že takovou sílu je třeba hledat v hospodářské oblasti.
Tam, kde se líhnou peníze, tam, kde pramení zisk. Imigranti jsou levnou
pracovní silou. Jejich práce přináší podnikatelům vyšší zisk. Takový, že
z něj zbývá dost i na podplácení politiků, kteří rozhodují o imigračních
zákonech. Zisk je činitel stojící vždycky v první řadě tam, kde se
rozhoduje. Zájmy státní, národní, strategické jsou druhotné, třetiřadé a
odložitelné. Alespoň do té doby než se rozhoří požáry na předměstích metropolí.
Pozdě bycha honiti.
Jenomže politika a policie jsou na pozdní honění bychů specializovaní.
Je to tak říkajíc jejich způsob práce. Politická krátkozrakost podporovaná
podnikatelskou chamtivostí přináší své hořké plody. Už i čeští političtí
mudrlanti začínají uvažovat o možném přenosu imigrantských protestů k nám.
Prý to nehrozí bezprostředně; muslimů žije u nás zatím jen málo.
Tohle uvažování začíná ovšem zkoumat kočku od ocasu; přistěhovalců je u
nás méně než v koloniálních metropolích – faktor vykořisťování levné
pracovní síly z východu však u nás už řadu let působí. A tihle nevolníci
naší doby se jednou také zákonitě vzbouří. Místo renaultů a citroenů budou
hořet škodovky a oktávie. Vztah mezi podnikatelskou chamtivostí, politickou
zkorumpovaností a vzpourou utlačovaných je zákonitý.
Už středověké pohádky vyprávějí o tom, že džina jednou z láhve
vypuštěného je nemožné zahnat zpět. Pohádky o džinovi jsou vlastně arabské, což
jejich aktuálnost podtrhuje. Protože jde o pohádky, v zápolení sil dobra a zla ty dobré někdy vítězí.
Ve skutečném životě je kolbiště, na němž se utkávají dobro a zlo,
zatemňováno mlhami podvodných slov, politických slibů, od nichž je lépe nic si
neslibovat. S čím se dá napevno počítat, je lidská chamtivost vedená
snahou urvat, co se dá. Tento
jedovatý pramen sytí potoky špinavostí, otravující nejenom ovzduší. Taky mysli
a srdce lidí.
Dnes už nikdo nenechá se sebou orat bez toho, že by se vzbouřil. Nelze
klamat celé zástupy neomezeně dlouho. V prostředí politického předstírání
se utváří živná půda pro rození proroků nových a staronových náboženství,
kterým ponižovaní naslouchají. Konečně, i křesťanství tak kdysi vzniklo,
stejným mechanismem – přestože nabádalo k pokoře. Aby poté, co se dostalo
k moci, protože se stalo náboženstvím oficiálním a establishmentem
podporovaným, se rozvíjelo s použitím stejných metod, jakými bylo kdysi
předtím samo rdoušeno. Zákonitosti vztahů mezi člověkem a mocí, mezi lidmi a
vidinou osobního prospěchu platí objektivně; aktuální prostředí vytváří jenom
dobové kulisy. Možná by se teorie dějin dala vyložit pouhým dosazováním do
jednoduchého vzorce chování.
Historie je mizerná učitelka. Anebo je to tak, že my jsme mizerní žáci
– a naši učitelé jsou takoví, jaké si zasloužíme?
Hadr onuci tresce …
Naše životní
prostředí přetéká předstíráním, tvářením se, kamuflováním a obcházením
dohodnutých pravidel. Zvlášť pikantní situace nastávají, vstupuje-li do arény,
některým z pravidel chování ošetřené, jako subjekt občan i úřad. V takové
situaci se pak nad slunce jasným ukazuje, že i v tak zvaných
demokratických režimech, kdy jsou si všichni rovni, jsou si někteří ještě rovnější. Jestliže do téže hry vstoupí občan i ouřad, potom nezávisle na tom, jak
slavnostně je rovnost všech deklarována a hlásána, realita dává všem zřetelně
najevo, kdo je pán a kdo pouhý kmán.
V letošní zimě padal s jistými přestávkami sníh nejenom na
horách, ale i po dolinách. Padal i na chodníky města, uvnitř jehož hradeb
přebývám. Poté, co sněžení skončilo, pokaždé se v plné nahotě ukázala
platnost toho, o čem uvažuje předchozí odstavec. Zatímco obyvatelé, případně
majitelé domů pilně jako mravenečkové hrabali, sníh odklízeli a jeho zbytky
lopatě uniknuvší zametali, na těch úsecích chodníků, jejichž ošetřování patří
městu, se lopata sněhu nedotkla; ten, ponecháván v plen botám chodců,
případně tlapám psů, se mění v led. Město vydává obecní vyhlášky o
povinnosti obyvatel sníh odklízet a chodníky udržovat. Dokonce za její neplnění
vysadilo trestní sankce. Dohledem pověřilo strážníky městské policie.
Hadr onuci tresce a sám se
polepšit nechce.
Městská policie podléhá městské administrativě, městské byrokracii –
což se projevuje také tím, že v záležitosti uklízení chodníků měří jiným
metrem občanům a jiným sobě. Městu, jeho správcům, technickým službám. Zatímco
nejeden občan byl už za neplnění svých občanských uklízecích povinností kárán,
ještě jsem neslyšel (a dokonce si to ani neumím představit), že by se obecní
strážník dostavil do pracovny primátora, vytáhl z kapsy ušmudlaný pokutový
bloček a vyzval svého nejvyššího představeného, aby zaplatil. Za nesplnění
úklidových povinností, v důsledku čehož bylo ohroženo zdraví dolních
končetin stovky tisíc obyvatel města. A kdyby to byl strážník gramotný, hned by
pohotově vypočítal výši primátorova peněžního postihu; pravděpodobnost
uklouznutí průměrného občana v zimní sezóně (bude docela malá) krát
náklady na léčení zlomené nohy plus výše ušlého zisku nejen občana, ale i
společnosti včetně města Olomouce. Umím si představit vyjevený a zároveň
rozhořčený primátorův výraz v téhle scéně.
Kovářova kobyla a ševcova žena
chodívají bosé.
O stavu zasněžených a neuklizených chodníků byl už napsán nejeden
fejeton, stejně jako bezpočet novinových zpráv. Myslím, že jejich dopad byl
mizivý, alespoň podle toho soudě, že na celém diskutovaném jevu se nic
nezměnilo – občané uklízejí a neuklízející městské orgány na ně dohlížejí.
Zřejmě se zdá nepředstavitelné, že by se městští strážníci v den, kdy
zimní nebe roztrhlo svou sněhovou peřinu, chopili lopat a košťat, aby uklidili
ty části chodníků, které do jejich opatrování patří. Nebo připlatili
nezaměstnaným, aby si mohli přivydělat. Skutečnost, že máme u nás více než půl
milionu nezaměstnaných – a nejsou lidi na zimní kalamitní úklid, svědčí velice
přesvědčivě o manažerské neschopnosti ministra práce a sociálních věcí.
Když dva dělají totéž, není to
totéž.
Jestliže neuklízí občan, dopouští se přestupku, protože se chová
v rozporu s městskou vyhláškou. Jestliže neuklízí město, které onu
vyhlášku vyhlásilo a na obecní desku přibilo jako Luther své teze na vrata
wirtemberského kostela, dopouští se stejného přestupku a navíc pohrdá samo
sebou. Počínání radních je nepřehlédnutelným příspěvkem k občanské
morálce. K jejímu poklesu; demonstruje totiž velice názorně a hmatatelně,
že je možno pravidla společenské hry obcházet a nerespektovat je. I občan se
neustále učí jako ten Pavlovův slintající pes; co se smí, co se nesmí – ale
přesto se může. Když se ví, jak na to a když má někdo kamarády ochotné přimhouřit
oko. Případně obě oči.
Dobrodinci naší doby?
Z Londýna mi
došel e-mail s názvem claims
notification s textem:
„Vážený výherče,
je nám potěšením oznámit Vám, že jste jedním ze tří šťastných výherců
v tahu Six Ball Games Lottery, konaném
třetího října 2005. Všechny tři vyhrávající adresy byly náhodně taženy ze
souboru pěti milionů mezinárodních e-mailů. Vaše adresa byla tažena spolu
s dalšími dvěma jako vítězná ve třetí kategorii v tahu tohoto měsíce.
Proto jste oprávněn vyzvednut si plnou výplatu jenom dvou milionů
liber. K Vašemu platebnímu příkazu jsou přiloženy následující údaje:
Vyhrávající čísla: 05, 11, 25, 31, 59, 62
Sériové číslo: 71-2-5166
Číslo souboru Lotto: 6BG-110
Referenční číslo: WH-904-13
Prosím, kontaktujte neodkladně níže uvedeného claims Officer, abychom mohli bez prodlení uvolnit Vaši výhru.
Mr. Norman King
Claims Department Manager (následuje e-mail a fax).
Ještě jednou Vám gratulujeme jménem všech našich spolupracovníků!!!
S pozdravem
Mr. Philip Churchill (následuje telefon a fax).
Poznámka:
1.Všechny nároky se anulují ode dneška za deset pracovních dnů.
2.Vaše referenční číslo musí být uvedeno v každé korespondenci
s claims Officer.
3.Informujte claims Officer o
každé změně jmen či adres.
4.Všichni výherci pod 18 let jsou automaticky diskvalifikováni.
5.Na tento dopis neodpovídejte, kontaktujte svého nárokového agenta
Normana Kinga.
Ceny Six Ball Games Lottery jsou
velkoryse sponzorovány finančními korporacemi a jinými společnostmi pro
výpočetní techniku. Tahy této hry se konají na internetu každý měsíc; hra je
organizována s cílem povzbudit celosvětové užívání internetu a počítačů.
Jsme hrdí na to, že každoročně je rozdělováno více než 200 milionů liber ve
více než 150 zemích světa. Také Vás zveme k návštěvě našich webových stránek
a k využití příležitosti ke hře, v níž se můžete stát výhercem tahu
některého měsíce. Tímto způsobem se vyhrávají miliony v jedné ze světově
nejproslulejších služeb lotto.“
Citovaný dopis má plný nárok, aby byl přijat s otevřenou náručí;
kdo by nechtěl, aby se na něho usmálo štěstí? Bohužel je mé srdce statistika,
už padesát let stojícího ve službách náhody, vůči úsměvu štěstí okoralé.
Nevěřím, že by mi někdo kdekoliv na světě chtěl darovat dva miliony liber
sterlingů. Nejsem schopen v něco podobného uvěřit. V základech mé
víry stojí přesvědčení, že nabízené dobrodiní skrývá nějaké čertovo kopyto.
Nevím přesně, jaké – ale to není důležité. Stejně jako v případě politiků
– nejsem schopen uvěřit, že to některý
z nich myslí upřímně!
Lidé, kteří své živobytí dobývají z číselných her (a nejen
z nich) občas lákají občany a potenciální zákazníky sloganem Pomáháme jiným ke štěstí! Každý, kdo
vládne alespoň trochu kritickým rozumem a základy kombinatoriky, by měl být
schopen si spočítat, že ten slogan by měl přesně znít Pomáháme jiným k (nejistému) štěstí (a sobě k jistému výdělku).
Tato úvaha je vlastně o důvěře a víře ve vztahu člověka k lidem.
Je to významné téma. Mecenášství, jakkoli dnes u nás mimořádně vzácné, jistě
docela nevymřelo. Kvantitativně se však nepohybuje v řádech milionů; spíš
jde o tisíce. Provozovatelé hazardních her však rozhodně mezi mecenáše počítat
nelze, ať by se to komukoliv jakkoliv líbilo.
K úskalím hledání
souvislostí
Poznávat znamená
hledat souvislosti – mezi jevy, výskytem jednoho a absencí jiného, mezi
příčinou a důsledkem. Obecné pojmenování takového počínání zní – hledání souvislostí mezi veličinami,
pojmenovávajícími vlastnosti, které studujeme.
Hledání vztahů se opírá o pozorování výskytu jevů a stavu veličin.
Registrujeme časovou souslednost výskytu jevů zanechávajících svou stopu
v různých dimenzích skutečnosti. Všímáme si chování jedné veličiny
v časovém nebo prostorovém kontextu chování veličiny jiné – usilujíce
rozpoznat možný vliv změn jedné na chování té druhé. A obráceně.
Zásadou řádně naplánovaného
experimentu je připustit na hřiště jenom ten faktor, jehož vliv na sledovanou
veličinu nebo výskyt jevu, který nás zajímá, v dané situaci studujeme.
Problém je v tom, že naše hřiště nikdo nevyčistí od všeho, co by případně
mohlo průhlednost, transparentnost studovaného vztahu kontaminovat působením
faktorů jiných, jejichž vliv nás v dané chvíli nezajímá. Faktorů tak říkajíc
plevelných. V jistém kontextu se
jim říká bias.
Uvedené skutečnosti, hledání souvislostí komplikující, kontrolujeme
systémově dvojím způsobem. Za prvé tím, že možné zdroje bias vyhledáváme,
odhalujeme a odstraňujeme. Bohužel je to práce vpravdě sisyfovská, takže ji
nikdy nelze dovést do úspěšného konce. Druhý způsob vychází z představy,
že technikou známou jako randomizace,
znáhodňování, lze možné působení úchylek při hledání souvislostí
vybalancovat, tak, aby v celkovém úhrnu se jejich vliv statisticky eliminoval. Zatímco prvním
způsobem lze odstranit rozdíly v průměrném věku jedinců zahrnutých do
kontrolní a pokusné skupiny, dají se druhým způsobem kontrolovat faktory jako
je momentální nálada subjektů, jejich aktuální indispozice a podobně.
Experimenty maximálně očištěné od rušivých vlivů dokáží odhalovat a
rozpoznávat i souvislosti nepříliš výrazné. Jistý problém pak nastává
s aplikací a interpretací zjištěných nálezů v praxi. Životní situace
není laboratoř. Do souvislostí a vzájemného působení veličin a jevů intervenuje
mnohé, s čím experiment nepočítal. Životní situace vytvářejí prostředí plné
nejrůznějších vlivů. Situací za mnohé jiné je působení léků. To bylo měřeno
v prostředí pečlivé kontroly možných zdrojů bias. Účinek léku byl
registrován na subjektech vybraných podle kritérií zařazení do studie,
s vyloučením jedinců, jejichž reakce by mohla zvyšovat rozptyl jejich
reakce. Po zařazení léku do užívání však nebývají takoví nemocní systematicky
z aplikace eliminováni. Nezařazení do studie neznamená automaticky kontraindikaci. Tím je otevřeno pole pro
výskyt interakcí a nežádoucích jevů, které
pokus nedokázal postihnout. Rizika praktické aplikace bývají větší ve srovnání
s riziky experimentu.
Je normální, že vztahy
existující mezi sledovanými veličinami a jevy, jsou překrývány sítěmi jiných
vztahů a souvislostí.
V zásadě může všechno souviset se vším – třebaže jenom souvislost
něčeho s něčím bývá podstatná. Naše poznávání vztahů se podobá
průzkumníkovi, který si prosekává stezku hustou džunglí. Samozřejmě džunglí
informační, což znamená, že stezka, kterou za sebou zanechává, mění vlastně
svět, který je předmětem jeho zkoumání.
Měl jsem kdysi příležitost stát na mostě přes horní úsek řeky pramenící
v tajícím ledovci. Mléčně bílá voda byla biologicky sterilním prostředím.
Entropie její čistoty byla vyhnána na minimum. Kolega, jemuž bylo alpské
prostředí blízké, mi vyprávěl, že když si chtějí rybáři o pár kilometrů po
proudu zachytat, musejí předtím tu průzračnou vodu zasvinit nějakým biologickým materiálem, třeba chlévskou mrvou. Aby
se měly čím živit vodní rostliny a následně ryby. Prostředí, v němž
provádíme svá zkoumání, nelze dovádět do stavu sterilních abstrakcí. Takový
svět není – a my s tím musíme počítat.
Jak roste město
Srovnáváme-li
vývojové změny živého organismu, třeba lidského, se změnami doprovázejícími
proměnlivost města, najdeme jisté podobnosti, ale také nesporné rozdíly.
Živý organismus vzniká početím, rodí se do určitého životního
prostředí, roste a zraje, aby po dosažení jistého vrcholu svého vývoje
z jeho zenitu sestupoval a nakonec jako živý organismus zanikl a dále
existoval jenom jako materiální soubor prvků stále elementárnějších.
V našem životním prostředí začala první města vznikat před
nějakými osmi sty lety. Jejich početí bývalo vyvoláno poznáním, že je to dobré. Že je dobré soustřeďovat
jisté činnosti vznikající pod tlakem účelné dělby práce; že je dobré ohrazovat
se proti nezákonné lidské agresivitě; že je dobré podřizovat lidskou živelnost
autoritě zákona zeměpanského nebo poddanského. Pokud přežilo počaté město své
batolecí roky, zpravidla začalo vykazovat a jevit růst. K zástavě růstu a
případné regresi do stavu předchozího chaosu došlo někdy zhoubnou válkou,
nezvládnutým požárem nebo epidemií moru. Město však bylo funkčním konglomerátem
lidských rodin a jako takové vykazovalo houževnatou regenerační schopnost. Jeho
růst nesytil jenom přirozený proces rozmnožování rodin; dalším zdrojem
posilování města bylo přistěhovalectví z vnějšího okolí,
z venkovských obcí. Vazbu obojího typu osídlení posilovala i možnost
určité ochrany v hradbách měst.
V dnešní době už města zanikají pouze výjimečně; válečná ničení
pominu, protože tradice i velmi poničená města obnovuje na původním místě.
K zániku může dojít spíše poddolováním, kdy ekonomické výpočty ukazují
městu palcem dolů.
Obecně dnes města rostou, při
celkové stagnaci úhrnu obyvatel země, především v důsledku přesouvání
z venkova do měst. Technologie lidského přežívání přeje soustředění služeb
i dalších forem lidských činností. Děje se tak i za cenu katastrofálně
nezvládaných důsledků rozrůstání megalopolis
v rozvojových zemích, trpících dnes například nedostatkem vody stejně
jako jím trpěla ve středověku obléhaná města. Lidé dnes obléhají sebe samotné.
Silou podněcující dnes rozvoj a narůstání měst jsou také stále se
zvyšující nároky na komfort bydlení. Tento tlak převyšuje i snahy
racionalizovat funkce měst vyháněním do výšky kulturou mrakodrapů. Vedle downtowns v centrech představují
však tykadla měst, jako by průzkumem ohledávajících další možné zábory, rodinné
domky. Právě jejich přibývání je nejviditelnějším symptomem růstu města.
Jedna z mých cest prochází místem, tvořícím šev, jímž se připojuje nová část města k jeho starší dřeni. Slovo
šev mi připadá příhodné; připomíná mi
způsob, kterým spojuje své kosti lidská lebka. Pohled na lidská obydlí zářící
čerstvými, ještě nevybledlými nátěry, dokáže moje oči potěšit. A taky to
připomíná mé první dojmy po příchodu do tohoto města; Úřední čtvrť, zčásti
obkružující staré a starší město způsobem tolik podobným slupkám rostoucí
cibule. I tohle další přirůstání užívá vlastně téže strategie.
Před několika málo desítkami let se vyhlašoval požadavek šetření půdou,
zejména zemědělskou. Jako princip to bylo jistě rozumné – představa, že proces
záboru půdy pro stavební účely nebude nijak regulován, vyvolává znepokojení.
Dnešní období divokého českého kapitalismu, spolu s dostatkem potravin,
toto znepokojení tlumí. Jistě jenom dočasně; v mém oblíbeném seriálu Foylova válka jsou obrázky
z Anglie, kde válečná blokáda německých ponorek donutila farmáře rozorávat
pastviny a snad i parky, aby bylo kde pěstovat brambory. V raných
čtyřicátých letech. Jenom o málo měsíců později začali v obleženém
Leningradě osazovat zelím a jinou severskou zeleninou kdejaký kousek
obdělatelné země. Jde sice o situace extrémní – při nepolepšitelném idiotismu
světové politiky však jeden nikdy neví. Tyhle návraty k původnímu stavu byly dříve snadnější než dnes. Sám jsem si
na chalupě vyzkoušel, že hliněné cihly se stovku let po svém setrvání ve
statutu stavebního materiálu mohou bez problému znovu stát živorodou zemí.
Zprávy
18
Ztracenou legitimaci, případně jiný
nepostradatelný dokument, najdeš nejpozději týden poté, co sis nechal vystavit
náhradní.
Vozidla dělíme na dvoustopá a třístopá. Tím
posledním je trakař – hybridně kombinující pohyb valivý s pohybem
pedestriálním. Co uspoří na kolech, uspoří i na potahu – a končetiny nepoužité
k pohybu zaměstná udržováním rovnováhy.
Pedagogický optimismus – dobrého žáka ani špatný učitel nezkazí.
Historický optimismus je odvozován od
skutečnosti, že přes veškerou pitomost a podlost politiků jde svět přece jenom
dál.
Reputaci vědy nekazí tolik velké a do očí
bijící aféry a podvody; na ty se téměř jistě dříve či později přijde. Vědu kazí
především tisíce nanicovatých, upocených a bez kousku nápadu provozovaných takyvýzkumů, které dokázaly projít
formálními kritérii vědní kontroly, bez toho, že by jejich zbytečnost a
sterilita byly odhaleny.
Sir Isaac Newton vysvětloval své objevy tím,
že stál na ramenech obrů. Myslil to jistě jako metaforu. Archeologové a
antropologové stojí při svém objevování na kostech obrů vlastně doslova. Na
kostech dinosaurů hledí do hloubek desítek milionů let, na kostech lidských, na
kostech tvorů vlastního rodu, do hloubek až pěti milionů let.
Je matematicky dokázáno, že s rostoucím
počtem opakování nezávislých pokusů narůstá možnost výskytu stále extrémnějších
hodnot. Jde vlastně o jakýsi antientropický
zákon; ten nepopírá tíhnutí pozorované veličiny k průměru – zdůrazňuje
však šanci výskytu extrému s tím, jak roste počet příležitostí
k výskytu. Je to stejný zákon, který s rostoucím počtem opakování
v čase dává možnost výskytu vzácných mutací životnějších ve srovnání
s variantami průměrnými.
Těžká motyka hlouběji dokopne.
Cementové vejce vkládané hospodyní do slepičí
posady má stejnou funkci jako mince, kterou žebrák sám do svého klobouku předem
vhodil – obojí má pomoci překonat počáteční rozpaky potenciálního dárce.
Úsporné říjnové slunce. Jako by i ono si
v novinách přečetlo, že se všechny zdroje energie budou zase zdražovat – a
chtělo se chovat ekonomicky. Třebaže v jeho případě jde o pouhou změnu
úhlu dopadu paprsků na tu část Země, kde je místo našeho trvalého pobytu.
Po čem nic, toho vrchovatě. Stačí nakouknout
do politiky.
Až se naučíme měřit zbytečnost,
s politikou skončíme.
Sledujete-li lidové písničky, snadno nabudete
dojmu, že kardiologie by se – spíše než poruchami krevního oběhu – měla zabývat
studiem srdeční bolesti vyvolané nešťastnou láskou. A protože šťastná láska
prochází žaludkem, je taky gastroenterologie obor s láskou související.
Kupodivu jsem nezaznamenal souvislost lásky s funkcí jater, dvanáctníku,
slinivky břišní ani dalšími vnitřnostmi. Mozek se zdá souviset s láskou
tím, že ho tato zbavuje rozumu. Celkově shrnuto se tedy lidová moudrost shoduje
v tom, že láska je fenomén působící na tělesné funkce neblaze.
Velký pes vystačí a malým zaštěkáním.
Pravděpodobnost, že při hodu mincí padne
hlava, se rovná jedné polovině – s výjimkou případu, kdy s mincí hází
ministr financí.
Doba pobytu v lůžkovém zdravotnickém
zařízení (length of stay) klesá přímo úměrně kvalifikovanosti zdravotníků a
nekvalifikovanosti nemocničního kuchaře.
Damoklův meč nad hlavou vědy – možnost
existence děda Vševěda.
Gravitační zákon mohl objevit jenom tvor
neschopný létat. Orel ani vrabec jej objevit nemohli – dokáží totiž gravitační
síle úspěšně vzdorovat. Bezmocnost je vynikající motivací k objevování
zákonů.
Kdo zakopne, může upadnout. O všem ne každé zakopnutí
má za následek pád. To vede k jisté lehkomyslnosti při prevenci
zakopávání. Ne každý zločin má za následek potrestání. Právě nepotrestané
zločiny – důsledek mizerné práce policie a soudů – podporují vznik nových
zločinů.
Cenová energetická politika je obrazem
celkového řízení státu, její stability a záruk pro občany. Pod tlakem agitace
za používání čisté energie se občané elektrifikovali, zdůrazňování vhodnosti
plynofikace vedlo k rozsáhlým investicím do plynových spotřebičů a
vytápění využívajícího zemního plynu. Pak se zdražil plyn – a občané se za
zasmušilého pokyvování vládních hlaviček vracejí do výchozí pozice, ke dřevu,
pilinám a chvojovým otýpkám. K technologiím topení a vaření z časů
dědů a babiček. Co vláda řídí, moudře řídí – byť by to na první i druhý pohled
tak vypadat nemuselo.
Až se jednou inženýrům podaří zvládnout
jadernou fúzi a vyrábět energii z vody, vyhlásí politici na vodu státní
monopol, podobný jaký je dnes na alkohol a tabák. A zmnohonásobí počet státních
úředníků kontrolou monopolu pověřených.
Murphyho
zákon – základní verze: Cokoli
se může pokazit, pokazí se. Aplikace na
politiku: Politici dokážou pokazit i to, co se zdálo být zkáze naprosto
odolné.
Kdokoli vstupuje do politiky, už tím je
podezřelý z nečistých úmyslů. Stejně jako mužský, který na cizí ženu vilně
pohlédne, už tím zcizoložil – jak praví bible.
Nejvíce pohoršení budí lepší lidé. Asi kvůli
rovnováze.
Lhostejnost je varianta pohrdání.
Příští český ministerský předseda by se měl
jmenovat Zdražil. Byla by tím v kostce vystižena vládní politika.
Zákon spodní a svrchní vody: Pravděpodobnost, že poté, co tě manželka
donutila vymalovat, praskne vodovod v bytě nad vámi, je statisticky
signifikantně vyšší než pravděpodobnost, že k téže havárii dojde
v bytě pod vámi.
Malér tě doběhne vždycky, třeba bys před ním
utíkal. Štěstí se ti vyhne, i kdybys nahlas vykřikoval, že jsi vůl.
Kdo spí, jako by jedl. Kdo o práci hodně
mluví, může ve svém okolí vyvolat dojem, že pracuje.
Přijde vegetarián do řeznictví, ukáže prstem
na pěkný kousek uzeného bůčku a žádá prodavačku: „Zabalte mi kilo té mrkve,
prosím.“ „Ale to je bůček, pane,“ odpovídá rozpačitě prodavačka. „Slečno, já se
vás neptám na druh té mrkve; prostě mi ji zvažte, spěchám. Potřebuji vitamíny a
je mi jedno, z čeho pocházejí.“
Na poutači před obchodem ovocem a zeleninou
oznamují prodej burčáku. Dokonce s místem původu. A tak se rozhoduji, že
se maloučko odměním. Vedoucí (a možná majitel v jedné osobě) podává
nalitou láhev. Aby řeč nestála, ptám se, zdali je to burčák z hroznů. A
protože v pohledu protistrany se zdá vykukovat otázka, zdali nejsem cvok,
snažím se neutralizovat hloupost svého dotazu anekdotou: Starý vinař na
smrtelné posteli nechá zavolat své syny a z posledních sil jim šeptá –
Chlapci, zapamatujte si, že v krajním případě se dá víno dělat i
z hroznů! Vedoucí nehne brvou a kontruje: „ A znáte tuhle? Úrodu hroznů
určuje Pánbůh, ale o množství vína rozhoduje vinař!“
Podzimní země jako šestinedělka porodem
unavená sbírá síly k novému jarnímu vzepětí …
Kdo nemá, co by řekl a přesto mluvit
nepřestává, podobá se kocourovi, který pelichá.
Před zimou chytá maliní – ale i jabloně a keře
– druhou mízu. Rozkvetou, nasadí na plody a někdy i dávají najevo snahu dozrát.
Samozřejmě neúspěšně. Má to svou analogii i ve světě mužů; i mužský totiž za
příznivých okolností, což znamená peníze a pohodlné živobytí, ztratí rozum a
roztoká se, aniž by domyslil důsledky. Takže někdy ty zvláště příznivé
okolnosti, vlastně chybějící stres, mohou mužskému přivodit pozdější nesnáze.
Ani ten nejlepší úmysl nemusí vést
k úspěšnému výsledku – jestliže se kontrole vymkla úplně banální chyba.
Podmínka nutná nemusí být zároveň postačující.
Parní stroj nebyl vyřazen z provozu
poklesem jeho účinnosti. Do starého železa ho odsoudila vyšší účinnost strojů
elektrických.
Ztrácení iluzí se nazývá získáváním
zkušeností.
Říkal věci na rovinu. Nakloněnou.
Generálským pamětem vévodí geniální
strategická předvídavost – jenom tu a tam nepochopená vojáky v poli.
Chceš-li se z úst politika dovědět
pravdu, naslouchej, jak hodnotí svého rivala z jiné politické strany. A
samozřejmě obráceně. Taky si všímej, jak jsou genialita a pitomost docela dobře
slučitelné v jednání téže osoby.
Aby nemuseli měnit své hanebné chování,
vymyslí si lidé raději boha, který jim je bude tolerovat.
Jedna z mála věcí, které český
kapitalismus od českého socialismu nepřevzal, byly knihy přání a stížností. Jako projev poznání, že co si nevynutí
násilím, toho člověk nedosáhne.
Jestliže se tvá činnost řídí přáními nebo rozkazy
jiných, můžeš mít pocit, že nejsi zcela svobodný. Určuješ-li své jednání sám,
ze své vůle, úplně svobodně – může se stát, že nedostaneš nápad, že ti dojde
invence. To je případ té nejtěžší nesvobody.
Pokusíš-li se, riskuješ chybu a dáš šanci
úspěchu. Nepokusíš-li se, příležitost ztrácíš s jistotou.
Politika je hra provozovaná za cizí peníze,
s výhrami ukládanými do vlastní kapsy.
Druhou mízu snadněji chytiti než druhý dech.
Když ptáčka lapají, pravdou šetřívají.
Panská hloupost – úroda úředníků.
Zřízením instituce královského dvorního šaška
dal už hluboký středověk najevo truchlivou skutečnost, kterou se dodnes marně
snažíme překonat – že totiž mocným otevřeně sdělovat pravdu může jenom blázen.
Prorok i prognostik – oba nabízejí most, po
němž se od přítomnosti máme ubírat do budoucnosti. Rozdíl je v tom, že
zatímco prorok nabízí svou cestu jako jedinou možnou, připouští prognostik i
jiné alternativy – s tím, že se pokouší racionálně zdůvodnit, proč mezi
nimi vybral právě onu nabízenou.
Rovnováha mezi společenským materialismem a
idealismem se pozná podle toho, zdali dávají občané přednost oceňování svých
zásluh v penězích nebo v medailích.
Rozdíl mezi sebekritikou a autocenzurou je
v tom, že zatímco první hodnotí nápady, myšlenky, představy a činy poté,
co tyto dostaly šanci přijít na svět, potlačuje je autocenzura už
v zárodku. Je-li sebekritika pěstounka, je autocenzura andělíčkářka.
Pravidla
pracovního stylu (a) socialistického a (b) kapitalistického: ad (a) pracovat dnes pomalu, abych nemusel
zítra pracovat rychle; ad (b) pracovat dnes rychle, abych mohl zítra taky
pracovat.
Politická
aritmetika: se mnou souhlasí
všichni, kdo dávají svůj souhlas hlasitě najevo, plus ti, kteří souhlasí mlčky
tím, že nedávají najevo nesouhlas. Ostatní, kteří dávají najevo nesouhlas,
dosud neměli možnost se s mými názory nezaujatě seznámit.
Politická
skromnost: naše odpůrce může
omluvit jenom to, že jim doposud nedošlo, že jsou našimi odpůrci.
Optimismus
ministra financí: koruna je
relativně slabá, své postavení si však udržuje poměrně pevně.
Chytračení je počínání, kterým se jedni snaží
z těch druhých udělat blbce.
Dej moudrému moc – a možná z ní zhloupne.
Dej moc hlupákovi – a určitě z ní nezmoudří.
Vtipkuje-li nad trápením bližního laik, měl by
být pokárán za projev bezohlednosti. Činí-li totéž lékař, měl by být trestně
stíhán.
Bývaly doby, kdy ho běžně oslovovali –
tlusťochu. Pak společensky povýšil – a říkalo se o něm, že je obézní. Teď,
v jeho uznávaném společenském postavení, se o něm říká, že má statnou
postavu.
Zdá se, že něco jako ženská věrnost skutečně existuje – ovšem pouze za předpokladu, že
k nevěře nebyla příležitost.
Ve vlastních očích není žena nikdy nevěrná –
prostě tu v jistých chvílích není nikdo, kdo by si její věrnost zasloužil.
Věrnost
je jako osmitisícovka: většina
se vůbec nepokusí, a z těch, kteří se pokoušeli, jen nemnozí dosáhli
vrcholu.
Ženské umění zdrženlivosti se podobá umění
rybáře, který přesně odhadne (kombinací talentu a zkušenosti), kdy a kolik je
třeba povolit a kdy podráždit příslibem, aby se ve vhodnou chvíli definitivně
zaseklo …
Vývojové
etapy jednoho životního osudu: byl
jí oddán – oddala se mu – dali se oddat – poddal se.
Jedním z největších zdrojů ekologického
ohrožení je ženská móda. Není směšné
úsilí o zavádění bezodpadních technologií, snižování energetické náročnosti a
recyklaci druhotných surovin – v konfrontaci s plýtváním vyvolávaným
módou a následným přetékáním praskajících šatníků?
Ženě,
od níž jsi kvůli trápení odešel, přestože ti nebyla lhostejná: Jsi pro mě něco jako čerstvě vytržený zub –
chybíš mi, mám však teď jistotu, že mě postupně přestaneš bolet.
Držel
dietu – začínal si výhradně
s hubenými ženskými.
Pohled nadměrně výmluvný je vlastně žvaněním.
Řeč, která si za svůj hlavní úkol klade
vstoupit do dějin, málokdy vstoupí do dějin.
Utopie se vyvíjí od období, kdy živí sny, do
období, kdy živí parazity.
Máš-li štěstí, nezapomeň do režijních nákladů
započítat závist.
O tvé schopnosti a tvůj charakter se nejvíce
zajímají, kdo mají zájem o tvé místo.
Komu jde v životě o úspěch, měl by si být
vědom, že jeho hodnocení budou měřena na stupnici, jejíž dolní konec zahrnuje
pohrdání a horní konec závist.
Proti lži je pravda handicapována především
tím, že si svou verzi interpretace skutečnosti nemůže vybírat.
Člověk, který se jako kniha každému otevírá a
se vším otevřeně svěřuje, měl by počítat s tím, že závěr této knihy
nedopíše jeho ruka, ale ruka někoho jiného.
Dědičný
hřích: Jsou lidé natolik
bohatí, že je hřích po nich nedědit.
Motorem našeho jednání je touha po moci, snaha
zbohatnout, obojí zpravidla skrze postavení; tohle všechno se realizuje
v dimenzi ukájení ješitnosti. Regulativem našeho jednání jsou ideály,
zásady, zvyk, strach z trestu, obava riskovat.
Vztah člověka ke smrti se podobá vztahu
k neoblíbené tetě – neoblíbené zejména proto, že mu kdysi půjčila a nedá
se čekat, že by se nároku na zapravení dluhu vzdala.
Své dobré skutky a zásluhy si pamatuje mizera
mnohem lépe než člověk řádný – málo si pamatovat je snazší.
Ničemnost, ohleduplně pojmenovaná, stává se
přijatelnější.
Čím hrbolatější cesta, tím víc si uvědomuješ,
že jdeš.
Je zbytečné zatěžovat si paměť evidováním
vlastních nedostatků a hříchů; to učiní – mnohem pečlivěji než bys to dokázal
sám – tví známí.
Je snazší udržet si čisté kalhoty než čistý
charakter.
O tom, co je opravdu výhodné, přesvědčí
snadněji kapsa rozum nežli rozum kapsu.
Po celý život zůstával věrný svým ideálům –
vždycky pohotově inovovaným, kdykoli to bylo pro něho výhodné.
Není nečestné při hledání rovnováhy upadnout.
Všechno
je relativní – tak třeba
z hlediska ministra práce je nejzákeřnější chorobou rýma.
Prostituce je obchodování s potěšením,
kdy prodávající předstírá kupujícímu a kupující předstírá sobě.
Množství informace obsažené ve zprávě je
určováno mírou překvapivosti, neočekávanosti, nepravděpodobnosti jevu, o kterém
zpráva referuje. V tomto smyslu je mnohem bohatší vyprávění o ženě, která
po celý život zůstala svému muži věrná, než vyprávění o ženě věrné
s přestávkami.
Hasiče chováme proto, aby nehořelo, a kdyby
hořelo, aby neshořelo.
Požárník zapálený pro svou věc je zapálený pro
hašení.
Požární
pravidla: Nehas, co tě nepálí
– has, aby tě nepálilo.
Zemětřesení je rozhodně událost významnější
než zakuckání. Přesto lze soudit, že v seismicky klidné oblasti je
důležitější vědět, jak se chovat, uvázne-li v krku kost, než jak se
chovat, spadne-li na hlavu dům.
V realistických snech je dovoleno
chrápat.
Doporučení
bezzubému: žádná velká
sousta, žádné široké úsměvy!
Klepna si může dovolit být zapomnětlivá, má-li
dost bujnou fantazii.
O důležitosti chleba více než reklama dokáže
přesvědčit hlad.
Nejčastěji bývají useknuty hlavy, které se
nechtějí sklonit.
Pojem odpovědnost
má smysl pouze ve světě bytostí schopných rozlišovat mezi dobrem a zlem.
Kritéria
náročného: aby byl pro sebe
dost dobrý, musí být pro jiné skvělý.
Chceš-li člověka nasytit, upeč pro něho
chleba. Chceš-li ho zbavit hladu trvale, nauč ho péci chleba.
Máš-li moc, je těžké vědět si s ní rady.
Dokonce může být těžké už jenom vypadat, jako by sis s ní rady věděl.
Sleduje rostoucí nevraživost mezi lidmi mohl
by člověk snadno dospět k názoru, že protikuřácké kampaně naší doby
zahrnuly zřejmě také kouření dýmky míru.
Než vlastní názor pracně si sestavovat, snazší
je na cizí názor si počkat – a ten pak podrobit drtivé kritice. Takhle se
nejsnadněji získává pověst odborníka, odvážného a vynalézavého.
Umět se přizpůsobit jakýmkoli podmínkám je pro
přežití výhodné. Umět se přizpůsobit jakýmkoli rozkazům je pro přežití tragické.
V každém okamžiku života balancuje
v člověku rovnováha dvojího – vést nebo být veden; jinak řečeno, kdokoli
je neustále jak žák, tak učitel.
Člověk je nádoba, jejíž velikost a tvar určila
genetika – a obsah okolnosti a životní podmínky. Tak je někdo z nás
džbánkem vína a jiný sudem vody, jeden mísou řízků a jiný talířkem oukropu.
Omlouvání vlastních nedostatků rozvíjí
fantazii – čímž se dá vysvětlit, proč jsou v téhle záležitosti ti špatní
důvtipnější než ti dobří.
Bohatý bývá nenáviděn (závidí mu), chudého
litují. Nejhůř je na tom bohatý ve chvíli, kdy zchudl – kdy nevraživost
přetrvává a soucit se dosud nedostavil.
Člověk, pro kterého jsou pravda a zásady
záležitostí zcela relativní, nikdy nelže.
Dějiny lidstva ukazují, že každé usmíření je pouze
předchůdcem nového zápolení, že po každém míru následuje válka. Touto
zkušeností poučeni měli bychom prostě usilovat zejména o to, aby ony intervaly
mezi dvojím bojováním byly co nejdelší.
Nejúčinnější způsob jak získat vliv na
protivníka je – porazit ho.
Důvodem nejednoho přeběhnutí pod prapor druhé
strany nebyla změna názoru, ale snaha alespoň tímto způsobem dodat své osobě
zdání důležitosti.
Manažer, vyhlašující požadavky, k jejichž
prosazení a vynucení mu chybí prostředky, je špatný manažer.
Má-li mít uznání nějakou váhu, musí být
udělováno ne za úmysly, ale za jejich realizaci.
Pokání je počínání chvályhodné; nenahrazuje
však povinnost odstranit a napravit křivdy.
Ještě nikdo nikdy nevyřešil otázku, zda či do
jaké míry lze hřích napravit následnou ctností. Nicméně by tahle naše
neschopnost neměla být důvodem, proč bránit hříšníkům v jejich konverzi.
Neobviňuj skutečnost, že nesplnila tvé sny!
Mohla by ti vyčíst, že sníš nad její možnosti!
Důvodem zklamání nebývají tak často ti druzí,
jako naše představy o těch druhých.
Když výzkum přimhouří oko, věda zapláče.
Nežádoucí vedlejší účinky vědeckého poznání
(peníze vynaložené na objev slepé cesty) nejsou důvodem k odmítnutí
poznávat a k zavržení vědy – ale k lepšímu poznávání a podpoře vědy.
Věda se pochybnostmi prosekává, víra je
přeskakuje.
Vědecký názor lidstva se bez víry obejde;
vědecký názor člověka nikoli.
Vysvětlení, které je třeba pracně vysvětlovat,
možno považovat za zatemnění.
Co jsem – v důsledku svých omezení –
nepochopil, mohu ze vzdoru a uražené ješitnosti odmítnout anebo to
s pokorným uznáním přijmout.
Člověk je, kdo je schopen samostatně se
rozhodovat.
Rozum není pejsek, kterého by sis mohl uvázat
u boudy svého prospěchu a který by se za možnost udržet své chlupy v suchu
zřekl možnosti uvažovat i o tom, co vyslovit nahlas bylo by nebezpečné.
Jsou situace, pro něž neexistuje snesitelné
vysvětlení, a jejichž existenci umožňuje pouze překlenující most nevědomosti.
Stejně jako jsou tu kultury národní (česká,
židovská, německá, romská), existují i kultury profesní (matematiků, chirurgů,
zedníků, sedláků, rybářů).
Problém se snadněji vyřeší, umíš-li si jeho
řešení představit.
Počítat – to není dosazovat čísla do vzorce;
počítat znamená přemýšlet a teprve poté, co bylo promyšleno, dosadit do vzorce,
který byl na základě procesu myšlení odvozen nebo z již známého vybrán.
Věda se nezříká možných chyb, nereklamuje
právo na neomylnost, připouští, že je chybující. Trvá však na tom, že zná
metody detekce chyb, dokáže manipulovat s přesností jako kategorií
účelnosti, a drží se principu, že chyby je třeba přiznávat a napravovat.
Co
chybí v učebnici mechaniky: mezi hmotnými tělesy největší přitažlivost má plný žlab.
Poznání a vědění jsou kategorie mimo dobro a
zlo. Dobré či zlé mohou být teprve interpretace a využití poznaného.
Proces vzdělávání je mechanismem budování
mostů mezi generacemi. Školní výchova je věno, dědictví a třeba i krádež –
posvěcená vědomím účelu, protože vědění dále nepředané má hodnotu perel
rozsypaných do bláta cesty.
Moje máma absolvovala pět roků vesnické
jednotřídky. Já jsem mohl navštěvovat matfyz na Univerzitě Karlově. Přesto po
celý její život proudilo vědění a poznání (v těch nejpodstatnějších dimenzích)
od ní ke mně – ne obráceně. Moudrosti se prostě nelze naučit; tu člověk
v sobě buď má nebo nemá, buď moudře jedná nebo nejedná.
Neopisuj, dokud jsi nepochopil! Erst kapieren, dann kopieren!
Vzdělání rozšiřuje schopnost dívat se na daný
problém z různých úhlů.
Horší než být kritizován je pro vědce být
přehlížen, nestát za povšimnutí a projev zájmu.
Pro badatele je kritika údělem i nástrojem.
Opravdu silná myšlenka dokáže infikovat i
toho, kdo usiluje o její potlačení. Příkladem je konverze biblického Šavla
v Pavla.
Naše věda je zřejmě jenom jedním z možných
způsobů výkladu a uchopení světa. Jestliže tedy připustíme alternativu ve
způsobu pochopení, není důvodu váhat nad účelností kategorie přibližného.
Přesnost
je dítětem Detailu a Spolehlivosti.
Jedním ze znaků moderní doby je nahrazování
pojmu pravdivý pojmem účelný.
Pouhá dobrá vůle z amatéra profesionála
neudělá.
Hloupost člověka se prozradí, moudrost se musí
dokazovat.
Kdyby byly emoce kontrolovány rozumem, patřilo
by k nejnapínavější četbě listování ve statistických tabulkách.
Svého asistenta může profesor přinutit, aby
napsal studii, ne však, aby napsal skvělou studii.
K tomu, aby podle vlastního rozumu
jednal, nemá každý předpoklady.
Barevnost
ve vydavatelské činnosti: když
rukopis žloutne, autor – podle své nátury – buď rozpaky červená anebo zlostí
rudne.
Autorskýma očima viděno, týž text, vytištěn
v knize, je vždycky mnohem zajímavější než byl v rukopisu – zejména
tehdy, když rukopis pár let čekal v šupleti.
Cestu, po které jsi šel k vrcholu anebo
cíli, nepovažuj za ztrátu času.
Nejtruchlivější karikaturou lidství je pečlivě
a svědomitě konaná pitomost.
Důsledně říkat pravdu je počínání chvályhodné,
nicméně rizikové.
Příjemná pravda bývá někdy považována za
chválu. Nepříjemná pravda je považována za pomluvu – a to vždycky.
Základem opravdové diskuse je přesvědčení o
vlastní pravdě, o rozumnosti svého názoru. Přesvědčení natolik silné, že abych
se nebál vystavit svůj názor kritice, protože věřím, že můj názor v ní
obstojí. Přesvědčení, jehož nositel nepřipouští kritiku, je přesvědčením
bázlivého, toho, kdo si píská jda lesem, přesvědčení, na jehož dně leží nános
nejistoty, vrstva ne-přesvědčení. Tak se stává, že alternativní názor dokáže
přijmout spíše ten, kdo si pevně bez výhrad věřil, než ten, kdo si věřil, dobře
věda, že v jistých věcech sobě samému předstírá.
Podmínkou úspěšnosti diskuse je existence
neprázdného průniku účastnických stanovisek. Kde není žádné společné, musí se
použít násilí – aplikace názoru většiny, případně nejsilnějšího jedince,
přičemž tato síla je silou vnější.
Kritiku, které tě podrobil tvůj odpůrce, můžeš
považovat za expertízu, která ti byla poskytnuta, aniž bys musel za ni
zaplatit.
Postupovali bychom mnohem rychleji, kdyby se
alespoň polovina důmyslu, kterou vynakládáme na zdůvodnění, proč věci nejdou,
věnovala hledání cest, jimiž by věci udělat šly.
Obecně uznáváme, že pozorovatel, který má
podat zprávu o pozorovaném jevu, by neměl být slepý; zdá se však, že daleko
méně nám vadí, je-li takový pozorovatel šilhavý.
Hodnocení
a interpretace jsou podmíněny úhlem pohledu: čemu jeden říká idealizace,
považuje druhý prostě za blbost.
Statisticky se dají prokázat jisté
psychofyziologické korelace – tak například s tuhnutím kloubů narůstá
pružnost názorů. Pravděpodobně však není tato závislost přímá natolik, aby se
dalo čekat, že rehabilitací pohyblivosti lokte a kolena se upevní charakter;
zřejmě a zcela prozaicky má na obojím vinu či zásluhu věk.
Zdá se, že to, co označujeme jako získávání
zkušeností, není nic jiného než postupná ztráta vlasů, zubů a ideálů.
Jak se do plánu výzkumu lže, tak se
z výsledného řešení ozývá.
Základem rozumného počínání je – stanovit, co
je rozumné.
Hvězdy na nebi září velkolepěji, díváš-li se
na ně v teplém kožichu a ne v děravé košili.
Člověk je vykořeněný strom; člověk je zvíře,
které se ztratilo svému stádu.
Mohla by mít Sněhurka přehled přes svých sedm
trpaslíků, kdyby neuměla do pěti napočítat?
Šel od deseti k pěti – od deseti tisíc
k pěti milionům.
Umění stárnout je uměním zaokrouhlovat.
FINIS